Additionally, paste this code immediately after the opening tag: cross lite sram hydraulische remmen sponsachtig - Forum Wereldfietser

cross lite sram hydraulische remmen sponsachtig

Ik heb recent een grote beurt laten uitvoeren bij een Santos dealer dus inclusief de remmen.
De remmen remmen heel slecht sponsachtig en grijpen niet aan op de schijf je moet dus veel kracht zetten op het remhendel. Omdat er op de cross lite een racestuur zit moet je in de beugels om die kracht te kunnen zetten. Ik vroeg mij af of andere eigenaren van Cross lites een zelfde ervaring hebben.
Als 'ie recent een beurt heeft gehad en daarvoor was het niet zo, dan ga je toch terug en vragen wat er aan de hand is en of het opgelost kan worden?
Dat dus, als hij een beurt heeft gehad inclusief de remmen mag je verwachten dat de remmen goed zijn, dus even contact opnemen met diegene die de beurt uitgevoerd heeft.

Maar het zijn wel wat lastige remmen qua onderhoud, remvloeistof minimaal eens in de 2 jaar laten vervangen is zeker aan te raden en het ontluchten is soms moeizaam.
Eens met bovenstaande.
Denk dat of je schijven vettig zijn.
Je blokken vettig zijn
Of lucht in de leiding.
Of alle 3 of combinaties van bovenstaande :)
Storm schreef:
vr 17 apr, 2026 17:45
Als 'ie recent een beurt heeft gehad en daarvoor was het niet zo, dan ga je toch terug en vragen wat er aan de hand is en of het opgelost kan worden?
ik verwacht het bekende bos in gestuurd te worden...hij is heel druk, ik heb ervaring met shimano XT remmen zelf onderhouden. ik weet hoe je schijfremmen moet ontvetten, licht opschuren, schoonmaken etc. etc. ik weet ook dat in het vlakke Nederland er verglazing kan optreden omdat de blokken schijf niet heet genoeg worden (ik ben geen racer maar toerfietser) het ontluchtingsproces bij Sram is nogal kritisch om alle lucht eruit te halen geb ik gezien op video....
ik heb de schijven voor de zekerheid heel goed ontvet en licht opgeschuurd, natuurlijk het kan ook zijn dat de blokken vervangen moeten worden (contaminatie) maar ik zou verwacht hebben dat dat tijdens de beurt gebeurt zou zijn dat gezegd hebbende , ik wil graag horen of anderen betere ervaringen hebben (stevige bite) met die Sram remmen en misschien hebben ze wat tips,
Mr. Z schreef:
vr 17 apr, 2026 19:09
Dat dus, als hij een beurt heeft gehad inclusief de remmen mag je verwachten dat de remmen goed zijn, dus even contact opnemen met diegene die de beurt uitgevoerd heeft.

Maar het zijn wel wat lastige remmen qua onderhoud, remvloeistof minimaal eens in de 2 jaar laten vervangen is zeker aan te raden en het ontluchten is soms moeizaam.
Tips? die heb ik ook, eerst bovenstaande want je hebt er al voor betaald en als het niet goed is gedaan dan mag het met spoed opgelost worden.

Maar wat je snel eerst zelf kan doen is je voorwiel er uit, dan je rem indrukken tot de blokken elkaar raken en dan voelen of de rem nu wel hard voelt, als dat zo is dan is de rem goed ontlucht.
Kunnen de blokken elkaar niet raken dan is niet goed ontlucht of als ze elkaar raken maar het is nog steeds sponzig dan ook.
Daarna de remblokken terug drukken en wiel er weer in en weer remmen, soms heb je geluk en is hij nu wel hard.

Is hij wel hard maar raakt hij bijna het stuur? dan wiel er weer uit en 1 x de hendel indrukken, wiel er weer in, helpt dat niet remhendel verder naar buiten stellen met stelschroef volgens mij onder de hendel recht omhoog 2.5 of 3mm inbus
Heel erg Bedank Me Z. Ga ik morgen proberen.
Soms moet je die remmen van Sram even 'op druk knijpen'. Dan wordt het wel een stuk beter.
Ik heb de remblokken gedemonteerd, zie photo, heb een ontluchtingsblok in de remklauw geplaatst en hendel aan getrokken.
op het einde blijft ie sponzig uitendelijk kan je hem niet verder aantrekken natuurlijk maar er is een flink stuk (voor mijn gevoel) dat meegeeft, is dat "normaal"

Voor Mr . Z ik durfde niet de rem aan te trekken zonder bleedblock bang dat ik ze niet meer terug krijg zoals bij Shimano het geval kan zijn. maar ik denk dat met een bleedblock de test gelijkwaardig is.

voor jwkeij ja begrijp wat je bedoelt er is ook wel een "quick fix" door met een sterk elastiek de remhendel onder belasting aan te trekken en een nacht laten staan, maar dat is geen definitieve oplossing begreep ik

ik heb die blokken in de ethanol alchehol gelegd en zal ze licht opschuren maar ik denk dat de oorzaak toch is lucht in de leiding. Vanzelfsprekend richt ik mij naar diegenen die meer ervaring hebben met dit systeem.

ik heb de rebmlokken na ze gereinigd te hebben en licht opgeschuurd weer gemonteerd en de de remvertraging is beter (de echte bite is er nog niet) maar het lukt mij niet om de wielen al remmend te blokkeren.

Ik heb begrepen dat die remschakel Sram Rival 22 hendels door Gebla aangepast worden http://www.gebla.de/Rohbox/Rohbox-Preisliste.html

nog een praktisch puntje de remklauw zit vast met T25 bouten is dat Sram eigen of Santos eigen waarom is toch niet zoals bij Shimano een inbus is toch veel praktiser zelfde geldt voor de remschijven op de website van Sram staan gewoon inbus bouten
https://www.sram.com/en/sram/mountain/p ... ncy&page=1

Bijlagen

Voor de duidelijkheid.

Je gaat met je fiets naar een fietsenmaker met de opdracht o.a. je remmen te repareren/onderhouden. bij aflevering werken ze niet naar behoren en nu ben je zelf aan het werk om zijn/haar geklungel op te lossen. Best wel apart vindt je niet.

Zou zelf ondanks dat ze het druk hebben lang gaan en er zelfs op wachten totdat het naar volle tevredenheid is opgelost. Zit zelf in een andere tak van werk bij particulieren en geen haar op mijn hoofd die bedenkt dat het niet naar volle tevredenheid is voor ik het aflever.
En ja, zelfs als ik er niks voor reken.
Tomtom2012 schreef:
zo 19 apr, 2026 14:56
Voor de duidelijkheid.

Je gaat met je fiets naar een fietsenmaker met de opdracht o.a. je remmen te repareren/onderhouden. bij aflevering werken ze niet naar behoren en nu ben je zelf aan het werk om zijn/haar geklungel op te lossen. Best wel apart vindt je niet.

Zou zelf ondanks dat ze het druk hebben lang gaan en er zelfs op wachten totdat het naar volle tevredenheid is opgelost. Zit zelf in een andere tak van werk bij particulieren en geen haar op mijn hoofd die bedenkt dat het niet naar volle tevredenheid is voor ik het aflever.
En ja, zelfs als ik er niks voor reken.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk maar ik wilde wel helemaal absoluut zeker zijn van mijn zaak zodat ik niet met een kluitje in het riet gestuurd kan worden (het zijn niet van die hele goede remmen moet je niet teveel van verwachten zoiets hoorde ik al ...) dus alle andere mogelijk oorzaken elimineren en eerlijkheidshalve heb niet zo'n zin om in als dat gebeurt ruzie te gaan maken dat heb ik zakelijk genoeg gedaan. Ik wilde eigenlijk bevestiging dat ik niets over het hoofd heb gezien om terug te gaan.
Robert,
Volgens mij doorloop je het proces zoals het hoort. Eerst schijf en blokken schoon/vetvrij maken. Het ontluchten van SRAM systeem is niet moeilijk, via youtube genoeg instructies te vinden. Belangrijk hierin is: neem de tijd en werk schoon. Als je in de buurt van Schagen woont, mag je mijn ontluchtings set wel gebruiken.
SRAM gebruikt DOT5 olie en een nadeel hiervan is dat je zuigers vast kunnen komen te staan, jaarlijkse controle is wel belangrijk. Om het vastzitten te voorkomen haal ik het wiel eruit en pers de zuigers iets naar binnen (vooral niet te ver) en smeer de zuigers in met DOT5 olie, met watten staafje.
Succes.
robgru schreef:
za 18 apr, 2026 13:36
Voor Mr . Z ik durfde niet de rem aan te trekken zonder bleedblock bang dat ik ze niet meer terug krijg zoals bij Shimano het geval kan zijn. maar ik denk dat met een bleedblock de test gelijkwaardig is.
Het is juist de bedoeling dat ze zo ver mogelijk naar buiten komen en weer terug, bij de meeste remmen kunnen de zuigers zonder blokken tot aan de remschijf, maar in ieder geval zonder schijf met de blokken er in de blokken tegen elkaar, als de blokken elkaar niet kunnen raken zit er te weinig remvloeistof in de rem.
En wanneer je ze terug duwt heb je een kans dat de eventuele lucht in remklauw of leiding in het reservoir komt en geen druk verlies meer is.
Dus het heeft een dubbele functie, je weet dat er genoeg vloeistof is en je kan wat aanwezige lucht uit het remsysteem krijgen

Het terug duwen met een platte schroevendraaier tussen de blokken gaat bijna altijd goed.
Lubbi schreef: Om het vastzitten te voorkomen haal ik het wiel eruit en pers de zuigers iets naar binnen (vooral niet te ver) en smeer de zuigers in met DOT5 olie, met watten staafje.
Succes.
Je smeert rem zuigers niet met DOT of Minerale remvloeistof, wel met silicone, een pasta, vloeistof of spray.

https://www.alltricks.nl/F-11939-schoon ... ant__30_ml

Dit spul werkt het best, een hele dikke silicone vloeistof, silicone smeert de rubber o-ring om de zuiger, beschermt hem en vermindert frictie tussen de o-ring en de zuiger
werkt bij DOT en Mineraal
Lubbi en Mr. Z.
Lubbi bedankt voor het aanbod voor het lenen van de ontluchtingsset, heel sympathiek, ik denk erover om er zelf maar een aan te schaffen omdat die Dot olie jaarlijks vervangen moet worden, en gezien mijn ervaringen met de dealer tot nu toe. Die mineraal olie kan je veel langer laten zitten daarom liet ik het eens in 4 jaar doen door de fietsenmaker.

Veel dank, voor de hogeschool van ontluchten en zuiger onderhoud ! precies waar ik naar zocht.

De fietsenmaker, Santos dealer heeft niet heel erg veel moeite gedaan krijg ik de indruk het kost wat meer tijd om het goed te doen...... Hij heeft de Rohloff naaf en remvloeistof vervangen waarbij ik ervan uitging dat je dan ook de remvertraging controleert. maar ook die blokken en de schijf heeft hij niets aan gedaan.

Het ontluchten lijkt toch wat ingewikkelder dan bij shimano https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo&t=30s

Ik heb nog niet die zuigerbeweging zoals hierboven beschreven goed gecontroleerd omdat ik onbekend was met hoever je de zuigers eruit kan laten steken zonder dat ze uit het huis vallen. Dat was ik wel gewend te doen bij mijn Shimano XT remklauwen...
Over het smeren van de zuigers , ik was gewend om met een wattenstaafje en bij Shimano mineraal olie langs de zijwanden te gaan en de remklauw goed schoon vet vrij te maken maar nu begrijp ik dat die remvloeistof niet echt smeert moet nog even uitvinden hoe je dan bij die seal komt want ik zag bij Shimano XT zuigers alleen de zijkant van de zuiger die ik dus schoon maakte met mineraal olie.

Als ik constateer dat die zuigers normaal functioneren dan ga ik terug naar de dealer.
nogmaals bedankt voor jullie hulp.
robgru schreef:
ma 20 apr, 2026 21:50
Lubbi bedankt voor het aanbod voor het lenen van de ontluchtingsset, heel sympathiek, ik denk erover om er zelf maar een aan te schaffen omdat die Dot olie jaarlijks vervangen moet worden, en gezien mijn ervaringen met de dealer tot nu toe. Die mineraal olie kan je veel langer laten zitten daarom liet ik het eens in 4 jaar doen door de fietsenmaker.
Vraag me af hoeveel mensen dat elk jaar doen... ik niet in ieder geval.
robgru schreef:
ma 20 apr, 2026 21:50
Lubbi en Mr. Z.

Veel dank, voor de hogeschool van ontluchten en zuiger onderhoud ! precies waar ik naar zocht.

Over het smeren van de zuigers , ik was gewend om met een wattenstaafje en bij Shimano mineraal olie langs de zijwanden te gaan en de remklauw goed schoon vet vrij te maken maar nu begrijp ik dat die remvloeistof niet echt smeert moet nog even uitvinden hoe je dan bij die seal komt want ik zag bij Shimano XT zuigers alleen de zijkant van de zuiger die ik dus schoon maakte met mineraal olie.

Als ik constateer dat die zuigers normaal functioneren dan ga ik terug naar de dealer.
nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Graag gedaan en bedankt voor je bedankje!

Je maakt de zuiger schoon zoals je gewent bent, als hij schoon en droog is smeer je je silicone smering op de zuiger, dan druk je die terug en dan is je seal gesmeerd en beschermd.

Het vervangen van de DOT vloeistof als hij al goed ontlucht is is niet zo ingewikkeld, remhendel ingedrukt fixeren [ dan kan er geen vloeistof uit de klauw blijven lekken, volle spuit met verse vloeistof zonder lucht is de slang op de klauw, kelk of spuit op de remhendel, remhendel weer los, spuit op klauw doordrukken tot bijna leeg, dan remhendel weer ingedrukt fixeren, spuit er af, klauw dicht, remhendel weer los, spuit of kelk van de remhendel, remhendel dicht, klaar.
Ik heb gesignaleerd dat de remmen niet zo goed werkten bij de Santos dealer deze heeft door diegene die de zaak overnemen de leidingen nogmaals ontlucht en ze remmen nu zoals het hoort.
Er zat dus toch nog lucht in de leiding .
Een andere mogelijkheid van falen is dat in de remgrepen een zuiger zit waarbinnen een piston met twee afdichtringen zit die zouden ook een oorzaak kunnen zijn van lekkage etc.
Ik heb besloten om een bleed kit aan te schaffen vooral omdat bij DOT er jaarlijks vloeistof gewisseld moet worden en mijzelf te gaan bekwamen in het verversen remvloeistof en ontluchten van de remmen. met de informatie van Mr. Z en wat videos moet dat gaan lukken begin volgend jaar .
dank voor alle hulp en suggesties
Robert,
Jaarlijks de remolie verversen lijkt mij overbodig, ik fiets nu zo’n 4 jaar op cross lite en heb alleen “gebleed” toen ik er nieuwe remmen op gemonteerd had (ruim een jaar geleden). Ik doe er pas iets aan als ik merk dat het remmen minder wordt. Remolie in je auto wordt ook niet elk jaar ververst.
Succes.
Lubbi schreef:
do 30 apr, 2026 22:31
Robert,
Jaarlijks de remolie verversen lijkt mij overbodig, ik fiets nu zo’n 4 jaar op cross lite en heb alleen “gebleed” toen ik er nieuwe remmen op gemonteerd had (ruim een jaar geleden). Ik doe er pas iets aan als ik merk dat het remmen minder wordt. Remolie in je auto wordt ook niet elk jaar ververst.
Succes.
Lubbi,

Dat is goed om te horen, ik ben ook van "if it ain't broken don't fix it"
Bij Shimano remmen met mineraal olie heb ik ook die regel aangehouden en dat gaat prima, jarenlang maar ik begreep dat DOT vloeistof hydroscopisch is, mineraal olie niet
indien er water in de leiding zit is dat nog niet zo dramatisch alleen als de vloeistof plus water aan de kook komt en het water een gas wordt (gas is comprimeerbaar) dan neemt de remkracht af.

Er bestaan ook Sram remmen met mineraalolie.
Ik begreep dat jij DOT remmen hebt.

Ik zie altijd op tegen remvloeistof vervangen en naar ik begrepen heb is dat bij die sram remmen moeilijk om alke lucht eruit te krijgen dus je bericht is zeer welkom!
Bedankt
De fiets is weer terug uit Ter Aar Santos world store.

Die bladbouten die vast zaten en de andere dus alle vier vervangen door INBUS bouten/bussen en dat voor € 20 euro. Uitstekende service, snel en vakkundig !
Jammer dat het zo'n achteraf volkomen onnodige en moeizame zoektocht is geweest.

Daar werd mij verteld dat Santos niet (meer) toestaat dat dealers, fietsenmakers de naaf open halen, wat in mijn geval wel gebeurd is en dat dealers alleen toegestaan is om de olie te verversen. Mocht er iets zijn dan moet de naaf opgestuurd worden naar Santos. Dat was nieuws voor mij en wellicht bekend bij jullie (of niet) niet alle Santos dealers zitten dus op dezelfde lijn.

Dat zou betekenen dat het wiel ontspaakt moet worden en bij terugkomst weer gespaakt, dat is meteen een mooie gelegenheid om te leren een wiel te spaken natuurlijk nadat de cursus gevolgd is bij m-gineering, in het Hoge Noorden....