Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Winora Domingo 27 (adviesvraag) - Forum Wereldfietser

Winora Domingo 27 (adviesvraag)

Hallo,

Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe fiets. Ik wil deze gebruiken voor:
  • Korte fietstochten van 1-3 uur op avonden na het werk
  • Dagtochten in het weekend
  • Zo nu en dan een kampeeravontuur

Ik zag de Winora Domingo 27. Ik kan hem voor een goede prijs kopen en hij lijkt prima onderdelen te hebben. Het is een aantrekkelijk aanbod voor iemand met een studentenbudget.

Maar het enige waar ik ooit op heb gefietst is een fiets met terugtraprem en zonder versnellingen. Dus ik ben niet echt thuis in de wereld van deze """luxe""" fietsen.

Hieronder is een foto van de fiets te vinden.

Is deze fiets geschikt voor de doelen waarvoor ik hem wil gebruiken? Zo niet, waarom?

Groetjes,

Plantenbakje
ezgif-5-3857ccd6f6.jpg
Voor dagtochtjes prima, maar voor kampeertochten zou ik deze links laten liggen. Dan beter je budget wat opschroeven voor wat beters.
gios schreef:
di 09 jul, 2024 15:26
Voor dagtochtjes prima, maar voor kampeertochten zou ik deze links laten liggen. Dan beter je budget wat opschroeven voor wat beters.
Hi Gios,

Bedankt voor je reactie! :)

Wat maakt het dat deze fiets minder geschikt is voor kampeertochten? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken in een duurdere fiets.

Ik zie in ieder geval een gebrek aan montagemogelijkheden voor lowriders.
De voorvork is inderdaad een rode vlag voor mij, en de constructie van de achterdrager die via het spatbord aan het frame vast zit is ook niet ideaal. Verder een goede fiets met
Maar de maat van de fiets is het meest belangrijk. Ga veel proefrijden op verschillende modellen en je wordt vast snel wijzer.
Ook 2e hands is een mogelijkheid. Genoeg "oudjes" in dit land die een mooie Koga in de schuur hebben staan omdat ze menen een elektrische fiets nodig te hebben.

Of misschien zoiets:
https://www.12gobiking.nl/sensa-travel-lite-disc-2023
Ik denk dat velen zouden afknappen op de verende voorvork.
Je hebt er beter helemaal geen dan een van mindere kwaliteit.
Het maakt een fiets veelal onnodig zwaar, kan veel van je trapenergie opslorpen zonder dat je er snelheid voor terugkrijgt en heeft meer onderhoud nodig.

De Winora site zelf is zacht gezegd spaarzaam met specificaties.

Maar voor 1049€ zijn er 2dehands ook alternatieven te vinden.
gios schreef:
di 09 jul, 2024 15:40
De voorvork is inderdaad een rode vlag voor mij, en de constructie van de achterdrager die via het spatbord aan het frame vast zit is ook niet ideaal. Verder een goede fiets met
Maar de maat van de fiets is het meest belangrijk. Ga veel proefrijden op verschillende modellen en je wordt vast snel wijzer.
Ook 2e hands is een mogelijkheid. Genoeg "oudjes" in dit land die een mooie Koga in de schuur hebben staan omdat ze menen een elektrische fiets nodig te hebben.

Of misschien zoiets:
https://www.12gobiking.nl/sensa-travel-lite-disc-2023
Ah die bagagedrager is inderdaad een goed punt. Lijkt inderdaad steviger te kunnen.

Ik ben al wat gaan proefrijden. En de tweedehands markt ben ik ook al wat gaan afspeuren.

Bedankt voor de tips! :)
kristiano schreef:
di 09 jul, 2024 15:40
Ik denk dat velen zouden afknappen op de verende voorvork.
Je hebt er beter helemaal geen dan een van mindere kwaliteit.
Het maakt een fiets veelal onnodig zwaar, kan veel van je trapenergie opslorpen zonder dat je er snelheid voor terugkrijgt en heeft meer onderhoud nodig.

De Winora site zelf is zacht gezegd spaarzaam met specificaties.

Maar voor 1049€ zijn er 2dehands ook alternatieven te vinden.
Ja ik lees zowel positieve als negatieve standpunten t.o.v. verende voorvorken. Ben er nog steeds niet helemaal over uit wat ik wil. Bedankt voor de input! :)

Gelukkig kan ik trouwens de Winora nu op de kop tikken voor ~€599.
Bert van Sprang schreef:
di 09 jul, 2024 16:29
Ook nieuw lukt dat nog prima:

Galant Lite Gent_23_55_Silver Blue MY23.jpg
Gaaf! Dit model ben ik nog niet tegen gekomen. Wordt niet gek veel verkocht momenteel volgens mij, of is al wat ouder. Maar hier kan ik weer even induiken. Bedankt! :)