Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tandem; bepakking; slot; Limes - Forum Wereldfietser

Tandem; bepakking; slot; Limes

Beste Allemaal,

Ten eerste: Ik ben hartstikke nieuw op dit forum. Ik heet Minne en ben een onervaren vakantiefietser. Desalniettemin heb ik met mijn vriendinnetje laatst een tandem gekocht (een tweedehands Vittorio) en zijn we van plan deze zomer op fietsvakantie te gaan. Het plan is het oosten, via de Limes naar Wenen, en vandaar is het open. Terug langs dezelfde weg lijkt niet de leukste optie. Misschien heeft iemand sugggies?

Maar eigenlijk ging het me om andere dingen. Ten eerste:
Op een tandem heb je grofweg dezelfde bepakkingsmogelijkheden als op een gewone fiets: een tas voor en een tas achter. Nu vraag ik aan de mensen met ervaring: Heb je dan speciale tassen nodig, of gaat dat prima? Je bent wel met z'n tweeen met evenveel ruimte. Op zich ben ik altijd een kleine pakker geweest. Ik bedoel dat ik niet veel meeneem op vakantie. Wel eerder gewandeld. Dan weet je dat je niet veel mee moet nemen.

Een andere vraag is wat je nou nodig hebt aan reserveonderdelen. Een binnenbandje lijkt me erg nuttig, maar ik neem aan dat in Duitsland/Oostenrijk/misschien Hongarije wel een buitenband te vinden moet zijn. Zijn er meer dingen die absoluut mee moeten? Ventieltje? Tie raps?

Een ander ding is een slot. Als we in Wenen zijn of een andere grote stad kan ik me voorstellen dat je fiets goed op slot moet kunnen. Heeft iemand suggesties of ervaring met een fatsoenlijk en niet te zwaar slot?

Vriendelijk gegroet, en alvast bedankt,

Minne

PS Dit verhaal staat ook onder fietstechniek. Dat was per ongeluk, want het lijkt me daar niet erg thuis te horen. Mijn excuses daarvoor.

Leuk plan. Vittorio bouwt prima tandems die - een beetje afhankelijk van het model - ook goed geschikt zijn voor vakantie.
Je kunt inderdaad op de tandem zelf minder meenemen, maar als jullie wandelaars zijn moet het lukken. Er zijn tandemrijders die een grote achtertas aan de voordrager hangen, maar dan moet je wel een stevige drager hebben (en oppassen dat je tassen niet stuk gaan van de asuiteinden). Dwars bovenop grote achtertassen kun je - als je een stevige drager hebt - een grote tas leggen zoals een rackpack van Ortlieb. Aan het voorste zadel of het achterste stuur kun je soms ook nog wel wat hangen, net als aan het frame (tentstokken?). In verband met de stabiliteit zou ik oppassen met al te zware stuurtassen. Die maken een sololofiets al minder stabiel, maar op een tandem is het effect nog groter. Zo min mogelijk meenemen is een goed idee.
Het alternatief voor als je toch meer mee wilt nemen is een bagageaanhanger. Die zijn er als een (de "Bob") en als tweewieler (bijvoorbeeld van Radical). Eenwielers moeten door jullie en het frame overeind gehouden worden, en dat is best een grote belasting voor het frame (en het achterwiel) van een tandem. Bij tweewielers is dat geen probleem: die houden zichzelf overeind en dat merk je. Een tweewieler kun je daarom ook zwaarder beladen. Daar staat tegenover dat eenwielers soms wat makkelijker rijden in terrein. Zelf hebben we een tweewieler achter onze tandem, en dat gaat eerlijk gezegd ook op de allersmalste paadjes bijna altijd goed.
Tja wat kan er kapot? Alles wordt bij een tandem zwaarder belast, maar gelukkig is een Vittorio op veel berekend. In principe is het achterwiel een probleem, dus je zou altijd een reservespaak mee moeten hebben voor de cassette kant daarvan (daar gaat het mis). Dus dan ook een spaaksleutel en een cassette afnemer (zie www.m-gineering.nl). Doe ik dat zelf? Nee, ik heb nog nooit een gebroken spaak gehad op onze tandem. Dom? Ik denk het wel. In de praktijk heb je de meeste problemen met de banden. Je krijgt eerder lekke banden met een tandem, en de binnenbanden krijgen het ook veel zwaarder te verduren bij het ventiel. Ik zou zeker drie binnenbanden als reserve meenemen. De kans is reeel dat je dan onderweg nog moet bijkopen. Zelf geef ik de voorkeur aan autoventielen, omdat die iets steviger zijn, maar je velg moet daar geschikt voor zijn (of gemaakt worden). Binnenbanden krijgen het ook zwaar te verduren bij lange afdalingen. Bij een tandem kunnen de velgen door het remmen heel heet worden, en dan kan je binnenband scheuren of zelfs klappen. Dat kan gevaarlijk zijn, en het is dus zaak in intervals (bijvoorbeeld voor de bochten) krachtig te remmen en daarna de fiets weer een tijdje te laten gaan, zodat de remmen niet te heet worden. Verder zit er vermoedelijk een zogeheten sleeprem van Arai op je tandem (aan de linkerkant van je achternaaf); gebruik die bij afdalingen! Ik zou echter in alle gevallen wat reserve remblokjes van goede kwaliteit (Koolstop?) meenemen. Buitenbanden kunnen op een tandem ook makkelijker kapot. Hoe breder, hoe minder problemen. Zorg dat ze in goede staat zijn, en niet te licht voor tandemgebruik. Ik zou er ook altijd een reserve van meenemen. Tot slot zou ik zorgen voor een heel goede fietspomp. Bij een tandem doe je er goed aan met maximale luchtdruk te rijden (misschien zelfs iets hoger dan de toegelaten waarde), en je neemt in de praktijk zeker om te touren de maximale breedte buitenbanden die nog in je frame past. Samen betekent dat veel lucht. Banden op hoge druk moet je veel vaker bijpompen, en je zult ook wat vaker lekke banden hebben. Voor mij was dat een extra reden om voor autoventielen te kiezen (het gemak dient de mens), maar inmiddels heb ik ook tot grote tevredenheid een Zefal HPX pomp (voor velen het beste dat er te koop is). Een ook veel geprezen alternatief van Topeak is hun uitklapbare voetpompje. Dat heet Morph of zoiets geloof ik.
Ik weet natuurlijk niet of je tandem in erg goede staat is, of nog onderhoud behoeft. Doe dat dan voor de vakantie, en niet erna. Als er tandwielen vervangen moeten worden, denk dan na over het beste verzet. Tandems klimmen moeilijk, zeker met bagage, en je wilt het lichtst mogelijke verzet hebben dat kan bij de gemonteerde crankarmen. Werk vandaar verder om te zien welk zwaarste verzet nog mogelijk is met je derailleurs. Als er veel moet gebeuren is het misschien de moeite dat bij Vittorio te laten doen. Die weten wat ze doen, en dat geldt niet voor iedere fietsenmaker.
Sloten heb je nodig. Ik zou een heel stevig kettingslot meenemen om het frame ergens aan vast te zetten. Daarnaast zou ik voor het gemak een ringslot willen hebben om de tandem even snel op slot te zetten, en als extra om het dure achterwiel apart te beschermen. De bekende AXA sloten zijn prima voor dit doel, maar een leuk alternatief wordt door Basta gemaakt: een slot gecombineerd met een brakebooster, en gemonteerd op de cantilever nokken. De achterrem is bij een tandem door de langere kabel altijd wat soppiger dan bij een solofiets, en moet en kan wel hard werken (je houdt door de andere gewichtsverdeling meer druk op je achterband dus een krachtige rem kan ook wat doen). Het ziet er ook heel snel uit. Een andere heel lichte manier is die van de pitlock cijfersloten op onderdelen als snelspanners, balhoofden etc. Het maakt je fiets waardeloos voor een dief. Het probleem is dat amateur dieven dat misschien pas bij thuiskomst merken.
Ik hoop dat dit je verder helpt, zoniet: vragen staat heus vrij. Veel plezier.
Wim

Inderdaad leuk plan. Weinig toe te voegen aan de uitgebreide reactie van Wim. Neem aan reservemateriaal vooral die dingen mee die specifiek zijn aan een tandem en daardoor niet gemakkelijk te verkrijgen. Als je bij Vittorio of een andere fietswinkel die kennis heeft van tandems langs gaat, kunnen ze daarover wel adviseren. Wij hebben 5 spaken mee, omdat de spaken een aparte lengte hebben. Om spaken erin te zetten moet je wel weten wat je doet, ik probeer in geval van spaakbreuk een FM te vinden die het voor me wil doen. Er zijn ook wel cursussen op internet te vinden die je bijscholen voor het oplossen van pech onderweg. Daarnaast kan het handig zijn om voor lange kabels mee te nemen voor versnellingen en rem achter.

Wat betreft de buitenbanden heb ik een iets andere ervaring dan Wim. 2,1 inch banden gingen bij ons na fietsen met bepakking heel snel stuk. Wat googlen leerde dat bij hele brede banden de wang van de band in de velg gaat drukken. Wij hebben nu 1.9 inch banden en dat gaat prima.

We hebben voor en achter, achtertassen. Inderdaad begaf onze goedkope voordrager het dit weekend. Dus nu maar eens met een wat duurdere proberen. Achter hebben ook nog een rackpack dwars over de zijtassen liggen. We hebben ook een voortas en dat geeft geen merkbare last met sturen. Wel goed opletten dat je links en rechts evenveel gewicht hebt.
Wij zijn redelijk onervaren in het kamperen met weinig bagage en we hebben hier genoeg aan.

Wat betreft het slot. Wij hebben een cyclops.

Veel plezier.

groet,

Teun

Teun, Wim, en andere lezers,

Bedankt voor jullie reactie!

Het gaat om een Vittorio Populair. Grote maat, twee keer 'mannenstang' en nog een stang diagonaal van voor boven naar onderachter tot aan de wielas. Ziet er stevig uit en voelt stevig aan. 40 spaken voor en 48 achter, maar ik geloof dat alle Vittorio's dat hebben.

Heus 3 binnenbanden? Als jullie het zeggen, dan zal dat. De Reis gaat via de Limes rote, en als ik het goed begrepen heb is dat meestal niet erg ruig terrein. Toch?

Verder zitten we wel een beetje op een budget, we studeren allebei nog. Dus een karretje zal er niet in zitten. Ik neem aan dat die wel een paar honderd euro kosten. Wat heeft een mens nou nodig? Tentje, slaapzak, een dikke trui? Plan is dus weinig pakken. Ik vind dat het moet lukken. Voorop lichte dingen, tentstokken aan het frame.

We hebben wel een derde rem, maar het verbaasde mij ook dat dit een tweede knijprem achterop is. Model racefiets, om het zo maar te zeggen. Ook met van die ouderwetse blokjes, in plaats van van die nieuwe (koolstop?) blokjes. Dat lijkt om warmteontwikkeling tegen te gaan niet zo'n handige oplossing. De derde rem wordt wel bediend door de stoker. Vanwege de kortere kabellengte? Misschien iets om over na te denken, een derde sleeprem, alhoewel in het geplande parcours niet veel bergen zitten.

Spaken ook echt nodig dus? Nog een vraag: We hebben de fiets een dikke maand geleden gekocht. Het weer was verschrikkelijk. We fietsten van Enkhuizen naar Gouda, met zuidwesten wind en hard. (=niet goed) In Nieuwkoop was een jongeman zo vriendelijk om ons van achteren aan te rijden. Wij niet onomkeerbaar beschadigd, maar het achterwiel wel. Op dit moment wordt er een nieuwe velg opgespaakt. Vraag is nu: Rekt dat nog? Moet ik na een aantal kilometers de spaken nog een beetje laten aandraaien? Of is eenmaal gespaakt altijd gespaakt? Roestvrijstalen spaken, mocht het iets uitmaken.

Verder lijken tandwielen nog aardig op orde. Ik heb er weinig verstand van, maar ze lijken niet erg ver afgesleten. Het verzet lijkt ook erg licht te beginnen en gaat niet zo erg ver de hoogte in. Liever de berg op dan alleen maar knetterhard naar beneden kunnen. We moeten na de vakantie maar eens bedenken wat we precies willen. Je moet toch een beetje ervaring opdoen, he?

Laatste vraag gaat over hippe kleding. Ik denk dat we in ieder geval van die broekjes gaan kopen. Als dat de zadelpijn iets kan verzachten of uistellen dan lijkt me dat erg fijn. Maar hoe is jullie ervaring met handschoentjes, of hippe wielershirts. Het probleem met dat soort shirts is natuurlijk dat ze 50 euro per stuk kosten. Maar hebben ze ook echt een meerwaarde?

Gegroet,

Minne

Hi,

alsmede student kan ik mij voorstellen dat een nieuwe kar aanschaffen best aan de prijs is, maar je kunt ze ook huren... (geen reclame ofzo) oa eens hier kijken http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... 57a6c15780

Maar kleding, das een lang verhaal. Zelf rijd ik met een coquest brooks zadel op een geveerde zadel pen, met een fietsbroek tegen schuren ed. En een paar handschoenen is zeker een pre, zit beter na een dag fietsen en mocht je een keer op je plaat gaan heb je niet je hele hand open liggen. Overigens draag ook een helm zou ik zeggen! En een beetje luchtig shirtje (kunststof) is zeker aan te raden.

Succes en HF

Bas

Spaken: kleine moeite, en (als je ze nodig hebt) groot plezier. Dat is 'm de aanschaf ook niet. Wij beperken ons altijd tot 1 binnenband, en zelfs die hebben we vrijwelk nooit nodig gehad. Maar hoort wel bij je basis-pakket vind ik.

Fietskleding: wij hebben wel altijd fietsbroek, nooit apart fietsshirt. Gewoon lekker t-shirtje of (sport)hempje, dat bevalt ons prima. Fietsbroeken heb je in allerlei soorten en prijsklassen. Mijn favoriet is (na heel wat broeken uitgeprobeerd te hebben) een eigen merk fietsbroekje van 20 euro van Perry. Het hoeft dus niet altijd duur.

Veel fietsplezier!

Sandra

Minne schreef: Verder zitten we wel een beetje op een budget, we studeren allebei nog. Dus een karretje zal er niet in zitten. Ik neem aan dat die wel een paar honderd euro kosten. Wat heeft een mens nou nodig? Tentje, slaapzak, een dikke trui? Plan is dus weinig pakken. Ik vind dat het moet lukken. Voorop lichte dingen, tentstokken aan het frame.
Alles wat je thuislaat is meegenomen :wink: En inderdaad: licht spul vooraan, zwaar spul onderin de achtertassen. Wij hadden jarenlang vier 'achter'tassen plus een kanozak bovenop de achtertassen. Zat ruimte voor drie weken fietsvakantie inclusief tent en kookspullen.
Minne schreef: We hebben wel een derde rem, maar het verbaasde mij ook dat dit een tweede knijprem achterop is. Model racefiets, om het zo maar te zeggen. Ook met van die ouderwetse blokjes, in plaats van van die nieuwe (koolstop?) blokjes. Dat lijkt om warmteontwikkeling tegen te gaan niet zo'n handige oplossing. De derde rem wordt wel bediend door de stoker. Vanwege de kortere kabellengte? Misschien iets om over na te denken, een derde sleeprem, alhoewel in het geplande parcours niet veel bergen zitten.
Als je al een derde rem wilt, neem dan t.z.t. de Arai sleeprem. De huidige constructie (twee remmen op 1 velg) is inderdaad niet bijster zinvol. En als je met de huidige achterrem het achterwiel kunt blokkeren heb je dus een overmaat aan remkracht op het achterwiel. Als er nog cantilever-remmen op deze tandem zitten is overgaan op V-brakes wel aan te raden. Die zijn krachtiger en vooral gemakkelijker af te stellen. Je hebt er echter wel nieuwe remgrepen bij nodig. Zie ook http://www.tandemclub.nl/tandemtechniek.html#remmen
Minne schreef:Verder lijken tandwielen nog aardig op orde. Ik heb er weinig verstand van, maar ze lijken niet erg ver afgesleten. Het verzet lijkt ook erg licht te beginnen en gaat niet zo erg ver de hoogte in. Liever de berg op dan alleen maar knetterhard naar beneden kunnen. We moeten na de vakantie maar eens bedenken wat we precies willen. Je moet toch een beetje ervaring opdoen, he?
Goed plan - en bij deze uitgenodigd om eens mee te gaan met een toertocht van de Tandemclub, zie http://www.tandemclub.nl/activiteiten.html
Minne schreef:Laatste vraag gaat over hippe kleding. Ik denk dat we in ieder geval van die broekjes gaan kopen. Als dat de zadelpijn iets kan verzachten of uistellen dan lijkt me dat erg fijn. Maar hoe is jullie ervaring met handschoentjes, of hippe wielershirts. Het probleem met dat soort shirts is natuurlijk dat ze 50 euro per stuk kosten. Maar hebben ze ook echt een meerwaarde?

Gegroet,
Minne
Echte fietskleding - en dan in de eerste plaats een fietsbroek - heeft zeker meerwaarde. Zoals elders ook al gemeld koop je al een fatsoenlijke fietsbroek voor 20-25 euro. Die zijn bijna per definitie beter dan elke korte/lange broek die niet voor het fietsen gemaakt is. Handschoentjes zijn prettig, evenals echte fietsshirts en fietsschoenen. Je kunt het spul altijd nog onderweg kopen, bijvoorbeeld bij de Decathlonwinkels.

Ik kan het eens zijn met veel dat er sindsdien gezegd is. Zonder speciale shirtjes fietst het prima, maar zonder fietsbroek is een hel. Ook handschoenen zijn voor mij onmisbaar. Zonder dat krijg ik tintelende en dooie vingers.
Een tweede rem op dezelfde velg verhoogt de remkracht weliswaar, maar het echte probleem is dat de velg nog warmer wordt. Ik weet niet wat er nu als primaire remmen op zit. Als je echt beter wilt dan zou ik Magura HS 33 hydraulische velgremmen willen aanbevelen. Die stoppen beter en beheerster dan welke andere velgrem, en hebben anders dan remmen met kabels geen last van de grotere afstand van voor naar achteren (lange tandemkabels rekken uit, en zijn dus verantwoordelijk voor soppig remmen). Er is gewoon geen discussie (daarom moet je op een tandem minstens dikkere remkabels nemen voor de achterrem). Maar ze zijn wel tamelijk kostbaar. Je huidige remmen goed afstellen en goede remblokjes monteren helpt al veel, net als voorzichtig rijden. Tegen hete velgen in de afdaling helpt maar een ding echt goed: een Arai sleeprem (als je achternaaf aan de linkerkant de noodzakelijke schroefdraad heeft).
Ik zou toch echt wat reserve binnenbanden meenemen. Sandra: een tandem is echt wat anders dan een solofiets. De krachten die er op het ventiel komen te staan zijn echt veel groter, en een uitgescheurd ventiel repareer je niet, net zomin als een door de velghitte gescheurde binnenband (allemaal nog recentelijk meegemaakt).
Het bagageprobleem zou ik inderdaad proberen op te lossen door gewoon weinig mee te nemen. Dat is ook nog eens goedkoop.
Wim

Nog een aanvulling. De Arai sleeprem is vrij kostbaar ik geloof circa 170 euro en dan nog montage kosten. Voordeel is wel dat je het wiel er niet meer 1, 2, 3 uittilt. Scheelt je weer een slot voor het achterwiel:-)
Mij werd wel echt aangeraden zo'n rem erop te zetten als je met volle bepakking gaat afdalen. Voor het nemen van de beslissing, is het misschien handig om de afdalingen tijdens je reis in kaart te brengen. Dan kun je kijken of mensen ervaring hebben om met tandem zonder sleeprem die afdaling te doen.

Wat betreft het aantal binnenbanden dat je meeneemt is het denk ik ook belangrijk wat de kans is dat je onderweg nog aan de goede maat kunt geraken. Wij hebben 26 inch wielen en dat vindt je op heel veel plekken.

Wij hebben trouwens ook een extra buitenband mee. Die zijn bij tandems ook berucht vanwege de korte levensduur.

Fietsbroek is alles over gezegd. Zorg ook dat het zadel goed zit. Wat betreft shirts. Het is prettig als het goed ventileert en het snel droogt.

Ik fiets voor de duidelijkheid zonder sleeprem, en daar ben ik eigenlijk dus niet zo gelukkig mee (maar ik heb ook een gewone goedkope 135 mm XT naaf waar geen sleeprem op past). Omdat het slechts mijn zoontje is die achterop zit gaat het nog net, maar je vingers gaan echt zeer doen, en de velgen worden erg heet. Maar met pauzes in de afdaling kom je een eind. Kortom, als er geen geld is gaat het best als je maar voorzichtig bent.
Neem nou gewoon wel dat extra binnenbandje mee.
Wim

Hoi Minne,

Je bent denk ik al wijzer geworden van alle antwoorden, ik zag echter nog niets over de route die je wil fietsen. Ik ken niet de hele Limes route, wel het stuk vanaf Passau tot aan Budapest. Dat is in ieder geval een route die voor een beginner goed te doen moet zijn. Ik weet niet hoeveel tijd jullie er voor uitrekken, en hoe fanatiek jullie willen fietsen, maar wij fietsen maximaal 1300 a 1400 km in 3 weken. Terugreizen is zeker vanaf Wenen door Oostenrijk en Duitsland goed te doen per trein, wel even van tevoren reserveren voor jezelf en de tandem. Vanaf Hongarije weet ik het niet, maar kan volgens mij ook, je kunt zelfs ook per draagvleugelboot terug vanaf Budapest naar Wenen.

Reken er in Hongarije niet op dat ze al teveel fietsonderdelen hebben, zeker geen tandem specifieke (dat lukte ons in Oostenrijk zelfs al niet - onderdeel moeten laten opsturen).

Wij nemen voor onze tandem o.a. mee;

Extra remblokjes (2 sets )
Binnenband - overigens nog nooit nodig gehad
Buitenband (vouwband Schwalbe) - wel ooit nodig gehad, achteraf gezien hadden we beter voor aanvang de band al gewisseld...
tandem derailleur en remkabel (extra lang)
10 spaken
pechspaken (van Vittorio, kun je in je achterwiel zetten zonder je freewheel af te hoeven nemen)
Next Best Thing 2 (de eerder genoemde cassette afnemer van m-gineering
Topeak Master Blaster Pomp (en bandenlichters, solutie en plakkers natuurlijk)
Olie(Finish line) en een ouwe doek om onderweg de ketting te smeren
Topeak Alien tool - alles in 1 gereedschap waar ik erg content mee ben.

Zoals gezegd is het achterwiel (en ook de de aandrijving daarnaar toe) de zwakke schakel. Inmiddels hebben we 48 spaakstandem wielen (met Arai sleeprem) in de tandem laten zetten. Ooit zijn we op een geleende tandem begonnen, deze was oud en niet goed onderhouden, wat resulteerde in een gebroken spakencircus in het achterwiel (een stuk of 10 in 3 weken). Maar ja, dat was dan ook geen tandemwiel....

Oh ja, wij fietsen met een 2-wielig kinderkarretje - voor de hond - wat ons ruim voldoende bagageruimte geeft - naast voorttassen, achertassen en een stuurtas. Onder het eerste zadel hebben we een ruim zadeltasje (topeak) voor de stoker.

Naast speciale fietsbroeken is een prettig zadel minstens belangrijk. Mijn ervaring is dat een zacht (gel) zadel op lange ritten desastreus is, maar dat is heel persoonlijk. Wij hebben een Brooks B17 en een Terry Liberator. En als 'bestuurder' heb ik altijd handschoenen met dikke padding aan. Sinds vorig jaar doen we ook aan speciale shirtjes - hadden we eerder moeten doen.

Slot: Axa slot en Yellow Chain. Laatste is zwaar, maar wel zo prettig voor de nachtrust op de camping.

Uiteraard moet je je ook niet gek laten maken. M'n allereerste fietsvakantie was op een tweedehansje van 200 gulden, en dat was misschien de meest zorgeloze fietsvakantie ooit...

Roef

Op http://www.mienmasjien.nl/index.html is een tandemstel door Amerika aan het fietsen. Kijk maar eens wat zij meenemen en hoe ze de fiets bepakken.
Heb je de fiets trouwens een paar weken geleden via Marktpaats gekocht?

Dennis.

Teun76 schreef:Nog een aanvulling. De Arai sleeprem is vrij kostbaar ik geloof circa 170 euro en dan nog montage kosten. Voordeel is wel dat je het wiel er niet meer 1, 2, 3 uittilt. Scheelt je weer een slot voor het achterwiel:-)
Mij werd wel echt aangeraden zo'n rem erop te zetten als je met volle bepakking gaat afdalen. Voor het nemen van de beslissing, is het misschien handig om de afdalingen tijdens je reis in kaart te brengen. Dan kun je kijken of mensen ervaring hebben om met tandem zonder sleeprem die afdaling te doen.
Voor wat het waard is: sinds 1990 rijden wij tandem zonder sleeprem, ook met aanhanger. Van 1990 t/m 2003 met Magura velgremmen en daarna met schijfremmen. Wij hebben in al die jaren pakweg 4-5 defecte binnenbanden door de hitte gehad. En daarvan was het grootste deel tijdens mountainbike-tochten met de tandem waar je de fiets steen-voor-steen moet laten zakken en er dus geen koelende rijwind is.
Ik moet hierbij zeggen dat wij van het type "fietsen zijn om te rijden en niet om te remmen" zijn :wink:. Bij overzichtelijke wegen gaat het gewoon hard naar beneden. Bij onverzichtelijke wegen is het een kwestie van tijdens de afdaling afwisselend voor/achter remmen en voor elke bocht eventjes hard remmen om vervolgens zonder aangetrokken rem de bocht door te gaan.
Mocht je niet van ons type zijn, dan is de Arai-sleeprem dé aangewezen optie. Is het niet dit jaar, dan wel volgend jaar. Verder nog deze tip: zorg dat je geen binnenbanden met plakkers in je fiets hebt. Die laten namelijk al gauw los wanneer je de velgen aan het warmstoken bent met de remmen ......

Beste Mensen,

Allereerst natuurlijk dank voor alle reakties. We hebben een fijne vakantie gehad. Ik vind het wel wat, zo'n tandem. Wel wat problemen gehad. Dat komt later.

Met de exta binnenbandjes en de extra spaken enthousiast op weg gegaan.Op de eerste etappe meteen wild gegaan en naar Millingen gefietst, vanuit Gouda. Dat is nogal een eindje, maar ja, we wilden de grens zo graag halen. De meeste dagen zo'n honderd gereden. Dat was voor ons goed te doen, zodat je ook nog wat puf over hebt om een dorpje of kerkje te bekijken of om uberhaupt boodschappen te doen. Uiteindelijk zijn we naar Wenen gereden, en daar net niet op tijd aangekomen voor de regen. Op de dag dat we in Wenen wilden geraken brak de hemel open en sloot zich de dagen daarop ook niet meer. Wat teleurgesteld en vooral nat moesten we zo'n 70 kilometer voor het eind de barre tocht staken. Erg goed voorbereid op regen waren we ook niet, zodat we al snel tot op het bot nat waren. De volgende dag toch doorgefietst naar Wenen tussen de buien door.
Met bepakking ging ook prima. Met zo weinig mogelijk spullen op weg gegaan. Lange broek, korte broek, wat shirtjes en sokken en gaan. Ik heb me onderweg veel verbaasd over fietsers met megabepakkingen. Ik zou ook niet zo goed kunnen bedenken wat daar dan steeds in zat. Ik heb wel mensen gezien met een haringhamer enzo. Daar begrijp ik nou niets van. Iedereen zo zijn eigen stijl, zullen we maar zeggen.

Eindoordeel: Duitsland is een feestje! Goed fietsbaar, niet zo duur. Een mooi groot glas bier na een dag fietsen. Ik kan het iedereen aanraden.

Smet op het alles was ons achterwiel. Dat is blijkbaar toch zijn achilleswiel. In Nederland waren we (eerder al) ondersteboven gereden door een onoplettende automobilist. Dat kostte ons ons achterwiel. Vervolgens heeft iemand bij fietsenmaker Borst in Nieuwkoop een nieuwe velg op de oude naaf ingespaakt. Dat bleek hij achteraf niet zo goed hebben gedaan. Hij had niet 'gevlochten': Waar de spaken kruisen, had hij ze niet achter elkaar langs gespaakt, maar zwevend, los, of hoe je het ook noemen wil. Dat hield niet, of slechts 500 km en moesten wij een nieuw achterwiel. Dat hield ook niet, en werd een spakenfeestje na 400 km. Het derde bracht ons de resterende 700 km naar Wenen.

Ofwel: Kijk uit met fietsenmakers. Het lijkt of je het soms beter zelf kan doen. Dan kijk je er tenminste goed naar. We hebben nu dus nog steeds geen fatsoenlijk achterwiel. Op Fietstechniek zal ik een topic openen om daar nog wat vragen over te stellen. Ik nodig iedereen met verstand van wielen of tandemwielen in het byzonder dat eens te lezen!

Bedankt nogmaals.

Minne

Komen jullie met de tandem ook naar het Kampeerweekend van de Wereldfietser op de Harskamperdennen. Een gelegenheid bij uitstek om ervaringen uit te wisselen en nieuwe ideeen op te doen!