Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Rome wanneer? - Forum Wereldfietser

Naar Rome wanneer?

Ik wil de Reitsma route gaan fietsen.

Vraag is wat de gunstige vertrektijd is.
Om al te hoge temperaturen te vermijden in Italië is in het voorjaar vroeg dus mei aangewezen.
Ik ga uit van 100 km per dag en 80 als er veel te klimmen valt. Denk aan 25 dagen met 2 a 3 rustdagen.
Dan zou ik ergens om 15 mei moeten vertrekken, 10 juni aankomst ongeveer.

Mijn verzoek aan jullie is om ervaringen te delen wat betreft het weer ...regen en koude.

Ik kan wel wat hebben maar dagen in de regen en dan een tentje opzetten trekt mij niet.

De vorige keren naar het zuiden Pyreneeën en groene weg kwam ik eind juni begin juli aan dan is het wel heel erg warm om veel te moeten klimmen. De laatste etappe ban Reitsma schijnt het zwaarst te zijn.

Hoor graag.

PS ik ben nog op zoek naar de reitsema boekjes
Het probleem met het weer is altijd dat het varieert. Ik ben ooit eind juni uit de Auvergne gevlucht omdat het 11 graden was en de hele dag motregende. Een paar jaar later vluchtte ik weer, vanaf een nota bene hogere plek, omdat het 38 graden was en benauwd daarbij.
Bij de alpen heb je bovendien het effect dat het weer aan de andere kant vaak volledig anders is.
Je kunt daarom nauwelijks van iets anders uit gaan dan van gemiddelden.
Moet je dan niet bijvoorbeeld eind augustuws vertrekken en ein september aankomen?
Dan heb je weer kans op de gigantische zomer-onweders; zeker in de Alpen.
Zoals Leon zegt: niemand kan er iets zinnigs over zeggen.

Ik kijk altijd naar het weer als ik vetrek, en de weersverwachting voor de komende 2 weken. Als het er slecht uit ziet, ga ik niet, en wacht op een beter moment. Maar dat kan ik omdat ik mijn tijd niet strak hoef in te delen.
Ik heb vorig als onderdeel van een langere fietstocht grote delen van Reitsma deel2 en Reitsma deel3 gefietst. Eind april van Garmisch Partenkirchen naar Venetië, en 2e helft mei flinke stukken door de Apenijnen.

Qua temperatuur was alles prima te doen, al vond ik het op sommige onbeschutte beklimmingen al aardig warm worden. In die tijd 1 dag continue regen gehad, dat was tijdens de etappe van Bassano del Grappa naar Venetië.

In mei in de Apenijnen vrijwel elke dag een middags-onweersbui. Die kwamen heel snel opzetten, maar waren daarna ook vrij snel weer weg.

Qua zwaarte vond ik het stuk in de Apenijnen zwaarder fietsen dan het stuk in de Alpen, doordat je veel vaker op en neer gaat.
Dank polariteit voor je uitvoerige informatie.

Het lijkt erop dat vertrekken vanuit Rome de aangewezen weg is om de hitte te vermijden.

Psychologisch heb ik daar altijd wat minder mee en je begint onmiddellijk met het zwaarste gedeelte.
Leon schreef:
zo 21 jan, 2024 21:35
Het probleem met het weer is altijd dat het varieert. Ik ben ooit eind juni uit de Auvergne gevlucht omdat het 11 graden was en de hele dag motregende. Een paar jaar later vluchtte ik weer, vanaf een nota bene hogere plek, omdat het 38 graden was en benauwd daarbij.
Bij de alpen heb je bovendien het effect dat het weer aan de andere kant vaak volledig anders is.
Je kunt daarom nauwelijks van iets anders uit gaan dan van gemiddelden.
Juist. Je moet dus het weer een beetje aankijken voor vertrek en er het beste van hopen
Misschien plan B opstellen stukje met de trein.
robgru schreef:
ma 22 jan, 2024 08:19
Dank polariteit voor je uitvoerige informatie.

Het lijkt erop dat vertrekken vanuit Rome de aangewezen weg is om de hitte te vermijden.

Psychologisch heb ik daar altijd wat minder mee en je begint onmiddellijk met het zwaarste gedeelte.
Kijk dan wel de hoogteprofielen er even op na. het kan zijn dat je dan zomaar een aantal steilere beklimmingen hebt dan als je naar Rome toe fietst.

Eentje die ik nog scherp heb is de Buchener hohe: voor mijn gevoel was dat bijna continue vals plat ernaar toe, maar de afdaling het inn-dal in ging in een sneltreinvaart inclusief ploppende oren :lol:

Hou er rekening mee dat iedereen een andere tolerantie voor warmte en kou heeft :) Wat ik zou doen: gewoon ernaartoe fietsen, en zorgen dat je een plan B hebt. Zeker in de bergen kan het weer van dal tot dal tot bergwand tot bergwand heel erg verschillen.
robgru schreef:
ma 22 jan, 2024 08:19
Het lijkt erop dat vertrekken vanuit Rome de aangewezen weg is om de hitte te vermijden.
Psychologisch heb ik daar altijd wat minder mee en je begint onmiddellijk met het zwaarste gedeelte.
Sowieso is vertrekken vanuit het Zuiden geen slechte gedachte.
Je hebt dan immers meestentijds de zon in de rug en het landschap is veel mooier te zien dan wanneer je met de zon op kop fietst.
Poppink schreef:
ma 22 jan, 2024 10:26
robgru schreef:
ma 22 jan, 2024 08:19
Het lijkt erop dat vertrekken vanuit Rome de aangewezen weg is om de hitte te vermijden.
Psychologisch heb ik daar altijd wat minder mee en je begint onmiddellijk met het zwaarste gedeelte.
Sowieso is vertrekken vanuit het Zuiden geen slechte gedachte.
Je hebt dan immers meestentijds de zon in de rug en het landschap is veel mooier te zien dan wanneer je met de zon op kop fietst.
Dsnk
Argumenten zijn volkomen logisch
Alleen naar huis fietsen is toch wel at anders dan een verre onbekende bestemming
Maar het zal wel tussen mijn oren zitten.
Tijdens de groene weg kwam ik ook nederlanders tegen die van zuid naar noord fietsten.

Ik zou dan wel goed getraind moeten beginnen gezien het profiel. Van noord naar zuid kan je tpt Garmisch nog wat conditie opbouwen
Polariteit schreef:
ma 22 jan, 2024 07:37
Ik heb vorig als onderdeel van een langere fietstocht grote delen van Reitsma deel2 en Reitsma deel3 gefietst. Eind april van Garmisch Partenkirchen naar Venetië, en 2e helft mei flinke stukken door de Apenijnen.

Qua temperatuur was alles prima te doen, al vond ik het op sommige onbeschutte beklimmingen al aardig warm worden. In die tijd 1 dag continue regen gehad, dat was tijdens de etappe van Bassano del Grappa naar Venetië.

In mei in de Apenijnen vrijwel elke dag een middags-onweersbui. Die kwamen heel snel opzetten, maar waren daarna ook vrij snel weer weg.

Qua zwaarte vond ik het stuk in de Apenijnen zwaarder fietsen dan het stuk in de Alpen, doordat je veel vaker op en neer gaat.

Vroeg opstaan is ook een methode om minder last van de hitte te hebben.

Mijn wekker ging om 6 uur dat is om 7 45 op de fiets maar het zou nog een uurtje vroeger kunnen
Wat deed jij in de appenijnen, Italië?
Wat eer betreft kun je vooraf weinig over zeggen. Zelf ben ik 8 jaar geleden via de Reitsma route naar Rome gefietst. Heb koude dagen gehad in Duitsland maar later ook dagen dat het ruim 25 graden was. Toen vertrokken op 9 mei.
Wat zwaarte betreft viel het best mee, soms enkele pittige klimmetjes en je moet de Alpen keer over. Wat dat betreft is van huis naar Rome fietsen ook aan te bevelen, Zodoende wen je aan het fietsen en komen de beklimmingen ook geleidelijk. Persoonlijk vind ik dat ook leuker; ergens naar het onbekende fietsen. Andersom kom je steeds in bekender terrein en is het net of vakantie al eerder op het einde loopt.
Succes met het verder plannen van de tocht.
WillyW schreef:
ma 22 jan, 2024 18:15
Persoonlijk vind ik dat ook leuker; ergens naar het onbekende fietsen. Andersom kom je steeds in bekender terrein en is het net of vakantie al eerder op het einde loopt.
Mee eens.
Als je* een pretparkliefhebbend kind op dag 1 mee naar de kermis neemt, op dag 2 naar de Efteling en dag 3 naar Disneyland dan heb je drie dolle dagen. Andersom zou op dag twee de de Efteling al tegen kunnen vallen en wordt de kermis een deceptie.

*: "je", maar niet ik. Ik ben net zo dol op dat soort zaken als Maarten van Rossum.
Aha…jij bént Maarten v Rossum 😈
Ik mag dan wel een zwarte fiets hebben en meestal een zwarte broek dragen, voor de rest ben ik (letterlijk gezien dan) toch een stuk kleurrijker. :lol:
In de zomer van zuid naar noord rijden, kan ook als voordeel hebben dat de wind vaak wat gunstiger waait.

Gegarandeerd is dat niet altijd en overal. Dhr. Mistral kan bijvoorbeeld een andere mening hebben.

Bovendien - ligt het aan de klimaatverandering? - heb je nu in de zomer steeds vaker langdurig wind uit het noord-oosten. Dat is toch mijn ervaring. In 2018 werd ik op een solo-fietstocht in Frankrijk moeiteloos naar het zuiden geblazen. Dagen van 150+ kilometer met een gemiddelde van 25 km/u en dergelijke (en nee, dat lag niet aan mijn geweldige conditie ... het was wel degelijk de wind).

Maar "naar het onbekende rijden" blijft m.i. leuker dan "naar huis rijden".
Nee hoor, geen 'klimaatveranderings'.
Dat is de 'Scandinavische blokkade' door het daar liggende hogedrukgebied. Kan weken aanhouden, en geeft vaak in het voorjaar zonnig maar schraal weer, en in de zomer zonnig, droog en warm weer. Met een Noordoostelijke wind.
Bestaat al heel lang, dit verschijnsel.
Er is nog een alternatief die mogelijk een oplossing is voor de hoge temperaturen. Die ga ik dit jaar fietsen.
Vanwege onvoldoende aaneengesloten tijd doe ik Rome in 3 etappes waarvan de eerste etappe tot Bazel afgelopen jaar gefietst heb. Overigens geen Benjamins maar De Frontlijnroute. In juni fiets ik van Bazel naar Siena en in september van Siena naar Rome en terug. Mogelijk gaat dat toch nog hoge (of lage) temperaturen geven maar ik hoop toch wat minder dan in juli/aug. En anders vroeg op en vroeg van de fiets af.
Ik heb nog geen duidelijk antwoord hoe laat "men" opstaat.vanzelfsprekend bent u niet verplicht tot antwoorden!
Mijn grootvader, geen fietser, stond om 05 uur op.
Ik vindt 06 uur al een prestatie maar is het niet verstandiger om ernaar te streven om 6.45 op de fiets te zitten.

Ik kwam een echtpaar tegen op de groene weg in het zuiden, mevrouw had zo'n last van de hitte vraag aa8hen hoe laat staan jullie op antwoord 0700 want dat doen we thuis ook. Ik heb hen niet gevraagd of zij bekend waren met het gebruik Siesta.

Is het niet ook nuttig en leuk je aan te passen aan de omstandigheden?


Gek dat een paar generaties terug men daar totaal geen moeite mee hadden.
Ik word vanzelf om 7 uur wakker en zit dan om ongeveer 7.45 uur op de fiets. Als ik om wat voor reden dan ook eerder wil vertrekken dan gaat de wekker aan.