Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil AL 6061 T6 (Ergotec) en 6061 alloy (Ritchey) - Forum Wereldfietser

Verschil AL 6061 T6 (Ergotec) en 6061 alloy (Ritchey)

Ergotec en Ritchey hebben beiden stems en handlebars in hun leveringsprogramma. Beiden gebruiken 6061 aluminiumlegering als grondstof.

Ergotec vermeldt de toevoeging T6 wat schijnt te betekenen "solutionized and artificially aged". Daarnaast hanteert Ergotec een safety level. Naast de grondstof AL 6061 T6 bestaat er ook een gradatie in sterkte. Zo is safety level 5 geschikt voor fietsen met een totaalgewicht van 160 kg (rider + bike + luggage). Safety level 6 is geschikt voor 180 kg.

Nu zal ik die 160 kg nooit halen (laat staan 180 kg) maar als ik met beperkte meerkosten en amper meer gewicht een veel sterker onderdeel krijg, dan teken ik daarvoor. Bij het fietsen, met name onverhard, heb je niet alleen te maken met een statische maar ook met een dynamische belasting. Dus hoe sterker hoe beter.

Ritchey houdt het allemaal in het midden en noemt alleen "6061 alloy". De rest is dus gissen. Hierdoor staat Ritchey voor mij op een achterstand. Misschien ten onrechte.

Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?
Zou het gewicht niet meespelen in deze.
WillemT schreef:
zo 11 feb, 2024 13:53
Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?
Mijn €0,02: Daar kom je dus echt niet achter door te lezen maar alleen door langdurig te testen.
Uiteraard speelt het gewicht een rol want als de wanddikte hoger is mag je bij dezelfde andere variabelen verwachten dat iets als een stuur sterker is.
Maar, er zijn talloze andere variabelen. Hoe is die buis gemaakt? Er zijn meerdere manieren om aluminium buizen te fabriceren en elke manier kan uiteraard nog goed en minder goed uitgevoerd worden. Hoe is er een stuur van gemaakt? Hoe gingen die (warmte)behandelingen precies? Hoe zijn de wanddikten over het stuur verdeeld? - een stuur is niet simpel een rechte buis met een knik.
Ergotec schrijft veel over hun Safety Levels en dat klinkt inderdaad goed. Maar dat wil niet bij voorbaat zeggen dat Ritchey onderdelen slechter zouden zijn.

Of Ritchey 6061-O gebruikt is te betwijfelen als je over 6061-legeringen leest op Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/6061_aluminium_alloy

Ritchey heeft ook levels: https://ritcheylogic.com/levels
Welke levels dan sterker zijn is me niet duidelijk want ze gebruiken termen als competition worthy, en dat betekent voor mij toch vooral lichtgewicht.
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 14:36
Ergotec schrijft veel over hun Safety Levels en dat klinkt inderdaad goed. Maar dat wil niet bij voorbaat zeggen dat Ritchey onderdelen slechter zouden zijn.
Dat is de kwestie inderdaad. Het is jammer dat Ritchey de safety levels uitdrukt in vage kreten als "lightweight, bombproof" of "competition-worthy". Daar kan je veel kanten mee op. Ik zie dat een vooraanstaande bouwer van trekking-fietsen Ritchey level Comp in hetzelfde rijtje te kiezen onderdelen heeft staan als een Ergotec met secutiy level 6, en dat men beiden kwalificeert als "extra sterk".
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 14:36
WillemT schreef:
zo 11 feb, 2024 13:53
Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?
Mijn €0,02: Daar kom je dus echt niet achter door te lezen maar alleen door langdurig te testen.
Dat ja.

Vuistregel: koop geen griezelig goedkope sturen en stuurpennen (geen Aliexpress dus) en geen griezelig lichte.

Voor een reisfiets: neem gewoon een gerenommeerd merk, en kies dan een model dat wordt aanbevolen voor heavy use.
Geen superlicht race of cross-country spul.
"solutionized and artificially aged"
Dat klinkt best goed! :)

Maar omdat ik geen idee had wat het betekent heb ik het opgezocht:
Ageing is a process used to increase strength by producing precipitates of the alloying material within the metal structure. Solution treatment is the heating of an alloy to a suitable temperature, holding it at that temperature long enough to cause one or more constituents to enter into a solid solution and then cooling it rapidly enough to hold these constituents in solution. Subsequent precipitation heat treatments allow controlled release of these constituents either naturally (at room temperature) or artificially (at higher temperatures).
Hoeveel het allemaal uitmaakt? Geen idee. Zelf pak ik meestal een gebruikt stuur uit mijn verzameling dat qua vorm en maat past bij wat ik wil bereiken. Die zijn soms meer dan vijftig jaar oud.

En ik leef nog steeds.
non-fixie schreef:
zo 11 feb, 2024 18:54
Hoeveel het allemaal uitmaakt? Geen idee.
Op de wikipediapagina die ik eerder linkte staat het uitgelegd. Je moet wel een beetje ingevoerd zijn in de metaal. Het maakt veel uit. Yield strength, "wanneer het begint te vervormen", 83 versus 240 MPa.
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 19:19
non-fixie schreef:
zo 11 feb, 2024 18:54
Hoeveel het allemaal uitmaakt? Geen idee.
Op de wikipediapagina die ik eerder linkte staat het uitgelegd. Je moet wel een beetje ingevoerd zijn in de metaal. Het maakt veel uit. Yield strength, "wanneer het begint te vervormen", 83 versus 240 MPa.
Maar ja, de vraag is natuurlijk: hoeveel Mpa maak/ben/heb/doe ik op mijn fiets? En hoeveel vervorming kan er ontstaan, en hoe vaak voordat het een probleem wordt?
Ga er maar vanuit dat zodra aluminium gaat vervormen/buigen je een probleem hebt dat niet ophoudt en ik gok dat dat met een stuurtje dat men - hypothetisch - vergeten geeft om de warmtebehandelingen te geven ook echt gebeurt, tenzij je altijd netjes rechtop over glad asfalt fietst en bij elke oneffenheid in het wegdek even rechtop gaat zitten. Gezien jouw type fietsen zou dat jou nog wel een tijd lukken maar mij niet.
WillemT schreef:
zo 11 feb, 2024 13:53
Hoe staat het met de kwaliteit / strekte van Ritchey t.o.v. Ergotec?
Hoewel anecdotisch heb ik (10.000en kms) ervaring met beide merken.

Ritchey is een bekend hoog kwaliteits merk, vooral voor MTB en racefiets. Ergotec is weer wat meer voor de "gewone" fabrieksfiets. Ergotec heeft bizar veel keuze in sturen. Dat is heel fijn, je vindt dus meestal wel een stuur met de juiste rise en sweep.

Beide zijn gewoon goed. Voor een (vlak) stuur zou ik Ergotec kiezen al was het maar om de enorme keuze, prijs en beschikbaarheid, maar qua (vlakke) stuurpennen kies ik weer liever Ritchey gek genoeg voor precies dezelfde redenen. Ik kan heel makkelijk een Ergotec stuur vinden in mijn maat, maar een vlakke Ergotec pen in de juiste lengte is blijkbaar toch lastiger (ook niet echt hun markt, dus dat zal wel meespelen). Ook qua prijs is Ergotec qua pennen niet echt goedkoper.

Leuk detail, Santos heeft beide merken ook gebruikt voor hun afmontage (geen idee of dat nog zo is).
Shrek schreef:
zo 11 feb, 2024 18:38

Vuistregel: koop geen griezelig goedkope sturen en stuurpennen (geen Aliexpress dus) en geen griezelig lichte.
Helemaal eens.

Een Ergotec stuur zit tussen de 10-25 euro, daar nog op gaan beknibbelen is flauwekul. Ik zelf heb een stuur van 15,- klasse 5.

Overigens, als we toch over merken en sterkte hebben, ik hoor en lees echt nooit meer over brekende sturen (dat was 30 jaar geleden helaas wel anders). Ook met die lichtgewicht race fietsen kan ik me echt niet heugen dat ik de laatste 25 jaar een stuur heb zien plooien in het peloton (daarvoor was het wel een dingetje, met name dat Franse spul uit de jaren 80 was niet altijd okay). Toleranties zijn volgens mij toch echt veel beter geworden.

Ook op MTB fora hoor en lees ik nooit over dit soort dingen. Er breekt wel eens een boutje omdat iemand te lomp is, maar dat is het wel. Alles kan stuk en ik heb ook wel filmpjes gezien van MTBers met spontaan brekende onderdelen (meestal na een sprong), maar het spul van de A-merken vertrouw ik wel qua sterkte.

Wat dat betreft zitten op MTB fora de meeste klachten in de naven ("Amerikaanse" boetiek spul is niet super) en schijfremmen (Shimano lekkende pistons, SRAM klemmende zuigers in de hevel en Magura remhendels die uit elkaar vallen). Zelf heb ik ook een geschiedenis van remmen die stuk gaan, laatst weer een Shimano rem (om maar aan te geven dat ik niet alleen Magura iffy vind :lol: ).