Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze, Koga, Jan Janssen, Santos - Forum Wereldfietser

Fietskeuze, Koga, Jan Janssen, Santos

Beste Forum,

Momenteel ben ik opzoek naar een nieuwe (vakantie)(woon-werk) fiets. Maar ik kom er nog niet uit wat te kiezen, dus misschien kunnen jullie mij nog een stukje verder helpen. We fietsen graag met onze 3 kinderen. Vandaar dat we een Thule fietskar hebben, en ook een follow-me.

Mijn wensen zijn:
- Geschikt voor thule fietskar
- Lekker doorfietsen
- Dragers voor eventueel fietsvakantie
- Zou graag mijn fotocamera en statief mee willen nemen

Momenteel fiets ik op een Koga F3 4.0 met shimano alfine 8 versnellingen, die fiets heeft het pittig met de Thule Cab 2 fietskar erachter...

Kandidaten zijn op dit moment:
- Koga Wordtraveller classic-S
- Jan Janssen Rohnin
- Santos Travelmaster 3+

Ik ben 1.87m lang en heb een binnenbeen lengte van 87cm. Dus ik kijk naar de frame maten 57cm van de Koga en Santos en de 55cm van de Jan Janssen. Allemaal hebben ze vergelijkbare stack en reach, en vergelijkbare bovenbuis lengten.

Ik heb pas de Koga en Santos in Leiden test gereden. De koga had een heel smal stuur, waardoor ik die niet zo lekker vond sturen, weinig controle, en ging voor mijn gevoel erg recht vooruit. De Santos vond ik weer een beetje nerveus op rechte stukken maar stuurt wel heel fijn. De Jan Janssen heeft mijn vrouw en zit er qua stuur gedrag tussenin.

Ik heb nu dus keuze stress wat te kiezen... Kunnen jullie mij verder helpen?
Bij koga signature kan je zelf een stuur kiezen maar en zijn nog meer merken die je kan gaan proberen, en bij twijfel niet doen toch?
Het is erg veel geld dus kan je misschien beter verder kijken zoals avaghon, idworx etc etc

Succes

Gr ej
eventueel fietsvakantie
Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Woon-werk of volledig bepakte fietsvakantie?
Zou graag mijn fotocamera en statief mee willen
Neem ik ook mee. (telescoop én verrekijker in mijn geval) In de handlebar rol voorop. Statief aan de drager achter. Geen probleem. Anders contact opnemen met Jean Michel van TimTasRek voor een custom tas.

Ik zou voor jezelf eerst het beoogde gebruik goed hebben.
Ik had een paar jaar geleden dezelfde wens en ben toen voor een Gaastra 4.14 gegaan. Voor woon/werk en ritjes in de buurt leek me een fiets die niet zo 'bekend' is als bijvoorbeeld de KOGA of Santos minder diefstalgevoelig. Is maar een gevoel, dat weet ik, maar de fiets is me tot nu toe erg goed bevallen, ook op de fietsvakanties.
jwkeij schreef:
do 09 apr, 2026 13:12
eventueel fietsvakantie
Waarvoor ga je de fiets gebruiken? Woon-werk of volledig bepakte fietsvakantie?
Zou graag mijn fotocamera en statief mee willen
Neem ik ook mee. (telescoop én verrekijker in mijn geval) In de handlebar rol voorop. Statief aan de drager achter. Geen probleem. Anders contact opnemen met Jean Michel van TimTasRek voor een custom tas.

Ik zou voor jezelf eerst het beoogde gebruik goed hebben.
Dank voor deze tip over de tassen van TimTasRek!

Ik wil de fiets voornamelijk gebruiken voor:
  • woon-werk
  • Fietsen met de thule fietskar
  • Zelf toertochten fietsen
  • Korte fiets-kampeer-vakanties met de kinderen
Het is idd belangrijk om het beoogde gebruik goed voor ogen te hebben.
ej groningen schreef:
do 09 apr, 2026 12:20
Bij koga signature kan je zelf een stuur kiezen maar en zijn nog meer merken die je kan gaan proberen, en bij twijfel niet doen toch?
Het is erg veel geld dus kan je misschien beter verder kijken zoals avaghon, idworx etc etc

Succes

Gr ej
Goede tip, dat ga ik doen!
Wat ik bedoel te zeggen: Staar je niet blind op 'een dikke vakantiefiets' à 9.000,- terwijl je voor 98% van je ritten beter af bent met een sportieve fiets al dan niet met belt. Een Santos die niet beladen is, rijdt gewoon niet zo lekker. Andersom natuurlijk precies zo
Tot nu toe heb ik deze fietsen mogen testen:

Koga Worldtraveller classic-s

Afbeelding

De koga (was) altijd mijn droomfiets... Maar bij deze vond ik het stuur smal. Het fietsgevoel was voor mij alsof ik wat hoog zat en en best wel rechtuit, ging niet zo makkelijk de bocht om. Misschien het niet zo brede stuur, ik weet niet zo goed waar dat aan lag. Alles is aanpasbaar natuurlijk dat begrijp ik ook. Verder vond ik de shimano XT remhendels aan de kleine kant, twee vingers passen erop. Liever gebruik ik meer vingers bij het remmen maar dat is persoonlijk. Dus ik twijfel over het fietsgevoel bij de koga, ondanks dat het altijd mijn droomfiets is.

Santos travel master 3+

Afbeelding

Ik vond de remhendels van magura heel fijn. En ook de blokken gaven een mooie feedback, dus dat lijkt mij te overwegen naar een magura velgremmen ipv schijfremmen. Op de rechte einden vond ik deze fiets iets nerveuser qua stuurgedrag in de bochten heel prettig.
Flinke aanschafprijs wel voor een Santos. Dat zou wel even verder sparen zijn. En keuze stress welke kleur.

Jan Janssen Rohnin

Afbeelding

Dit is de fiets van mijn vrouw, fijn stuur, stuurt mooi. Ik twijfel alleen of de zadel stuurafstand niet te kort is met een M (55cm frame) Ten opzichte van de andere frames scheelt het maar 8mm in de bovenbuis lengte. Dus misschien is dat een gevoel.
Over het algemeen fijn sturende, stevige fiets, waarals je goed op de pedalen gaat staan een lekkere snelheid mee kan maken.

Koga F3 4.0 + thule fietskar

Afbeelding

Mijn huidige fiets, maar op dit moment gaat er telkens weer wat stuk. En dat maak ik dan ook wel weer... als werktuigbouwkundige.

Ik dacht een paar plaatjes toevoegen vinden jullie vast leuk.
Groet, Noë
jwkeij schreef:
do 09 apr, 2026 15:42
Wat ik bedoel te zeggen: Staar je niet blind op 'een dikke vakantiefiets' à 9.000,- terwijl je voor 98% van je ritten beter af bent met een sportieve fiets al dan niet met belt. Een Santos die niet beladen is, rijdt gewoon niet zo lekker. Andersom natuurlijk precies zo
Ja dat is goed om te weten, dat verklaard misschien waarom ik de santos nerveuser vind op het rechte stuk.
Bij het testen van verschillende fietsen steeds opletten dat de afstellingen vergelijkbaar zijn, dus: afstand zadel - trappers, afstand zadel - stuur en horizontale afstand voorkant zadel tot midden trapas. En eigenlijk moet ook nog overal dezelfde band op liggen met dezelfde bandenspanning. Anders blijft het iets met appels en peren.
Weet dat de productie van HS33 velgremmen is gestopt; HS22 leeft nog wel. Er zal vast voor jaren reservemateriaal op de planken liggen, dat weer wel ;)

Er zijn ook Magura schijfremmen met 4-vinger handels overigens.

Stuurpen van die Koga staat in een aardige positieve hoek en je kunt er nog spacers onder vandaan halen om dieper te zitten. Stuur is iets wat altijd aan te passen valt.

En inderdaad, er zijn nog andere merken waarvan het rijgedrag je meteen verliefd doet worden ;)
Storm schreef:
do 09 apr, 2026 16:32
En inderdaad, er zijn nog andere merken waarvan het rijgedrag je meteen verliefd doet worden ;)
Welke zou je aanbevelen?
Prima fietsen.

Je zou bijvoorbeeld ook nog Avaghon in Rotterdam, M-Gineering in Kiel-Windeweer, Vittorio in Wijchen en Wind in Goes kunnen overwegen.

https://www.avaghon.nl

https://www.m-gineering.nl

https://vittoriocycles.nl

https://windcycleworks.nl
De al eerdergenoemde Gaastra 4.14 is misschien ook een optie. Prima fiets uit de Gaastra-familie, Idworks fabriek. Ik heb er in 14 jaar ruim 60.000 km mee gereden, en deze doorgegeven aan mijn zwager, die er nu ook een paar duizend km per jaar op rijdt. Top onderdelen, stalen fiets, kettingkast is ook heel prettig.
Ik heb nu een Avaghon met riem en Pendix.
Daar zeg je wat, Jurr: Een volledig custom frame van WiND of Vittorio. :D
Dán heb je écht een fiets op je lijf geschreven. En, hoeft niet perse duurder te zijn dan een (overpriced) Santos.
Hier al vele jaren en kilometers een identieke Koga. Stuur is 66 cm breed en ik vind dat echt heerlijk sturen. Niet te snel opgeven dus na één proefrit.

Loopt inderdaad op rails vergeleken met een Santos. Geeft voor mijn gevoel wel rust onderweg, zeker met bepakking.
Ik rijd al vele jaren op een Avaghon die helemaal naar mijn maten is gebouwd, een superfiets en geweldige service en qua prijs vaak minder duur dan concurrenten.
Afgelopen vrijdag met mijn zoon meegeweest die wilde kiezen tussen een Tout Terrain, een Koga worldtravellar of een Jan Janssen Rohin. Op alledrie reed hij vijf kilometer. De Koga vond hij het minst: zwaar, duur en log. De Tout Terrain vond hij wat nerveus. De Jan Janssen Rohin zat hem als gegoten en viel prijstechnisch behoorlijk mee. Ook hij gaat hem dagelijks gebruiken voor woonwerkverkeer (vandaar de Rohloff) en af en toe een fietsvakantie.