Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen naafversnelling shimano nexus 7 - Forum Wereldfietser

Problemen naafversnelling shimano nexus 7

Hallo allemaal,

Ik heb bij mijn Giant fiets het binnenwerk van mijn versnelling vervangen. Het betreft de shimano Nexus 7.

Na invetten het nieuwe binnenwerk op dezelfde wijze erin gezet, maar na testen merkte ik een probleem.

Het blijft goedgaan tot ik stop met trappen, dan lijkt de versnelling de trappers te blokkeren en dit lijdt tot gekraak en uiteindelijk draaien de trappers standaard mee met de ketting. Hierdoor kan ik niet fietsen zonder tussendoor de trappers stil te houden, maar ook lijkt mij dit niet goed voor de versnellingsnaaf.

Ik heb het meerdere keren opnieuw geprobeerd maar steeds hetzelfde puntje. De 7 versnellingen werken wel goed totdat de trappers/versnelling maar blijven draaien.

Handelingswijze:
- binnenwerk ingevet in de as plaatsen met kogelring
- kogellager erin, conus ligt vast draaien
- controleren op het wiel vrij draait zonder speling, zo niet dan aanpassen
- borg moer vastdraaien
- stofkap, tandwiel en andere onderdelen monteren aan de naaf en borgen
- terugmonteren op de fiets
- afstellen versnelling in stand 4 (2 gele streepjes gelijk zetten

Ik heb ook nieuwe kogellagers liggen, gezien er een van de 2 is gesneuveld ondertussen na het demonteren.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Misschien heb je hier wat aan.
https://youtu.be/AYixYAdiC_4?feature=shared
Te veel vet gebruikt? Je wil geen vet in het vrijloopgedeelte van de naaf hebben, dat is te dik, het vet moet alleen op de lagers. Die palletjes zie je aan de buitenkant van het binnenwerk zitten, dus dat is makkelijk te controleren en schoon te maken. Kijk ook eens in de binnenkant van de behuizing, of daar geen schade zit.
Als dat niet kapot is, dan kwam het gekraak waarschijnlijk van de tandwielen, dat is geen goed nieuws. Als laatste optie kan je het binnenwerk uit elkaar halen, daar zijn handleidingen voor, zoals deze: https://si.shimano.com/en/pdfs/sm/IHG-I ... 03-ENG.pdf.
Ik heb hier nog even over nagedacht, is het mogelijk dat je een lager verkeerdom gemonteerd hebt? Dat is, als ik die handleiding doorlees, eigenlijk de enige reden waardoor het binnenwerk niet goed in de behuizing past.