Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ziektekostenverzekering tijdens jaar weg - Forum Wereldfietser

Ziektekostenverzekering tijdens jaar weg

In de loop van 2007 willen we een jaar gaan fietsen. Je ziektekostenverzekering kun je (zo hebben we tot nu toe begrepen) niet zomaar opzeggen om over te stappen op een wereldreisverzekering. De instanties wijzen ons elk van hun kastje naar andermans muur. Hoe regel je het goed en handig?

Goedkoopste zorgverzekering nemen van 66(?) euro. Je krijgt 35 euro zorgtoeslag pp. En je krijgt vaak korting op je langlopende reisverzekering 10(?) euro ongeveer.
Dan heb je nog maar ongeveer 20 euro per maand over.

Probeer een verzekering te vinden die werelddekking in de basisverzekering heeft (bijv. Univé), dan kan je je reisverzekering goedkoper houden.

Gerd

De basisverzekering is een verplichte verzekering. Je dient dus te beschikken over een basisverzekering. Dit is ook een vereiste voor dekking van ziektekosten onder je reisverzekering (secundaire dekking). Opzeggen/ overstappen van basisverzekering kan tot 1 januari a.s.

OOM verzekeringen (OOMverzekeringen.nl) biedt verzekeringen aan voor mensen, die gedurende langere tijd naar het buitenland vertrekken. Probeer het daar eens.

Je reisverzekering is, zoals gezegd, secundair en zal niet langer dekking bieden dan 60 (bij uitzondering 90) dagen. Wellicht dat jouw reisverzekeraar wel langer dekking wil bieden. Dit moet je bij je reisverzekeraar maar eens navragen.

Edwin

Ik zou als ik jou was zorgen voor een goede dekking, dus in iedergeval een verzekering zonder eigen risico. En misschien zelfs wel aanvullend voor het geval er ongelukken gebeuren of je ziek wordt en voortijdig de reis moet afbreken. Het is dan erg vervelend als je zelf voor alle ziekte kosten voor onderzoeken fysio e.d. moet opdraaien. Ik ga er vanuit dat je je baan opzegt en dus tijdelijk geen inkomen meer hebt.

Je zorgverzekering kan je pas opzeggen op het moment dat je verwacht langer dan een jaar in het buitenland te verblijven. hoe dat precies werkt weet ik niet. Want ik ga maar 9 maanden en heb deze mogelijkheid dus niet bekeken.

Alle basis verzekeringen hebben werelddekking voor spoedgevallen met een dekking die gelijk is aan de Nederlandse norm. Dit houd in dat je je moet bijverzekeren indien je naar een land gaat waar het mogelijk is dat de ziekenkosten daar hoger zijn als in Nederland (dit kan bijna bij alle reisverzekeringen worden meeverzekerd) Ook als je naar landen gaat waar de normale ziektekosten waarschijnlijk lager liggen is het handig dit bij te verzekeren omdat je als westerling (naar ik aanneem) graag geholpen wil worden door de beste zorgaanbieder en dit kan in het buitenland nog wel eens een prive kliniek zijn.

De meeste (gewone)reisverzekeringen hebben tegenwoordig ook een lang in het buitenland verzekering die er vanuit gaat dat je je ziektekosten in Nederland aanhoud.

Ik heb een basisverzekering, met een doorlopende reisverzekering aangevuld met een lang in het buitenland (voor de periode dat ik op reis ben. Kosten +- 90 E basisverzekering, 8 E doorlopende reisverzekering en eenmalig 125 E voor 9 maanden opwaarderen naar een lang in het buitenland verzekering. Dus totaal kom ik ongeveer op 1000 E.

groet,

Maurits

Ik ben op wereldreis en heb een basisverzekering bij CZ, geregeld via het internet. Hier heb ik een werelddekking volgens 'volgens marktconform Nederlands tarief'. Dat is voldoende voor vrijwel landen (landen in Europa zijn zowieso kostendekkend verzekerd). Let alleen op als je bijvoorbeeld naar de VS gaat.

Met een wereldreis van 9 maanden blijf je altijd ingezetene van Nederland. Ik vind het zelf uitermate verstandig om mijn basisiverzekering aan te houden. Stel dat ik ziek terug kom?

De volgende tekst staat bij www.cz.nl over wereldreis:
Sinds 1 januari 2006 zijn alle Nederlands ingezetenen verplicht zich te verzekeren in het kader van de Zorgverzekeringswet. Als u een wereldreis gaat maken en u blijft ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie, (GBA) dan bent u gedurende de reis ingezetene van Nederland en moet u verzekerd blijven. Als u geen zorgverzekering hebt, krijgt u van het College Voor Zorgverzekeringen (CVZ) een boete opgelegd.

Je bent dus altijd VERPLICHT om je te verzekeren voor de basisverzekering als je nog ingezetene bent. Alleen als je echt lang weg gaat EN je laat uitschrijven uit het bevolkingsregister, pas dan kan je zonder zorgverzekering. Niet ingeschreven staan kan ook nog ander nadelen hebben zoals na je 65ste (?) een lagere AOW.

Ingezetene zijn blijkt ook uit feitelijkheden als ben je van plan om weer terug te keren naar Nederland. Heb je in Ned. nog een huis? Familie? Afspraken met een werkgever? Kortom je kan zelfs voor jaren weg en dan toch nog ingezetene van Nederland blijven.

Je loopt een extra groot risico als wereldreiziger op een verkeersongeluk en natuurlijk legio gemene ziektes. Bezuinig daarom niet op een goede verzekering en denk daarom ook eventueel aan een goede aanvullende verzekering.

Als je volgend jaar van plan om op reis te gaan, zeg dan VOOR 1 januari je huidige verzekering op en stap over naar een maatschappij die werelddekking geeft (zolang je verplicht bent om je te verzekeren natuurlijk).

Flip van Dyke
www.stukkiefietsen.com