Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gouden tips kamperen in de regen - Forum Wereldfietser

Gouden tips kamperen in de regen

Nu vertrek ik volgende week zaterdag voor een weekje fietsen in Belgie ( grofweg : Maastricht - Eupen - Houffalize - Libramont Chevigny - Rochefort - Maastricht)

Met tent. Op dit moment nog niet echt een gunstige weersverwachting. Heb eigenlijk altijd wel geluk gehad met het weer.

Wat zijn jullie gouden tips voor kamperen in de nattigheid? Dan kan ik eventueel nog wat dingetjes kopen/lenen die dan handig zijn.
Zorg uiteraard voor een ‘tentluier’ aka ‘footprint’
Iets van een waterdichte zak om je natte tent in te doen anders worden de rest van je spullen nat als je alles weer in pakt.

En als je een nat regenpak oid hebt vraag de camping eigenaar of je dat ergens binnen mag/kan ophangen, want dat wil je niet in je tent hebben en de volgende dag met een nat pak vertrekken is echt vreselijk ( vind ik dan )

Geniet van je trip
Shrek schreef:
do 07 mei, 2026 08:19
Zelf gebruik ik een op maat (van de binnentent) geknipt stuk goedkoop zeil. Zorg dat er geen regen(plas) op dit zeil terecht kan komen.
ej groningen schreef:
do 07 mei, 2026 09:20
Iets van een waterdichte zak om je natte tent in te doen anders worden de rest van je spullen nat als je alles weer in pakt.
Bij mij gaat een natte buitentent in de 'ademende' tentzak (foudraal) achterop de bagagedrager. Waarom?
1. Als het tijdens het fietsen droog is, droogt de buitentent ook al een beetje.
2. In een ventilerende tentzak gaat een tent niet spochten.
3. Op deze manier worden andere spullen in een fietstas niet nat.

Bovenstaande is voor een reguliere fietsvakantie. Voor dagenlang in de regen rijden (bijv zuid IJsland, westkust Ierland) is het soms behelpen.
Jelmer_Gr. schreef:
do 07 mei, 2026 08:03
Nu vertrek ik volgende week zaterdag voor een weekje fietsen in Belgie ( grofweg : Maastricht - Eupen - Houffalize - Libramont Chevigny - Rochefort - Maastricht)

Met tent. Op dit moment nog niet echt een gunstige weersverwachting. Heb eigenlijk altijd wel geluk gehad met het weer.

Wat zijn jullie gouden tips voor kamperen in de nattigheid? Dan kan ik eventueel nog wat dingetjes kopen/lenen die dan handig zijn.
Wij gaan volgende week zaterdag fietsen in Schotland. Op jou vraag gaven mijn vrienden als tip: "Veel horeca!" :)
Een van de redenen waarom wij een Hilleberg tent hebben; je kunt de buitentent eerst opzetten en de binnentent er dan droog inhangen. En bij afbreken pak je een droge binnentent in, die doen we in een eigen foedraal en de natte tent mag inderdaad lekker ademen op de bagagedrager.

Maar als het echt de hele dag zeikt van de regen en dan dagen achter elkaar... horeca inderdaad!
Probeer campings te zoeken met een ‘slecht-weer-ruimte’. Kan je ook gebruiken (na overleg natuurlijk) om natte kleding uit te hangen.
En soms wil het wel eens een heel verschil zijn om een stukje de bus/trein/oid te pakken naar bijvoorbeeld de andere kant van een gebergte oid.

Zelf plan ik het liefst een Europese reis zodanig last-minute dat ik de 14daagse weersverwachting nog mee kan nemen in m'n besluit waar naartoe te gaan.

Leuk dat waterfietsen, maar doe mij maar grotendeels droog weer...
Ik ben het eens met Jurr.
Je hoeft niet altijd zonodig op de fiets te zitten. Bekijk en stukje met de trein.
Als het echt vies weer is bel ik het thuisfront.
Een kwartiertje, half uurtje later krijg ik de coördinaten van een hotel of pension wat ik doe nacht kan verblijven.
Wist ik 's morgens wakker in de stromende regen dan laat ik mijn tent de camping braken en ga naar het dichtstbijzijnde hotel.
Dat kreeg ik 10 tot 15 euro op de balie en ga dan heerlijk ontbijten in een warme ontbijtzaal.
Na het eten zien de dag er meestal een stuk zonniger uit.
Fietsen mag van mij best afzien zijn met steile hellingen, maar mezelf moedwillig in de regen begeven past niet bij mij.
Fietsen in de regen? Ik kan me er op kleden. Zeker als de temperatuur tussen de pakweg 8 en 15 graden is, kan ik dat lang volhouden.

Een nadeel van de hele dag regen in de heuvels en de bergen is wel dat je dan vaak bar weinig van de naar verluidt prachtige omgeving ziet.
1000016165.jpg
Misschien een inkoper maar ik heb ook anders meegemaakt: Waterdichte tent met een luifel waar je je schoenen in kan uit- en aantrekken en wat bagage in kan opbergen. Ook handig om in te koken bij regen.
Goede ventilatie is ook belangrijk, anders wordt het na een tijdje binnen ook onleefbaar.