Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kampeeruitrusting meenemen naar Nieuw Zeeland - Forum Wereldfietser

kampeeruitrusting meenemen naar Nieuw Zeeland

Begin november ga ik 5 weken naar Nieuw Zeeland. Nu lees ik op diverse site's dat je kampeeruitrusting streng wordt gecontroleerd door de douane in Nieuw Zeeland. Wat moet ik me daar bij voorstellen? Moet je de tent en de haringen enzo thuis al heel grondig schoonmaken of valt het allemaal wel mee?

Precies wat je zegt: zorg ervoor dat je kampeerspullen (en fiets) enigszins schoon zijn, dat er geen modder etc. aan kleeft, maar overdrijf het niet. Bij aankomst met onze fietsen (3 jaar terug) wilde men ze eerst desinfecteren, maar toen we zeiden dat we ze goed schoongemaakt hadden (en ze dat gecheckt hadden), konden we ze zo meenemen. Geen probleem dus.

Het beste is inderdaad alles thuis goed schoonmaken (ook schoenen en fiets, geen boerderijen meer bezoeken of ander contact met vee) maar bij twijfel van de douane maken zij het nog eens extra schoon (=desinfecteren) waarna je het gewoon mee krijgt.:lol: . Er werd bij ons niets in beslag genomen ofzo.
Het is wel verboden om verse produkten (bv kaas), planten enz. mee te nemen, daar krijg je in het vliegtuig een lijst van en kan je bij aankomst inleveren.

Bedankt voor de informatie.
Ik zal voor vertrek alles goed schoonmaken. Dan zal het allemaal wel goed komen!

Ze zijn erg allergisch voor modder, zand en alles wat bacteriën kan bevatten. Het advies van Dennis en Marijcke om de laatste weken daarvoor geen boerderij te bezoeken (indien redelijk mogelijk uiteraard) voorkomt dat je dat moet aangeven bij de douane. Qua termijn staat me 30 dagen of 6 weken bij, maar weet dus niet zeker.

Nieuw-Zeeland is tot nu toe vrij gebleven van varkenspest, mond-en-klauwzeer en dat soort epidemieën. Bedenk dat de Nieuw-Zeelandse economie grotendeels afhankelijk is van 50 miljoen schapen, en je snapt waarom ze hiervoor zo benauwd zijn.

Vijf jaar geleden ben ik in Nieuw-Zeeland geweest en omdat ik vier maanden (dus die termijn is méér dan 6 weken of 30 dagen!) daarvoor in een MKZ-gebied was, heb ik dat netjes aangegeven. Mijn schoenen en tent zijn toen ontsmet. Kwestie van een minuut of twintig.

Etenswaren nooit meenemen! (maar in mijn geval moest ik alles al inleveren bij een tussenstop in Los Angeles).

Elstar schreef:Vijf jaar geleden ben ik in Nieuw-Zeeland geweest en omdat ik vier maanden (dus die termijn is méér dan 6 weken of 30 dagen!) daarvoor in een MKZ-gebied was, heb ik dat netjes aangegeven.
Ik pleit er ook zeker voor eerlijk te zijn, en ben het eens met je motivatie. Hoe kan het ook anders als je er ooit bent geweest. Maar ik vindt een gezond bedrijf wel iets anders dan een besmet gebied. En dat staat ook op je 'passenger arrival card'. Maar op het deel wat je afscheurt en inlevert, dus ik weet het niet precies wat de termijn was.
Elstar schreef:Etenswaren nooit meenemen! (maar in mijn geval moest ik alles al inleveren bij een tussenstop in Los Angeles).
Wij hadden hard keks in de ruimbagage. Wordt dus tussentijds niet gecontroleerd. Voor de reis met douane gemailed en zij gaven aan dat het geen probleem was. Ook bij de douane in NZ (na het ophalen van de ruim bagage) gewoon gezegd dat we 15 pakjes biscuit in de ruimbagage hadden (brief van de douane bij de hand) maar het was prima.