Additionally, paste this code immediately after the opening tag: binnenband tot max 47 mm in 50 mm buitenband gebruiken - Forum Wereldfietser

binnenband tot max 47 mm in 50 mm buitenband gebruiken

Heeft iemand ervaring om binnenbanden met een maximum aangegeven breedte van 47 mm te gebruiken in een 50 mm buitenband?

redenen , is lichter 80 gram maar ook kleiner, minder volume die grote past ook niet in mijn gereedschap bidon.....

heeft iemand ervaring met het rijden met een latex binnenband tijdens een trekking het schijnt veel bij te dragen aan de souplesse van de band , vraag is hoeveel lucht verliest ie m.a.w. moet je elke ochtend 20 minuten eerder opstaan om je banden bij te pompen?
Nee hoor.. 5 minuten per binnenband is meer dan voldoende. Ik weet het.. flauw, maar was ook een open deur. :wink:

Gewoon proberen op 1 wiel en gebeurd er wat, eenzelfde reserveband heb je bij je, dan linea recta terug naar huis fietsen. :arrow:

En anders heb ik nog wel een mooie zwarte grote Elite gereedschapbidon voor je te koop. :)
Het zal vast mogelijk zijn.

Ik zou eerder oversized dan undersized binnenbanden gebruiken. Laat je in elk geval niet leiden door het extra gewicht; van die paar extra grammen ga je niet merkbaar langzamer fietsen.

viewtopic.php?t=4835
Screenshot_20260426-195254.png
Dank en helder!

Breed dus als je lange tochten maakt!

En die latex BB ?
er zijn tegenwoordig electrische bandenpompen dat zou het ongemak van het dagelijks bij pompen over kunnen nemen.

Ik heb gelezen dat ze de souplesse van Tubeless benaderen..

Als dat allemaal waar is lijkt het een optie voor ongeveerde fietsen zoals de mijne.
Sportivo Stelbent schreef:
zo 26 apr, 2026 19:46
Nee hoor.. 5 minuten per binnenband is meer dan voldoende. Ik weet het.. flauw, maar was ook een open deur. :wink:

Gewoon proberen op 1 wiel en gebeurd er wat, eenzelfde reserveband heb je bij je, dan linea recta terug naar huis fietsen. :arrow:

En anders heb ik nog wel een mooie zwarte grote Elite gereedschapbidon voor je te koop. :)
Dank maar ik heb al een SKS garagebox (hie verzinnen die termen) :lol:
Ik zou die binnenband van max 47 mm gewoon durven gebruiken in een 50 mm buitenband. Sterker nog, ik denk dat ik dat nu al doe in mijn wielen met Schwalbe G-One Overland 50-622 banden, waarmee ik vorig jaar 2000 km gereden heb en binnenkort weer een tocht van ca. 2000 km ga rijden.

Toch heb ik in het verleden een enkele keer een klapband van een undersized binnenband gehad toen mijn fiets een tijdlang in de volle zon stil stond. Ik heb geen andere verklaring voor die klapband terwijl ik niet aan het fietsen was en er ook geen oorzaak in de buitenband te vinden was. Lees deze discussie.
Iemand viel me toen bij met de ervaring van een plotselinge klapband in een auto die lang in volle zon had gestaan.
Aanwijzingen voor een zekere kwetsbaarheid in uitzondelijke omstandigheden.
math schreef:
zo 26 apr, 2026 21:45
Ik zou die binnenband van max 47 mm gewoon durven gebruiken in een 50 mm buitenband. Sterker nog, ik denk dat ik dat nu al doe in mijn wielen met Schwalbe G-One Overland 50-622 banden, waarmee ik vorig jaar 2000 km gereden heb en binnenkort weer een tocht van ca. 2000 km ga rijden.

Toch heb ik in het verleden een enkele keer een klapband van een undersized binnenband gehad toen mijn fiets een tijdlang in de volle zon stil stond. Ik heb geen andere verklaring voor die klapband terwijl ik niet aan het fietsen was en er ook geen oorzaak in de buitenband te vinden was. Lees deze discussie.
Iemand viel me toen bij met de ervaring van een plotselinge klapband in een auto die lang in volle zon had gestaan.
Aanwijzingen voor een zekere kwetsbaarheid in uitzondelijke omstandigheden.
Math bedankt, interessant goed doordachte argumentatie in de link.

er is nog een ander aspect wat meegenomen moet worden de werkelijke band breedte is vaak wat minder dan die 50 mm en wat was de druk van die band die klapte en de maximum toelaatbare druk?

Ik rij met maximum 3 bar met een band die maximaal 5 Bar aan kan, ruime marge lijkt het en ik begrijp dat die druk stijging uitsluitend een rol kan spelen als de over het maximum toelaatbare druk van de band heen gaat.
robgru schreef:
zo 26 apr, 2026 21:29
En die latex BB?
Er zijn zelfs TPU binnenbanden waarin latex gegoten kan worden.
Neem een passende binnenband in de light variant, lichter en rolt bijna zo licht als tubeless maar wel wat lucht dichter, monteer met talkpoeder voor nog minder rolweerstand :wink:
buitenbanden met een breedte/dikte maat van 50mm zijn in mijn ervaring meestal in werkelijkheid 46mm breed.
In undersized....en light weight rubber zou dit een kandidaat kunnen zijn tot 44mm

https://www.schwalbe.com/en/SCHWALBE-EX ... 8-10465094

105 gram

En de wijdere variant weegt 140 gram.
Bij Schwalbe zijn ze wel erg slim geweest:
Ze verkopen binnenbanden met 4 soorten ventielen: AV, DV, SV en SCV. Dit hebben ze zo ook op de doosjes staan.
AV = AutoVentiel
DV = DunlopVentiel, wat op bijna alle huis, tuin en keuken fietsen zit.
En dan heb je SV en SCV.
SV = SclaverandVentiel, het Franse sport/racefietsventiel.
En SCV dan? Dat is het nieuwe Schwalbe Click Valve en niet SClaverandVentiel.
Nogal verwarrende afkortingen SV en SCV. Ik zou zo een keer met een SCV binnenband thuis kunnen komen terwijl ik een SV had moeten hebben.
DaVinci schreef:
ma 27 apr, 2026 13:42
Bij Schwalbe zijn ze wel erg slim geweest:
Ze verkopen binnenbanden met 4 soorten ventielen: AV, DV, SV en SCV. Dit hebben ze zo ook op de doosjes staan.
AV = AutoVentiel
DV = DunlopVentiel, wat op bijna alle huis, tuin en keuken fietsen zit.
En dan heb je SV en SCV.
SV = SclaverandVentiel, het Franse sport/racefietsventiel.
En SCV dan? Dat is het nieuwe Schwalbe Click Valve en niet SClaverandVentiel.
Nogal verwarrende afkortingen SV en SCV. Ik zou zo een keer met een SCV binnenband thuis kunnen komen terwijl ik een SV had moeten hebben.
Inderdaad verwarrend!

Dat schwalbe click systeem, is dat de moeite van het overwegen waard....? Rekening houdend met het feit dat je de koppen van je fietspompen moet aanpassen en dan ook de BB in je andere fiets(en)
Het CLIK valve systeem is de eerste innovatie in het prestaventiel, (ook wel sclaverand, naar de naam van de uitvinder) in bijna 150 jaar. Belangrijkste voordeel: NIET: eerst dopje verwijderen, dan moertje losdraaien, pompen en dan moertje vastdraaien en dan dopje weer monteren. Wel: pompknop erop en pompen maar. Indruk is dat pompen lichter gaat. Geen ervaring met de andere technieken, ik heb alleen presta ventielen. Theoretisch voordeel: kwaadwillenden kunnen niet de band leeg laten lopen. Dat kost teveel tijd.
Nadeel: soms andere pompknop kopen. In mijn geval voordeel bij rennkompressor: geen versleten rubbertjes meer vervangen.
Overigens: je verwijdert alleen het oude binnenventiel en vervangt door het clik ventiel. Tooltje wordt meegeleverd.
robgru schreef:
ma 27 apr, 2026 13:20
In undersized....en light weight rubber zou dit een kandidaat kunnen zijn tot 44mm

105 gram

Of je neemt de Aerothan, nog lichter in gewicht.
sjefke schreef:
ma 27 apr, 2026 23:56
Het CLIK valve systeem is de eerste innovatie in het prestaventiel, (ook wel sclaverand, naar de naam van de uitvinder) in bijna 150 jaar. Belangrijkste voordeel: NIET: eerst dopje verwijderen, dan moertje losdraaien, pompen en dan moertje vastdraaien en dan dopje weer monteren. Wel: pompknop erop en pompen maar. Indruk is dat pompen lichter gaat. Geen ervaring met de andere technieken, ik heb alleen presta ventielen. Theoretisch voordeel: kwaadwillenden kunnen niet de band leeg laten lopen. Dat kost teveel tijd.
Nadeel: soms andere pompknop kopen. In mijn geval voordeel bij rennkompressor: geen versleten rubbertjes meer vervangen.
Overigens: je verwijdert alleen het oude binnenventiel en vervangt door het clik ventiel. Tooltje wordt meegeleverd.
BBB heeft iets vergelijkbaars "Corecap Valve Caps". Daarbij verwijder je eerst het binnenventiel van de presta en doe je er een nieuw dopje op. Dat dopje sluit dan weer op een Schrader pomp (Schrader=AV). Hoef je de pomp niet aan te passen. Omdat er geen binnenventiel is kun je de band sneller oppompen. Kun je ook gebruiken bij een TL band.

Ik heb net deze "BBB Coracap Valve Caps" in huis. Komt op mn Santos met binnenband.
Op mn TL MTB heb ik laatst de "Muc-Off Big Bore Lite" geïnstalleerd. Ook hier geen binnenventiel, dus sneller op te pompen.

Dat "sneller oppompen" is natuurlijk ook maar betrekkelijk, hoe vaak doe je dat...

Maar, het nadeel van een presta met binnenventiel is dat bij bepaalde pompen (zoals mijn kleine handpomp die ik onderweg bij me heb) je de pomp op de binnenventiel moet draaien. Bij het losdraaien wil de binnenventiel dat wel eens mee draaien, kun je weer opnieuw beginnen. Bij een presta zonder binnenventiel heb je dat nadeel niet.
JanH schreef:
di 28 apr, 2026 08:50
robgru schreef:
ma 27 apr, 2026 13:20

105 gram

Of je neemt de Aerothan, nog lichter in gewicht.
Nu ik moet natuurlijk eerst aan mijn eigen gewicht gaan werken lees verminderen daar kunnen een paar kilos vanaf voordat ik bij een bmi van 20 in de buurt kom (jaja nog niet zo heel lang geleden geweest ja ja) die Aerothan zijn dacht ik nog wat kwetsbaarder lees niet zo lekbestendig en lopen ook redelijk snel leeg (heb geen ervaring er mee) Het gaat mij primair om het feit dat de souplesse van rijden toeneemt maar elke gram bespaart is natuurlijk meegenomen.
robgru schreef:
di 28 apr, 2026 14:04
Nu ik moet natuurlijk eerst aan mijn eigen gewicht gaan werken lees verminderen daar kunnen een paar kilos vanaf voordat ik bij een bmi van 20 in de buurt kom
Training is ook belangrijk: iemand met een bmi van 20 zonder getraind lichaam zal denk ik met weinig soupplesse fietsen.
Het gaat mij primair om het feit dat de souplesse van rijden toeneemt maar elke gram bespaart is natuurlijk meegenomen.
Hoe ervaar je de souplesse van de huidige binnenbanden op een schaal van 1 tot 10? Voelen je binnenbanden echt zo stug?
stelvio73 schreef:
di 28 apr, 2026 14:24
robgru schreef:
Nu ik moet natuurlijk eerst aan mijn eigen gewicht gaan werken lees verminderen daar kunnen een paar kilos vanaf voordat ik bij een bmi van 20 in de buurt kom
Training is ook belangrijk: iemand met een bmi van 20 zonder getraind lichaam zal denk ik met weinig soupplesse fietsen.
Het gaat mij primair om het feit dat de souplesse van rijden toeneemt maar elke gram bespaart is natuurlijk meegenomen.
Hoe ervaar je de souplesse van de huidige binnenbanden op een schaal van 1 tot 10? Voelen je binnenbanden echt zo stug?
misschien moet je niet alles wat ik schrijf te letterlijk nemen maar de kern van mijn opmerking is niet meteen de schuld aan het materiaal geven....

Dit jaar die Cross Lite gekocht daar zaten G-One draadbanden allround onder 57 mm zelfs met lage druk 2 bar was mijn ervaring dat die wangen stijf waren en stuiterte voor mijn gevoel veel (ik ben 65 kg)
Ik heb er nu Continental Contact Urban (draadband) opgezet 50 mm die zijn aanzienlijk soepeler (ik ken ze, ik had er al 4K mee gereden. En ik heb mij laten vertellen dat als je een lichtgewicht BB monteert dat de rijbeleving dan nog wat soepeler wordt. om op je vraag te beantwoorden die G-One's een 6 en die Urban's een 8. er komt nog bij dat die Urban's wegbanden zijn met veel minder rolweerstand dan die gravel band maar dat is natuurlijk apples met peren vergelijken.
Tubeless en een vouwband zorgen voor de meeste souplesse is mij verteld maar dat geknoei met die vloeistof is niet praktisch genoeg voor mij. Een verende stuurpen is voor mij geen optie omdat ik een pen van 60 mm heb en die pennen beginnen bij 90 mm.
robgru schreef:

Nu ik moet natuurlijk eerst aan mijn eigen gewicht gaan werken lees verminderen daar kunnen een paar kilos vanaf voordat ik bij een bmi van 20 in de buurt kom (jaja nog niet zo heel lang geleden geweest ja ja)
Dan ben je denk ik ook maar klein van stuk, misschien vet omzetten in spieren (die zijn namelijk zwaarder) Overigens lijkt een gewicht van het aantal centimeters dat je onder de 2 meter lang bent -10 kilo (dus 1.80m lang is 70 kilo zwaar) je optimale gewicht te zijn zo is mij ooit eens verteld. Bij mij moet er ook nog wat af. Nog geen heineken-spoiler gelukkig.