Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Babboe bakfietsen breken in twee - Forum Wereldfietser

Babboe bakfietsen breken in twee

Dit artikel sprong mij in het oog aangezien we zelf een babboe curve bakfiets hebben. Ze zouden nogal snel doormidden breken.

https://nos.nl/artikel/2508191-bakfiets ... -onderzoek


Die van ons moet dan toch een uitzonderlijke uitvoering zijn. Want wij laden hem altijd goed vol op fietsvakantie. En de fiets ziet in het dagelijks leven ook heel erg af van onze rijstijl.
Als ik het artikel lees vind ik het wel wat overdreven moet ik zeggen. Is meer voor de sensatie dit artikel.

Ik vraag me ook af waar hij dan breekt. Het scharnier onder de bak? Echt het frame zelf?

Onze fiets is trouwens al 6 jaar oud. En hij geeft geen krimp. En hij heeft toch al serieuze (zonder opzet) opdonders gehad in die tijd.
We gaan er zelfs wat in investeren terug
Achterwiel opnieuw spaken
Nieuw voorwiel
Nieuwe ketting en cassette.
En nog wat andere zaken

Super tevreden van de "goedkope" bakfiets.
Als je wat zoekt lees je op veel nieuwswebsites dat Babboe in 2019 ook al een breek-affaire kende.
Ik moet wel zeggen dat het vertrouwen ook bij mij wel weg zou zijn als onze bakfiets doormidden zou breken.
Doet me ergens aan denken (zie hier) :wink:
Zag het item gisteren op tv, toch een aanzienlijke bak vol gebroken frames. https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... -regelmaat
Boulevard of Broken Dreams.
Maat wat is eigenlijk de kans dat een (bak)fiets in twee breekt. Want volgens babboe zelf gaat het over 0,022% van hun bakfietsen.

Ik heb het zelf nooit mee gemaakt. Enkel mijn broer heeft ooit tijdens het fietsen een gebroken voorvork gehad. Maar dat is nog altijd niet echt het frame natuurlijk.
Shorttrack schreef:
za 10 feb, 2024 22:16
Ik heb het zelf nooit mee gemaakt. Enkel mijn broer heeft ooit tijdens het fietsen een gebroken voorvork gehad. Maar dat is nog altijd niet echt het frame natuurlijk.
Nee, maar wel erger want gevaarlijker, omdat je met een brekend frame waarschijnlijk een schuiver maakt maar met een brekende vork soms rechtstreekt op je gezicht terechtkomt.
Daarom zijn er ooit, ik geloof in de jaren 80 of 90, extra eisen gekomen voor fietsvorken.
Leon schreef:
za 10 feb, 2024 22:48
Nee, maar wel erger want gevaarlijker, omdat je met een brekend frame waarschijnlijk een schuiver maakt maar met een brekende vork soms rechtstreekt op je gezicht terechtkomt.
Daarom zijn er ooit, ik geloof in de jaren 80 of 90, extra eisen gekomen voor fietsvorken.
Gelukkig dat zijn de werklaptop in zijn schousertas de val opving.
ik zie frame+vork als één geheel, als de samenhangende ruggegraat van een fiets.
ik heb twee ervaringen met een brekende voorvork: de 2e keer was erg heftig en een fiets van een hier goed bekend staand merk en type.
0,022%... 1/0,00022 = 1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
stel: dit gebeurd met een auto of smartphone: iedere 4.545 km iets kapot aan het chassis van de auto of iedere 4.545 minuten of MB gebruik van je telefoon is 'ie echt kapot...
en dit is nog los van de gevolgen want of we het erg vinden of iets rond (onze beleving van) het 'risico' hangt van en de kans en het gevolg.
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 09:26
1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
stel: dit gebeurd met een auto of smartphone: iedere 4.545 km iets kapot aan het chassis van de auto
Jij doet gemiddeld 1 km met een fiets, begrijp ik?

:wink:

Carl
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 09:26
0,022%... 1/0,00022 = 1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
Dat is een heel lastige. Bij mij persoonlijk is zeker een kwart van de frames gebroken. Gelukkig gebeurde dat nooit op een dramatische manier, want dat is hier het punt.
:D in de opleiding tot wiskunde-docent aan HU Rotterdam zat een vak dat Gecijferheid heet. mijn verhaaltje lijkt me daar een mooie casus voor :roll: . net als bijvoorbeeld nieuwsberichten, die aangeven dat iets met x % is toegenomen, zonder de omvang en ten opzichte waarvan die toename is.
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 09:26
ik zie frame+vork als één geheel, als de samenhangende ruggegraat van een fiets.
ik heb twee ervaringen met een brekende voorvork: de 2e keer was erg heftig en een fiets van een hier goed bekend staand merk en type.
0,022%... 1/0,00022 = 1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
stel: dit gebeurd met een auto of smartphone: iedere 4.545 km iets kapot aan het chassis van de auto of iedere 4.545 minuten of MB gebruik van je telefoon is 'ie echt kapot...
en dit is nog los van de gevolgen want of we het erg vinden of iets rond (onze beleving van) het 'risico' hangt van en de kans en het gevolg.
Ik begrijp de redenering niet helemaal. Als er 1 op de 4.545 fietsen sneuvelt. Waarom wordt dan de vergelijking bij auto's in kilometers gemaakt?

Het frame van mijn vader is ook al 2x gebroken. Maar enkel na een zware van. Die rekenen wie hier niet mee natuurlijk.
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 10:58
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 09:26
0,022%... 1/0,00022 = 1 op iedere 4.545 fietsen sneuvelt tijdens het gebruik (gemiddeld, circa, enzovoort). is hier een norm voor? vinden we dat veel of weinig? ik weet het niet.
Dat is een heel lastige. Bij mij persoonlijk is zeker een kwart van de frames gebroken. Gelukkig gebeurde dat nooit op een dramatische manier, want dat is hier het punt.
Was dat dan onder "normale" omstandigheden? Of na een val bijvoorbeeld?
Het was juist niet direct na iets, maar in alle gevallen ontdekte ik dat er iets gebroken of gescheurd was. Soms kon ik dan zelfs voorzichtig doorfietsen (liggende achtervork, zitbuis bij bracketpot), soms ontdekte ik het thuis (onderbuis) of bij het opstappen (bovenbuis, liggende achtervork), bij mijn eerste 'echte' fietsje was het mijn broer die mijn fiets leende die thuiskwam met twee helften en de schuld kreeg :lol: Bij een vouwfietste merk 'bagger' van 30 jaar oud dat ik voor niks had gekregen bleek een van de twee vorkpoten er los in te zitten. Ook daar ging ik niet van plat.
Het waren wel allemaal stalen fietsen, omdat ik vrijwel altijd op stalen fietsen heb gereden.

Remedies waren achtereenvolgens (niet in chronologische volgorde!) reparatie onder garantie, gewoon doorfietsen, nieuw frame onder garantie, frame in de oudijzerbak gooien, goedkoop laten lassen (f15,-), pappa nieuwe fiets vragen en laten solderen.

Maar de afgelopen 15 jaar ben ik niet meer zo veeleisend kennelijk want ik heb geen breuk meer gehad, of de fietsen zijn beter. :D
Leon schreef:
zo 11 feb, 2024 12:03
Maar de afgelopen 15 jaar ben ik niet meer zo veeleisend kennelijk want ik heb geen breuk meer gehad, of de fietsen zijn beter. :D
Fietsen zijn heel veel beter geworden.
Mijn eerste racefiets gekocht in 1985 daar scheurde het achterpad de kant van de derailleur. Het merk zit nu in de Accel groep. Jaren later van een Amerikaanse carbonfiets, de top of de bil, scheurde het bracket huis. Nieuw frame gekregen en nog baal ik dat dezelfde kleur niet meer bestond.
beste Shorttrack,
ik maak de vergelijking met de auto of smartphone als poging om te kijken of we 1 op 4.545 die falen erg vinden. want niet iedereen heeft zo'n babboe-fiets van dat ene type.
ik kies de auto en de smartphone want dat zijn gebruiksartikelen/hulpmiddelen die (net als de fiets) dicht bij de gebruiker staan en waar veel mensen mee bekend zijn.
hoogframe schreef:
zo 11 feb, 2024 13:13
beste Shorttrack,
ik maak de vergelijking met de auto of smartphone als poging om te kijken of we 1 op 4.545 die falen erg vinden. want niet iedereen heeft zo'n babboe-fiets van dat ene type.
ik kies de auto en de smartphone want dat zijn gebruiksartikelen/hulpmiddelen die (net als de fiets) dicht bij de gebruiker staan en waar veel mensen mee bekend zijn.
De vergelijking met een ander gebruiksvoorwerp snap ik inderdaad. Het is vooral de vraag of iemand een fiets zou kopen van een merk als je weet dat je 1 op 4545 kans hebt dat het frame zomaar in twee breekt. Daarnaast is het natuurlijk zo dat het probleem zich vooral voordeed in een bepaalde reeks. Wat de statistieken wat onbetrouwbaarder maakt vind ik persoonlijk.
Eens het probleem een definitieve oplossing heeft gekregen zou men eigenlijk opnieuw moeten beginnen meten.
Shorttrack schreef:
zo 11 feb, 2024 15:56
Eens het probleem een definitieve oplossing heeft gekregen zou men eigenlijk opnieuw moeten beginnen meten.
[QA-manager modus]Niks 'eigenlijk'. Zulke essentiële zaken registreer je 100%. [\QA]