Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deel 2 van Hanzefietsroute grondig herzien - Forum Wereldfietser

Deel 2 van Hanzefietsroute grondig herzien

Afbeelding

In 2023 heb ik deel 2 van de Hanzefietsroute (van Lübeck langs de Oostzee tot de Poolse grens en dan zuidwaarts met een wijde boog om Berlijn heen naar Brandenburg) helemaal nagefietst en, waar nodig, herschreven. Mulle zandwegen en braamstruikse binnenpaden zijn vervangen door beter befietsbare – maar wel autoluwe – alternatieven; en zoveel mogelijk in de geest van de in 2016 overleden auteur Michaël Wannet. Ook de navigatietekst is weer helemaal up to date.

De Hanzesteden in de voormalige DDR zijn na jarenlange renovatiewerkzaamheden nu mooier en fietsvriendelijker dan 25 jaar terug. Daarom (maar ook omdat ik vind dat fietsers best gestimuleerd mogen worden om een rondje om een monumentale kerk, gevel of stadsmuur te maken) heb ik de route daar nu iets vaker langs middeleeuwse gebouwen en fraaie pleinen laten lopen. Met terrassen en konditoreien als beloning.

De gids heeft een nieuwe coverfoto, zodat deze makkelijk van de oude edities te onderscheiden is.

Afbeelding

In 1999 had ik het gedeelte langs de Oostzeekust al eens gefietst (zie hier), maar ook de rest van deel 2 van de Hanzefietsroute is een bijzonder mooie en autoluwe route. Onderweg viel me wel op dat veel informatie in de gids niet meer klopte; dermate vaak, dat je van fietsers ook geen goede feedback meer kunt verwachten.

Als uitgever stonden we voor de keus om de gids niet meer te laten verschijnen, óf heel veel tijd te steken in een nieuwe druk die weer een flink aantal jaren up to date gehouden kan worden. Ik heb gekozen voor het laatste, omdat de Hanzefietsroute na een kwart eeuw best wel een stukje ‘fietsroute-erfgoed’ is geworden. Bovendien leek het mij een mooie taak om het levenswerk van Michaël Wannet in stand te houden.

Een voorbeeld van de veranderingen zie je hieronder: 2 pagina’s in de oude gids (met mijn aantekeningen; naast deze aantekeningen maakte ik ook foto's en waypoints van allerlei plekken en situaties) en daaronder de nieuwe versie.

Afbeelding
Oude gids

Afbeelding
Nieuwe gids

Hier liep de oude route grotendeels door een rustig maar weinig spectaculair gebied met wegen van matige kwaliteit en nergens voorzieningen. De nieuwe route gaat hier dichter langs de fraaie kust, is nog steeds autoluw en komt regelmatig langs winkels, horeca en campings. Ook staan er nu hellingpijltjes op wegen met een hellingpercentage van minstens 5%. Verder heb ik enkele grote bewegwijzerde fietsroutes, zoals de Ostsee Radweg, met een blauwe lijn op de kaartjes gezet waar die afwijken van de Hanzefietsroute. En natuurlijk kon ik het niet laten om bijna alle foto’s in de oude gids (vaak snapshots met een matige kwaliteit uit de beginjaren van de digitale fotografie) te vervangen.

Tenslotte is de campinglijst weer up-to-date. Ook heb ik speciale picto’s gemaakt voor eenvoudige kampeergelegenheden (zoals bivakplaatsen langs kanoroutes) en voor campings die je beter kunt vermijden.

Uiteraard zijn ook de gps-tracks op hanzefietsroute.nl aangepast.

Afbeelding
Rijd je nou zo'n route elke 4-5 jaar ? Of spionnen die onderweg foto's maken en feedback geven?
Zo vaak is niet echt nodig. Met feedback van andere fietsers kun je een gids jarenlang redelijk bijschaven.
Van dit stuk had ik de eerste helft in 1999 al eens gereden, maar dat was toen puur vakantie. De rest was voor mij nieuw. Deel 2 van de Hanzefietsroute was vorig jaar bijna uitverkocht en ik vermoedde al dat dit deel grondig herzien moest worden. De auteur was al jaren voor zijn overlijden niet meer in staat geweest om te fietsen en de commentaren van fietsers waren de laatste tijd best kritisch. In dit geval was het echt nodig om alles helemaal na te fietsen.