Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen in Tenerife - Forum Wereldfietser

fietsen in Tenerife

Hallo,

Wij zouden in december, januari of februari voor een 2-tal weekjes ergens willen gaan fietsen. Vermits de tijd beperkt is, willen we dus niet te ver (lees: te lange vlucht), maar wat hogere temperaturen dan in België zien we wel zitten. Vandaar dat Tenerife, of één van de andere canarische eilanden wel een optie is.
Kan je hier 2 weken rondfietsen ? Of is het eerder aan te raden vanop één vaste plaats dagtochtjes te maken ?

Tenerife is erg leuk en afwisselend. In het zuiden is het droog, winderig en woestijn achtig. In het midden de grote crater met vulkaanlandschap en in het noorden de beboste mooie Teno en Anaga gebergte met steile kusten.

Ik heb me in 1994 prima vermaakt gedurende 2 weken.

Afbeelding

Misschien wel het leukste van alle canarische eilanden.
In december is de temperatuur prima.

Kijk voor een verslag op mijn website

http://www.luddo.nl

groet

Luddo

Luddo,

welke temperaturen kan je daar zo verwachten eigenlijk ?
Heb je kans op slecht weer ook ?
Is het ook redelijk weer in jan. of feb. ?
Wat is eigenlijk het beste eiland om te fietsen ?

Koen

tien seconden googlen:

zie http://www.canaries-live.com/UK/weather.html

een citaat:
Tenerife features the lowest temperature 'difference' between summer and winter for anywhere in the world. Our weather occasionally includes rain, but there is no specific 'rainy season'.

Sjirk

ik heb ervaringen op:
Gran Canaria
La Palma
Gomero
Lanzarote
Fuerteventura
Tenerife
(zie voor verslagen mijn website)

Tenerife vond ik het meest afwisselend. Kan je ook een dagje Gomera meepikken. La palma is ook erg mooi en bergachtig.

Meestal is het weer prima. Op Tenerife tegen de 30 graden in december, dus dat is niet slecht. Wel af en toe fietsen door de wolken want de klim gaat van nul naar 2400 meter. Het kan daarboven knap koud zijn, zeker 's nachts.

We hadden een apartementje gehuurd en vandaaruit tochten gemaakt. Kost weinig extra tov een campingvlucht. Om het bereik wat te vergroten hebben we een auto gehuurd. Dit is niet aboluut noodzakelijk. Wel ben je dan wat beperkt qua afstanden. We fietsen vaak tegen de 150 km op een dag (vanuit Playa de las americas, het vakantiedorp bij uitstek).

Veel plezier met je keuze

groet

Luddo

Luddo,

Is het eigenlijk doenbaar om rond te trekken per fiets ? Als ik bv denk aan een periode van ong. 2 weken, dan kan ik me voorstellen dat je je niet kan beperken tot één eiland ?
Kan je dan makkelijk van het ene naar het andere eiland ?
En zijn er zowieso genoeg wegen op die eilanden om een rondrit te maken ? Ik bekeek de kaart, en zag dat er niet zo héél veel wegen zijn (tenzij mijn kaart geen detail genoeg heeft natuurlijk)...

Groeten,

Koen

Met de boot naar Gran Canaria, daar kan je ook mooi het eiland over fietsen !!

www.aferry.nl/gwmapNL.htm

Rond trekken kan maar de eilanden zijn niet zo heel groot. Vaak is het beter om een strategische plek uit te zoeken vanwaaruit je het hele eiland kan bereiken.

Maar vergis je niet over de afstanden, want het is zeer bergachtig met beklimmingen die zwaarder zijn dan in de Alpen (bv 35 km klimmen naar de top van de Teide of de kim naar La Palma).

Alleen Lanzarote is wat vlakker en ook een stuk kleiner.

2 weken is prima te doen voor een eiland als Tenerife.
Je kan inderdaad ook twee eilanden combineren.

Zo is het ook prettig toeven op La Gomera.

groet

Luddo

Koen31 schreef:Is het eigenlijk doenbaar om rond te trekken per fiets ?
Hallo Koen,

Ik ben er afgelopen januari geweest (Tenerife en Gran Canaria) en heb er eigenlijk een boven-verwachting leuke tijd gehad. Ik had vooraf een aantal bedenkingen. Ten eerste leek het me veelste klein om rond te trekken (Gran Canaria is net zo groot als de provincie Utrecht). Uiteindelijk heb ik er 10 dagen met volle campeer uitrusting rondgetrokken en gecampeerd. Ook het massa-tourisme stond me op voorhand tegen, maar daar viel mee te leven: het is vooral geconcentreerd op de zuidkusten van Tenerife en Gran Canaria.

Algemene indruk: erg leuke combinatie van Spaanse cultuur en vulkanische eilanden. Wel veel klimwerk; je kunt (bijna) nergens vlak intrappen.

Op Tenerife is natuurlijk de beklimming van de Teide een must. Als je je echt verveeld kun je er van drie kanten naar boven. Hoogteverschil vanaf zeeniveau: 2250 meter. (Ik heb me dan ook laten vertellen dat Tenerife het favoriete trainingsparcour was van Gert-Jan Teunissen). Het fietsen boven de wolken is fanatastisch: lekker veel zonlicht, en door gaten in de bewolking kijk je 2000 meter bijna recht naar beneden.

Op Gran Canaria vond ik de westelijke kustweg erg mooi (Agaete-San Nicolas).

Ik overal wildgekampeerd. Een plekje vinden lukte altijd wel. Wel is het 's avonds vroeg donker (ca. half 7). De overtocht van Tenerife naar Gran Canaria was wel redelijk aan de dure kant (100 euro retourtje; 5 kwartier varen). Er vaart ongeveer elke 2 uur een boot tussen Tenerife en Gran Canaria. (Let wel: de boot vanuit Gran Canaria vertrekt vanuit Agaete en niet Las Palamas de Gran Canaria).
Koen31 schreef: welke temperaturen kan je daar zo verwachten eigenlijk ?
Heb je kans op slecht weer ook ?
Is het ook redelijk weer in jan. of feb. ?
Temperatuur is ca. 20 graden C, als de zon schijnt wat hoger. Ik had 1 echte regendag en verder een paar kleine buitjes.

peter