Pagina 1 van 1

E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 09:05
door dgm
Hallo e-bikers,

Heeft iemand ervaring met het opladen van zijn/haar e-bike bij een 1-fase (220V) auto oplaadpaal met behulp van een “Ratio Adapter Kabel Type 2 M naar Randaarde (Schuko)”?

Alvast bedankt en groetjes Stefan

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 12:24
door Polariteit
Probeer het gewoon, en laat het aan het handjevol 'ebikers' hier weten of je fiets nog leeft :lol:
.
yolo!

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 12:40
door PeterVanRijn
Misschien heb je meer kans op een reactie op het forum van Tweakers.

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 13:03
door DaVinci
Als ik deze verkoper mag geloven dan moet dat lukken.
https://www.laadkabelwinkel.nl/ratio-ad ... aar-schuko

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 17:08
door dgm
PeterVanRijn schreef:
vr 28 mar, 2025 12:40
Misschien heb je meer kans op een reactie op het forum van Tweakers.
Inderdaad. Inmiddels heb ik via Tweakers een link gekregen waarin een aansluitschema beschreven staat. Voor de geïnteresseerde: https://www.zwiebelfam.nl/de-laadpaal-a ... orziening/ Campertools.

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 28 mar, 2025 17:14
door dgm
DaVinci schreef:
vr 28 mar, 2025 13:03
Als ik deze verkoper mag geloven dan moet dat lukken.
https://www.laadkabelwinkel.nl/ratio-ad ... aar-schuko
En Inderdaad het is mogelijk om stroom af te tappen via een (openbare/auto) laadpaal. Zie mijn reactie op het bericht van PeterVanRijn.

Stefan

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: zo 30 mar, 2025 11:35
door gerr
Dit zou inderdaad prima moeten gaan. Maar het praktisch nut ontgaat me een beetje. En bovendien zijn er drie nadelen: een plek bij de laadpaal is voor auto's bedoeld, een verloopstekker én de gewone lader nemen tezamen aardig wat ruimte in, een laadpas is nodig.

Een echt voordeel is ontbreekt. Want een fiets is bij een laadpaal niet plots sneller vol. Dus een gewoon, alomaanwezig stopcontact, lijkt me het doeltreffender. Zeker bij een fiets met uitneembare batterij, zodat die laatste naar het stopcontact valt te brengen.
stroom af te tappen
"Aftappen" want voor nop krijg je bij de laadpaal de accu niet vol.

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: zo 30 mar, 2025 15:57
door Shrek
+1 Altijd goed om je af te vragen welk probleem je eigenlijk zit op te lossen.

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: zo 30 mar, 2025 18:03
door dgm
gerr schreef:
zo 30 mar, 2025 11:35
Dit zou inderdaad prima moeten gaan. Maar het praktisch nut ontgaat me een beetje. En bovendien zijn er drie nadelen: een plek bij de laadpaal is voor auto's bedoeld, een verloopstekker én de gewone lader nemen tezamen aardig wat ruimte in, een laadpas is nodig.

Een echt voordeel is ontbreekt. Want een fiets is bij een laadpaal niet plots sneller vol. Dus een gewoon, alomaanwezig stopcontact, lijkt me het doeltreffender. Zeker bij een fiets met uitneembare batterij, zodat die laatste naar het stopcontact valt te brengen.
stroom af te tappen
"Aftappen" want voor nop krijg je bij de laadpaal de accu niet vol.
Beste Gerr,

Het voordeel in ons geval is is dat wij niet afhankelijk willen zijn van horeca e.d. in het gebied waar wij doorheen fietsen. Wij toeren met onze e-bikes een aantal maanden door Europa en willen niet elke dag ergens op een terras koffie of thee drinken om onze accu's op te laden. Niet dat wij niet graag een terrasje pakken, maar omdat dagelijks te doen voor een aantal maanden achter elkaar is ons net te veel. Vandaar dus het creëren van een extra oplaadmogelijkheid in de vorm van het laden bij een oplaadpunt.

En inderdaad je accu zal niet sneller vol zijn bij een oplaadpunt en een laadpas of app is noodzakelijk. Maar deze worden gratis verstrekt.

De omvang en het gewicht van de verloopstekker valt mee en blijft onder de kilo. Het totaal gewicht wat wij meenemen zit al rond de 25Kg. Daar kan zo'n stekker ook nog wel bij.

En dan waarschijnlijk het meest heikele punt voor wie is de laadpaal bestemd? Of wellicht bedoelt! De eigenaar van de laadpaal wil er aan verdienen en vanuit dat perspectief zou het niet uit moeten uitmaken wie voor de stroom betaalt.Een fietser of een automobilist. Iets anders is de (parkeer)plek bij de laadpaal. Deze is vaak bedoelt voor het parkeren van een EV om op te laden. En wij zijn zeker niet van plan om onze tent daar neer te zetten.

Groetjes Stefan

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: di 01 apr, 2025 14:52
door jwkeij
Even offtopic: Maar mijn tent is dus lichter dan een laadkabel.... :roll:
Verder zie ik het nut er wel van in, hoor. En als het lukt, waarom niet?

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: vr 11 apr, 2025 09:51
door dgm
Polariteit schreef:
vr 28 mar, 2025 12:24
Probeer het gewoon, en laat het aan het handjevol 'ebikers' hier weten of je fiets nog leeft :lol:
.
yolo!
Hoi E-bikers,

In de tussentijd heb ik het opladen via een autolaadpaal uitgeprobeerd en het werkt uitstekend. Mijn lader en accu hebben het overleefd 🙃😎

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: di 15 apr, 2025 20:11
door Jacqv
Hoi dgm, ik ben slecht in reactie plaatsen op fora, snap nooit hoe ik een quote moet maken dus maar ff zo: kun je mij nog een keer zeggen wat ik nodig heb voor een laadpaal? Ik kampeer op campings zonder stroom...

Re: E-bike opladen autolaadpaal

Geplaatst: zo 20 apr, 2025 12:06
door gerr
Nodig is een verloopstekker van type 2 naar schuko. Type 2 is de naam van de stekkeraansluiting van de laadpaal, schuko is een gewoon stopcontact - Schutzkontakt ofwel een geaard stopcontact. In het eerste bericht wordt verwezen naar een dergelijke verloopstekker van Ratio. Een Nederlands bedrijf uit Nijkerk. Verkrijgbaar op verschillende digitale adressen, bijvoorbeeld hier: https://www.bol.com/nl/nl/p/ratio-adapt ... 091210710/

Bij de laadpaal is een laadpas het gangbare betaalmiddel. De meeste aanbieders hebben geen abonnementskosten, maar rekenen een starttarief van 30 à 40 eurocent bovenop de kosten voor de verbruikte stroom. Laadpassen zijn er van onder andere ANWB, E-Flux, Shell Recharge. Tariefinformatie en laadpaallocaties altijd te vinden in de app van de laadpasleverancier. Overzicht van courante passen is hier te vinden: https://laadpastop10.nl/

Een fietsaccu heeft een opslagcapaciteit ergens tussen de 300 Wh en 1000 Wh, ofwel 0,3 kWh en 1 kWh. De kilowattuurprijs bij een laadpaal ligt tussen de € 0,30 en € 0,70. Houd vooral in het buitenland rekening met een tijdtoeslag of kleeftarief; beprijzing van de doorgebrachte tijd bij de laadpaal drukt zwaar op de kosten van een laadbeurt, zeker bij een piepkleine fietsaccu.

Verder is opladen een kwestie van de kabel insteken en de pas tegen de paslezer houden. Daarna geeft de lader stroom en zit de kabel vast in het laadpunt. Opnieuw de laadpas aanbieden en het opladen stopt, de kabel kan er dan weer uit.