Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paastocht 2024 29 maart - 1 april - Forum Wereldfietser

Paastocht 2024 29 maart - 1 april

Voor komend Paasweekend, 30 maart t/m 1 april 2024, worden jullie uitgenodigd om tezamen 3 dagen van Limburg naar Zuid-Holland te fietsen. We gaan 2x de Maas over, komen het witte stadje Thorn tegen, fietsen langs een waterkrachtcentrale, allerlei vennen, molens, oud- en nieuwe kastelen en, rijden een heel stuk langs de Dommel, kortom: genoeg te zien onderweg!

Inschrijven en betalen kan hier.

Goede Vrijdag, vrijdag 29 maart, ontmoeten we elkaar vanaf 15 uur in Melick, Limburg. We trappen onze eerste bivak af op Camping Van Kempenhof bij de familiecamping van de familie Schmitz. Zoon Ricky en dochter Janine bakken kakelverse pizza’s (Ricky’s Pizzabar) in de steenoven, die je tussen 17 en 20 uur kan afhalen en bij de tent kan oppeuzelen.

Camping Van Kempenhof
Familie Schmitz
Groenstraat 49
6074 EJ  Melick

Zaterdag  30 maart (83 km voor de boeg) stappen we om 9.30 uur de fiets op, rijden onder Roermond door (we komen dus niet langs het station) en steken bij Waterkrachtcentrale Linne de Maas over, met mooie vergezichten over de rivier. Aan de westoever aangekomen, doen we het witte dorpje Thorn aan voor een koffiestop. Hierna fietsen we over en door de westflank van natuurgebied De Grote Peel. In ons laatste deel van de route passeren we de Strabrechtse Heide, ook een prachtig natuurgebied. In de namiddag strijken we neer in Mierlo, Camping de Sprink. De binnenruimte en cafetaria van de camping zijn dan nog niet geopend maar Mierlo heeft op steenworp afstand van alles te bieden, variërend van supermarkt, biercafé (Gasterij ’t Spitje) tot restaurant. Dus voor ieder wat wils!

Camping de Sprink
Kasteelweg 21
5731 PK  Mierlo

Op zondag 31 maart, eerste Paasdag, staat 81 km op het programma. We vertrekken om 9.30 uur. Langs de kronkelende Dommel kruipen we omhoog, richting het Rivierengebied. De route slingert langs prachtige kasteeltjes en landhuizen. Na Vught en onder ’s Hertogenbosch trekken we door natuurgebied De Moerputten. We komen vervolgens weer bij de Maas aan en fietsen door moderne (kasteel)architectuurwijk De Haverleij (https://www.bpd.nl/ons-werk/regio-zuid/ ... den-bosch/) waarmee we in de sfeer blijven. We strijken neer in Heusden, op minicamping De Reekens, maar natuurlijk niet voordat we de supermarkt even aandoen. We zijn dan in een meer stichtelijk gebied van Nederland aangekomen waarbij het goed kan zijn dat morgen de winkels dicht zijn. Het pittoreske vestingstadje Heusden ligt op loopafstand van de camping en kan voor degene die dat willen, een uitvalsbasis zijn om uit eten te gaan of gewoon een lekker biertje te drinken.

Minicamping de Reekens
Westakker (ingang van de camping)
5256KB  Heusden

Maandag 1 april, op tweede Paasdag, vertrekken we eveneens om 9.30 uur. Als eerste steken we de Bergsche Maas over om een lang tijd langs de Afgedamde Maas te fietsen. Bij Woudrichem gaan we de Boven Merwede over naar Gorinchem (pont of brug) en schieten we de landerijen van de Albrandswaard in. Hierna fietsen we door De Molenlanden westwaarts naar Nieuw-Lekkerland, om daar nog eens op de veerboot te stappen. Vanaf de overzijde, in Lekkerland fietsen we de Krimpenerwaard in om tenslotte onze eindbestemming Gouda te bereiken. Hier nemen we weer afscheid van elkaar.

Restitutievoorwaarden: 100% restitutie mogelijk tot 2 weken voor aanvang van het evenement (vrijdag 15 maart 23.59 uur).

Het maximumaantal deelnemers is gesteld op 30 personen. Toewijzing gebeurt op volgorde van aanmelden. Bij meer aanmeldingen houden we een reservelijst bij. Mocht je binnen twee weken voor aanvang afvallen en iemand anders wel mee kunnen, krijg je uiteraard ook je geld gerestitueerd.

Routes: De dagelijkse route-afstand is ongeveer 80 km. De GPX-tracks zijn al beschikbaar, maar versturen we pas een aantal weken voor de tocht voor het geval er onverhoopt wijzigingen moeten plaatsvinden.

Treinstations: Uiteraard zijn er in de omgeving van de route meerdere treinstations te vinden. Maar het enige treinstation welke tijdens de drie dagen fietsen direct op de route ligt, is maandagmiddag Gouda CS, het eindpunt van het weekend. Met andere woorden: we fietsen zaterdagochtend niet eerst langs Roermond CS, maar je kan na 7km fietsen bij Waterkrachtcentrale Linne aansluiten op de groep (om +/- 10:15). GPX-route wordt geleverd.

Kosten campings (betalen bij je aanmelding):

Vrijdag: Camping De Kempenhof - €12,50 inclusief douche & toeristenbelasting
Zaterdag: Camping De Sprink - €12,50 inclusief douche & toeristenbelasting
Zondag: Minicamping De Reekens - €10,00 inclusief douche & toeristenbelasting
Kosten veerpontjes (ter plekke te betalen):

Maandag Veerpont 1 (Woudrichem > Gorinchem): €2,55 pinnen aan boord (of omfietsen over de brug langs de A27)
Maandag Veerpont 2 (Nieuw Lekkerland > Lekkerkerk): €1,00 bij voorkeur contactloos betalen

Inschrijven en betalen kan hier.
Heel goed dat er weer een Paastocht wordt georganiseerd
Alleen jammer dat de dagafstanden 80km zijn.
Dat is natuurlijk ook een manier om een selectie in de deelnemers te krijgen.
Ik pas in ieder geval.
Als ik me wil inschrijven krijg ik bij de overnachting zaterdag-zondag de mededeling 'deze ticket heeft de capaciteit bereikt'. Is dat krom Nederlands voor een bericht dat de tocht al vol is geboekt (vier uren nadat het bericht op het forum kwam te staan)?
Alleen jammer dat de dagafstanden 80km zijn.
Dat is inderdaad een beetje weinig :D.
Leuk dat jullie in ‘ons’ stadje komen logeren. ;-) maar een kleine correctie: de zuidkant van de Brgsche Maas, de Brabantse kant, is daar nog geen ‘bible-belt’. De etappe van maandag 1 apil gaat daar voor een deel wel doorheen, langs de afgedamde Maas.
Als we dan toch aan het corrigeren zijn: afgaand op de tekstuele omschrijving gaan jullie niet door de Albrandswaard fietsen, maar door de Alblasserwaard :P (zo ongeveer mijn achtertuin)

(Albrandswaard ligt ten zuiden van Rotterdam en ten westen van Barendrecht)

Weet niet of jullie over het fietspad langs de molens van Kinderdijk komen, maar houd er rekening mee dat het daar op 2e paasdag loeidruk kan zijn, dusdanig druk dat er met een groep fietsen niet leuk meer is. vooral als het goed weer is. Sterker nog: solo-fietsen is dan niet eens meer leuk.
Nou, dat wordt dan afstappen bij Kinderdijk en heerlijk met de fiets aan de hand wandelend genieten van die molens en de omgeving. Even het zitvlak rust geven, rustig slokkie water drinken.....Ik zie geen enkel probleem. 8)
Activiteitencommissie schreef:
wo 03 jan, 2024 12:31
Op zondag 31 maart, eerste Paasdag, staat 81 km op het programma. We vertrekken om 9.30 uur. Langs de kronkelende Dommel kruipen we omhoog, richting het Rivierengebied. De route slingert langs prachtige kasteeltjes en landhuizen. Na Vught en onder ’s Hertogenbosch trekken we door natuurgebied De Moerputten. We komen vervolgens weer bij de Maas aan en fietsen door moderne (kasteel)architectuurwijk De Haverleij https://www.bpd.nl/ons-werk/regio-zuid/ ... den-bosch waarmee we in de sfeer blijven. We strijken neer in Heusden, op minicamping De Reekens, maar natuurlijk niet voordat we de supermarkt even aandoen. We zijn dan in een meer stichtelijk gebied van Nederland aangekomen waarbij het goed kan zijn dat morgen de winkels dicht zijn. Het pittoreske vestingstadje Heusden ligt op loopafstand van de camping en kan voor degene die dat willen, een uitvalsbasis zijn om uit eten te gaan of gewoon een lekker biertje te drinken.
Hi, welke bijzondere bezienswaardigheden raadt u aan langs de 81 km lange route op eerste Paasdag? Zijn er historische plekken of pittoreske locaties die de moeite waard zijn om te verkennen?
Rix schreef:
wo 03 jan, 2024 16:33
Als ik me wil inschrijven krijg ik bij de overnachting zaterdag-zondag de mededeling 'deze ticket heeft de capaciteit bereikt'. Is dat krom Nederlands voor een bericht dat de tocht al vol is geboekt (vier uren nadat het bericht op het forum kwam te staan)?
Heb me zojuist kunnen aanmelden voor alle nachten.
Bert van Sprang schreef:
wo 03 jan, 2024 16:43
Alleen jammer dat de dagafstanden 80km zijn.
Dat is inderdaad een beetje weinig :D.
Voor veel fietsers is 80 km een redelijke dagafstand. Als er een snelle groep is, dan kunnen deze fietsers toch een extra lus in lassen.
Polling schreef:
do 04 jan, 2024 11:08
Leuk dat jullie in ‘ons’ stadje komen logeren. ;-) maar een kleine correctie: de zuidkant van de Brgsche Maas, de Brabantse kant, is daar nog geen ‘bible-belt’. De etappe van maandag 1 apil gaat daar voor een deel wel doorheen, langs de afgedamde Maas.
Polariteit schreef:
do 04 jan, 2024 11:37
Als we dan toch aan het corrigeren zijn: afgaand op de tekstuele omschrijving gaan jullie niet door de Albrandswaard fietsen, maar door de Alblasserwaard :P (zo ongeveer mijn achtertuin)
Dank voor het constateren van de fouten in de aankondiging. Ik verbaas me hoe Albrandswaard in de tekst gekomen is want met name daarop ben ik vrij secuur. Maar hey, blijkbaar een goede methode om reacties uit te lokken :lol:.
Polariteit schreef:
do 04 jan, 2024 11:37
Weet niet of jullie over het fietspad langs de molens van Kinderdijk komen
De route komt niet bij de Kinderdijk-molens, in eerste instantie voornamelijk omdat de route dan te lang zou worden, maar het vermijden van drukte is een mooie bijkomstigheid. Mensen die het wel willen zien zullen meer kilometers maken maar daar staan ze uiteraard vrij in.


Graag wil ik, samen met Anoushka, hieraan toevoegen dat de Paastocht sinds gisterenmiddag volgeboekt is 8)
Wat je ook schrijft @howbizar , je forumnaam maakt me al blij, ondanks dat er aan alles en ook in dit geval een schaduwzijde kleeft.
Helaas te laat gelezen.
Graag zou ik op de reservelijst willen en wellicht is er iemand die samen met mij een tocht wil organiseren dezelfde tijd, aangezien deze wel vrij snel vol was.

Gr. Robert
aangezien deze wel vrij snel vol was.
Wow, woensdag op de website en zondag al volgeboekt, hoewel er plaats is voor 30 personen. Inderdaad tijd voor dubbele tochten tijdens de langere weekenden.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 jan, 2024 13:54
aangezien deze wel vrij snel vol was.
Wow, woensdag op de website en zondag al volgeboekt, hoewel er plaats is voor 30 personen. Inderdaad tijd voor dubbele tochten tijdens de langere weekenden.
Komt er weer een onvervalste berggeitentocht met Pinksteren?
Daarnaast kan er dan een appeltaartentocht georganiseerd worden voor een andere doelgroep.
Robert Winkelhuis schreef:
zo 07 jan, 2024 13:30
Helaas te laat gelezen.
Graag zou ik op de reservelijst willen en wellicht is er iemand die samen met mij een tocht wil organiseren dezelfde tijd, aangezien deze wel vrij snel vol was.

Gr. Robert
Tip: leg jouw plannen voor aan de tochtencoördinator.
Komt er weer een onvervalste berggeitentocht met Pinksteren?
Daarnaast kan er dan een appeltaartentocht georganiseerd worden voor een andere doelgroep.
Inderdaad, er komt een berggeitentocht en we vertrekken op zaterdag vanaf de Bosrand. Ik zou het supercool vinden als ook de appeltaarttocht vanaf de Bosrand vertrekt en we daar dan van vrijdag op zaterdag met tig Wereldfietsers overnachten. Als iemand een appeltaarttocht richting Ardennen wil organiseren wil ik wel helpen met campings en routes ed.
Bert van Sprang schreef:
zo 07 jan, 2024 17:46
Komt er weer een onvervalste berggeitentocht met Pinksteren?
Daarnaast kan er dan een appeltaartentocht georganiseerd worden voor een andere doelgroep.
Inderdaad, er komt een berggeitentocht en we vertrekken op zaterdag vanaf de Bosrand. Ik zou het supercool vinden als ook de appeltaarttocht vanaf de Bosrand vertrekt en we daar dan van vrijdag op zaterdag met tig Wereldfietsers overnachten. Als iemand een appeltaarttocht richting Ardennen wil organiseren wil ik wel helpen met campings en routes ed.
De appeltaartentocht van jaren geleden zou herhaald kunnen vanaf Camping de Bosrand bij Eijsden via de fietspaden langs de Maas en Ourthe naar Camping La Roche de le Vierge bij Comblain la Tour. Deze camping heeft een leuk veldje aan de rivier tegenover een rotswand.
Vandaar naar Camping de Challes bij Stavelot. Ook een leuke vrijheid-blijheid camping in het groen.
Vandaar via een fietspad over een voormalige spoorbaan terug naar Spa en verder terug naar Eijsden.
Eventueel is voor deelnemers aan beide tochten weer een proloog mogelijk. Verzamelen op donderdagavond op De Raayerhof bij Roermond en dan op vrijdag naar de Bosrand. Bij de Bosrand en de Raayerhof kent men de Wereldfietser.
Eventueel zouden de deelnemers aan beide tochten op maandagavond kunnen overnachten op de Bosrand en dan op dinsdag verder te fietsen naar het noorden.
Wie wil dit op zich nemen? Ik heb de gegevens van de contactpersonen van de kampeerterreinen en heb nog globaal de route van deze tocht. Dan leggen we het voor aan de coördinator.
Inschrijven op de reservelijst is niet mogelijk?
Of mis ik wat.
bert sitters schreef:
zo 07 jan, 2024 02:07
Voor veel fietsers is 80 km een redelijke dagafstand.
Met "redelijk" kan je nog twee kanten op: acceptabel of behoorlijk :D. Ik vind het een mooie afstand.