Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Peter
_Peter_ schreef: ↑zo 03 mei, 2026 22:17Tsja, dat zijn dus naar alle waarschijnlijkheid in China gemaakte naven met industrielagers op specificatie van Santos die daar verder niks over loslaat (of een door novatec gemaakte variant). Santos is niet meer wat het ooit was zal ik maar voorzichtig zeggen. Als je er niks over kan vinden ben je dus veroordeeld tot een Santos fietsenmaker om de boel te laten servicen. Daar heb je in verweggistan weinig aan.
Wat betreft de lagers die zullen weinig kosten (tenzij je ceramische zou willen), het zal vooral in de werkplaatskosten zitten wil je ze laten vervangen.
Dan moet je dus er wel bij kunnen, en het juiste gereedschap hebben, niet alles wil met een hamer. (of een grotere hamerBerger schreef: ↑ma 04 mei, 2026 15:17Santos is inderdaad goed in marketing, mijn merk is het niet. Maar ze leveren echt wel kwaliteit.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Santos een afwijkende lager maat gebruikt. Gewoon eruit halen, opmeten en je weet welke lagers je moet bestellen. Of misschien staat de code op de zijkant (6001-2RS oid)
Ik dacht dat de insteek van ts was dat hij dat zelf wilde doen? Voor lagers verwijderen/vervangen is speciaal gereedschap handig. Maar een handige klusser kan daar zelf ook wel een mouw aan passen._Peter_ schreef: ↑ma 04 mei, 2026 19:28Dan moet je dus er wel bij kunnen, en het juiste gereedschap hebben, niet alles wil met een hamer. (of een grotere hamerBerger schreef: ↑ma 04 mei, 2026 15:17Santos is inderdaad goed in marketing, mijn merk is het niet. Maar ze leveren echt wel kwaliteit.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Santos een afwijkende lager maat gebruikt. Gewoon eruit halen, opmeten en je weet welke lagers je moet bestellen. Of misschien staat de code op de zijkant (6001-2RS oid))
Als ik die naaf zie dan denk ik dat je met 2 inbussleutels die eindkappen er wel afkrijgt en kan zien welk lager je nodig hebt maar dan moet het lager er nog wel uit, soms wil dat met een schroevendraaier, maar vaak ook niet. En niet iedereen heeft het geschikte gereedschap daarvoor liggen. (het nieuwe lager moet er ook weer in zonder de boel te beschadigen)