Salaam,
even voor jullie een terugblik naar de afgelopen dagen.
Donderdag het vliegtuig genomen naar Tehran, het vliegtuig was nog niet voor een kwart gevuld. De vlucht verliep voorspoedig. Midden in de nacht op Tehran Airport geland. Het bleek dat we buitenom moesten naar een ander vliegveld voor de doorvlucht naar Bushehr. Maar eerst de bagage van de band. De fietsen kwamen zoals verwacht stuiterend van de band gerold. Gelukkig hadden we ze op Schiphol goed ingepakt, ze bleven heel. Vervolgens de fietsen op een taxi, staand, andere bagage erbij met hulp van Mona en Navid (ontmoet in het vliegtuig, www.monavid.com voor meer informatie over hen) naar het andere vliegveld. Daar lang wachten tot 's morgens vroeg de doorvlucht in een Fokker 100 naar Bushehr, aan de Perzische Golf. Bushehr stelt niets voor, dus ondanks een nacht zonder slaap, toch maar op de fiets en met een windje in de rug 75 km over de Persian Gulf Highway naar Borazjan. Een gat van niets, armoedig, bouwvallig, maar toch een hotel gevonden. Kost niets, maar het zag er ook niet uit. Een restaurant vinden om te eten is moeilijk hier. Vrijwel nergens is iets te vinden en als je al wat gevonden hebt, zijn ze je liever arm dan rijk. Heel raar. Iran is sowieso een land vol tegenstrijdigheden. Een paar voorordelen kunnen we alvast uit de weg ruimen: mensen zijn hier ontzettend aardig en vriendelijk; en tot nog toe hebben we geen enkele vrouw in een Burqua gezien. Alleen maar meisjes die hip en modern gekleed gaan met een hoofddoekje dat zowat van het hoofd af glijdt.... op en top modern dus. Blote enkels, blote voeten, maakt allemaal niet uit.
Zaterdag
Een lange dag, veel klimmen. Het landschap werd eerst wat afwisselender, palmbomen, maar daarna werd het weer wat saaier (zeg maar ronduit saai) en veel verkeer op de weg. Het is hier 's morgens om 8 uur al dik boven de 20 graden en om 11 uur al ver boven de 30 graden, dus we zweten hier peentjes en het water is niet aan te slepen. Anderhalve liter cola is er binnen 10 minuten doorheen. Af en toe is er een roadblock, maar de militairen en politie zijn uitermate aardig en vriendelijk. Nergens hoeven we onze paspoorten te laten zien. Het verkeer rijdt wel als gekken hier rond. Het lijkt wel op het Formule 1 circuit van Iran... Wat ook heel vervelend is zijn de scooters die naast je komen rijden, vervolgens voor je, met je willen praten en ook je zonnebril willen pakken tijdens het fietsen. Maar dat is gelukkig maar 1x voor gekomen. We lunchen met een iraanse familie, maken foto's, wisselen eten uit, alles heel leuk en gemoedelijk. Na 110 km zijn we in Kazerun, Bekaf, moe maar ook voldaan. Daar een hotel vinden is ook nog niet zo makkelijk. Alles staat overigens alleen maar in het Farsi aangegeven, de bewegwijzering op de grote weg ook in het Engels, maar die bordjes kloppen vaak niet. In Kazerun dus toch een hotel weten te vinden. Wat duurder dan de eerste keer, maar verder wel prima te doen. Ook nu weer de hele stad afgezocht naar een eettent, en uiteindelijk een gevonden die dicht was, toch open, eten niet mogelijk, maar uiteindelijk toch maar wel wat kunnen eten.
Zondag
Een klein weggetje, heerlijk rustig, naar Shiraz genomen. Eerst nog wel zoeken naar die weg, maar met hulp van een auto die voor ons uit reed, toch gevonden. Na 40 km klimmen in de hitte toch maar ergens gevraagd of we op de goede weg zaten. MAar goed dat we dat gedaan hebben, want de weg bleek verderop afgesloten..... Dus konden we weer 40 km terug naar KAzerun. Maar ondertussen heerlijk thee gedronken met een Iraanse familie waarvan de zoon een beetje Engels sprak. Dat soort contacten zijn bijzonder leuk en maken een bezoek aan Iran ook interessant.
In Kazerun (we moesten 40 km tegen de wind in fietsen omdat het hard was gaan waaien, dus snel naar bededen ging niet) de bus naar Shiraz genomen, die over de snelweg ging. Dat was een rit om niet gauw te vergeten. Shiraz is een drukke, mooie stad. We hebben hier een hotel waar een andere Nederlandse fietser (Eelco) zit. Net lekker gegeten, maar wel voor de driedubbele prijs van gisteren, terwijl het eten niet anders was. Voor Eelco trouwens nog een benzine brander meegenomen; de zijne was kapot en hij moet nog een jaar de wereld rond. DAt kopen leverde nog wel wat hilariteit op: in de koopgoot in Rotterdam wisten ze in 2 gerenommeerde outdoorwinkels niet wat een benzinebrander was..... en wat je daar mee kunt.....Tja...
Maar goed, deze tent sluit over 10 minuten, om 2100 uur (trouwens, niemand weet hier wanneer en of de klok nog een keer verzet gaat worden; zou eigenlijk gebeuiren tijdens Iraans nieuwjaar (21 maart dit jaar) ,maar de president heeft verordonneerd dat de zomertijd dit jaar niet doorging. Awel, wij merken het wel. Het zou wel prettig zijn wanneer de klok nog verzet wordt, want het is nu 's morgens erg vroeg licht en 's aovnds om 1900 uur al donker.
Wij (Abel en ik) vermaken ons verder prima, hebben een hoop lol, lachten vaak om de rare Iraanse gebruiken en gewoontes en tegenstirjidigheden en komen zo makkelijk de dagen door.
De volgende keer weer meer uit Iran!!!!
Vele groeten,
Abel en Freek.
even voor jullie een terugblik naar de afgelopen dagen.
Donderdag het vliegtuig genomen naar Tehran, het vliegtuig was nog niet voor een kwart gevuld. De vlucht verliep voorspoedig. Midden in de nacht op Tehran Airport geland. Het bleek dat we buitenom moesten naar een ander vliegveld voor de doorvlucht naar Bushehr. Maar eerst de bagage van de band. De fietsen kwamen zoals verwacht stuiterend van de band gerold. Gelukkig hadden we ze op Schiphol goed ingepakt, ze bleven heel. Vervolgens de fietsen op een taxi, staand, andere bagage erbij met hulp van Mona en Navid (ontmoet in het vliegtuig, www.monavid.com voor meer informatie over hen) naar het andere vliegveld. Daar lang wachten tot 's morgens vroeg de doorvlucht in een Fokker 100 naar Bushehr, aan de Perzische Golf. Bushehr stelt niets voor, dus ondanks een nacht zonder slaap, toch maar op de fiets en met een windje in de rug 75 km over de Persian Gulf Highway naar Borazjan. Een gat van niets, armoedig, bouwvallig, maar toch een hotel gevonden. Kost niets, maar het zag er ook niet uit. Een restaurant vinden om te eten is moeilijk hier. Vrijwel nergens is iets te vinden en als je al wat gevonden hebt, zijn ze je liever arm dan rijk. Heel raar. Iran is sowieso een land vol tegenstrijdigheden. Een paar voorordelen kunnen we alvast uit de weg ruimen: mensen zijn hier ontzettend aardig en vriendelijk; en tot nog toe hebben we geen enkele vrouw in een Burqua gezien. Alleen maar meisjes die hip en modern gekleed gaan met een hoofddoekje dat zowat van het hoofd af glijdt.... op en top modern dus. Blote enkels, blote voeten, maakt allemaal niet uit.
Zaterdag
Een lange dag, veel klimmen. Het landschap werd eerst wat afwisselender, palmbomen, maar daarna werd het weer wat saaier (zeg maar ronduit saai) en veel verkeer op de weg. Het is hier 's morgens om 8 uur al dik boven de 20 graden en om 11 uur al ver boven de 30 graden, dus we zweten hier peentjes en het water is niet aan te slepen. Anderhalve liter cola is er binnen 10 minuten doorheen. Af en toe is er een roadblock, maar de militairen en politie zijn uitermate aardig en vriendelijk. Nergens hoeven we onze paspoorten te laten zien. Het verkeer rijdt wel als gekken hier rond. Het lijkt wel op het Formule 1 circuit van Iran... Wat ook heel vervelend is zijn de scooters die naast je komen rijden, vervolgens voor je, met je willen praten en ook je zonnebril willen pakken tijdens het fietsen. Maar dat is gelukkig maar 1x voor gekomen. We lunchen met een iraanse familie, maken foto's, wisselen eten uit, alles heel leuk en gemoedelijk. Na 110 km zijn we in Kazerun, Bekaf, moe maar ook voldaan. Daar een hotel vinden is ook nog niet zo makkelijk. Alles staat overigens alleen maar in het Farsi aangegeven, de bewegwijzering op de grote weg ook in het Engels, maar die bordjes kloppen vaak niet. In Kazerun dus toch een hotel weten te vinden. Wat duurder dan de eerste keer, maar verder wel prima te doen. Ook nu weer de hele stad afgezocht naar een eettent, en uiteindelijk een gevonden die dicht was, toch open, eten niet mogelijk, maar uiteindelijk toch maar wel wat kunnen eten.
Zondag
Een klein weggetje, heerlijk rustig, naar Shiraz genomen. Eerst nog wel zoeken naar die weg, maar met hulp van een auto die voor ons uit reed, toch gevonden. Na 40 km klimmen in de hitte toch maar ergens gevraagd of we op de goede weg zaten. MAar goed dat we dat gedaan hebben, want de weg bleek verderop afgesloten..... Dus konden we weer 40 km terug naar KAzerun. Maar ondertussen heerlijk thee gedronken met een Iraanse familie waarvan de zoon een beetje Engels sprak. Dat soort contacten zijn bijzonder leuk en maken een bezoek aan Iran ook interessant.
In Kazerun (we moesten 40 km tegen de wind in fietsen omdat het hard was gaan waaien, dus snel naar bededen ging niet) de bus naar Shiraz genomen, die over de snelweg ging. Dat was een rit om niet gauw te vergeten. Shiraz is een drukke, mooie stad. We hebben hier een hotel waar een andere Nederlandse fietser (Eelco) zit. Net lekker gegeten, maar wel voor de driedubbele prijs van gisteren, terwijl het eten niet anders was. Voor Eelco trouwens nog een benzine brander meegenomen; de zijne was kapot en hij moet nog een jaar de wereld rond. DAt kopen leverde nog wel wat hilariteit op: in de koopgoot in Rotterdam wisten ze in 2 gerenommeerde outdoorwinkels niet wat een benzinebrander was..... en wat je daar mee kunt.....Tja...
Maar goed, deze tent sluit over 10 minuten, om 2100 uur (trouwens, niemand weet hier wanneer en of de klok nog een keer verzet gaat worden; zou eigenlijk gebeuiren tijdens Iraans nieuwjaar (21 maart dit jaar) ,maar de president heeft verordonneerd dat de zomertijd dit jaar niet doorging. Awel, wij merken het wel. Het zou wel prettig zijn wanneer de klok nog verzet wordt, want het is nu 's morgens erg vroeg licht en 's aovnds om 1900 uur al donker.
Wij (Abel en ik) vermaken ons verder prima, hebben een hoop lol, lachten vaak om de rare Iraanse gebruiken en gewoontes en tegenstirjidigheden en komen zo makkelijk de dagen door.
De volgende keer weer meer uit Iran!!!!
Vele groeten,
Abel en Freek.