Mijn vrouw heeft sinds mei 2024 een Koga met derailleur en Pendix.
Wat wil je precies weten? Algemene info over een Pendix (je krijgt in de hoogste stand een merkbaar duwtje wanneer de motor aanslaat, etc.) vind je wellicht wel op het internet.
De fiets is voor zover ik dat kan nagaan lichter dan de meeste e-fietsen, wat ik een aanzienlijk voordeel vind.
Volgens mijn vrouw komt rijden zonder ondersteuning met vrij weinig extra weerstand.
Wat betreft die combinatie met derailleur heeft ze niets bijzonders te melden. In het verleden gaf ze de voorkeur aan een vrij hoge trapfrequentie en dat doet ze nu nog.
We merken voorlopig ook niets van extra slijtage van de ketting en de tandwielen. We hebben nog geen duizenden kilometers gedaan met die fiets, maar die Pëndix dient gewoon om dat beetje vermogen bij te krijgen dat ze in de loop der jaren verloren is. Het zou mij zeer verbazen mocht de slijtage veel hoger liggen.
Er is blijkbaar niet veel verschil tussen een derailleurfiets met en zonder Pendix, behalve natuurlijk die ondersteuning. Geheel onwetenschappelijk denk ik dat het er van afhangt hoe je de ondersteuning gebruikt. Als je plots nooit meer van het grootste tandwiel vooraan afgaat en altijd comfortabel peddelt met 45 omwentelingen per minuut, dan belast je de boel natuurlijk meer.
EDIT: als de fiets op de trein moet, vind ik het erg handig dat je de (zware) batterij er snel en eenvoudig kunt uitklikken. Dat zijn weer heel wat kilo's minder om te tillen.