door
robgru » ma 20 apr, 2026 21:50
Lubbi en Mr. Z.
Lubbi bedankt voor het aanbod voor het lenen van de ontluchtingsset, heel sympathiek, ik denk erover om er zelf maar een aan te schaffen omdat die Dot olie jaarlijks vervangen moet worden, en gezien mijn ervaringen met de dealer tot nu toe. Die mineraal olie kan je veel langer laten zitten daarom liet ik het eens in 4 jaar doen door de fietsenmaker.
Veel dank, voor de hogeschool van ontluchten en zuiger onderhoud ! precies waar ik naar zocht.
De fietsenmaker, Santos dealer heeft niet heel erg veel moeite gedaan krijg ik de indruk het kost wat meer tijd om het goed te doen...... Hij heeft de Rohloff naaf en remvloeistof vervangen waarbij ik ervan uitging dat je dan ook de remvertraging controleert. maar ook die blokken en de schijf heeft hij niets aan gedaan.
Het ontluchten lijkt toch wat ingewikkelder dan bij shimano
https://www.youtube.com/watch?v=-_tGOPniwgo&t=30s
Ik heb nog niet die zuigerbeweging zoals hierboven beschreven goed gecontroleerd omdat ik onbekend was met hoever je de zuigers eruit kan laten steken zonder dat ze uit het huis vallen. Dat was ik wel gewend te doen bij mijn Shimano XT remklauwen...
Over het smeren van de zuigers , ik was gewend om met een wattenstaafje en bij Shimano mineraal olie langs de zijwanden te gaan en de remklauw goed schoon vet vrij te maken maar nu begrijp ik dat die remvloeistof niet echt smeert moet nog even uitvinden hoe je dan bij die seal komt want ik zag bij Shimano XT zuigers alleen de zijkant van de zuiger die ik dus schoon maakte met mineraal olie.
Als ik constateer dat die zuigers normaal functioneren dan ga ik terug naar de dealer.
nogmaals bedankt voor jullie hulp.