Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos wiellagers vervangen - Forum Wereldfietser

Santos wiellagers vervangen

Heeft iemand ervaring met het vervangen van wiellagers bij een Santos ik neem aan dat die voor alle Santos wielen hetzelfde zijn.

Welk type lager en merk moet erin ?

Of is het beter om dat door de fietsenmaker te laten doen?
Dat ligt dus helemaal aan welke naaf er gebruikt is, soms zijn het kogeltjes en andere hebben weer industrielagers, dus zonder extra informatie wordt het lastig helpen. Maar waarom heb je het idee dat er aan gesleuteld moet worden?
Gaat om het voorwiel neem ik aan? Meeste recentere Santos fietsen hebben naven met industrielagers, die kan je wel zelf vervangen als je een beetje handig bent. Maar gezien je andere posts over deze Santos concludeer ik voorzichtig dat je geen hele vaardige/ ervaren sleutelaar bent?
_Peter_ schreef:
zo 03 mei, 2026 12:04
Dat ligt dus helemaal aan welke naaf er gebruikt is, soms zijn het kogeltjes en andere hebben weer industrielagers, dus zonder extra informatie wordt het lastig helpen. Maar waarom heb je het idee dat er aan gesleuteld moet worden?
Peter

Santos cross lite 2020

Als ik het voorwiel vasthou aan de as terwijl het wiel draait dan voel je als ware de kogeltjes moeilijk lopen, wringen.
De fiets heeft weing km's gemaakt en heeft paar jaar in de opslag gestaan maar het kan zijn dat er ooit op het strand mee is gefietst stel ik mij voor en dat er zout in het lager gekomen is dat daarna zijn werk heeft gedaan. Want een lager moet toch iets van 10K meekunnen? Werkelijk aantal km' hooguit paar duizend.
Ik heb alleen ervaring met Shimano cup and cone die kan je afstellen.
Tsja, dat zijn dus naar alle waarschijnlijkheid in China gemaakte naven met industrielagers op specificatie van Santos die daar verder niks over loslaat (of een door novatec gemaakte variant). Santos is niet meer wat het ooit was zal ik maar voorzichtig zeggen. Als je er niks over kan vinden ben je dus veroordeeld tot een Santos fietsenmaker om de boel te laten servicen. Daar heb je in verweggistan weinig aan.
Wat betreft de lagers die zullen weinig kosten (tenzij je ceramische zou willen), het zal vooral in de werkplaatskosten zitten wil je ze laten vervangen.
_Peter_ schreef:
zo 03 mei, 2026 22:17
Tsja, dat zijn dus naar alle waarschijnlijkheid in China gemaakte naven met industrielagers op specificatie van Santos die daar verder niks over loslaat (of een door novatec gemaakte variant). Santos is niet meer wat het ooit was zal ik maar voorzichtig zeggen. Als je er niks over kan vinden ben je dus veroordeeld tot een Santos fietsenmaker om de boel te laten servicen. Daar heb je in verweggistan weinig aan.
Wat betreft de lagers die zullen weinig kosten (tenzij je ceramische zou willen), het zal vooral in de werkplaatskosten zitten wil je ze laten vervangen.

Peter, dank.
Ja ik kom ook langzamerhand tot de conclusie dat de marketing de overhand heeft gekregen bij Santos (dat is toch netjes uitgedrukt...). vervelend dat als je zelf iets wil doen dat Santos niets erover loslaat, ik had in mijn naievitiet ze gevraagd defabriek dus de specs van die bladbouten, geen antwoord..ik had het fietsnummer erbij gezet.... Ook die pedalen dat is wel heel erg solide en lomp. Ik volg je advies ga wel naar Santos dealer en dan kan ik het even over de kwaliteit hebben....
Santos is inderdaad goed in marketing, mijn merk is het niet. Maar ze leveren echt wel kwaliteit.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Santos een afwijkende lager maat gebruikt. Gewoon eruit halen, opmeten en je weet welke lagers je moet bestellen. Of misschien staat de code op de zijkant (6001-2RS oid)
Berger schreef:
ma 04 mei, 2026 15:17
Santos is inderdaad goed in marketing, mijn merk is het niet. Maar ze leveren echt wel kwaliteit.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat Santos een afwijkende lager maat gebruikt. Gewoon eruit halen, opmeten en je weet welke lagers je moet bestellen. Of misschien staat de code op de zijkant (6001-2RS oid)
Dan moet je dus er wel bij kunnen, en het juiste gereedschap hebben, niet alles wil met een hamer. (of een grotere hamer :lol: )
Als ik die naaf zie dan denk ik dat je met 2 inbussleutels die eindkappen er wel afkrijgt en kan zien welk lager je nodig hebt maar dan moet het lager er nog wel uit, soms wil dat met een schroevendraaier, maar vaak ook niet. En niet iedereen heeft het geschikte gereedschap daarvoor liggen. (het nieuwe lager moet er ook weer in zonder de boel te beschadigen)
Pardon? Santos doet het nog steeds beter dan vele andere merken en gebruikt idd onderdelen uit China zoals iedereen maar kiest daar wel voor kwaliteit en voor onderdelen die makkelijk te krijgen zijn ipv eigen onderdelen.

Gok dat het hier voor hun eerste eigen voor naaf gaat, daar zaten idd wat kleine industrie lagers in, maar heb er veel kleinere gezien, uit mijn hoofd 609 maar weet het niet meer zeker, je tikt ze er zo uit en tikt nieuwe er zo in, niks moeilijk aan.

Probeer maar eens aan een conus te komen van een wiel van meer dan 4 jaar oud, een industrie lager kan je overal bestellen, en als hij kapot is is je wiel niet beschadigt zoals bij cup en conus.

Santos gebruikt nu een naaf met grotere lagers, die heb ik niet kapot gezien.

En lagers hebben een hekel aan stil staan, oude XT naven hadden er helemaal een hekel aan
_Peter_ schreef:
ma 04 mei, 2026 19:28
Berger schreef:
ma 04 mei, 2026 15:17
Dan moet je dus er wel bij kunnen, en het juiste gereedschap hebben, niet alles wil met een hamer. (of een grotere hamer :lol: )
Als ik die naaf zie dan denk ik dat je met 2 inbussleutels die eindkappen er wel afkrijgt en kan zien welk lager je nodig hebt maar dan moet het lager er nog wel uit, soms wil dat met een schroevendraaier, maar vaak ook niet. En niet iedereen heeft het geschikte gereedschap daarvoor liggen. (het nieuwe lager moet er ook weer in zonder de boel te beschadigen)
Ik dacht dat de insteek van ts was dat hij dat zelf wilde doen? Voor lagers verwijderen/vervangen is speciaal gereedschap handig. Maar een handige klusser kan daar zelf ook wel een mouw aan passen.
Een lagerpers maak je zo van een draadeind en 2 plankjes of grote carrosserieringen en bijbehorende moeren. (misschien dat een lijmtang ook nog kan als er genoeg ruimte over is) Dat is niet zo moeilijk, de vraag is hoe makkelijk die lagers eruit komen want die zijn met zo min mogelijk speling (zeg maar 0) gemonteerd en daar wil je niks aan beschadigen.