Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dubieuze webshops - Forum Wereldfietser

Dubieuze webshops

Ik kwam zonet een wat vage webshop tegen: https://www.thevaude.com, volgens mij heeft dat weinig met Vaude zelf te maken en zijn het oplichters. Het zelfde geldt zo te zien voor https://www.latestusvaude.com/ en https://www.vaudemarket.com/
Beste Willem,

Als het dan mogelijk oplichters zijn is het misschien niet zo handig om van al deze websites een link toe te voegen.
Tip:
Gebruik als zoekmachine Startpage en installeer uBlock original in de browser.
Dan ben je in ieder geval de gesponsorde sites bovenaan in de zoekresultaten al kwijt.
Wil je wat meer gemak, voeg dan Consent-O-Matic toe, een add-on die op een groot deel van de websites de cookie vragen voor je invult met NEE zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Kijk ook even bij de EFF.
dank je voor deze tips en ik vind je onderschrift 'helemaal top'.
Bedankt voor de reacties.

@Fytsreizger: een waarschuwing zonder aan te geven om welke websites het gaat, lijkt me niet zo zinvol.

@Poppink: goede tips! Ik heb me overigens in technische zin al aardig ingedekt. Maar van belang is dat je zelf ook alert blijft en elke website kritisch bekijkt. Ik was helemaal niet op zoek naar een webshop en kwam de eerst genoemde site bij toeval tegen. Dat de prijzen niet klopten (te mooi om waar te zijn) was voor mij meteen een trigger. Ik ben daarna specifieker gaan zoeken naar meer van dat soort "Vaude sites" en vond toen die andere twee.

Ik herinner me nog die "Belgische" fietsenwinkel van 2022, zogenaamd gevestigd in Brussel, waar een aantal mensen op dit forum ingetrapt waren. Dus een waarschuwing leek me wel op zijn plaats.
Nog een tip:
Koop gewoon een betaalde virusscanner.
Zo'n virusscanner houdt je ook weg bij dubieuze websites.
Ik heb een abonnement op ESET voor 5 computers, waaronder mijn de mobiel van mijn vrouw en ik.
Werkt perfect.
Poppink schreef:
za 10 feb, 2024 19:27
Ik heb een abonnement op ESET voor 5 computers, waaronder mijn de mobiel van mijn vrouw en ik.
Werkt perfect.
Ik heb ESET al jaren :-). Maar het gaat mij hier vooral om: geen zaken doen met deze websites.
Poppink schreef:
za 10 feb, 2024 19:27
Koop gewoon een betaalde virusscanner.
Dat is een misverstand. Een 'virusscanner' kan er niet voor zorgen dat je niet opgelicht wordt; hoogstens worden bv bepaalde sites, die al bekend staan als malafide, gemarkeerd. Maar sites zoals hierboven genoemde kunnen natuurlijk niet door een virusscanner ondervangen worden, noch phishing mails e.d. Zo'n virusscanner kan je dus juist een vals gevoel van veiligheid geven.

Het enige wat echt helpt is kritisch blijven op zaken, als je op 'onbekend terrein' op het internet begeeft. Als het te goed is om waar te zijn, is dat ook eigenlijk altijd zo; onderdruk je impulsen om snel iets moois te kopen ("laatste kans voor deze prijs!"), en 'kijk het even aan'. Google op de naam van sites en zet er het woord opgelicht bij en kijk of er hits zijn. Kan ook bij een telefoon of bankrekening nummer. Nou ja, je begrijpt het wel. Devies is kritisch blijven, de tijd nemen en logisch nadenken. Dát helpt echt tegen oplichting en malware.
Flix schreef:
zo 11 feb, 2024 11:03
Het enige wat echt helpt is kritisch blijven op zaken, als je op 'onbekend terrein' op het internet begeeft. Als het te goed is om waar te zijn, is dat ook eigenlijk altijd zo; onderdruk je impulsen om snel iets moois te kopen ("laatste kans voor deze prijs!")

Devies is kritisch blijven, de tijd nemen en logisch nadenken. Dát helpt echt tegen oplichting en malware.
Klopt als een bus. Zo had ik laatst een idee m.b.t. de Ergon handvaten met bar-end. Deze steuntjes kun je bij Ergon in verschillende lengtematen krijgen, dus ik dacht in mijn naïviteit “als je een bepaalde lengte hebt en dat bevalt niet zo dan koop je bij de handvaten die je al op je fiets hebt zitten gewoon een paar losse bar-ends van een andere maat, daar hoef je niet meteen een complete set nieuwe handvaten van 60 euro voor aan te schaffen”. Dus, ik google op “Ergon losse bar-ends” en ik krijg..... niks. Behalve één site, Nederlandse tekst, maar was gevestigd in Spanje. Hoeft niks te betekenen, maar, als je die dingen verder nergens los kunt kopen dan pas ik ook maar voor het aanbod van die ene site. Je weet maar nooit.
Die "te mooi om waar te zijn"- webshops komen regelmatig langs bij het naar outdoor-en sportartikelen zoeken, merk ik.
Een voorbeeld wat zo te binnen schiet, is deze: https://www.tarpssales.com/ , maar er zijn er nog veel meer. Al die sites hebben dezelfde soort lay-out, alsof ze naar hetzelfde voorbeeld zijn gemaakt, met vaak letterlijk dezelfde tekst. Ze bieden allemaal merk-produkten aan tegen hoge korting. Inderdaad te mooi om waar te kunnen zijn....

Enkele tips om zulke scam-sites te ontmaskeren:
- Kijk naar opvallende spelfouten of krom Nederlands. Nou zijn Nederlanders zelf daar ook erg goed in 😉, maar door AI vertaalde websites bevatten vaak extra vreemd taalgebruik.
-Kijk naar de contactpagina. Een grote rode vlag is het ontbreken van een naam en telefoonnummer 🚨. Ook het niet aangesloten zijn bij een keurmerk, geen BTW-nr. hebben enz., zegt al veel.
De contactgegevens van zo'n nepbedrijf, zoals de namaak- Vaude website waaraan WillemT refereert, bevatten dan wel een adres, maar óf het adres bestaat niet, óf er zit geen ( of een ongerelateerd ) bedrijf gevestigd. Het adres intypen op Google ( en Google maps ) schept duidelijkheid. Een voorbeeld: het correspondentieadres van de website www.tarpssales.com , zogenaamd in Roermond, bestaat niet!

In het geval van deze Vaude-scam is het contactadres een legitieme home décor- winkel, die in het nieuws geweest is omdat het adres gebruikt zou worden door scammers.
Op een Canadees MTB-forum staat een leuke discussie over een ander nepbedrijf in fietsonderdelen, wat op hetzelfde adres gevestigd is. Link: https://www.mtbr.com/threads/renamed-cr ... e.1212311/
Onze Noord-Amerikaanse vrienden duiken meteen bovenop die site en zoeken uit wie er achter steekt en wat je ertegen kunt doen. Hun assertiviteit is weleens anders dan die in onze contreien 👍🙂

- gebruik WhoIs Lookup om uit te vinden wie er achter de website zit ( dat werd zoal in bovengenoemd forum gedaan. Dit heb ik ook vaak gedaan om scam sites te vinden). Zie: https://www.whois.com/whois/thevaude.com
In het geval van www.thevaude.com blijkt het bedrijf in Hong Kong te zitten. De eigenaar heeft zijn naam, tel.nr. en 'registrar'-emailadres verborgen. Nog meer rode vlaggen dus 🚨

Kun je hier iets tegen doen?
Ja, spoed je henen. Kopen van sites als deze betekent dat je je geld kwijt bent en dat je gegevens mogelijk gestolen worden.
Verder kun je proberen -in dit geval- Vaude in te lichten dat hun naam frauduleus gebruikt wordt. Vaude zegt actie tegen scammers te ondernemen ( link: https://www.pd-f.de/2022/03/28/fake-sho ... etrug-vor/ ).
Er zijn ook meldpunten, zoals FOD Economie( NL ), ReportFraud.ftc.gov (USA) en meer. Daar heb ik niet zoveel research naar gedaan, dus hoe nuttig die zijn, weet ik niet.
Poppink schreef:
za 10 feb, 2024 12:07
Tip:
Gebruik als zoekmachine Startpage en installeer uBlock original in de browser.
Dan ben je in ieder geval de gesponsorde sites bovenaan in de zoekresultaten al kwijt.
Wil je wat meer gemak, voeg dan Consent-O-Matic toe, een add-on die op een groot deel van de websites de cookie vragen voor je invult met NEE zonder dat je zelf iets hoeft te doen.
Kijk ook even bij de EFF.
uBlock original is een Chrome-applicatie, toch? M.i. kun je beter Brave of Firefox als browser gebruiken.
Ik heb de add-on Ublock Origin in Firefox. Is dat anders dan Ublock OriginAL?
Pompidompida schreef:
zo 25 feb, 2024 19:37
uBlock original is een Chrome-applicatie, toch? M.i. kun je beter Brave of Firefox als browser gebruiken.
uBlock original is een add-on die je zowel in Chrome, als in Edge als in Firefox kunt installeren.
Brave is vrij brave in het afkappen van allerlei gespuis waardoor het web wat hakkelig wordt.

Ik ben van mening dat zowel Google (Chrome) als Microsoft (Edge) me te veel lastig vallen met onnodige reclame of vragen dat hun browser default moet worden en blijf daarom bij Firefox.
Poppink schreef:
zo 25 feb, 2024 20:09
Pompidompida schreef:
zo 25 feb, 2024 19:37
uBlock original is een Chrome-applicatie, toch? M.i. kun je beter Brave of Firefox als browser gebruiken.
uBlock original is een add-on die je zowel in Chrome, als in Edge als in Firefox kunt installeren.
Brave is vrij brave in het afkappen van allerlei gespuis waardoor het web wat hakkelig wordt.

Ik ben van mening dat zowel Google (Chrome) als Microsoft (Edge) me te veel lastig vallen met onnodige reclame of vragen dat hun browser default moet worden en blijf daarom bij Firefox.
Google en Edge zijn een drama. Het feit dat die niet aangepakt worden, bewijst waar de prio’s van de overheden liggen.
Ik gebruik voornamelijk Brave, wat ervoor zorgt dat ik 0 reclame krijg. Soms, als Brave hakkelig is, stap ik tijselijk over op Firefox.
Ik zag het nog niet genoemd worden, maar ik check voor de zekerheid ook altijd de consumentenreviews op trustpilot.com. De hoeveelheid reacties en wat er gezegd wordt. Is het bij een winkel een beetje in het midden (2,5 sterren), dan sorteer ik de reacties op meest recent. Want soms gaat het jaren goed met een webshop maar dan komt opeens de klad erin.

Iemand merkte hier op dat een webshop wellicht dubieus is omdat deze in Spanje is gevestigd, nota bene een EU land. Waar Buff vandaan komt. En alle -Inn webshops, zoals BikeInn en TrekInn. Mega grote webwinkel waar je prima kunt bestellen. Grote voorraden en assortiment.

Over het automatisch weigeren van cookies. Maar liefst 54 procent van alle websites heeft jouw data al doorgegeven aan de servers die bepalen welke advertenties je te zien krijgt, nog VOORDAT je op NEE hebt geklikt. Beste is een browser gebruiken die ervoor zorgt dat je niet getrackt kunt worden.
Quercus schreef:
vr 23 feb, 2024 19:38
Er zijn ook meldpunten, zoals FOD Economie( NL ), ReportFraud.ftc.gov (USA) en meer. Daar heb ik niet zoveel research naar gedaan, dus hoe nuttig die zijn, weet ik niet.
Dicht bij huis hebben we Opgelicht!? van Opgelicht.
Betalen per credit card is dan ook veiliger dan per pinpas.
Ik betaal liever contant. :-)
En, als het niet anders kan, met een overschrijving.
Pompidompida schreef:
zo 17 mar, 2024 14:31
Ik betaal liever contant. :-)
En, als het niet anders kan, met een overschrijving.
Maar dat help niet bij foute webshops. Wim heeft een goed punt, want creditcards geven aankoopverzekering, maar je betaalt wel iets meer.
ErikB81 schreef:
ma 18 mar, 2024 23:16
Pompidompida schreef:
zo 17 mar, 2024 14:31
Ik betaal liever contant. :-)
En, als het niet anders kan, met een overschrijving.
Maar dat help niet bij foute webshops.
Uhm… Volgens mij helpt contant betalen juist enorm tegen alle webshops, fout of niet. ;)

Carl