Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff schakeldraad - Forum Wereldfietser

Rohloff schakeldraad

Beste wereldfietsers,

Binnenkort ga ik voor een langere tijd op fietsvakantie.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met het verwisselen van het schakeldraad.
Op de website van Rohloff wordt de richtlijn van 5 á 6 000 km aangegeven.
Was dit bij jullie ook het geval?

Alvast bedankt,

Job
Nee, ik heb het na 30.000 km preventief laten vervangen. Zie dit onderwerp op het forum:
viewtopic.php?t=38785
Zelf geen ervaring met wisselen, maar ik heb het nog maar 1 keer laten doen door mijn fietsenmaker, toen het schakelen stugger begon te gaan na... ongeveer 70.000 km. Ondertussen zit ik aan 133.000 km, nog steeds met tweede schakelkabel. De marge die Rohloff neemt is blijkbaar behoorlijk ruim.
Het ligt er ook maar net aan hoe vaak je schakelt. Het is dan ook eerder de buitenkabel die versleten is aan de binnenkant dan de eigenlijke stalen kabel. Net als bij een fiets met een derailleur. Maar als je het vervangt is het een kleine moeite om beide te vervangen.
Ik heb onlangs de beide draden van en naar de draaischakelaar na ruim 30.000 km vervangen. De oude draden waren geheel onbeschadigd en zagen er nog als nieuw uit.
Eerder, na ongeveer 20.000 km heb ik het interne draadje bij de naaf vervangen. Het schakelen ging voelbaar stroever en de draad bleek half doorgesleten.
job2024 schreef:
zo 03 mar, 2024 14:07
Binnenkort ga ik voor een langere tijd op fietsvakantie.
... schakeldraad.
Als je de kabel(s) niet verwisselt zul je je steeds onzekerder voelen naarmate je verder van huis bent. Op verlaten bergpassen tegen de duisternis zul je nauwelijks durven schakelen en eenmaal over de top besluit je met koud zweet op je rug de naaf maar in een licht verzet te laten staan uit pure angst....
Grapje, maar toch. De basisregel (van MG te KW) is dat je vóór een reis de dingen vervangt waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze het einde van de reis niet halen.
Zorg er voor dat je steek sleutel 8 bij je hebt. Je kan daar mee de naaf in iedere versnelling zetten die jij prettig vind.

Je kan dan altijd nog naar de fm fietsen, moet je niet over bergen fietsen :D

Mario
Als alles nog lekker soepel schakelt is er waarschijnlijk niet veel aan de hand. Als het stroef gaat is de binnenkant van de buitenkabel waarschijnlijk ingesleten. Dan vervangen. Vervang zowel de binnen- als de buitenkabel. Is een relatief klein klusje.
Marco Meijerink schreef:
zo 03 mar, 2024 20:02
Als het stroef gaat is de binnenkant van de buitenkabel waarschijnlijk ingesleten. Dan vervangen.
Punt was juist dat TS lang op reis gaat.
Heb er al een boel vervangen en als ik er een nummer aan moet geven zeg ik rond de 25.000km de schakelkabels en de interne kabel als je die hebt.