Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overslaande ketting met Rohloff versnelling? - Forum Wereldfietser

Overslaande ketting met Rohloff versnelling?

Hoi iedereen,

Ik zou graag wat advies willen over een probleem dat ik heb met een cube e-bike. Ik heb het derailleur system van deze fiets om laten bouwen naar Rohloff versnelling en niet voor het eerst slaat de ketting over nadat ik deze net vervangen heb. Zie dit filmpje voor wat er precies misgaat: https://youtu.be/t92-6N5jpTQ

Dit overslaan van de ketting gebeurt weinig wanneer ik zonder de motorondersteuning fiets. Echter, zeker wanneer ik op hogere ondersteuningsstanden fiets of veel kracht op de pedalen zet gebeurt dit constant.

Ik heb bij de fietsmaker die de Rohloff hub heeft geïnstalleerd gevraagd hoe ik dit probleem kan oplossen en hij adviseert mij iedere keer bij het vervangen van de ketting ook de tandwielen (voor en achter) te vervangen. Zoals ik het echter zie zijn de tandwielen nog redelijk oké. Daarbij heb ik dit probleem eerder gehad toen de tandwielen nog recentelijk vervangen waren. Wel was dit probleem toen veel minder en verdween het vanzelf na enige tijd. Ik had ook geen enkel probleem met de ketting die er net vanaf komt. Ook omdat het natuurlijk wat duurder en arbeidsintensiever is om iedere keer met de ketting ook meteen de tandwielen te vervangen zou ik graag willen weten wat hier precies het probleem is.

Het gaat om een Cube Cross Hybrid Pro 625 Allroud (2021 model) met zoals gezegd een Rohloff versnelling, een TA tandwiel voor (130 MM BCD, 42t), een tandwiel met 17t achter en sinds dit weekend een Shimano CN-HG93 ketting.

Als iemand weet hier precies mis gaat hoor ik het heel graag!
Is je ketting lijn wel goed? Met een tandwiel set moet je bij op tijd verva gen en eventueel omkeren tandwielen 2 of drie kettingen kunnen doe. Erzijn betere kettingen voor rohloff begrijp ik trouwens.
@Veloos heeft wel een punt hoor.
De ketting die je nu hebt is 9 speed.
Je focust het filmpje op je voortandwiel.
Maar ik zie het fout gaan op je achtertandwiel.
Aan het eind lijkt hij net ernaast te lopen.

Was het bij rohloff niet zo dat je beter een single speed ketting kon gebruiken?
https://bike4travel.nl/blog/kettingtest ... loff-naaf/
Hier staat veel uitleg.
verkeerde kettinglijn kan volgens mij dit soort klachten geven.
niet juist :oops:
Een fietsenmaker die een derailleur ketting monteert (en nog een hele smalle ook) op een singlespeed verbinding, moet terug naar school.....
Niet gek bij een middenmotor, ipv jij alleen trekt de motor ook hard aan de ketting, dus je tandwielen gaan ook een stuk harder, slijtage kan je wat beperken door een singele speed e-bike ketting er op te gooien, evt zels een 1 1/8 ipv 1 3/2 dus dikker.

Negeer je slijtage meter voor de ketting, lekker doorrijden tot je haaientanden op je tandwielen ziet en alles dan weer vervangen, evt de moeite nemen om je nieuwe ketting echt goed te ontvetten met Silca Stripper en dan te smeren met Silca drip of hot wax, neemt geen vuil op dus je ketting en tandwielen gaan een stuk langer mee
Een andere ketting is natuurlijk makkelijk om te proberen.
Maar ik denk eigenlijk dat het probleem bij de combinatie middenmotor met kettingspanner zit. Die kettingspanner heeft niet genoeg kracht om de ketting op het kransje te houden, als je met ondersteuning wegfietst. Andere rohloff-fietsen hebben daar geen last van, want die spannen de ketting anders.
Mijn eerste gedachte was om de ketting wat korter te maken, om de spanning op de ketting hoger te maken, maar je lijkt al aardig op de max te zitten.
Wat wel misschien helpt is met een iets groter kransje te gaan fietsen, bijvoorbeeld een 19t of 21t, dan heeft de ketting meer tandjes om zich aan vast te houden. Eigenlijk moet je dan ook je voorblad groter maken, naar 48t voor bij 19t achter.
En als je zin hebt om te experimenteren, zou je kunnen proberen om die veer in de kettingspanner een extra slag te geven, maar ik heb geen idee of dat kan, die dingen zijn eigenlijk te duur om mee te rommelen.
Wat ook nog een beetje kan helpen is goed terug schakelen voordat je weg rijdt, zodat er meer kracht door de naaf naar de banden gaat, maar dat is ook geen echte oplossing.
Bedankt voor de reacties, ik heb er nog is naar gekeken en ik vrees dat mijn fietsenmaker het toch goed zag en ik te optimistisch was over de kettingbladen. Ik heb dus wat nieuwe besteld om deze te vervangen, ook met een verhouding 21/52. In de toekomst zal ik ook is met wat andere kettingen proberen.

Bedankt allemaal:)
Kan je het laten weten of het werkt?
In de toekomst zul je ‘eens’ met andere kettingen experimenteren, maar voor nu ga je alleen andere tandwielen monteren.

Heb je wel gelezen wat er in de serieus onderbouwde bijdragen hierboven staat?
M276 schreef:
di 18 jun, 2024 19:05
Was het bij rohloff niet zo dat je beter een single speed ketting kon gebruiken?
Ja, want die slijt minder snel.
Dieter24 schreef:
di 18 jun, 2024 23:50
Bedankt voor de reacties, ik heb er nog is naar gekeken en ik vrees dat mijn fietsenmaker het toch goed zag en ik te optimistisch was over de kettingbladen. Ik heb dus wat nieuwe besteld om deze te vervangen, ook met een verhouding 21/52. In de toekomst zal ik ook is met wat andere kettingen proberen.

Bedankt allemaal:)
Niet alle tandblad combi’s kunnen met een Rohloff. Misschien oorzaak?
Rohloff stelt beperkingen aan hoe laag de overbrengingsverhouding van voorblad en kransje mag zijn ivm de torque op de naaf.

Maar dat heeft niks met aflopende kettingen te maken.
ik had het in mijn hoofd, maar dat is niet van toepassing in dit gevaL.
ik heb uiteindelijk enkel een nieuw tandwiel op het achterwiel gezet en dat heeft het probleem verholpen.

Had ook grotere tandwielen besteld (21 om 52) maar het voorste tandwiel is zo groot dat het spannend wordt of deze niet tegen het frame aanloopt. Heb mezelf maar de moeite bespaart dat uit te proberen.

Maar goed probleem zat dus op het achterwiel, bedankt nogmaals voor het meedenken.
De Rohloff naaf vergt een minimale kettingbreedte van 7,8mm. Daar voldoet de gebruikte 9v Shimano ketting totaal niet aan. Je zult het merken.
De Shimano ketting is mij aangeraden door de fietsenmaker die de Rohloff naaf heeft geplaatst, vooralsnog loopt het soepel ook. Waaraan zou ik dit dan moeten merken?
Wrijving, weerstand en hoge slijtage, onnodige slijtage. Om de door Rohloff voorgeschreven minimale kettingbreedte te negeren, moet je op zijn minst wel heel eigenwijs zijn, en niet erg vakbekwaam.
Van Rohloff.de:

"Chain - Which chain with a Rohloff SPEEDHUB 500/14 sprocket?

1/2"x3/32" 8, 9 and 10-speed chains are suitable.

8-speed chains are preferable because they have a lower elastic stretch than 9-speed and 10-speed chains and therefore wear less on the sprockets (2mm) and chainrings.

Bicycle chains (1/2"x1/8") are compatible with SPEEDHUB 500/14 sprockets but are not recommended."