Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Langs de Alpen - Forum Wereldfietser

Langs de Alpen

Zo fijn, ik heb gisteren mijn treinticket naar München geboekt voor 15 augustus.
Ik heb dan 2 weken de tijd voor een mooie route en wil na 2 weken in de omgeving zijn van Staatsburg.
Daar pikt mijn man mij op en samen gaan we dan nog 3 weken met onze camper op pad.

Ik denk nu aan een stukje München-Venetiëroute via de Tegernsee tot aan Achnpas, dan omhoog naar Wegscheid en daar richting westen -Walchensee/Kochensee- bij de laatstgenoemde over te stappen op de Benjaminse Beierse Alpen (omgekeerde richting- in de omgekeerde richting. En dan vervolgens aan de zuidkant van de Bodensee de Zwarte Wouden route op te pakken. Eveneens in omgekeerde richting.

Kan iemand iets meer vertellen over zijn/haarervaring met delen van deze routes?

Voor wat het waard is: Ik rijd op een koga WTS classic signature met Pendix ondersteuning.
Vorig jaar reed ik van huis naar Rome en ik vond ik de Alpen geweldig mooi en met hulp van de ondersteuning (toen Bosch middenmotor) was ik er voor dat ik het wist alweer doorheen.
Ben ook benieuwd naar andere afslagen die interessant zijn.
In 2023 heb ik aan de noordkant van de Alpen van de Bodensee tot aan Garmisch Partenkirchen gefietst; door afwisselend Duitsland en Oostenrijk. Ik weet niet in hoeverre het echt de zelfde route is als jij noemt van Benjaminse, maar het zal iig min of meer dezelfde regio zijn. Mijn indrukken: Heel erg mooi, maar je moet er wel hard voor werken. Even uit mijn hoofd: volgens mij volgde ik globaal de route 'bodensee-konigsee-radweg' oid.

Zwarte-woud route heb ik ook in omgekeerde richting gefietst, prima route. Niet bijster zwaar overigens, er zit maar 1 langere klim in, om in het zwarte woud te komen.
In 2024 fietste ik de Zwarte Wouden vanaf Maastricht naar Konstanz, dus in omgekeerde richting.
Het is geen zware route, wel een mooie.

Vanaf Eigeltingen naar Witthoh zul je wat moeten klimmen, over een kilometer of vier circa 5%. Maar dat is goed te doen.
Ook na Villingen is er nog wat klimwerk, maar dat valt ook wel mee.

Door het Kinzigtal, een van de fraaiste delen van de route, is het landschappelijk mooi fietsen en door schilderachtige plaatsjes.

Vergeet in Straatsburg niet een rondje door de binnenstad met z'n historische gebouwen te doen.

Ook de route langs de Saar mag er qua aantrekkelijkheid zijn.

Zelf koos ik ervoor om vanaf Trier door de Eifel langs de Kyll te fietsen, lekker rustig. Alleen bij Kyllburg heb je dan een fikse klim. Die kun je omzeilen door vijf minuten een trein te nemen.

Al met al een route die de moeite meer dan waard is.

Jan