Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietstassen voor carbon fiets - Forum Wereldfietser

fietstassen voor carbon fiets

Ik ga een lange reis maken en moet een laptop meenemen. Zijn er fietsentassen die op een carbon fiets (Canyon Aeroad) kunnen en waar een 13inch laptop inkan?
Kijk even bj Ortlieb of Vaude, van Ortlieb hebben ze volgens mij laptopinserts voor hun tassen en anders neem je gewoon een neopreentas waar je laptop in past, die passen denk ik wel in de meeste achtertassen.
Het zou mij verbazen als op deze fiets een rekje kan. Volgens mij is dan de enige optie een 13"-laptop te vervoeren in een rugzak.
Frametas op maat laten maken zou misschien nog kunnen. Maar dan kan je je bidons niet meer kwijt.
Ortlieb heeft idd tassen met een soort hoes erin waar prima een laptop in past. Die gebruik ik daar ook voor.

Het is me onduidelijk of je iets als een bagagedrager hebt, zo niet kijk eens naar de racks van Tailfin. Daarvoor heb je geen montageoogjes nodig.

Zelf geen geen ervaring mee, maar ken wel wat mensen die hem op hun carbonnen racert gebruiken
Het lijkt er op dat je een rekje nodig hebt dat op de achter-as gemonteerd wordt, met een klem rond de zadelpen. Tailfin en Old Man Mountain (Elkhorn) zijn de rekjes die mij dan te binnen schieten.
Ik zie nu een plaatje van die fiets, en die lijkt me nu niet echt geschikt om ook bagage op mee te nemen. Ik zou ook eens in de specs kijken naar het max. laadvermogen. Ook voor het comfort lijkt me andere fiets beter geschikt. Zelfs als je de bike-packing kant wat tassen betreft opgaat kom je ruimte te kort.
Marvin1972 schreef:
ma 30 sep, 2024 08:39
Ik ga een lange reis maken en moet een laptop meenemen...een carbon fiets...
Lange reis mét de nodige bagage òp een carbon fiets, is dat geen contradictio in terminis?
Flix schreef:
di 01 okt, 2024 08:01
Marvin1972 schreef:
Ik ga een lange reis maken en moet een laptop meenemen...een carbon fiets...
Lange reis mét de nodige bagage òp een carbon fiets, is dat geen contradictio in terminis?
Tsja, de doorgewinterde wereldfietser denkt bij een lange reis aan maanden/jaren op pad met kampeerspullen en de mogelijkheid eten voor een dag of 10 mee te nemen.

Ik vermoed dat dit gaat om een rit van hotel naar hotel met alleen wat schone kleding en dus een laptop. Als dat niet zo is zou ik uitkijken naar een andere fiets.
ChatGPT Voor je lange reis met de Canyon Aeroad kun je een Tailfin drager (max 9 kg) gebruiken om je 13-inch laptop in een neopreen sleeve veilig te vervoeren. De laptop en zwaardere items gaan op de drager, terwijl je lichtere spullen zoals kleding en voeding in Ortlieb bikepacking tassen kunt plaatsen. Zorg ervoor dat het totale gewicht van jou, de fiets, en de bagage binnen de 120 kg blijft. De Tailfin en Ortlieb tassen zijn compatibel met je carbon racefiets zonder schade te veroorzaken.
Marvin1972 schreef:
lange reis [...] laptop mee [...] Canyon Aeroad
Mijn eerste gedachte: horses for courses. :roll:
Als je voor fietsreisbegippen snel en licht wilt denk ik eerder richting Canyon Grizl, Kona Rove etc.
Die paar kg en Watt die zo'n fiets zwaarder en trager is dan een Aeroad betaalt zich dik uit in comfort, degelijkheid en gebruiksgemak.

Ter illustratie: ik heb zelf een Giant Propel maar daar zou ik echt nooit mee op reis gaan. Ook voor lekker decadente lichte snelle creditcardtoertjes (11L zadeltasje, half frame bag en stuurtasje) pak ik lekker mijn Surly Cross Check met 30mm race bandjes. Die voelt nog steeds zeer licht en snel en wendbaar tov een volgepakte Santos, maar kan ook tegen een stootje.

Als het per se op de Aeroad moet zou ik naar een Tailfin kijken.

Of een full frame bag op maat laten maken, maar dan wil je al een behoorlijk uitgebreide set beschermstickers op je frame om te voorkomen dat de bandjes van de tas door de lak heen gaan slijten.
Goedkoper dan Tailfin, wel zwaar (maar wel degelijk): aeroe spieder pannier rack
Die klemt op de staande achtervorken, ik weet niet of ik me er heel chill bij zou voelen om die op een Aeroad te klemmen.
Als je die goed vastzet, en dat moet je, dan heb je een mooie hefboom om je framebuizen te buigen/breken.
Poise schreef:
wo 02 okt, 2024 13:11
Goedkoper dan Tailfin, wel zwaar (maar wel degelijk): aeroe spieder pannier rack
Zijn hier ergens eerder omschreven, maximaal gewicht voor minimale stevigheid, leuk voor op youtube.

Systemen die aan wielas bevestigen zijn in mijn beeld de enige juiste, zo kan met weinig gewicht de krachten worden afgeleid naar waar ze horen. Zadel tassen gaan toch zwabberen bij stevig gewicht en tempo.
https://bicycletouringpro.com/freeload-rack-review/

Een Freeload bicycle rack wordt om de vorkpoten met klembanden muurvast gemonteerd en laat geen sporen op je frame achter. Zit echt vast.
Vaude tassen hebben een insert waar een laptop in past.
wordt om de vorkpoten met klembanden muurvast gemonteerd
Maar de carbon onderdelen van een lichtgewicht racefiets zijn hier niet voor gemaakt.
Op een Aeroad zou ik geen fietsvakantie doen. Dat is een racefiets pur sang.
Rekje monteren zou ik ook niet zo snel doen. Ook geen Tailfin.

Een 17L zadeltas zou misschien een optie zijn.

Wat is 'een lange reis'?
Moét die laptop mee?
Weet je zeker dat je met de racefiets weg wilt?

Je info is *nogal* summier.
HenkS schreef:
do 03 okt, 2024 13:25
https://bicycletouringpro.com/freeload-rack-review/

Een Freeload bicycle rack wordt om de vorkpoten met klembanden muurvast gemonteerd en laat geen sporen op je frame achter. Zit echt vast.
Vaude tassen hebben een insert waar een laptop in past.
Dat is in dezelfde constructie als de Aeroe Spider Pannier Rack die al een keer genoemd is.. https://aeroe.com/products/spider-panni ... llTE98X8DQ
Het rekje zal best muurvast zitten en zo heb je een mooie hefboom om je framebuizen te buigen/breken.
Shrek schreef:
do 03 okt, 2024 07:58
Die klemt op de staande achtervorken, ik weet niet of ik me er heel chill bij zou voelen om die op een Aeroad te klemmen.
ja, wel eens eigenlijk, voor carbon misschien niet zo geslaagd, op alu houden ze het prima (iig bij vriend van mij)