Pagina 1 van 2
KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: vr 07 feb, 2025 17:31
door Arjawerelfietser
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe ebike om o.a. naar Spanje te fietsen.
Ik denk aan een Koga EWTS maar ik hoor steeds tegenstrijdige verhalen om voor een rohlhof en riem te kiezen of derailleur en ketting. Ketting is goedkoper en goed te repareren in Frankrijk en Spanje, en ik zou een beter bereik hebben.
Ik ben al in diverse fietsenzaken geweest en iedereen zegt iets anders wat de keuze voor een goed passende reis fiets lastig maakt.
Ik was trouwens ook niet heel tevreden over het test centrum in Ede, een klein rondje op een fiets die ik niet ga kopen, ik heb een XS frame nodig maar die hadden ze niet. Dus getest op eenfiets die ik niet ga kopen, en ze hadden veel haast, terwijl ik een daar afspraak had. Lastig dus.
Wat zouden jullie doen?
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 18:19
door Mr. Z
Probeer maar eens een fietsenmaker te vinden in Frankrijk en Spanje buiten de grote steden die je fiets kunnen repareren...
Bij Rohloff en riem met normaal onderhoud heb je geen problemen, riem gaat tussen de 20.000 a 25.000km mee, kost dan wel wat om te vervangen maar een stuk minder dan wat je aan derailleur spullen versleten hebt op die afstand en je hebt een stuk minder aan gedoe gehad met smeren en schoonmaken en het slijt erg snel op een e-bike.
Met derailleur kan je meer bereik hebben maar op je e-bike ga je toch niet harder dan 25, wat je nu meer uit geeft aan Rohloff riem verdien je redelijk snel terug en scheelt je veel gedoe.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 19:42
door Headley
De discussie rohloff/riem vs derailleur/ketting gaat nooit gewonnen worden. Het is zoiets als PC vs Mac met ieder zijn voor- en tegenstanders. En elk systeem heeft zijn eigen voor- en nadelen. En zolang je zelf die voordelen niet hebt ervaren zul je ze nooit begrijpen en omarmen.
Ikzelf heb jaren (12) met rohloff en ketting gereden (jaja die combinatie bestaat ook nog). Je wil niet weten hoeveel kettingen ik heb versleten en hoe dikwijls ik kettingen heb moeten onderhouden.
Recent dus rohloff met riem aangeschaft. Prijzig, want een riem heeft een zekere stijfheid van frame nodig en dat betaal je ook.
Sindsdien (nog maar anderhalf jaar) gelukkig om geen kettingen meer te moeten poetsen en smeren.
Ja, er blijft onderhoud nodig, maar dit is een stuk minder omslachtig en veel eenvoudiger dan vroeger met ketting. En dan heb ik het nog niet over de derailleur die ontregelt raakt of ander onheil... Zeker op vakantie waar ze net niet jou type derailleur of ander stuk techniek hebben ...
En natuurlijk lees je hier op het forum en op andere social media over die ene pechvogel die zijn rohloffnaaf stuk rijdt, dagen moet wachten op wisselstukken of zijn wiel moet opsturen naar Duitsland voor reparatie. Maar als je dat vergelijkt met zij die pech hebben met ketting, derailleurkoppeling die afbreekt (wordt er niet in elke paklijst aangeraden om een specifiek aan uw systeem/frame passende derailleurkoppeling mee te nemen?), zal dat wel in de minderheid zijn.
Veel succes met uw zoektocht, maar wat je ook kiest, jij gaat er blij van worden en ambassadeur van uw systeem worden

.
ps: kan niet direct op de juiste benaming van die "derailleurkoppeling" komen maar dit zal hier in de reacties snel gecorrigeerd worden

. Het is de verbinding tussen frame en derailleur, en is specifiek aan frame en/of derailleurtype.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 19:49
door JanH
Headley schreef: ↑za 08 feb, 2025 19:42
ps: kan niet direct op de juiste benaming van die "derailleurkoppeling" komen maar dit zal hier in de reacties snel gecorrigeerd worden

. Het is de verbinding tussen frame en derailleur, en is specifiek aan frame en/of derailleurtype.
derailleurpad
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 19:59
door Headley
JanH schreef: ↑za 08 feb, 2025 19:49
derailleurpad
Voila !
Dank

Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 20:49
door Fedor
Arjawerelfietser schreef: ↑vr 07 feb, 2025 17:31
Ketting is goedkoper en goed te repareren in Frankrijk en Spanje,
En een reserveriem weegt weinig is is makkelijk mee te nemen. Ik heb na 26000 km mijn riem vervangen en die was nog goed genoeg om als reserve te gebruiken. Sindsdien al die tijd bij me - en nog niet nodig gehad.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 21:03
door Eric op de Fiets
Fedor schreef: ↑za 08 feb, 2025 20:49
Arjawerelfietser schreef: ↑vr 07 feb, 2025 17:31
Ketting is goedkoper en goed te repareren in Frankrijk en Spanje,
En een reserveriem weegt weinig is is makkelijk mee te nemen. Ik heb na 26000 km mijn riem vervangen en die was nog goed genoeg om als reserve te gebruiken. Sindsdien al die tijd bij me - en nog niet nodig gehad.
En met deze handige kleine riem spanningsmeter kun je de belt op de juiste spanning instellen.
https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... meter.html
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 21:13
door Eric op de Fiets
Oja, persoonlijk zou ik niet voor derailleur een gaan in combinatie met een 85nm sterke elektromotor. Die kracht op de ketting en tandwielen geeft dan snelle slijtage en veel onderhoud.
Kijk bij deze koga wel of je makkelijk met de voeten bij de grond komt. Bij sommige e-bikes zit de trapas wat hoger en kom je minder makkelijk met je voeten op de grond.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 21:53
door Storm
Voeten bij de grond? Zoek je een loopfiets dan?!?
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: za 08 feb, 2025 22:00
door Polling
Jij vind het niet nodig om met je voeten bij de grond te kunnen?
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 07:24
door Storm
Nee, ik heb liever dat ik al fietsend goed op de fiets zit en geen knieklachten krijg. Tenslotte fiets ik meer dan dat ik stil sta. En als ik dan stil sta, blijf ik niet in het zadel zitten. Dan sta ik met een been stevig op de grond, veel veiliger. Ik snap dat ‘op het zadel willen blijven zitten wanneer je stil staat’ eigenlijk nooit…
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 08:10
door Arjawerelfietser
Dank jullie wel, ik ga denk ik toch voor een riem. En een spanningsmeter lijkt me een goede tip. Hoevaak moet je dat doen eigenlijk?
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 08:39
door hoeksie
Hi, ik zat met hetzelfde vraagstuk en heb gekozen voor derailleur met Pendix.
Mijn keuze baseer ik op wat ik het fijnste vind fietsen. En dat was voor mij dus een fiets met derailleur. Voelt vele malen lichter aan. Onderhoud neem ik voor lief.
Ga eens fietsen op zowel een fiets met derailleur en een met rohloffnaaf (zonder ondersteuning)
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 18:41
door Headley
Arjawerelfietser schreef: ↑zo 09 feb, 2025 08:10
Dank jullie wel, ik ga denk ik toch voor een riem. En een spanningsmeter lijkt me een goede tip. Hoevaak moet je dat doen eigenlijk?
Eigenlijk alleen als je de riem vervangt, of onderhoud pleegt aan het systeem dat de riem opspant. Dit is verschillend en hangt af van fietsmerk.
Bij vervangen van bvb een band waarbij het achterwiel eruit moet hoef je de riem niet na te spannen.
Het tooltje dat Eric toont geeft wel een redelijke indicatie hoe de riem gespannen is, en is zeker nuttig onderweg (ik heb er ook zo ééntje bij, weegt niets en neemt weinig plaats in je toolbox), maar thuis zou ik toch een degelijk meetsysteem gebruiken, of gewoon door uw dealer laten nakijken als het nodig is. Spanning en uitlijning van de riem is wel belangrijk om overmatige slijtage te voorkomen (van riem en/of lagers). Maar eens dit goed is ingesteld heb je er omzeggens geen omkijken naar.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 19:02
door Shrek
Storm schreef: ↑zo 09 feb, 2025 07:24
Nee, ik heb liever dat ik al fietsend goed op de fiets zit en geen knieklachten krijg. Tenslotte fiets ik meer dan dat ik stil sta. En als ik dan stil sta, blijf ik niet in het zadel zitten.
Het ging over de hoogte van het bracket van het frame tov de grond.
Dat heeft met 'cornering clearance' te maken, met makkelijk op- en afstappen maar weinig/niets met je zitpositie als je eenmaal zit.
Volgens de geometriekaartjes van Koga is de BB drop bij de E-Worldtraveller hetzelfde als bij de Worldtraveller: 60mm.
Ter vergelijking: de Surly Disc Trucker 700c heeft 80mm.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 19:41
door Storm
Klopt Shrek, maar Poppink heeft het over ‘voeten bij de grond’ en daar ging mijn reactie over.
Maar ieder z’n ding natuurlijk, ik vind dat alleen niet belangrijk. Clearance wel, maar daar had ik het dus niet over.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 20:20
door Eric op de Fiets
Arjawerelfietser schreef: ↑zo 09 feb, 2025 08:10
Dank jullie wel, ik ga denk ik toch voor een riem. En een spanningsmeter lijkt me een goede tip. Hoevaak moet je dat doen eigenlijk?
Als je de achternaaf los haalt om bijv een binnenband te verwisselen, moet je de riem weer spannen. Dat ligt ook aan de wijze waarop je het achterwiel eruit kunt halen. Vaak moet je de riem dan naspannen.
Met voeten aande grond bedoel ik de hoogte van de bovenbuis. Niet het zadel. Als man is het vervelend als de buis tegen je ballen komt, als je op de kaart\gps\telefoon etc kijkt. Iets ruimte is dan wel prettig. Ik begrijp dat iets van ruimte tussen het staal/aluminium en je lijf voor vrouwen ook wel prettig is. Kies je een laag frame dan is er voldoende ruimte, maar mis je de stevigheid van de bovenbuis.
Ga je fiets passen met je platte fietsschoenen aan en niet je stevige wandelschoenen, die net even 3cm hoger zijn dan je platte fiets schoenen. 3 cm kunnen net het verschil maken van voldoende en onvoldoende ruimte bij de bovenbuis.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: zo 09 feb, 2025 20:28
door Jurr
Headley schreef: ↑za 08 feb, 2025 19:42
Ikzelf heb jaren (12) met rohloff en ketting gereden (jaja die combinatie bestaat ook nog). Je wil niet weten hoeveel kettingen ik heb versleten en hoe dikwijls ik kettingen heb moeten onderhouden.
Recent dus rohloff met riem aangeschaft. Prijzig, want een riem heeft een zekere stijfheid van frame nodig en dat betaal je ook.
Sindsdien (nog maar anderhalf jaar) gelukkig om geen kettingen meer te moeten poetsen en smeren.
En je hebt ook nog een variant Rohloff met ketting en een volledig gesloten kettingkast. Zoals bijvoorbeeld Koga in de Signature als optie had en Idworx op de Easy en All Rohler. Dan wordt spannen en smeren weer een stuk minder dan op een fiets met ketting zonder die volledig gesloten kettingkast
Eric op de Fiets schreef: ↑zo 09 feb, 2025 20:20
Als je de achternaaf los haalt om bijv een binnenband te verwisselen,
moet je de riem weer spannen. Dat ligt ook aan de wijze waarop je het achterwiel eruit kunt halen.
Vaak moet je de riem dan naspannen.
Bijna nooit. Als het wiel correct geplaatst was, je het wiel correct eruit haalt, vervolgens je binnenband gewisseld hebt en dat wiel daarna correct terugplaatst dan blijft de afstand tussen achteras en trapas gelijk aan voor de wissel van de binnenband en blijft daarmee ook de riemspanning gelijk.
Mocht de riemspanning erna toch veranderd zijn, dan is het meestal zo dat je achterwiel fout gemonteerd was, niet goed terug gemonteerd is of er is iets anders niet in de haak.
Headley schreef: ↑zo 09 feb, 2025 18:41
[...] Het tooltje dat Eric toont geeft wel een redelijke indicatie hoe de riem gespannen is, en is
zeker nuttig
onderweg (ik heb er ook zo ééntje bij, weegt niets en neemt weinig plaats in je toolbox) [...]
Als
onderweg op wereldreis is of iets anders voor langere termijn, zeer zeker. Voor een simpele zomervakantie oid is de kans veel kleiner dat 'ie
zeker nuttig gaat zijn. Simpelweg omdat je riem en tandwielen niet genoeg slijten in die korte tijd. En in die korte tijd de kans ook klein is dat je riem breekt en je daardoor bij plaatsing van je reserveriem de spanning opnieuw gaat meten na montage.
Eigenlijk precies zoals je zelf zegt in je slotzin:
Headley schreef: ↑zo 09 feb, 2025 18:41
[...] Spanning en uitlijning van de riem is wel belangrijk om overmatige slijtage te voorkomen (van riem en/of lagers). Maar eens dit goed is ingesteld heb je er omzeggens geen omkijken naar.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: ma 10 feb, 2025 21:48
door Eric op de Fiets
Ik blijf toch wel benieuwd hoe je een binnenband vervangt zonder je beld lost te maken. Bij de fietsen die ik ken, moet je de spanning van de beld afhalen om hem over het tandwiel te halen zodat je de band tussen wiel en frame door kunt prutsen. Als je het wiel en de beld weer terugplaatst moet je hem weer op spanning brengen en het wiel richten in het frame.
Mijn fietsenmaker gebruikt daar een echte tensionmeter voor maar voor onderweg is dat een log stuk staal in je tas.
Leg eens uit hoe je een binnenband verwisseld, zonder dat je de riem weer op spanning moet brengen.
Re: KogaEWTS riem of ketting
Geplaatst: ma 10 feb, 2025 22:15
door Shrek
Wiel recht naar beneden eruit.
Belt eraf.
Band wisselen.
Belt erop.
Wiel naar achteren trekken en recht omhoog terug de uitvaleinden in.
Zolang je de sliders of EBB niet verstelt zal de belt na deze exercitie even strak staan als ervoor. De vorm en oriëntatie van de dropouts moet dit wel toelaten natuurlijk.