Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sora shifter afstellen - Forum Wereldfietser

Sora shifter afstellen

Hoi heren en dames,

Ik heb net een racefiets gekocht met een Sora Shimano groep. Maar ik heb nogal kleine handjes. En het is dan ook een aardige grote afstand die ik moet afleggen voordat de voorderri in beweging komt.

Is dit af te stellen op 1 of andere manier??

Alvast bedankt

Gr. Wendy
Wendy1 schreef:Hoi heren en dames,

Ik heb net een racefiets gekocht met een Sora Shimano groep. Maar ik heb nogal kleine handjes. En het is dan ook een aardige grote afstand die ik moet afleggen voordat de voorderri in beweging komt.

Is dit af te stellen op 1 of andere manier??
Als de derailleur correct is afgesteld beweegt de voorderailleur direkt als je de greep beweegt. De ketting schakelt alleen pas over als de kooi al een aanzienlijk stuk is opgeschoven.

De schakelslag van de shifter is in principe niet te beinvloeden. Je kunt de bedieningskabel misschien wel anders aan de voorderailleur vastmaken (zodat die meer beweegt) maar dan zitten de klikposities in de greep verkeerd.

De rijkwijdte van de remgreep kun je wel verkleinen
m-gineering schreef:

En hoe moet ik dat doen????
Want volgens mij is dat wat ik bedoel. Ik bedoel de afstan van links naar rechts
:wink:

De schakelgreep doet twee dingen: remmen (door te knijpen) en schakelen (door te draaien). Als je kleine handen hebt is het moeilijk goed bij de remgreep te komen. Zoals Marten zegt, die afstand kun je verkleinen (met een wigje aan de bovenkant als ik het goed heb). Verder zijn er voor vrouwen met kleine handen speciale sturen (van oa. 3ttt: http://www.3ttt.com/ing/fr_curve.htm) die zo zijn vormgegeven dat je met je vingers niet te ver van de remgreep af zit: bij de EVA 77 mm ipv 86 mm bij de Morphe.
Daarnaast schakel je met de remgreep, maar dat is een heel andere beweging, en ik kan me niet zo makkelijk voorstellen dat dat nu een probleem is.
Wim
Wendy1 schreef:
m-gineering schreef:

En hoe moet ik dat doen????
Want volgens mij is dat wat ik bedoel. Ik bedoel de afstan van links naar rechts
:wink:
Je kunt de remgreep dichter naar het stuur draaien (ie voor-achter) door het verstellen van een schroef die onder het greeprubber zit.
http://cycle.shimano-eu.com/media/cycli ... 538833.pdf

Aan de schakelslag doe je niks. Als je last van je polsen krijgt kun je een commandeur op de onderbuis (is ontzettend cool, want Lance had dat ook ;) )of een crosscommandeur in het stuuruiteinde overwegen