Additionally, paste this code immediately after the opening tag: navigatie met lange batterijduur - Forum Wereldfietser

navigatie met lange batterijduur

Ik ben 11 dagen op pad geweest met een Garmin Edge Explore 1. Eigenlijk de eerste keer dat ik serieus gebruik heb gemaakt van navigatie. Battery-life en stabiliteit vielen behoorlijk tegen. Ik heb meerdere malen per dag de navigatie aan een powerbank gehangen om te voorkomen dat de navigatie leeg was. Ook blokkeerde het apparaat waardoor een reset en vervolgens een langedurige 'routeberekening' noodzakelijk was. Verder bij Garmin veel toeters en bellen over training en bijhouden van statistieken waar ik niet in ben geïnteresseerd.

Met welk apparaat (met grote accu-capaciteit) kan je zonder toeters en bellen een GPS-track volgen?
Bijvoorbeeld een Garmin GPSMap.
Het nieuwste model is de H1, met volgens fabrieksopgave een batterijduur van 840 uur in expeditiemodus: ideaal voor als je wekenlang off the grid bent. (Ik had voor wandeltochten het vorige model, de 67, en je kon inderdaad erg lang met de batterij doen.) Het zijn vrij lompe dingen, maar wel robuust en goed op een stuur te monteren.

Maar weet je zeker dat je alleen tracks hebt gereden? Of had je ook navigatie aan staan? Navigatie kost veel meer accucapaciteit, omdat de software voortdurend bezig is met (her)berekenen, en je de hele tijd aanwijzingen op je scherm geeft. Waarbij het ook uitmaakt of je je scherm altijd aan hebt staan.

Bij de zoektocht naar een nieuwe fietsnavigatie is ook het schermformaat relevant. Nader je de vijftig jaar, dan is de kans groot dat je een leesbril nodig hebt. Een klein scherm is dan niet prettig. Voor mij reden om mijn telefoon te gebruiken, met een compacte powerbank erbij voor het geval de accu leegraakt. Maar goed, ik rij geen tochten meer waarbij ik een week of langer off the grid ben.
Kent iemand Coros Dura?
Straffe beloftes (120u = ongeveer 2 weken fietsen op 1 batterijlading)
Te goed om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras?
Geen ervaring mee.
cubetravel schreef:
wo 06 mei, 2026 11:38
Ik ben 11 dagen op pad geweest met een Garmin Edge Explore 1. Eigenlijk de eerste keer dat ik serieus gebruik heb gemaakt van navigatie. ... Ook blokkeerde het apparaat waardoor een reset en vervolgens een langedurige 'routeberekening' noodzakelijk was.
Ik heb je bericht wat beter gelezen, en zie dat je de Garmin inderdaad in de navigatiestand hebt gebruikt. Dan is het apparaat voortdurend aan het checken of je wel de route volgt, en als je afwijkt, berekent het apparaat een alternatieve route. De Garmin software staat er om bekend (in elk geval ook in de Edge 530) dat dit herberekenen een freeze kan opleveren: dat is heel irritant.

Er is een simpele manier om zulke freezes te voorkomen met daarbij bovendien een lager accugebruik: gewoon de track (het lijntje) tonen en volgen, waarbij je de navigatie (aanwijzingen en herberekenen) niet aan zet. Probeer dat maar eens (voordat je een nieuw apparaat koopt), en deel je ervaring.
cubetravel schreef:
wo 06 mei, 2026 11:38

…. Battery-life …. meerdere malen per dag de navigatie aan een powerbank gehangen om te voorkomen dat de navigatie leeg was. …
Of je nu de “navigatie” aan hebt staan of een track volgt: meerdere malen per dag je navigatie apparaat op moeten laden is natuurlijk niet normaal.

Ik heb alleen ervaring met de Explore 2, en die gaat, ook met “navigatie” aan, minstens 3 dagen mee (beetje klooien met de settings, helderheid zo minimaal mogelijk).

Overigens heb ik juist voor de Explore 2 gekozen omdat die alle trainingspoespas niet heeft.
Nadeel: de Garmin interface… :?

Groet,
Tom.
Aniphys schreef:
wo 06 mei, 2026 12:41
Kent iemand Coros Dura?
Ook ik hier nog steeds op zoek naar een deftig navigatiesysteem voor off-road, momenteel op het oog toch een GPSmap 67.
De Dura is inderdaad ook in de zoekresultaten voorbij gekomen. Vind het ook iets te spannend om er blind op in te gaan.

Gearlab review.

BikeRadar review.

SteadyAthlete review.

Road.cc review.

Bikepacking review.
Bryton 750se bevalt goed en goede batterij duur .
Maar is persoonlijk, route moet ik op de telefoon maken, daarna telefoon niet meer nodig.
Gpsmap gaat wel echt heel lang mee. En dat er gewoon AA batterijen in gaan vind ik wel erg handig.
Garmin Edge 1030 plus, gaat rustig 3 tot 4 lange fiets dagen mee, navigeert op tracks dus route aanwijzingen, maar verandert ze niet, als verkeerd fiets vraagt hij wat je wil, verlichting is automatisch, scherm de hele tijd aan.
Is nu 4 a 5 jaar oud gok ik [of ouder] en gaat nog steeds zo lang mee

Knip tracks wel altijd op in stukken van 200 tot 250km
Aniphys schreef:
wo 06 mei, 2026 12:41
Kent iemand Coros Dura?
Straffe beloftes (120u = ongeveer 2 weken fietsen op 1 batterijlading)
Te goed om waar te zijn? Zit er een addertje onder het gras?
Geen ervaring mee.
Ik gebruik de Coros Dura, die ik ongeveer één keer per maand aan de oplader hang, en ik fiets tussen de 1500 en 2500km per maand. Ik zie geen addertjes.

Mijn laatste fietsvakantie was een rondje Tsjechië vanuit Groningen. Opladen was niet nodig.
Ik reed vorige week ruim vijf dagen met een 1040 solar. In de zomer vaak nog een dagje langer.
slugbait schreef:
wo 06 mei, 2026 20:28
Ik gebruik de Coros Dura..

Mijn laatste fietsvakantie was een rondje Tsjechië vanuit Groningen. Opladen was niet nodig.
De touchscreen van de Dura deed niet vreemd wanneer er (dikke) regendruppels op vielen?
Of het geluk gehad dat rondje met alleen droog weer gefietst te mogen hebben? :)

Ik las hier en daar op internet dat Garmin navigatie toestellen met touchscreen door regendruppels vreemd deden.
Laat staan met natte hand(en)/-schoenen lastiger te bedienen waren.
Mijn Garmin 1030 plus reageert niet op regendruppels en nog prima te bedienen wanneer nat zonder handschoenen, had ervoor een Garmin Dakota en die reageerde wel op regen
De oudere garmins met touchscreen hadden wel veel last van regen, de moderne, zoals 1040 totaal niet, afgelopen maandag nog de hele middag mee in de regen gereden zonder problemen.
slugbait schreef:
wo 06 mei, 2026 20:28
Ik gebruik de Coros Dura, die ik ongeveer één keer per maand aan de oplader hang, en ik fiets tussen de 1500 en 2500km per maand. Ik zie geen addertjes.

Dit klinkt wel erg goed!

Kan ik ook tracks vanuit een 3rd party app (zoals Locus Pro) direct op de Coros zetten? Of moet dat via de Coros app?

Kan je ook zelf kaarten op de Coros zetten?
Ik vraag dit omdat ik de standaard kaart die Garmin op de Edge 530 had staan echt ruk vond. Maar daar kon je eenvoudig een andere kaart op zetten.

Ergens op de site lees ik dat de Coros gebruik maakt van Google Maps voor navigatie. Voor de auto is dat prima, maar voor fietsen lijkt me dat niet ideaal. Google Maps heeft het toch af en toe mis als je over C-wegen en gravelwegen wil, en kent volgens mij geen wandelpaden.
Ik navigeer met met telefoon die aan het stuur wordt opgeladen. Geen powerbank meer nodig.
https://www.dcrainmaker.com/2024/06/cor ... ughts.html

Misschien die review eens lezen, die is zoals meestal erg uitgebreid, daarnaast staan er op die site ook reviews van andere apparaten.
_Peter_ schreef:
vr 08 mei, 2026 12:23
https://www.dcrainmaker.com/2024/06/cor ... ughts.html

Misschien die review eens lezen, die is zoals meestal erg uitgebreid, daarnaast staan er op die site ook reviews van andere apparaten.
Dank voor het delen! De review op Dcrainmaker is best kritisch (ook op accuduur). Maar ook uit 2024, dus wie weet is de software inmiddels verbeterd.

Op Reddit staan veel recente reviews, zoals deze:
https://www.reddit.com/r/bikepacking/co ... the/?tl=nl

Voor mij zouden de op Reddit genoemde basic kaartweergave (zeker bij offroad), de afhankelijkheid van Google Maps en de afhankelijkheid van een dataverbinding voor (re)routing dealbreakers zijn.
Misschien ouderwets, maar ik gebruik nog altijd met tevredenheid mij Garmin Etrex30. Geen touchscreen. Wel klein scherm inderdaad. Maar wat hier ook al gezegd is, voor lange afstanden alleen de track volgen. Dat kost het minste stroom.

Ik sluit de Garmin aan op de stroomvoorziening via de naafdynamo. De twee AA-batterijen (blijf ik handiger vinden) laat hij dan ongemoeid. Die gebruik ik alleen als ik bijv. de telefoon wil opladen. Maar op deze manier kan ik wel ongeveer 2 weken met 2 AA batterijen en dat vind ik heel acceptabel.

Ieder zijn eigen voorkeuren natuurlijk. En wat je eenmaal gewend bent is misschien ook wel moeilijk afstand van te doen.