Beste Koen,
Het grote voordeel van een karretje met 1 wiel is dat hij veel beter volgt. Scherpe bochtjes zijn daardoor beter te maken en oneffen wegdek is beter te befietsen. Met een goede 1wieler merk je bijna niet dat er wat achter je fiets hangt.
Bijna alle karfietsers die ik ken fietsen met een 1-wieler, bijv. met een Bob-yak. Die wordt bevestigt aan je achteras, dat fietst erg prettig.
Ook ik ben bezig met de afweging fietstassen/kar, zie topic elders op dit forum. De belangrijkste van de tot nu toe door mij bevonden voor- en nadelen:
Voordelen kar boven bagage:
- Het is beter voor je fiets, want je achterwiel wordt minder belast
- Je bent een stuk gestroomlijnder, dus in je eentje is het prettiger fietsen met wind tegen
Nadelen kar boven bagage:
- een kar is minder prettig voor je medefietsers als je achter elkaar fietst: de achterste moet beter opletten niet tegen je karretje aan te fietsen (vlaggetje monteren!), en hij kan minder goed uit de wind fietsen
- in drukke steden met chaotisch verkeer kan de kar sneller over het hoofd gezien worden (weer: vlaggetje!)
-...en met een kar heb je een extra band die lek kan, een klein bandje dat veel rondjes draait. En ik ben bang dat die bandjes in het buitenland een stuk moeilijker verkrijgbaar zijn, net als andere reserveonderdelen.
Ik heb via de mail nog reacties gekregen die heel positief waren over het gebruik van een karretje, ook voor langere tijd, ook op slechter wegdek.
Persoonlijk hou ik meer van fietstassen, omdat je beter overzicht hebt over je spullen en makkelijker overal bij kan. Maar dat is waarschijnlijk vooral omdat ik daar aan gewend ben. Mijn vriend is fervent fietskaraanhanger, maar op de vraag waarom komt hij ook niet veel verder dan dat het prettig fietst.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, groet,
Wiesje