Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Salsa Cutthroat, lichte [carbon] fietsvakantie fiets - Forum Wereldfietser

Salsa Cutthroat, lichte [carbon] fietsvakantie fiets

Heb jaren met een Santos 3+ de nodige klimmen gemaakt, de Alpen over, 2 x de Pyreneeën over, rondje in Zwitserland maar vorig jaar een stuk van de Noordzee kustroute in Noorwegen gefietst en dat was ongekend zwaar , was blij met 9% stijging want de rest zat er boven tot meer dan 16%

Bouwde net daarna een 2016 Cannondale Lefty F-Si om naar een gravel fiets

Afbeelding

Die rijd zo lekker en zit voor mij erg goed, leek me eigenlijk helemaal goed voor een fiets vakantie maar niet geschikt voor bagage.

Dus opzoek naar een lichte fiets met ongeveer dezelfde zit, moest bagage op kunnen en 60mm banden en stevig,
toen de Salsa Cutthroat gevonden, gebouwd voor de Tour Divide, een 4.400km zware tocht, en na al die jaren dat de Cutthroat bestaat nog steeds de meest gebruikte fiets voor die tocht.

Er was geen complete fiets die ik had wat ik wou dus een los frame gekocht, maar iemand bij Salsa had besloten dat die wel in de meest saaie kleuren moest die er zijn :shock:

Afbeelding

Maar goed, een licht en sterk frame, ingebouwde flex voor comfort, ruimte voor 60mm banden voor comfort, grip en licht rollen, kunnen voor en achterdragers op en kan dus prima tegen een zware tocht met bepakking en kan dus tegen een stootje.

Frame 58 cm, zat tussen 2 maten in en deze heeft het stuur 2cm hoger
Opgebouwd met;

Nieuwe Shimano GRX shifters, rechts draadloos voor 1 x 12 en links voor het bedienen van een dropper post

Achterderailleur nieuwe Shimano Deore XT 1 x 12 draadloze met accu in de derailleur , mechanische schakelt echt top maar deze steekt minder uit en bij een impact wijkt hij uit dus minder kwetsbaar. [ hoop ik]

Crankset ouder type Shimano met 96mm BCD steek, kan je tandwiel wisselen zonder een speciale tool en het crankstel eraf te halen, kan van 28t tot 40t kettingblad op, kan dus makkelijk wisselen onderweg als het moet

Cassette Shimano XT 10-51T, voor serieus klimmen en de eerste 5 kransjes kan je los vervangen ipv weer een dure cassette kopen

Ketting Sram XX1, gaat lang mee en in de kleur rainbow

Naven Hope Pro 5 in oranje, spaken Sapim D-Light in zilver, nippels Sapim aluminium in 8 verschillende kleuren want frame is zo saai

Velgen Nextie Supreme, 30mm breed intern, 28", 280 gram, carbon want neem al de gok met een carbon frame dus ook maar lichte carbon velgen, max gewicht 150kg, 5 jaar garantie, bedoelt voor XC MTB, ben benieuwd of ze heel blijven maar verwacht van wel en kan zelf wielen bouwen dus zo niet ook geen probleem en zitten ook op mijn MTB, de Salsa gebruikt MTB wielen dus kan eventueel makkelijk wisselen

Remmen Shimano GRX, 180mm voor, 160 achter, stap terug van Magura MT5 met 203mm voor en 180mm achter maar kan niet anders

Zadelpen een Dropper post van One Up met 120mm drop, gebruik hem ook als gravel fiets en MTB

Banden Continental Dubnital 60mm breed, een brede XC MTB band rolt lichter dan een smalle gravel band en geeft meer comfort, voor de Rapid/Race en achter Rapid/Trail

Gewicht kaal zonder pedalen etc net onder de 10kg met 60mm banden en dropper post, niet super licht voor een gravel fiets maar 9kg lichter dan mijn Santos 3+, komt denk ik nog een dikke kilo bij met pedalen, achterdrager en spatborden maar dus echt een stuk lichter.

O er kan ook een recht stuur op :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar wat een saai frame!

Dus veel kleur met de rest, veel Rainbow [titanium] oranje en zilver en celeste

Hoe rijd het? Zalig! licht, stijf, comfortabel, test weekend met bepakking in Limburg, klimt een stuk makkelijker, stuurt goed, ook met bepakking, als gravel fiets helemaal top, ook op de MTB routes.
Over 4 weken weer verder in Noorwegen, waren na 2 weken afgehaakt, was 30 graden plus vorig jaar, was niet meer leuk nog een week in NL gefietst

Erg blij mee, is eigenlijk een moderne race randonneur MTB mix

Afbeelding
Fraai zeg!

Zelf zou ik het niet durven. Mijn carbon vork gaat ook niet met het vliegtuig mee bijvoorbeeld, en wissel ik dan gewoon voor staal.

Maar afgezien van de kwetsbaarheid in de omgeving van idioten.... wát een gave fiets! Optisch niet mijn favoriet met die knik in de onderbuis en die liggende achtervork die zover omlaag gaat, maar vind 'm vooral technisch erg fraai om met zo weinig gewicht zo'n sterke en capabele fiets neer te kunnen zetten. Rijdt vast ook geweldig (-:

Veel plezier ermee!
Mooi! Ben ook bezig met een Cutthroat op te bouwen. Welke achterdrager gebruik je?
Bedankt Jurr!
Pierre Noiret schreef:
di 05 mei, 2026 09:22
Mooi! Ben ook bezig met een Cutthroat op te bouwen. Welke achterdrager gebruik je?
Leuk dat je er ook een bouwt!
Tubus Livano titanium achterdrager, Zit te twijfelen of ik die op de steekas achter set ipv vast aan de achterbrug maar dan moet je de drager loshalen als je het achterwiel er uit wil halen.

En in een poging om de flex in het achterframe niet te beperken door een gemonteerde achterdrager heb ik naald rotatie lagers tussen bout en drager en frame gezet bij alle 4 de bouten, of het werkt weet ik niet maar vind het een poging waard.

Wil je een 180mm remschijf monteren voor dan heb je een adapter van 140 naar 160 voor een achterrem, de Salsa zadelpen klem 32mm die je nodig hebt voor het monteren van een achterdrager is/was niet leverbaar maar het is een 31.8 klem dus je kan een niet Salsa klem gebruiken.

Afbeelding
Wel een nette manier om de beweging niet te beperken. Denk dat ik het conventioneel houd en zal de boutjes regelmatig controleren.
Montage van dragers aan de as is wel steviger dan aan het frame en een aardige optie omdat ik heel zelden lek rijd. Dub er ook nog over.

Ik kon bij justpedal aan de orinele Salsa seatclamp komen.
8FE68B7A-76BE-4AEF-BECD-7AD0DD22035A.jpeg
Ja, de Cutthroat is er niet in de meest spannende kleuren. Maar rijdt als een speer !!
Mooie luxe opbouw heb je gemaakt, Succes !
Mr Z. Ik wordt hier stil van van admiratie wel te verstaan en ik kwijl tegelijkertijd.

Ervaring, kennis van zaken, daadkracht een redelijk gevulde spaarpot en dan onstaat er iets heel moois instinctief is mijn reactie voirdat ik erover na begon te denken dat wil ik ook!

Deze fiets voldoet aan de combinatie van criteria die je je kunt wensen licht van gewicht hele goede bewezen rijeigenschappen op het hoogste niveau en een geweldige zit, geometrie voor lange dagen in het zadel en zeer sterk.

Ik heb op een salsa cutthroat gereden en het voelde als een goed huwelijk! Uiteindelijk, ik ben wat ouderwets wilde ik toch verzetten die dichter bij een 3x9 uit kwamen en heb toen die kans aan mij voorbij laten gaan om uiteindelijk voor het experiment van een cross lite te gaan maar die Salsa blijft trekken.
Fraai project en heel veel plezier ermee.
robgru schreef:
wo 06 mei, 2026 19:41
Mr Z. Ik wordt hier stil van van admiratie wel te verstaan en ik kwijl tegelijkertijd.

Ervaring, kennis van zaken, daadkracht een redelijk gevulde spaarpot en dan onstaat er iets heel moois instinctief is mijn reactie voirdat ik erover na begon te denken dat wil ik ook!

Deze fiets voldoet aan de combinatie van criteria die je je kunt wensen licht van gewicht hele goede bewezen rijeigenschappen op het hoogste niveau en een geweldige zit, geometrie voor lange dagen in het zadel en zeer sterk.

Ik heb op een salsa cutthroat gereden en het voelde als een goed huwelijk! Uiteindelijk, ik ben wat ouderwets wilde ik toch verzetten die dichter bij een 3x9 uit kwamen en heb toen die kans aan mij voorbij laten gaan om uiteindelijk voor het experiment van een cross lite te gaan maar die Salsa blijft trekken.
Fraai project en heel veel plezier ermee.
Robert, bedankt voor je zeer lovende worden!

Tja deze koste wat maar in een wat meer budget opbouw ben je misschien 10% zwaarder uit met wel goede spullen, ook omdat de elektrische XT derailleur niet echt licht is, hij rijd idd erg goed, vlot op de weg, zeker op een MTB track, stabiel met bagage.

Wat het is met 1 x 12 is dat het verzet lichter kan zijn dan 3 x 9 https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 1&UF2=2341 als je een 30 tands voortandwiel gebruikt, dan kom je 16% stijging met bagage boven, nog even getest op de Keutenberg, hoewel dat daar maar kort is, in Noorwegen gaat dat langer door.

Stapjes liggen wat verder uit elkaar, maar niet heel ver zoals je als je zien, bij een 3 x 9/10/11 is er veel minimale overlap in de versnellingen, en met 1 x 12 30t voor en 10-51 heb je een lichter verzet dan 3 x 9 maar mis je wat zwaar maar rij niet vaak boven de 30 als het niet naar beneden gaat.

Monteer je bijvoorbeeld 34t voor https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 1&UF2=2341 dan zit je al op bijna dezelfde stappen als 3 x 9 in het zware gebied.

En dat is is zo gedaan bij deze fiets, rechter pedaal er af, 4 bouten los, ander kettingblad er op, 4 bouten vast, pedaal er weer op

Er kan ook een 2 x 11 of 12 op, met de standaard voor derailleur houder die Salsa mee levert kan je niet kleiner dan 30t als klein blad voor

Maar dat mis je echt het lichte verzet wat je dan nodig hebt met bepakking op 16% https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 1&UF2=2341

Met een adapter van bijvoorbeeld Woolftooth kan je naar 24-34t voor maar kan je nog steeds niet zo licht https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 1&UF2=2341

Wel hele kleine stapjes als je heel hard wil op vlak en weinig variatie wil in cadans, maar als je er aan went tussen de 70 en 90 RPM te trappen vallen de stappen erg mee

En ook als je geen 16% hebt maar wel een lange klim zoals de Furkapas dan ben je met bagage wel erg blij dat je dat lichte verzet hebt als je geen jonge super fitte god bent :wink:
Mr. Z schreef:
do 07 mei, 2026 00:00
Wel hele kleine stapjes als je heel hard wil op vlak en weinig variatie wil in cadans, maar als je er aan went tussen de 70 en 90 RPM te trappen vallen de stappen erg mee

En ook als je geen 16% hebt maar wel een lange klim zoals de Furkapas dan ben je met bagage wel erg blij dat je dat lichte verzet hebt als je geen jonge super fitte god bent :wink:
Dit is bruikbare informatie. Thx! Ik had zelf ook even de twijfel of ik toch een voorderailleur wilde gaan monteren, naar 2x11 dus.
Maar die Bicycle Gear Calculator ga ik dan ook eens uitproberen. Ik heb zelf SRAM GX met 32T voor, maar misschien dan inderdaad ook een 30T er op zetten of kleiner als die mogelijkheid er is bij SRAM.
Mr. Z. Sportivo, ik had vorig jaar nog contact met Salsa opgenomen over hoe klein ik kon gaan met de voorbladen (ik keek naar 2 x 11) en kreeg het volgende antwoord van She/Her...

Thanks for the email, and glad to hear you're interested in the Cutthroat!

To answer your question, the Cutthroat frameset is capable of handling a 2x system in and of itself; however, the max for a 2x setup is RD Boost outer ring: 46–50t, inner ring: 30–36, though, which would go below what you're looking to do. With the smaller rings, you would likely run into tire or frame rub with the chain, so we don't recommend it!

Kelsey Miller | She/Her | Customer Service & Warranty Support
Sportivo Stelbent schreef:
do 07 mei, 2026 06:31
Dit is bruikbare informatie. Thx! Ik had zelf ook even de twijfel of ik toch een voorderailleur wilde gaan monteren, naar 2x11 dus.
Maar die Bicycle Gear Calculator ga ik dan ook eens uitproberen. Ik heb zelf SRAM GX met 32T voor, maar misschien dan inderdaad ook een 30T er op zetten of kleiner als die mogelijkheid er is bij SRAM.
robgru schreef: Mr. Z. Sportivo, ik had vorig jaar nog contact met Salsa opgenomen over hoe klein ik kon gaan met de voorbladen (ik keek naar 2 x 11) en kreeg het volgende antwoord van She/Her...

Thanks for the email, and glad to hear you're interested in the Cutthroat!
Hier vind je info als je naar 2 x11/12 wil gaan bij een Cutthroad https://hikebikecake.com/salsa-cutthroat-build-gearing/
Mr Z. ja ik volg je redenering helemaal wat betreft die verzetten.

Ik ben wel heel ouderwets maar ik gebruik nog steeds de meeteenheid development (in gewoon nederlands verzet) in meters. Dat maakt het nog steeds makkelijker om te vergelijken maar lijkt uit de mode geraakt te zijn terwijl het wetenschappelijk gezien de meest precieze meeteenheid is. (stel je gerust ik ben geen wetenschapper)

! in bergachtig terrein 30T voor en een groter voorblad in de achtertas mee en wisselen als het weer vlak wordt (met meewind..)
snelheden boven de 30 behalve bergaf in een trekkingsituatie is niet realistisch voor de gewone sterveling.

Ik ben nog steeds ontzettend onder de indruk van deze setup en omdat ie zo licht is kan er ook nog een verende voorvork opzetten als je echt van plan ben ruig off the road te gaan. In vergelijking met die Salsa CT is is dat een renpaard en die Santos Cross lite een molenpaard.....

vergelijking 3x9 met 26 inch verzet 1,43 - 8.30 m beiden met 50 mm banden

met Rohloff 50x22 mij 29 inch verzet 1,43m x 7,61 m
http://ritzelrechner.de/?GR=RLSH&KB=50& ... 2&UF2=2075

Ik "mis" dus dat verzet van 8,30m .. nu ja dan maar iets langzamer de berg af, "beneden kom je altijd" zij een goede fietsenmaker ooit tegen mij.

En nog een aspect dat ik meegewogen heb, ik denk er liever niet overna maar ik kan de kans niet meer uitsluiten dat ik in de toekomst zonder een E-assist (motor....) de berg niet meer opkom en dan is het met die Santos mogelijk er een motor (pendix) op te zetten.....

Nog een punt ik zie dat je vrij grote noppenband rijdt , het zal je bekend zijn maar dat remt af op het asfalt blijf je op deze banden rijden voor het asfalt en welke band kies je dan?
Niet onbelangrijke toevoeging. De Cutthroat heeft Boost-spacing. Voordeel is dat de wielen sterker zijn, nadeel dat het even zoeken is om een goede set-up te verzinnen als je met een dubbel crankstel wil rijden.
robgru schreef:
do 07 mei, 2026 10:17
Mr Z. ja ik volg je redenering helemaal wat betreft die verzetten.

Ik ben wel heel ouderwets maar ik gebruik nog steeds de meeteenheid development (in gewoon nederlands verzet) in meters.

in bergachtig terrein 30T voor en een groter voorblad in de achtertas mee en wisselen als het weer vlak wordt (met meewind..)
snelheden boven de 30 behalve bergaf in een trekkingsituatie is niet realistisch voor de gewone sterveling.

vergelijking 3x9 met 26 inch verzet 1,43 - 8.30 m beiden met 50 mm banden

met Rohloff 50x22 mij 29 inch verzet 1,43m x 7,61 m
http://ritzelrechner.de/?GR=RLSH&KB=50& ... 2&UF2=2075

Ik "mis" dus dat verzet van 8,30m .. nu ja dan maar iets langzamer de berg af, "beneden kom je altijd" zij een goede fietsenmaker ooit tegen mij.

En nog een aspect dat ik meegewogen heb, ik denk er liever niet overna maar ik kan de kans niet meer uitsluiten dat ik in de toekomst zonder een E-assist (motor....) de berg niet meer opkom en dan is het met die Santos mogelijk er een motor (pendix) op te zetten.....

Nog een punt ik zie dat je vrij grote noppenband rijdt , het zal je bekend zijn maar dat remt af op het asfalt blijf je op deze banden rijden voor het asfalt en welke band kies je dan?
In Ritzelrechner onderin kiezen of je speed of development en nog wat opties wil zien.

Ook cadans kan je aanpassen, als ik mijn cadans op 90 zet kan ik bij 1 x 12 met 30 t voor naar de 38km/u
https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 1&UF2=2341

Vind het wel leuk om hard naar beneden te gaan, ben als motorrijder er ook goed in maar als je al die moeite heb gedaan een pas op te komen realiseer ik me tegenwoordig dat het eigenlijk meer genieten is van het uitzicht als je het wat rustig aan doet naar beneden

het wisselen van het voorblad is een optie, in Noorwegen heb je de 30t voor nodig, in bijvoorbeeld Denemarken niet, als je met iemand anders fiets zoals ik kan het zijn dat diegene graag in een tempo fiets waar jouw verzet dan net niet lekker bij past, dit speelt alleen op lang op vlak fietsen met 1 x 12 vanwege de wat grotere stappen.

Maar in Limburg gefietst met mn meisje en dan ging prima met 30t voor, dus zal ook wel prima zijn in Noorwegen en Zweden.

Ben zelf 56 en hoop voorlopig geen e-bike nodig te hebben maar als dat moment komt zou ik liever iets meer uitgeven en een Cube Kathmandu met Bosch kopen ipv een Pendix nemen.

Mijn 60mm Continental Dubnital banden rollen op 2 bar lichter dan jou Continental Urban banden op 3 bar, dus rollen lichter, geven meer comfort en dat maakt ze nog vlotter want stuiteren kost energie en heb ook nog eens meer grip offroad.
Brede MTB XC banden hebben een veel soepeler karkas, rollen daarom lichter dan een smallere gravel band of toer band.

https://www.bicyclerollingresistance.co ... race-rapid

en de Urban, wel in 40mm

https://www.bicyclerollingresistance.co ... tact-urban

Merkte dit al toen ik MTB XC banden had gezet onder mn Santos 3+ tijdens corona, kon ik mn MTB uitlenen aan bekende en mee fietsen met mn Santos, merkte toen hoe vlot dat rolde op de weg, ongeveer net zo vlot als Schwalbe Almotion banden.

Nu wordt dit bevestigt in tests en zie je het terug in lange afstand gravel tochten en wedstrijden.
Ben eigenlijk van kind af aan meer getrokken door onverhard fietsen dan op de weg, met de motorfiets ook, dus een paar banden waar ik elk leuk bospad of MTB track kan nemen die ik tegen kom zijn het kleine beetje eventuele meer rolweerstand meer dan waard.

De Salsa zal iets sneller zijn op 48mm Tufo Thundero banden, die rollen echt vlot maar je levert dan wel comfort in, en dat kost weer snelheid en energie
Pierre Noiret schreef:
do 07 mei, 2026 16:20
Niet onbelangrijke toevoeging. De Cutthroat heeft Boost-spacing. Voordeel is dat de wielen sterker zijn, nadeel dat het even zoeken is om een goede set-up te verzinnen als je met een dubbel crankstel wil rijden.
Klopt, het grappige is dus dat je als je zeg 26/36T voor wil rijden het kan met een triple [Shimano M6000-3] zonder het kleine blad, grote blad komt dan op een 52mm kettinglijn.

Maar zelf met een 12 speed cassette 11/34 kom je nog niet op het lichte verzet van een 1 x 12

Hmm 2 x 11 11/40 cassette komt in de buurt

Het mooiste is 3 x 11 maar dat gaat niet op de Salsa

Dat zit op mn Santos en ook op de fiets van mn meisje, heeft een Koga Colmaro Extreme, gravel fiets met dropbar, was ze blij mee maar bedacht dat ze er toch een recht stuur op wou, dus omgebouwd naar een bijna recht stuur [ SQ lab 311, erg fijn stuur]
en 3 x 11 22/20/40 en cassette 11/40 met spullen die ik nog had liggen.

Dat bevalt goed,dus nu 9 weken aan het fietsen op haar Koga ipv van haar roze Santos waar ze zo gek op is maar de Koga is 7kg lichter en rijd erg leuk met de 27.5 wielen, ik sluit straks aan voor de laatste 3.5 weken van haar lange vakantie
Duidelijk je weet meer dan ik op dit terrein, ik had wat eerder moeten beginnen met toerfietsen.....
Leuk dat je ook motor rijdt , toevallig heb ik een paar jaar motor gereden de laatste keer daarvoor was wel een hele tijd geleden, Omdat ik Paris Dakar volgde vanaf het begin heb ik dus eerst een BMW 650 aangeschaft en daarna een BMW 1100 GS waarmee ik de van Maastricht naar Nice ben gereden over ,Ardennen, Vogezen, Jura Alpen dan via de route des Grandes Alpes en dan terug Italie, Stelvio, Luzern Vogezen etc. Ik wilde wat meer aan mijn conditie doen vandaar dat ik ermee gestopt ben.
Leuke is dat je de Route des Grandes Alpes ook per fiets kan doen ! Voor mij misschien te overwegen als ik het zonder bagage zou kunnen doen maar als je nog fit genoeg bent de ultime uitdaging met prachtige vergezichten. https://nl.routedesgrandesalpes.com/ website ook in het NL.

wat betreft hard naar beneden zelfde ervaring ! nog los van het onnodige risico, zonde om het niet rustig aan te doen en het landschap eens goed te bewonderen

Ja voor het echte klimwerk zijn Santossen eigenlijk onnodig zwaar is ook mijn ervaring

Ik zal eens nadenken over jouw banden, ik ben eerst uitgegaan van All motion die ontzettend geplugd worden door de vakantiefietser in Adam heb toen op basis van rolling resistance gekozen voor die Urbans maar wellicht ga ik voor jouw advies jammer dat je ze niet even kan proberen voor de aanschaf..

Wat betreft undersized binnenbanden, ik heb conti urban 50 mm die zijn gemeten 46/47 buitenmaat ik wil eigenlijk die schwalbe SV18 extra light BB monteren die gaan in theorie tot 44 mm en passen alleen op 28 inch, nu denk ik dat ik 29 inch wielen heb dus iets breder en er staat dat deze alleen op 28 inch passen.
kan jij daar een advies over geven. Doel is niet om gewicht te besparen maar om meer soeplesse te verkrijgen.
robgru schreef:
do 07 mei, 2026 19:51

Wat betreft undersized binnenbanden, ik heb conti urban 50 mm die zijn gemeten 46/47 buitenmaat ik wil eigenlijk die schwalbe SV18 extra light BB monteren die gaan in theorie tot 44 mm en passen alleen op 28 inch, nu denk ik dat ik 29 inch wielen heb dus iets breder en er staat dat deze alleen op 28 inch passen.
28" en 29" zijn gelijk
robgru schreef:
do 07 mei, 2026 19:51
Ik zal eens nadenken over jouw banden, ik ben eerst uitgegaan van All motion die ontzettend geplugd worden door de vakantiefietser in Adam heb toen op basis van rolling resistance gekozen voor die Urbans maar wellicht ga ik voor jouw advies jammer dat je ze niet even kan proberen voor de aanschaf..

kan jij daar een advies over geven. Doel is niet om gewicht te besparen maar om meer soeplesse te verkrijgen.
Almotion banden zijn helemaal top! rollen licht, ook offroad nog wat grip, bijna niet lek te krijgen en kunnen de 25.000km halen, dat laatste zal een heel stuk minder zijn met mijn banden, als Almotion in 60mm kwam had ik getwijfeld welke banden ik nam.

Schwable heeft zn binnenbanden op de schop gegooid, volgens mij heb je deze nodig https://www.mantel.com/schwalbe-sv19a-e ... binnenband

28 en 29 hebben de zelfde velg omtrek, 29" gaat puur dat er brede banden omheen zitten, een te smalle binnenband krijgt de buitenband moeilijker op de velg maar het gaat wel, talkpoeder helpt de frictie tussen binnenband en buitenband te verminderen, gebruik het ook bij buitenbanden voor de motor die eigenlijk tubeless zijn [ ruw van binnen] op wielen die een binnenband nodig hebben, dan komen ze er als nieuw uit ipv helemaal opgeruwd als de banden versleten zijn