Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Girona (Transavia), recente ervaringen Fiets verpakken? - Forum Wereldfietser

Girona (Transavia), recente ervaringen Fiets verpakken?

Heeft iemand recent ervaring met het meenemen van een fiets bij Transavia, specifiek vertrekkend vanaf Girona?
Op de Transavia‑website staat:

“Je fiets moet in een fietskoffer of fietsdoos verpakt worden.”
https://www.transavia.com/service/nl-nl ... gage/fiets

Betekent dit dat een fietstas of alleen folie (wat hier eerder op dit forum wel eens werd genoemd) niet meer wordt geaccepteerd?
Mijn situatie: ik laat mijn fietsdoos achter in Málaga, maar vlieg eind mei terug vanaf Girona.
Is daar (op de luchthaven of in de buurt) een fietsdoos te koop, of hebben jullie andere praktische tips?
Een algemene tip is om langs een fietsenwinkel te gaan, en daar een doos af te halen, en dan nog een rol tape te kopen. Waarschijnlijk is dat gratis. (Volgens Google zijn er in Girona een stuk of tien fietsenwinkels.) Mocht fietsen naar een luchthaven lastig zijn met de doos, dan neem je een taxi.
stelvio73 schreef:
za 02 mei, 2026 10:12
Een algemene tip is om langs een fietsenwinkel te gaan, en daar een doos af te halen, en dan nog een rol tape te kopen. Waarschijnlijk is dat gratis. (Volgens Google zijn er in Girona een stuk of tien fietsenwinkels.) Mocht fietsen naar een luchthaven lastig zijn met de doos, dan neem je een taxi.
Dank je! De optie waar ik nu aan dacht was om een doos op Amazon te bestellen en die te laten afleveren bij mijn hotel, ik verblijf circa 20 km ten zuiden van Gerona, 10 km ten zuiden van de luchthaven

Maar ik zie dat er veel meer fietsenwinkels zitten dan ik had verwacht. Een optie is dan om op en neer te fietsen van hotel naar Gerona / OV of een taxi. Of toch een ander hotel te nemen.

Ik ga in ieder geval contact opnemen met een of meerdere fietsenwinkels om te vragen of ik een doos bij hen kan ophalen.

Alsnog ben ik wel benieuwd of er mensen recente ervaringen hebben specifiek vanaf Gerona - Transavia.
Ik vloog afgelopen oktober terug met fiets en bagage vanaf Gerona. Ik was op de hoogte van de nieuwe eisen van Transavia mbt het verpakken van de fiets, om die reden was ik ruim op tijd in de stad om een toer te maken langs diverse fietsenmakers en fietsenwinkels op zoek naar een kartonnen doos. Dat viel niet mee; geen enkel bedrijf had zoiets nog liggen, nieuwe fietsen worden naar men vertelde niet meer in een kartonnen doos geleverd. De temperatuur steeg die herfstmiddag in het zonovergoten Gerona flink, evenals mijn bloeddruk, het vliegen met de fiets vervloekende. Uiteindelijk kocht ik een speciale kartonnen doos bedoeld voor fietstransport per vliegtuig; kosten 20 euro bij “Eat, sleep, cycle” een zaak in het centrum die zich presenteert als “hub” voor de duurdere hippe racefietsers.
Als snel bleek dat ik de hoop om met deze doos onder de arm naar het vliegveld te fietsen kon laten varen; een joekel van een doos en zwaar ook. Dat werd dus een taxi à 40 euro, geregeld door de behulpzame man in de winkel.
Tot mijn verbazing pasten zowel de doos als mijn fiets achterin een op het oog niet al te grote Dacia stationcar.
Om van de gevouwen doos met tape een echte doos te maken ook weer flink wat tijd bezig geweest op het vliegveld.
Kortom het kan allemaal wel maar wat mis ik het eenvoudige verpakken van de fiets in een plastic hoes met wat buisisolatie om het frame. Véél eenvoudiger, geen taxi nodig. Jammer dat Transavia nu een doos vereist.
Jaren terug met fietsdozen lopen zeulen in Malaga. Twee opgerold achterop de fiets over de snelweg bij Malaga. 😀 Geen pretje wel gelukt.
Ja een fietsdoos moet van Transavia, is mijn ervaring. Half april naar Faro gevlogen met Transavia, fietsen in dozen. We hebben de "luxe" terug te fietsen naar Nederland.
Ook een optie voor dozen is bij een wiitgoedzaak langs te gaan en van oude verpakkingen een doos te construeren.
Vliegen en fietsen is stress. De tijd nemen helpt. Succes.
Of een andere maatschappij nemen; bijvoorbeeld Ryanair staat wel fietshoezen toe, de volgende keer voor mij dus de beruchte Ierse vliegmaatschappij.
Joris Flemming schreef:
za 02 mei, 2026 22:56
Ik vloog afgelopen oktober terug met fiets en bagage vanaf Gerona. Ik was op de hoogte van de nieuwe eisen van Transavia mbt het verpakken van de fiets, om die reden was ik ruim op tijd in de stad om een toer te maken langs diverse fietsenmakers en fietsenwinkels op zoek naar een kartonnen doos. Dat viel niet mee; geen enkel bedrijf had zoiets nog liggen, nieuwe fietsen worden naar men vertelde niet meer in een kartonnen doos geleverd. De temperatuur steeg die herfstmiddag in het zonovergoten Gerona flink, evenals mijn bloeddruk, het vliegen met de fiets vervloekende. Uiteindelijk kocht ik een speciale kartonnen doos bedoeld voor fietstransport per vliegtuig; kosten 20 euro bij “Eat, sleep, cycle” een zaak in het centrum die zich presenteert als “hub” voor de duurdere hippe racefietsers.
Als snel bleek dat ik de hoop om met deze doos onder de arm naar het vliegveld te fietsen kon laten varen; een joekel van een doos en zwaar ook. Dat werd dus een taxi à 40 euro, geregeld door de behulpzame man in de winkel.
Tot mijn verbazing pasten zowel de doos als mijn fiets achterin een op het oog niet al te grote Dacia stationcar.
Om van de gevouwen doos met tape een echte doos te maken ook weer flink wat tijd bezig geweest op het vliegveld.
Kortom het kan allemaal wel maar wat mis ik het eenvoudige verpakken van de fiets in een plastic hoes met wat buisisolatie om het frame. Véél eenvoudiger, geen taxi nodig. Jammer dat Transavia nu een doos vereist.
Dankjewel, dat is zeer nuttige informatie! Om stress op de laatste dag te voorkomen neig ik nu toch om een fietsdoos, tape en eventueel bubbeltjes-folie of buis isolatie bij Amazon bestellen en bij mijn hotel laten afleveren. Kost een paar tientjes, maar dan hoef ik me daar op de laatste dag geen zorgen om te maken. Komt er om wat voor reden toch ook een kink in de kabel en lukt dat niet, dan weet ik dat een doos + taxi waarschijnlijk wel kan regelen bij “Eat, sleep, cycle”.

En mijn fiets is al oud, dus een paar krasjes is geen probleem, maar ik wil hem wel meekrijgen en het liefst heel zonder al te veel stress.