Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lower pivot bolt gezocht voor oude Red Bull - Forum Wereldfietser

Lower pivot bolt gezocht voor oude Red Bull

Hi allemaal,

Al jaren fiets ik op een oude toerfiets van Red Bull. Die is van mijn (inmiddels overleden) vader geweest en heeft grote emotionele waarde.

Tijdens het fietsen is de ‘lower pivot bolt’ losgeschoten, die is verloren gegaan. Erg slechte timing, want ik plan een fietstocht over de Groene Weg richting Zuid-Frankrijk deze zomer. Volgens fietsspeciaalzaken in mijn woonplaats (Utrecht) is het een nogal specifiek onderdeel dat moeilijk te vinden is. En dat het essentieel is om door te fietsen. Daarom ben ik ook al aan het oriënteren voor een nieuwe fiets, maar ik wilde toch nog een poging wagen om het onderdeel te vinden. Ik ben zelf geen kenner en weet niet goed waar ik op moet letten. Maar misschien is er wel iemand op dit forum die me verder kan helpen.

Ik heb een aantal foto’s van de fiets toegevoegd in de bijlage. Ik vond een nummer op het frame, onder bij de trappers: HR 502291.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Bijlagen

Het is een fiets die verkocht is door de firma Rose in Bocholt, Duitsland, net over de grens met de Achterhoek. Red Bull is hun huismerk. Ze hebben veel deskundig personeel waarvan sommigen goed Nederlands spreken. Ik denk dat als je hun belt of mailt, dat de kans groot is dat ze die bout hebben liggen.
De bout is onderdeel van de achterwielvering.
Precies: neem contact met ze op om te achterhalen welke maat het precies is. Vervolgens zijn er genoeg boutenleveranciers die je zullen kunnen helpen. Vroeger had je bijvoorbeeld in Rotterdam de Boutencentrale met alle bouten die je maar kon bedenken, en meer dan dat. En als er aan de andere kant eenzelfde bout zit is het nog makkelijker, dan hoef je alleen maar met die bout naar een boutenleverancier te gaan.
math schreef:
di 17 jun, 2025 09:44
Het is een fiets die verkocht is door de firma Rose in Bocholt, Duitsland, net over de grens met de Achterhoek. Red Bull is hun huismerk. Ze hebben veel deskundig personeel waarvan sommigen goed Nederlands spreken. Ik denk dat als je hun belt of mailt, dat de kans groot is dat ze die bout hebben liggen.
De bout is onderdeel van de achterwielvering.
Bedankt voor de tip! Ik heb Rose gemaild en wacht reactie even af.
Wim schreef:
di 17 jun, 2025 09:52
Precies: neem contact met ze op om te achterhalen welke maat het precies is. Vervolgens zijn er genoeg boutenleveranciers die je zullen kunnen helpen. Vroeger had je bijvoorbeeld in Rotterdam de Boutencentrale met alle bouten die je maar kon bedenken, en meer dan dat. En als er aan de andere kant eenzelfde bout zit is het nog makkelijker, dan hoef je alleen maar met die bout naar een boutenleverancier te gaan.
Goed idee, bedankt! De Boutencentrale kende ik nog niet, die hou ik in gedachten.
Mooi dat niet in de Ardennen je bout zoek raakt. Nu kun je dat nog even regelen. Het valt mij op dat je een 9 speed xt crankstel hebt in combinatie met schijfremmen. Dat is een wat ouder crankstel en als je schijfremmen dezelfde leeftijd hebben, zou ik de remblokjes vernieuwen voor deze mooie rit. Als de schijfremmen en blokjes de leeftijd hebben van de 9v xt, dan zijn ze waarschijnlijk niet zo courant meer.
Mocht je nog een online adres zoeken voor bouten, kijk dan ook even bij rvspaleis.nl, enorme sortering, op voorraad en per stuk te bestellen met redelijke verzendkosten. Maar dan moet je nog steeds wel eerst weten welke bout je nodig hebt.
Eric op de Fiets schreef:
ma 23 jun, 2025 22:16
.... Het valt mij op dat je een 9 speed xt crankstel hebt in combinatie met schijfremmen. Dat is een wat ouder crankstel en als je schijfremmen dezelfde leeftijd hebben, zou ik de remblokjes vernieuwen voor deze mooie rit. Als de schijfremmen en blokjes de leeftijd hebben van de 9v xt, dan zijn ze waarschijnlijk niet zo courant meer.
Op een crankstel zitten één, twee óf drie kettingbladen. Bij deze fiets drie. Of er achter een 9sp cassette zit, is op de foto's niet te zien. Waarschijnlijk wel. Ik vind 3x9sp echt niet verouderd. Ik heb zelf een MTB en een reisfiets met 3x9sp.

De schijfremmen op deze fiets zijn van het type Deore-XT. Later heeft Shimano Deore weggelaten en ze kortaf XT genoemd. De remplaatjes hiervoor wijken in vorm inderdaad af van die op de latere XT modellen, maar zijn nog volop verkrijgbaar, o.a. bij Amazon. Misschien niet van Shimano, maar wel van andere leveranciers van remplaatjes.

Ik vind dat de fiets er goed verzorgd uitziet. Maar of er speling op onderdelen zit of niet soepel draaiende lagers, kun je op een foto moeilijk zien.
ik vraag me af: is deze 'lower pivot bolt' aan beide hetzelfde? dat weet je door hem aan de andere kant er uit te draaien en aan deze kant te monteren. als dat past heb je de maten van de bout (en eventueel vulring of bus die er op zit?)
dit kan helpen met zoeken of zo nodig een handig iemand met een draaibank om iets voor je op maat te maken (ik heb geen draaibank, los van of ik zo handig ben :roll: ).

en vind je deze bout misschien als je de site van Rose doorzoekt?