Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1 wiel aanhanger en torsiekrachten - Forum Wereldfietser

1 wiel aanhanger en torsiekrachten

Hallo allemaal,

Een paar weken terug brak ik 50 km onder Maastricht m'n frame: De horizontale stang vooraan bij het stuur. Nog een geluk dat het niet in de afdaling gebeurde. Maar pffh, daar stond ik dan op een landweggetje. Ik had me voorgesteld, om Praag te bereiken. Maar dat liep dus allemaal heel anders.
Moet ook wel toegeven, dat (ook) de voortassen overvol zaten (ik gebruikte geen stuurtas). M.a.g. een zwabberend stuur. Maar dat m'n frame zou breken...

Vandaar dat ik nu dus een fietsaanhanger overweeg. Behalve de 2-wieler Radical Cyclone, lijkt ook de 1-wieler Extrawheel me wel interessant. Vanwege het 26" wiel; daar word ik wel enthousiast van. Maar nou vraag ik me af: hoe groot is nou eigenlijk de torsie-kracht, die de 1-wieler op het achterwiel en frame uitoefent?
Mogelijk hangt de baggage op deze Extrawheel ook wat hoger, dan bij een Bob Yak, of de Weber Monoporter.

Hier een Extrawheel promotie filmpje. En hier iemand die door 3 woestijnen in Australië ermee is getrokken, met 38 kg aan water erop.
Extrawheel is een bedrijfje uit Polen. Kijk, en dat vind ik nou leuk. Een bedrijfje dat met een toch wel een 'gedurfd' produkt zich staande houdt tussen al het Bob Yak, Ortlieb, en Vaude geweld.

En weer on-topic (want 't mag niet op reclame gaan lijken :D :wink:), m'n vraag is dus: Hoe groot is nou eigenlijk de torsiekracht, die een 1-wiel aanhanger op het achterwiel en frame uitoefent? Is de slijtage hierbij groter dan met 4 fietstassen? Iemand enig idee?
Ik overweeg namelijk ook CroMo-fiets met een leuk Rohloff-naafje.

Ziet er leuk uit.
Grappig ding.
Proefrijden moet het bewijzen.
Vraag me af hoeveel kilo er in die tassen zat toen de crossfilmpje werd opgenomen.
Over die torsie krachten weet ik alleen dat lage ligfietsen met een zithoogte lager dan 35 cm nog wel eens problemen hebben met zwaar beladen BobYaks.
Hun verende achtervorken zijn dan niet stijf genoeg. Die zijn ook vaak heel simpel geconstueerd omdat er eenvoudigweg geen plaats is voor een grote contructie.
En de berijders zitten ook niet hoog genoeg om de 'macht' te hebben.
In dat filmpje zie ik dat aanhangertje wiebelen en zwabberen.
Dat moet je voelen. En het heeft natuurlijk ook effect op je fiets.
Gewoon proefrijden met flink wat bagage.
Ben nieuwsgierig.
niko

De tassen hangen in een net en worden niet door een frame ondersteund. Hoewel er 60 liter in de zakken kan, ben ik wel benieuwd of die netten dat ook daadwerkelijk kunnen dragen voor een langere tijd en of ze niet snel slijten, waardoor de aanhanger onbruikbaar wordt.

nikopaul schreef:Vraag me af hoeveel kilo er in die tassen zat toen de crossfilmpje werd opgenomen.
Inderdaad, het kunnen ook zakken met veren zijn...
nikopaul schreef:Ben nieuwsgierig.
niko
Ik dus ook. :lol:
Tweety schreef:De tassen hangen in een net en worden niet door een frame ondersteund. Hoewel er 60 liter in de zakken kan, ben ik wel benieuwd of die netten dat ook daadwerkelijk kunnen dragen voor een langere tijd en of ze niet snel slijten, waardoor de aanhanger onbruikbaar wordt.
Natuurlijk. Maar ja, deze trailer kost ook slechts 199 euro. Zijn de netten af, koop je voor volgend jaar weer een paar nieuwe netten erbij. Moet alleen niet onderweg gebeuren, dat ze af zijn... :cry:

foutje, dubbele post.