Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht eerste fiets voor lange fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Gezocht eerste fiets voor lange fietsvakantie

Hallo allemaal,

Ik ben Niek en ben een beginnend lange afstand fietser. Ik heb mij voorgenomen om vanuit Nederland naar Spanje toe te fietsen. Ik heb al meerdere malen op een racefiets 1 daagse lange fietstochten gemaakt maar wil nu graag echt een lange fietsreis maken. Ik ben reeds in het bezit van een racefiets maar zoek nu echt een fiets voor meerdaagse tochten. Waarbij ik mijn bagage uiteraard zelf kan meenemen. Ik zou het heel erg fijn vinden hier wat advies over te krijgen aangezien ikzelf door de bomen het bos niet echt meer kan zien.

2.1 Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
Ik wil de fiets gaan gebruiken voor fietsvakanties maar ook voor langere fietstochten in Nederland. Heel concreet staat een fietstocht vanuit de Achterhoek naar Barcelona op de planning.

• 2.2 Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Ik hou wel van stevig doorfietsen maar af en toe ook van ontspannen de omgeving in mij op te nemen.

2.3 Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?
Ik vind een sportieve zit prettiger.

• 2.4 Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak?
Zeker zal deze fiets ook in het donker gebruikt gaan worden

• 2.5 Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?
Ja, dat is wel de bedoeling maar dan niet echt off-road maar meer licht onverhard zoals je op fietsroutes tegenkomt.

• 2.6 Waar gaan de vakanties naar toe?

Nederland en binnen Europa.

• 2.7 Wat voor vakanties worden dat?
Meerdaagse fiets vakanties

• 2.8 Je lichaamslengte
1.85
2.9 Je gewicht
90 KG

• 2.10 Je lichaamsbouw
Normaal postuur

• 2.11 Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?
Genoeg voor meerdere dagen inclusief tent, slaapuitrusting, kleding etc.

• 2.12 Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)
Achterhoek

• 2.13 Wat is je budget?

Tussen de 1500 en 2000

2.14 Welke fietservaring heb je?
Tot 60 a 70 kilometer lange tochten op racefiets of mountainbike,

• 2.15 Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?
Tot 70 kilometer maar streven is wel rond de 100 km per dag

2.16 Welke fietsen heb je (gehad)?
Mountainbike en Racefiets (beiden canondale)

• 2.17 Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?
Ik kan zelf een band vervangen en dan houd het wel op. Onderhoud moet dus echt grotendeels door een fietsenmaker gebeuren.

• 2.18 Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?
Ja hoor

• 2.19 Heb je bepaalde fietsen op het oog?
Nee ik vind het ook lastig hierin te kiezen. Ik hoor goede verhalen over de Koga Worldtraveler

• 2.20 Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?
Niet van toepassing

• 2.21 Moet de fiets er mooi uitzien? Indien ja: wat vind jij mooi?
Uiterlijk is minder belangrijk dan functionaliteit en kwaliteit

• 2.22 Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?
Binnen nu en 4 maanden
Wat in het lijstje niet voorkomt is de vraag wil je een fiets met trendy zaken, zoals riem ipv ketting en een dure naafversnellling ipv de klassieke derailleur. Als je gevoelig bent voor deze trends en voor dure merken als Santos en Koga ben je duizenden euro's kwijt. De basislijn van een lange afstandsfiets vind ik is een fiets met derailleur, 27 of 30 versnellingen, en (niet kwetsbare) v-brakes. Bv. een Sensa uit Twente (lichtgewicht, 13kg). Voordeel van een basisfiets is dat elke fietsenmaker ermee overweg kan. Volgende stap is schijfremmen (remt mooier, is kwetsbaarder). Als je nog geen tent enz hebt, zou ik qua budget ook kijken naar lichtgewicht uitrusting, niet goedkoop (tentje ca. 500 euro), maar lichtgewicht op pad verhoogt ook het plezier in lange afstand fietsen.
Bedankt voor de reactie !

Ik hoef niet noodzakelijk een fiets met allerlei trendy zaken. Ik zoek een degelijke fiets die binnen mijn budget past. Zover ik zie zijn door het budget in elk geval naafversnellingen al uitgesloten. Het merk Sensa kende ik nog niet ik ga daar eens goed naar kijken. Verder staat de Koga worldtraveler op mijn (voorlopige) lijst. De lichtgewicht uitrusting is een fijne tip. Veel zaken heb ik al vanuit het meerdaags wandelen dus dat zal voor het fietsen ook van pas komen!
Ga vooral wat merken bekijken en proefritjes maken, dan heb je al een beetje een idee en vaak zie je dan waarover je gelezen heb en kan je met verkoper voor nadelen bespreken waarna je keuzes kan maken.
Gr ej
€1500-€2000 is een mooi budget voor een nieuwe fiets. Kun je naar believen afmaken met spatborden, drager of wat dan ook gewenst.

bomtrack arise.
sonder Santiago.
VSF.
surly Ogre.
Salsa journeyer.
Genesis fugio/croix de fer.
Stevens Randonneur.
Nog veel meer.

Leuk hoor.