Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies bandendrukmeter - Forum Wereldfietser

Advies bandendrukmeter

Ik zoek een betrouwbare bandendrukmeter om mee te nemen op vakantie.
Dus compact en draagbaar, liefst analoog (de batterijen van digitale exemplaren durven nog wel eens uitgeput raken op momenten dat je ze nodig hebt).

Iemand advies?
Ik raad je een digitale drukmeter aan, bv. die van Schwalbe. Waarom? Omdat ik hem zelf al 6 jaar gebruik. Ik heb er misschien één keer een nieuwe knoopcel ingelegd, uit voorzorg, langer dan 3 jaar geleden. Ik gebruik hem regelmatig. Dus bang zijn voor uitgeput raken als je hem nodig hebt, is op niets gebaseerd. Bovendien is hij licht en robuust.

In 2017 heb ik eens digitale drukmeters van Schwalbe en de Schwalbe-kloon Beto vergeleken. Bij elke meting lekt er altijd iets lucht weg, dus je kunt niet precies dezelfde meting herhalen. Ik heb daarom 32 metingen gedaan aan hetzelfde wiel afwisselend met de meter van Schwalbe (oneven metingnummers) en Beto (even nummers). Daardoor kon ik de verschillen vaststellen tussen deze twee meters en ook de verandering die elke meting met zich meebrengt.

De grafiek laat de resultaten zien.Je ziet dat er tussen Schwalbe en Beto een systematisch verschil zit van 0,04 bar op een bandendruk van ongeveer 2.0 bar. Verder laat de grafiek zien dat door 20 opeenvolgende metingen de druk ongeveer 0,05 bar is gezakt. Je ziet ook de hele hoge herhalingsnauwkeurigheid.
drukmeters.png
Een vergelijking tussen de Schwalbe en de digitale SKS-meter gaf een systematisch verschil van ongeveer 0,03 bar (de SKS drukmeter rond metingen af naar 0,05 bar).

Bij de professionele veldrijders en bij renners die Parijs-Roubaix rijden zorgen de mechaniciens dat banden op 0,1 bar nauwkeurig worden opgepompt. Voor toerfietsers lijkt me dat zwaar overdreven. Maar als je wilt, kun je die subtiele verschillen heel goed vaststellen met de meter van Schwalbe.
Als ze als losse meter bestonden zou ik je de analoge meter in mijn SKS-thuispomp aanraden.
Er hoeven geen batterijen in. Hij doet het al iets van 20 jaar keurig. Misschien zijn het wel 30 jaar.
Dit is een andere discussie, maar wat heeft het voor zin om zo nauwkeurig de bandenspanning vast te leggen? Van belang lijkt me dat je de band niet ruïneert (te zacht of te hard) maar voor de rest lijkt het me een kwestie van smaak in combinatie met factoren als soort wegdek, mate van belasting van de fiets en misschien ook wel buitentemperatuur.
Zeker WillemT, maar als ik mijn persoonlijk ideale druk gevonden heb en een aantal dagen later moet mijn band wat bijgepompt dan is dat met manometer toch een stuk gemakkelijker dan zonder.
Het gaat dan om herhalingsnauwkeurigheid, niet om absolute nauwkeurigheid.
Dank voor de reacties.
Ik heb al eens een digitale drukmeter van Schwalbe gehad, en de batterijen waren naar mijn zin zeer rap leeg. Maar het was de eerste knoopcel en die zat er mogelijk al enkele jaren in voor ik hem kocht en gebruikte. Misschien moet ik dit model nog eens een kans geven?

Het is ook niet mijn bedoeling om tot op een honderste van een bar de druk te meten, gewoon, zoals Willem zegt, voorkomen dat ik de band ruïneer door te hard of te zacht te pompen.
Ik heb in het verleden al eens een velg geruïneert door consequent de band te hard op te pompen.
En mij is altijd gezegd dat je tussen duim en wijsvinger geen druk kunt meten :wink:
Ik voel wel een verschil tussen 2 en 4 bar, maar toch.
Mijn band is een 60 x 584 die max 3.6 bar mag hebben (althans das wat op de band zelf staat). En na mijn ervaring met de velg volg ik die richtlijn.
Daarom een drukmeter. En eigenlijk hoop ik hem nooit nodig te hebben want dat wil zeggen dat ik onderweg moet pompen.
Thuis heb ik een voetpomp met geïntegreerde drukmeter.

Maar als er nog adviezen zijn, ik verneem ze graag ... :D
@math
De nauwkeurigheid van de gemeten druk ten opzichte van de werkelijke druk is niet relevant.
Wat wel van belang is, is dat bij gelijke druk op de schaalverdeling van de drukmeter steeds ten naaste bij dezelfde waarde wordt aangegeven.

Mijn conclusie en advies aan TS: het doet er niet toe welke drukmeter je neemt; iedere drukmeter is goed.

Net zoals TS gebruik ik thuis en pomp met drukmeter, maar onderweg gebruik ik duim en wijsvinger.
Voelt het bij het fietsen te wobbelig dan gaat er wat lucht bij en voelt het wat te hobbelig dan gaat er wat lucht uit.
Ik gebruik al minstens 30 jaar een analoge drukmeter. Geen batterij nodig, weegt bijna niks en werkt nog altijd prima. Ik gebruik hem vooral om te voorkomen dat de bandendruk te laag wordt. Voor mijn voorband (meestal een Schwalbe Mondial) hou ik de door de fabrikant geadviseerde minimale druk aan, achter (een Big Apple) mag er van mij circa 1 bar meer in. Hard genoeg, en voor een ongeveerde fiets nog redelijk comfortabel op matig wegdek.

Afbeelding
Headley schreef:
do 07 mar, 2024 19:47
Daarom een drukmeter. En eigenlijk hoop ik hem nooit nodig te hebben want dat wil zeggen dat ik onderweg moet pompen.
Je moet op vakantie toch altijd wel een keer bijpompen? Of ga je met de auto en maak je dagtochten? Dan gaat bij mij de thuispomp mee.
Leon schreef:
do 07 mar, 2024 20:24
Headley schreef:
do 07 mar, 2024 19:47
Daarom een drukmeter. En eigenlijk hoop ik hem nooit nodig te hebben want dat wil zeggen dat ik onderweg moet pompen.
Je moet op vakantie toch altijd wel een keer bijpompen? Of ga je met de auto en maak je dagtochten? Dan gaat bij mij de thuispomp mee.
Nee natuurlijk moet je regelmatig bijpompen, maar je begrijpt zeker wat ik bedoelde - platrijden ... :wink:

Ondertussen begrijp ik van de reactie van Kees dat de bandendruk niet steeds perfect juist moet zijn. ik rij niet voor prijzen (tenzij je de uitzichten tijdens een vakantie als de mooiste prijs rekent) dus prestatie is niet relevant. Mijn fiets is tijdens de vakantie zwaar beladen, daarom dacht ik dat druk wel belangrijk zou zijn.
Misschien moet ik mij daar minder zorgen om maken?
Zeker goed om te voorkomen dat de druk te laag wordt. Daar heb je je duim en een pomp voor nodig. Geen drukmeter.
Ik voel dat niet zo goed, daarom heb ik zo'n Schwalbe drukmeter mee. Het hangt ook van de ondergrond af waarop je fiets. Als ik voornamelijk op asfalt rij, dan zorg ik dat ze goed hard zijn (hoeveel dat is hangt van de band die erom ligt). Als ze te zacht zijn dan fietst het volgens mij zwaarder. Op onverhard/zandige ondergrond, dan is te zacht niet zo'n probleem, in tegendeel.
Headley schreef:
do 07 mar, 2024 19:47

Ik heb al eens een digitale drukmeter van Schwalbe gehad, en de batterijen waren naar mijn zin zeer rap leeg.
Dat moet iets van (bepaalde reeksen van) die Schwalbes zijn, want ik heb ook zo'n ding en de batterij is héél snel leeg, hoewel ik hem nauwelijks gebruik.
Ik heb het nut van losse drukmeters nooit zo begrepen.
Je vermoed dat de druk niet goed is. Je meet de druk, constateert inderdaad dat de druk niet goed is (want die is altijd minder dan de oorspronkelijke druk) en gaat dan pompen (uiteraard met een pomp met drukmeter). Of je laat het maar en moet na een paar dagen weer meten.
Dus waarom zet je dan niet gelijk de pomp met drukmeter op je ventiel. Dan kun je gelijk even een beetje bijpompen.

Nu hebben veel meeneempompen geen drukmeter. Maar dan lijkt het me logischer om bv een Topeak Morph met drukmeter te kopen dan een nieuwe losse drukmeter.
derdekeer schreef:
do 07 mar, 2024 21:02
Headley schreef:
do 07 mar, 2024 19:47

Ik heb al eens een digitale drukmeter van Schwalbe gehad, en de batterijen waren naar mijn zin zeer rap leeg.
Dat moet iets van (bepaalde reeksen van) die Schwalbes zijn, want ik heb ook zo'n ding en de batterij is héél snel leeg, hoewel ik hem nauwelijks gebruik.
Wie weet, ik heb hem al heel lang en tot nu toe nog maar één batterij vervangen. Alleen je moet na het meten het knopje ingedrukt houden, totdat je op het display OFF ziet staan.
En dan had je nog de Schwalbe Airmax minimanometertjes die je ooit gratis bij banden kreeg. Niet het toonbeeld van nauwkeurigheid maar licht (10g) robuust, klein, geen batterijen of app nodig én gratis. Helaas besefte de juiste doelgroep het nut er niet van: om het verschil tussen 2 en 4 bar te kunnen merken. Degenen die dat verschil al kenden vonden het ding niet nauwkeurig genoeg of verdacht goedkoop.
Afbeelding
Poppink schreef:
do 07 mar, 2024 19:53
@math
De nauwkeurigheid van de gemeten druk ten opzichte van de werkelijke druk is niet relevant.
Ik heb niet beweerd dat de Schwalbe drukmeter nauwkeurig (Eng: accurate) is. Daarvoor heb je een drukreferentie nodig en die had ik niet. Wat wel opvalt is dat de drie digitale drukmeters die ik bekeken heb vrijwel dezelfde druk aangeven. Dat geeft wel de indruk dat ze ook nauwkeurig zijn. Prima!

Ze zijn ook gevoelig, dwz. reageren op kleine verschillen. Dat is niet het geval bij de ingebouwde drukmeter van mijn Bontrager Minicharger, de pomp die ik onderweg mee heb. Een prima pomp met een uitklapvoetje, wat pompen veel minder vermoeiend maakt dan een pomp die je met twee handen moet vasthouden. Maar die ingebouwde drukmeter reageert eerst nauwelijks tijdens het pompen en schiet dan bij hoge druk schoksgewijs omhoog. Aan zo'n drukmeter met een hoge hysterese heb je weinig. Ik vermoed dat veel ingebouwde drukmeters die kwaal hebben.

Nog een relevante opmerking : de digitale drukmeters meten de overdruk, dus het verschil met de omgevingsdruk. De drukmeter op de foto van keesswart doet dat niet ; die start kennelijk op 1 bar. Wat telt is de overdruk.
Bedankt voor de adviezen :D
Ik ga voor de komende vakantie zo'n digitaal ding van Schwalbe nog eens een kans geven.
We zien wel waar we uitkomen.
Ik reis met een Lyzine Floor drive pomp met drukmeter. Zit ie bij de 4 bar na bandenwissel dan rij ik verder, nooit over de 7 bar ( 26*2) maar tussen 4,5 en 5,5 druk ik er vaak bij een garage of benzine station in.
Pier
Frank schreef:
vr 08 mar, 2024 11:03

Wie weet, ik heb hem al heel lang en tot nu toe nog maar één batterij vervangen. Alleen je moet na het meten het knopje ingedrukt houden, totdat je op het display OFF ziet staan.
Bedankt voor de tip, daar ga ik het vervolg op letten.