Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Groepstochten 70 km/dag: hoeveel belangstelling? - Forum Wereldfietser

Groepstochten 70 km/dag: hoeveel belangstelling?

Hallo allemaal,

ik heb een wens en ik vraag me af hoeveel meer mensen deze wens hebben. Namelijk: fietstochten met andere leden met dagafstanden van ongeveer 70. Tochten waarvoor je niet in de buurt van een olympische conditie hoeft te komen :)

Want de groepstochten die er nu worden aangeboden zijn óf met veel hoogtemeters, óf bikepacking, óf met dagafstanden van richting de 90 km. Dat is mij boven de pet.

In de jaren 2010-2015 ben ik met vele plezier meegeweest met fietsweekend waarbij de dagafstanden rond de 70 km waren. Dat was echt heel leuk. Na 2015 kon ik door omstandigheden een poos niet mee. Nu kan dat wel weer, maar er is geen aanbod...

Wie vergaat het ook zo? Hoe groot is de belangstelling voor tochten van rond de 70km?

Groetjes,
Janneke
Beste Janneke, lijkt me een leuk idee, maar in wat voor omgeving? Nederland of buitenland?
Hallo Marten, gewoon in Nederland, bijv. voor een (lang) weekend.
Leuk initiatief. Misschien heb je hier wat aan?
https://wereldfietser.nl/activiteiten/f ... rganiseren
Als je volgens mij een dergelijke activiteit bij de activiteiten van de WF zet (https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... tiviteiten) dat men zich dan wel aanmeldt. Denk dat imho veel fietsers die zich interesseren voor een tocht zoals jij die beschrijft, niet op het forum zitten.
Dankjewel voor je reactie.
Op dit moment ben ik vooral benieuwd hoeveel interesse er voor zullke tochten is. Daarachter komen door een tocht te organiseren lijkt me onnodig omslachtig :).
Maar goed dat je mensen op de link wijst.
Ik heb wel interesse, maar het hangt van weekend/locatie af of ik daadwerkelijk aansluit.

Ik verwacht dat er voldoende animo is, de appeltaartentocht zit ook altijd vol en is ook een stuk lichter dan de berggeitentocht bijvoorbeeld.
Ik hoef niet perse kilometers te vreten op de fiets, 70km klinkt als een prima afstand. Kan je daarna nog lekker een boekje lezen, spelletje spelen, vuurtje maken ed ;)
Janneke V schreef:
zo 16 feb, 2025 11:51
Hallo allemaal,

ik heb een wens en ik vraag me af hoeveel meer mensen deze wens hebben. Namelijk: fietstochten met andere leden met dagafstanden van ongeveer 70. Tochten waarvoor je niet in de buurt van een olympische conditie hoeft te komen :)

Want de groepstochten die er nu worden aangeboden zijn óf met veel hoogtemeters, óf bikepacking, óf met dagafstanden van richting de 90 km. Dat is mij boven de pet.

In de jaren 2010-2015 ben ik met vele plezier meegeweest met fietsweekend waarbij de dagafstanden rond de 70 km waren. Dat was echt heel leuk. Na 2015 kon ik door omstandigheden een poos niet mee. Nu kan dat wel weer, maar er is geen aanbod...

Wie vergaat het ook zo? Hoe groot is de belangstelling voor tochten van rond de 70km?

Groetjes,
Janneke
Dag Janneke,

Het probleem van de te grote afstanden bij tochten en weekenden georganiseerd door de Wereldfietser heb ik al meerdere malen aangekaart bij het bestuur.
Dat is een trend van de afgelopen jaren.
Wij zijn kennelijk roepende in se woestijn.

Met vriendelijke groet Ronald van der Perk
Janneke V schreef:
De Carnavalstocht voldoet volgens mij aan jouw verwachting met etappes tussen de 60 en 70 km. En anders is het misschien leuk om zelf een tocht te organiseren. Het aanbod aan tochten is en blijft vrijwilligerswerk en door zelf iets te organiseren kan je invloed uitoefenen.
70km klinkt als een prima afstand
Dan ben ik om 12 uur al op de camping en is mijn boek in een dag uit :D. Ook ik zie een verschuiving naar meer avontuurlijke tochten, voor mij vooralsnog prima. Maar id: organiseer met ondersteuning van de vereniging een meerdaagse tocht met max 70 km per dag, voorheen hadden we zulke tochten met Pasen, Hemelvaart, Pinsteren en in het najaar.
Tochten coördinator hier.
Ik kan je vraag positief beantwoorden: ja, daar is interesse voor. Het moet alleen wel georganiseerd worden. Alle tochten op de website worden georganiseerd door vrijwilligers bij de vereniging. Aankaarten bij het bestuur gaat uit van een soort verwachting dat die het wel oplossen. Dat is niet de taak van het bestuur. Zij faciliteren, de leden doen het verder samen tot een succes maken.

Dus, ik zou zeggen pak die rol en organiseer iets. Het hoeft niet moeilijk te zijn. Begin klein. Kies een weekend. Kies een mooie LF route zoals de midden Nederland route LF4 of de Saksenroute van Enschede naar het noorden of het kust pad. Desnoods doe je gewoon een deel van de route. Dan benader je 1 of 2 campings voor 1 of 2 nachtjes slapen en leg je uit dat je met een groepje goedgemutste fietsers komt (hou het bescheiden, 15-20 personen als je het simpel wil houden). Schrijf een leuk tekstje voor op de website en meer is het niet! Financiën kan je zelf doen of door de WF laten doen. Verder vrijheid blijheid je bent niet verantwoordelijk voor de groep alleen richting de camping. De groep fietst wel.

Stuur een mail naar fietstochten@wereldfietser.nl en we kletsen verder.

Verder ben ik het niet eens dat er geen makkelijkere tochten worden georganiseerd. Vorig jaar hadden we de paastocht, appeltaarten tocht met Pinksteren, Goois verrassingsweekend, huttentocht, Sinterklaas tocht… om maar wat te noemen. Allemaal lekker relaxt fietsen tochten wmb.

Rondje Friesland is volgens mij ook heel goed te doen qua km en zwaarte dit jaar?

Maar goed, er staan nog genoeg sollicitaties open voor traditionele tochten dit jaar. Pasen, Pinksteren appeltaart…
Janneke V schreef:
Hallo allemaal,
(...)
Groetjes,
Janneke
Er is weer één gepland die wrs aan jouw wensen voldoet"https://wereldfietser.nl/activiteiten/o ... rd-holland
Ik heb daar zeker interesse in.
Maar idd is ook al wat aanbod, Sinttocht bijv. is altijd heel relaxed en niet lang.

Wat mij helemaal een mooie optie zou zijn is als een tocht op meer manieren gefietst kan worden, een korte, rechtstreekse route en een (of meerdere routes) met omwegen voor de mensen die meer km willen maken. Zo hoef je geen aparte weekenden te organiseren, je biedt gewoon 2 of meer routes aan in verschillende afstanden en aan het eind van de middag ontmoet je elkaar weer op de overnachtingsplek.

Op de Harskamperdennen waren er ook altijd meerdere routes, heel simpel te organiseren lijkt me. 8)
Beste allemaal,

heel fijn dat ik niet de enige ben! Ik zat er nl. al over te denken mijn lidmaatschap op te zeggen.
Ergens kan ik me best voorstellen dat mensen zeggen: regel het dan zelf. Dat wil ik in algemene zin ook best een keer doen, maar wegens mantelzorg kan ik niet ver vooruit plannen. Het werkt niet als ik iets plan en ik vervolgens niet kan in het weekend in kwestie.
Maar ik hoop dat door dit draadje meer mensen zin krijgen en er wel mensen een route willen maken met campings erbij!
PS hierboven wordt gezegd dat er dit jaar tochten zijn met dagafstanden van 70 km. Ik heb de route met snacks en Rotterdam bekeken, en de carnavalstocht. Daar zitten nog steeds dagafstanden van 80-85 km bij. De route door Friesland is ongeveer 265 km in drie dagen, dus ook echt langer.

Dit voor de mensen die dit handig vinden om te weten.
Janneke V schreef:
zo 23 feb, 2025 20:07
PS hierboven wordt gezegd dat er dit jaar tochten zijn met dagafstanden van 70 km. Ik heb de route met snacks en Rotterdam bekeken, en de carnavalstocht. Daar zitten nog steeds dagafstanden van 80-85 km bij. De route door Friesland is ongeveer 265 km in drie dagen, dus ook echt langer.

Dit voor de mensen die dit handig vinden om te weten.
Ja ik snap je. Ik dacht dat je doelde op de berggeiten tochten die er nu wel vaak op staan.

En helemaal oke dat jij het niet kan organiseren vanwege mantelzorg. Maar we hebben een vereniging met ± 4000 leden, en slechts een handjevol mensen, 10-20 (0,5%), als het dat al is, organiseren iets. En toch, ik moet zeggen, er zijn dit jaar al weer verrassend veel tochten op de planning. Misschien niet de soort tochten waar jij naar op zoek bent, maar het begint eindelijk weer een beetje op het niveau te komen en daarbovenuit te stijgen van voor corona.