Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Radical Design fietskar lekke band groot probleem - Forum Wereldfietser

Radical Design fietskar lekke band groot probleem

Goeiedag, nieuwe fietskar Cyclone van Radical Design gekocht, bandjes zijn eigenlijk met geen mogelijkheid te verwisselen, moest echt de wieltjes plat op tafel drukken en met de muis van mijn hand de banden proberen af te rollen, meerdere zware kunststof bandenlichters waren daarbijj ook nodig! Niet handig tijdens een wereld-fiets-reis. Eiigenaar Kyra van RR kon daar niks aan doen, ik was erachter gekomen omdat ik de dunne bandjes wilde verwisselen vooor iets dikkere Schwalbe Big Apples en dan die andere bandjes weer terug te sturen naar de fabrikant. Maar nee hoor, ze konden die bandjes niet meer innemen, ze zou ze onder coulance wel terugsturen naar mijn adres, geen enkele verklaring, geen enkel excuus, heel vreemd en ook beledigend, omdatmik dat toch gewoon gevraagd heb, als klant. Wat vind jij?
Ik snap de coulance niet.
Welkom op het forum :D
kees haakman schreef:
zo 31 dec, 2023 06:50
Wat vind jij?
Dat je een verschil van mening hebt met een fabrikant.
kees haakman schreef:Wat vind jij?
Dat er heel wat ontbreekt in dit verhaal.
Ik heb een vaag vermoeden dat dit soort vergissingen ook aan de basis liggen van het verschil van mening.
Beste Kees,
Ik snap je probleem.
Kennelijk is er in het ontwerp van de fiets gekozen voor een velg/band combinatie die wat strak zit.
Die mensen doen gewoon hun best om een goed product te leveren.
Per definitie laten 16 - 20 inch banden zich slechter van de velg wurmen dan we gewend zijn van gewone fietsbanden van 28 inch. Er is minder omtrek voor rek aanwezig.

Je kunt tegen de klippen op mopperen, maar dat maakt het voor zowel de leverancier als jou als koper er niet leuker op. Ga je beiden sacherijnig het nieuwe jaar in.

Ga vandaag nog naar de Action, de Bauhaus of de weet ik wat en koop een klein busje siliconenspray.
Even het tuitje tussen velg en band rond laten gaan en je probleem is opgelost.

Fijne jaarwisseling en mooie fietsavonturen gewenst.
Poppink
of een beetje groene zeep. en inderdaad: op naar een fijn 2024! :D
Sommige banden zijn een slechte combinatie met bepaalde velgen.
Een beetje groene zeep, of afwasmiddel, is een goeie fix. Siliconen spray op de band zou ik niet doen, dat spoel je niet makkelijk weg als er onverhoopt iets op het loopvlak komt.
Sonny schreef:
zo 31 dec, 2023 13:34
Sommige banden zijn een slechte combinatie met bepaalde velgen.
Een beetje groene zeep, of afwasmiddel, is een goeie fix. Siliconen spray op de band zou ik niet doen, dat spoel je niet makkelijk weg als er onverhoopt iets op het loopvlak komt.
Niets aan toe te voegen.
Ik vind idd. dat een excuus wel op z'n plaats is. Ik zou iig heel erg balen als ik een goede fietskar heb ontworpen en 'vergeten' ben op de details te letten. Het laten testen door fietsenmaker; wat hij er van vindt. Als fietsenmaker door ervaring ook vindt dat het onmogelijk strak zit, vind ik een coulance regeling best op z'n plaats, omdat het tegelijkertijd een tip is, om op deze fietskar niet meer deze banden te monteren.
kees haakman schreef:
zo 31 dec, 2023 06:50
.... ik was erachter gekomen omdat ik de dunne bandjes wilde verwisselen vooor iets dikkere Schwalbe Big Apples en dan die andere bandjes weer terug te sturen naar de fabrikant. ..
...
Wat vind jij?
Je wilde waarschijnlijk dat de fabrikant je een deel van prijs van de Schwalbe's wilde vergoeden?

Ik geef die fabrikant groot gelijk. Je koopt zo'n kar zoals hij wordt aangeboden. Wat je er daarna aan wilt veranderen is jouw zaak. Geen enkele fietsfabrikant zal originele banden terugnemen als je iets anders wilt. Dealers doen dat soms wel als je dat bedingt vóór de koop.

De Radical Design fietskar is ook geen proefproduct. Lees viewtopic.php?t=26118
Neem niet aan dat het een ontwerpfout is.
De velg is wellicht net iets ruimer. De band is net iets krapper. Dat kan allebei binnen de marges zijn.

Ben je al eens helemaal opnieuw begonnen? Ook het velglint eraf. En dan velglint en banden opnieuw monteren.
Als het met gewone bandenlichters niet lukt probeer dan eens een tyreglider. Ook banden op kleine velgen krijg ik er zonder al te veel moeite nu wel af en weer op.
En verder is dit het eerste negatieve bericht dat ik hoor over Radical Design, de eigenaar is mij altijd erg welwillend over gekomen en denkt echt met je mee, ook kleine aanpassingen aan tassen worden tegen erg schappelijke kosten uitgevoerd.
_Peter_ schreef:
ma 01 jan, 2024 12:53
Als het met gewone bandenlichters niet lukt probeer dan eens een tyreglider. Ook banden op kleine velgen krijg ik er zonder al te veel moeite nu wel af en weer op.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de velgen ondiep zijn. Ik heb er even naar gezocht en onderstaand plaatje is het meest inforijk wat ik kan vinden. Het ziet er niet uit als een diep velg, al kunnen plaatjes bedrieglijk zijn natuurlijk. Je weet het pas echt als de band er af ligt.
In geval van een ondiepe velg gaan banden er lastig af. Dat komt omdat de verdieping in de velg dé manier is om banden er af te krijgen. Hieldraden rekken namelijk niet erg veel; niet rekken is het doel van hieldraden, anders zouden banden er vanzelf afkomen. Hard gaan trekken met een sterke bandenlichter is daarom niet de eerste oplossing bij problemen. De beste methode is om eerst je best te doen om bij het afnemen de hieldraad zo diep mogelijk in de velg te krijgen. Daarna lijkt me iets zeperigs prima en dan pas kracht.
Afbeelding
kees haakman schreef:
zo 31 dec, 2023 06:50
...... ik was erachter gekomen omdat ik de dunne bandjes wilde verwisselen voor iets dikkere Schwalbe Big Apples en dan die andere bandjes weer terug te sturen naar de fabrikant. Maar nee hoor, ze konden die bandjes niet meer innemen, ...........
Wat vind jij?
In eerste instantie ben ik ingegaan op het probleem van het verwisselen van de band en hoe je er een voor jouw bevredigende draai aan kunt geven door vooruit te kijken en niet om te zien..

Alles herlezend kom ik tot de conclusie dat je een fietskar hebt gekocht waarbij je achteraf gezien liever andere banden op de velgen had gewenst bij levering.
Jammer dan, dat had je van tevoren moeten zien en bespreken met de leverancier.
Je hebt het product gekocht zoals het je van tevoren is toegezegd en op grond daarvan is het product geleverd.
kees haakman schreef:
zo 31 dec, 2023 06:50
Maar nee hoor, ze konden die bandjes niet meer innemen, ze zou ze onder coulance wel terugsturen naar mijn adres, geen enkele verklaring, geen enkel excuus, heel vreemd en ook beledigend, omdat ik dat toch gewoon gevraagd heb, als klant. Wat vind jij?
Je draait mijns inziens de zaken om.
Ik zou me als leverancier beledigd voelen omdat de klant zonder nader overleg banden terugstuurt en nieuwe eist.
De nette weg zou geweest zijn dat je eerst contact opneemt en vraagt of er mogelijkheden zijn.
Maar gewoon opsturen en vragen om andere?
Het moet niet gekker worden.
Poppink schreef:
ma 01 jan, 2024 13:36
Maar gewoon opsturen en vragen om andere?
Het moet niet gekker worden.
Dat zou wel mogelijkheden scheppen. Dan had ik van de fiets die ik laatst gemodificeerd heb namelijk Remblokjes, Banden, Binnenbanden, Wielen, Cassette, Cranckstel, Bagagedrager, Zadel, Zadelpen, Pedalen, Stuurpen, Stuur, Handvatten, Bel, Koplamp, Achterlamp, Kettingscherm en Spatborden teruggestuurd. :lol: :wink:
Maar verder hou ik het hier voorlopig op een miscommunicatie, richting dit forum en/of richting de verkopende partij.
Nu heb ik zelf ook een enorm slechte relatie met de fietsenmaker waar wij onze bakfiets kochten.
Als dit probleem zich zou voordoen bij mij zou ik eerst een oplossing vragen bij mijn fietsenmaker. Hopend op een passend antwoord zoals bijvoorbeeld nieuwe banden zoals jij vraagt of wat tips om het toch makkelijker te doen slagen (zoals je hier op het forum krijgt)
Maar ik besef me wel dat die fietsenmaker die fietskar gewoon verkoopt zoals ze uit de fabriek komen. Dus als ik betere banden wil dan weet ik dat ik die zelf moet kopen.
De orginele bandjes verkoop ik dan maar tweedehands weer door als ik ze echt niet nodig heb.


Mijn eigen "croozer cargo pakko" fietskar heeft ook maar simpele bandjes erop. Was eigenlijk van plan direct beter bandjes te kopen daarvoor. Gelukkig voldoen de bandjes prima en heb ik nog maar 1 keer lek gereden.

Dus wat ik vind...

Ik vind dat radical design geschiktere banden zou mogen monteren voor die prijs. Maar ook vind ik dat je zelf best andere vanden aanschaft als je liever andere hebt.
Ook zou ik radical design zelfs een contacteren hierover. Wellicht doen ze nog iets met de feedback.
Maar de fietsenmaker hoeft voor mij hier niet tussen te komen.
Dan toch even over de bandjes zelf, waarschijnlijk zijn dat primo comets geweest. Dat is zéker geen goedkoop bandje, bestaat al erg lang (misschien al wat ouderwets intussen) en werd wel geprezen vanwege duurzaamheid en rolweerstand.
Ik heb ze ooit ook gereden in 28-451, waren inderdaad vlot, sterk en ook lastig om te leggen.
Nog een duit in het zakje. Als kind geleerd banden te plakken, geen probleem met stadsfietsen. Maar mijn santosband krijg ik er bv lastig op en af met mijn beperkt technische inzicht en handigheid. (omdat het moderne leven niet zoveel oefening vraagt). Op de santos zitten antilekbanden en dat werkt prima, dus heb maar 1x hoeven plakken, waarbij vriendlief hielp de band er weer op te krijgen.
Toen ik voor hond Sien een fietskar kocht, heb ik meteen de 2 wielen naar de fietsenmaker gebracht, er 2 antilekbanden gekocht en erop laten leggen. Helemaal top, blij en tevree. (gaat al 13 jaar mee)
Leon schreef:
ma 01 jan, 2024 13:10
_Peter_ schreef:
ma 01 jan, 2024 12:53
Als het met gewone bandenlichters niet lukt probeer dan eens een tyreglider. Ook banden op kleine velgen krijg ik er zonder al te veel moeite nu wel af en weer op.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de velgen ondiep zijn. Ik heb er even naar gezocht en onderstaand plaatje is het meest inforijk wat ik kan vinden. Het ziet er niet uit als een diep velg, al kunnen plaatjes bedrieglijk zijn natuurlijk. Je weet het pas echt als de band er af ligt.
In geval van een ondiepe velg gaan banden er lastig af. Dat komt omdat de verdieping in de velg dé manier is om banden er af te krijgen. Hieldraden rekken namelijk niet erg veel; niet rekken is het doel van hieldraden, anders zouden banden er vanzelf afkomen. Hard gaan trekken met een sterke bandenlichter is daarom niet de eerste oplossing bij problemen. De beste methode is om eerst je best te doen om bij het afnemen de hieldraad zo diep mogelijk in de velg te krijgen. Daarna lijkt me iets zeperigs prima en dan pas kracht.
Leon, ik zou eens naar deze video kijken en dan kun je zelf ok de conclusie trekken dat er van veel kracht zetten geen sprake is, hooguit het eerste stukje
https://www.youtube.com/watch?v=8mazpMPfeBk

En ik blijf me verbazen over hoe makkelijk ik de banden er nu wel af en weer mee op krijg. (zonder blaren op de vingers)
Wat me wel opvalt is het bijna automatisch opnemen voor de fabrikant, die maakt een van de duurste karren die er zijn, Idworx is ook zo'n merk en dan verwacht je dat je netjes behandeld wordt, bij Idworx is dat inderdaad zo, bij Radical Design werd ik bij het eerste gesprek over die bandjes die er vrijwel onmogelijk af konden, toch bits toegesproken dat ze die bandjes niet konden terugnemen, maar ik had ze al teruggestuurd 's ochtends vroeg voor mijn werk, samen met een loodzwaar verlengstuk voor op de dissel. Dat vond ik onprettig en inhalig en dat voor zo'n prijs, daar ben ik boos over en ik zit niet te wachten, met zere handen van die rotbandjes, op ondermijnende opmerkingen van forumleden, die het dan standaard opnemen voor de partij aan wie ik het vertrouwen heb gegegeven een goed product ge leveren en goede service te verlenen, ik kreeg gewoon een snier en dat zou gg van idworx om maar een voorbeeld te noemen nooit doen.