Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste anti lek band voor bikepackers - Forum Wereldfietser

Beste anti lek band voor bikepackers

Hoi fietsers,
We zitten nu bijna 2 jaar in Afrika. Super continent maar ook een continent wat fietsbanden vreet. We rijden met de Schwalbe Smart Sams en dat is over het algemeen een prima band voor offroad rijden maar helaas niet zo goed bestand tegen de vele doorns die hier overal te vinden zijn.
Onze grote reizen reden we op Schwalbe Marathon XR's die later vervangen werden door de Mondials.

Wat is volgens jullie de beste offroad brede band met een goe lekbestendigheid? Na jaren met de Smart Sams gereden te hebben zijn we een beetje de weg kwijt geraakt wat nu de beste wereldfiets banden zijn voor bikepackers.
Iemand een idee? Liefst graag ervaringen. Dat is toch beter dan een theoretisch idee.

Groetjes uit Windhoek, Namibie.
Wij hebben voor extreme lekbescherming goede ervaring met de Schwalbe Marathon Mondial en de Marathon Plus Tour. Je hebt dan wel wat meer rolweerstand als bij bijvoorbeeld een Marathon Almotion maar voldoende grip en een goede lekbescherming.
John Jongerius schreef:
do 26 mar, 2026 20:53
Wij hebben voor extreme lekbescherming goede ervaring met de Schwalbe Marathon Mondial en de Marathon Plus Tour. Je hebt dan wel wat meer rolweerstand als bij bijvoorbeeld een Marathon Almotion maar voldoende grip en een goede lekbescherming.
De Almotion (V-Guard) scoort binnen de Schwalbe-norm toch ook behoorlijk hoog qua lekbescherming? Maar dat uit zich niet in de praktijk?
Bij ons maar ook bij veel andere reisfiets merken is de Schwalbe Marathon Almotion al jaren lang verreweg de populairste band met de beste combinatie van lekbescherming maar ook een lage rolweerstand en goede grip.

De Marathon Mondial en Tour Plus hebben een nog betere lekbescherming waarbij de Tour Plus de dikste anti lek laag heeft maar ik vind deze laatste band wel flink inleveren op comfort en rolweerstand maar ik heb diverse mensen meegemaakt die er veel plezier van hadden in gebieden met veel doorns, cactussen enz..
Het gewichtsverschil tussen een Smart Sam en een Mondial is aanzienlijk; zie ik niet mee gaan fietsen. Veel te stug en zwaar.

Maar aan de andere kant, ik denk dat meer gewicht en stugheid inherent zijn aan betere lekbestendigheid.

Als je wel de grip van de Smart Sam wilt houden en het profiel, maar dan lekbestendiger, kom je bij een Smart Sam Plus uit, maar is ook echt wel een zware band...
In mijn ervaring hangt het een beetje af van de route(s). Ik heb de schwalbe almotions erop zitten voor in Nederland/België waar het veelal verharde wegen en paden zijn, maar voor een langere fietsvakantie zet ik er de mondials op voor de betere bescherming tegen lekke banden. Erg fijn met name op onverharde paden en ruwere oppervlakken.

De marathon plus tour heb ik ook gehad, en daarbij merk ik wel echt een flink verschil in rolweerstand op de weg. In bochten lijkt het af en toe alsof ik uitglij, niet zo fijn maar ook dit went wel.
Of je antilek mogelijkheden uit de tubeless setup halen en combineren met een band met weinig tot geen antileklaag

Hier erg blij met de Vittoria Mezcal op die manier, fijne allround band die het ook nog best prima doet op de verharde weg.
Wat Jurr zegt, tubeless is het beste tegen lekrijden op doornen.

Maar welke wielmaat heb je en hoe breed kunnen de banden? 26" heb je nog maar weinig keus, 28"a 29" veel keus, wil je echt grip ook nog in wat modder? dan worden het MTB banden die ook nog licht rollen op de weg maar dan moet je wel 55 a 60mm kwijt kunnen, kan je dat dan Schwalbe Racing Ray en Ralph en of Continental Dubnital in een tubeless set up, de laatste in een Trail casting en rapid compound