Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kaarten - Forum Wereldfietser

kaarten

Hallo iedereen,

ik ben mij aan het voorbereiden voor mijn komende fietstocht richting Scandinavie en vraag mij af wat nou praktisch is om te navigeren. Ik heb de keuze gemaakt om papieren kaarten te gebruiken, omdat GPS achtige systemen mij niets lijken vanwege de veel te kleine schermpjes. Op gewone papieren kaarten heb je veel meer overzicht wat ik veel fijner vind.

Vorig jaar had ik de kaart op m'n bagage bevestigd met een snelbinder zodat ik er redelijk makkelijk bij kon. Maar als je even snel op de kaart wilt kijken moet je toch eerst stoppen, afstappen, kaart uitvouwen etc. wat toch veel tijd kost. Ik vraag mij af of een kaarthouder op het stuur handiger is? Ik wil geen stuurtas (met kaarthouder) hebben omdat ik dat niet fijn vind fietsen. Zijn hier mensen die een kaarthouder gebruiken? Is het praktisch? En hoe zijn jullie er aan gekomen, want ik kan ze niet goed vinden op het internet?!

Hoi,

Bij Halfords verkopen ze voor €7,95 een systeem waarbij je een 'waterdichte', afneembare kaartenhouder aan je stuur kan bevestigen.

Misschien is het niet heel duidelijk maar op deze foto zie je het systeem bij ons:
Afbeelding

Hoewel wij er een aantal vakantie's prima mee hebben kunnen reizen blijkt het ding toch tamelijk gevoelig voor wind: deze zomer vloog de houder bergafwaarts uit het bevestigingsmechanisme, toch niet echt veilig...

Toen we in Noorwegen waren (en ook in bijv. Spanje en Griekenland) hebben we gewoon een kaart achterop onder de snelbinders gebruikt. Het scheelt tijd als de je kaart steeds zo vouwt dat de weg waarop je fietst bovenop zit. Voor ons werkt dat prima.

Omdat er in Scandinavië, zeker in het noorden, niet heel veel wegen zijn, lijkt me dat toch de meest praktische oplossing.

Succes,
Gudrun

Ik wil geen stuurtas (met kaarthouder) hebben omdat ik dat niet fijn vind fietsen.
Als ik zonder bagage fiets en ik wil een bepaalde route fietsen dan stop ik de kaart in de achterzak van mijn wielershirt. Misschien is dit een oplossing.

Waarom vindt je het niet fijn om met een stuurtas te fietsen? Als het is omdat je het niet fijn vindt om met een gewicht aan je stuur te fietsen kun je de stuurtas benutten enkel om er fietskaarten in te stoppen en evt wat voedsel.

Wat is er vervelend aan een stuurtas? Daarin zitten bij mij wat papieren en belangrijke spullen. Handig als je even de bosjes in moet voor een sanitaire stop. Je klikt de tas af en neemt hem mee. Dit geldt ook voor het bezoek aan een winkel. En wat dacht je van ergens wat te gaan drinken.

Ik heb slechte ervaring met kaarthouders. Ze vangen erg veel wind en zijn niet echt berekend om met 60 km/u een berg af te racen. Cordo heeft een klein kaarthoudertje van plexiglas die het wel uithield bij mij. Nadeel is wel weer dat je je kaart klein moet opvouwen, wat je uiteindelijk een betrekkelijk klein kaartje oplevert (en snel scheuren in de kaart als gevolg van het vele vouwen).

Afbeelding

http://www.cordo.com/?pag=7&prod=143#

Ik heb een kaartenhouder voor op het stuur (http://www.cordo.com/?pag=7&prod=141) met het klick-fix stysteem.

In het begin was ik er ook niet erg voor, (maar ik heb het gekregen voor m'n verjaardag, dus testen maar!) ik dacht dat het heel veel wind zou nemen.
Maar m'n fietshandelaar heeft het klick-fix systeem vrij plat gezet, zodat mijn kaarthouder ook geen wind kan nemen, ze staat heel plat. Net een tafeltje eigenlijk. (ik heb er foto's van, maar ik kan ze niet op het net plaatsen, daarmee kan ik niet goed overweg)

Later komt hier ook wel een fietstas met mogelijkheid om een kaart in te steken, maar om te beginnen kan ik nog verder met mijn kaartenhouder!

ruth*

Afbeelding

Een goede topokaart blijft natuurlijk mooier maar 't is toch wel handig hoor zo'n GPS

Wij hebben vorig jaar bij veel regen besloten dat we toch meer een wat waterdichter systeem voor onze kaart moesten bedenken dan het in een plastic zak onder de achterbinder stoppen. We kochten uiteindelijk een transparante kaarthoes waar alleen een kaart in kan. Met twee klittenband stroken zit deze vast aan het stuur, de kaart ligt dan verder op het balhoofd. Er past precies een standaard routeboekje in. Onze ervaring hiermee was eigenlijk prima, kan niet om klappen en klappert niet. Ook veilig in de afdaling.

Ik kan nu niet bij het ding, zal deze week even kijken, maar ik vrees dat er geen merk op staat. Toch was het niet iets spectaculairs (cordo, agu ofzo) en overal te krijgen.

p.s. Als je vanuit Duitsland naar Zweden fiets en je hebt tijd: bekijk eens de östersee ruten. Alleen te verkrijgen via het Deens verkeersbureau. Verrassend mooi vonden wij, via de zuid Deense eilanden.
Jeroenp schreef:ik ben mij aan het voorbereiden voor mijn komende fietstocht richting Scandinavie en vraag mij af wat nou praktisch is om te navigeren. Ik heb de keuze gemaakt om papieren kaarten te gebruiken, omdat GPS achtige systemen mij niets lijken vanwege de veel te kleine schermpjes. Op gewone papieren kaarten heb je veel meer overzicht wat ik veel fijner vind.
Wat de ideal oplossing is weet ik niet, ik heb hem nog niet gevonden. Kaarthouders zijn zoals hier gemeld ook niet altijd ideaal doordat ze wind vangen, maar ook omdat de kaart rijdend veelal nog steeds niet/slecht leesbaar is en je dus toch moet stoppen en je afhankelijk van de schaal, continue van de kaart af fiets. Daarnaast willen er wel eens compatibiliteit issue's zijn tussen kaart en houder. Voor kleine weggetjes in dicht bestraate gebieden werkt het niet zo denderend, maar voor iets meer doorgaande wegen en gebieden met niet al te veel wegen de beste oplossing die ik ken. Vooraf op de kaart kijken en een spiekbriefje maken. Dat spiekbriefje stop je dan in een borstzakje, cameratas oid zodat je het bij de hand hebt en tijdens het fietsen ff kunt spieken. Alternatieven zijn op je compas fietsen (waarschijnlijk niet zo handig in Noorwegen) of gewoon de weg vragen, met veel niet bewegwijzerde afslagen kun je met alleen een kaart namelijk ook niet zoveel maar moet er uiteraard wel iemand zijn om de weg te vragen.


mvg
Wilco

Hallo mensen,

bedankt voor al jullie tips en ideeen, ik ga hier zeker over nadenken! Wat waterdichtheid betreft, ik was aanvankelijk van plan de kaarten met bijenwas in te smeren, dan worden ze ook aardig waterafstotend, maar nu moet ik nog even nadenken of ik dat doe, of de kaarthouder...

De Duitse uitgever Reise Know-How heeft inmiddels een vrij uitgebreid assortiment kaarten die gedrukt op een water- en slijtagebestendige kunststof. Misschien hebben zij de benodigde kaarten voor jou.

http://www.reise-know-how.de/start-frames.php

Gerd