Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Cuba. - Forum Wereldfietser

Fietsen in Cuba.

Flora uit Utrecht zoekt fietsmaatje …s. in Cuba. Ben zelf vitale 60++.
4 weken van Oost naar West of Visa versa. Kleine wegen , asfalt en gravel.
Wie heeft recente ervaring om door Cuba te fietsen? Fietswegen, routes, overnachten?
Ik huur een mountainbike met tasjes in Havana , wel zo handig, hoeft eigen fiets niet mee.
Groeten van Flora.
Hallo Flora
Mijn ervaringen zijn van 2017 dus niet meer zo recent.
Onze trip ging van Havana eerst naar het westen en via een andere route terug en daarna meer zuid oostelijk
Havana en de ander stadjes zijn fantasties en heel fotogeniek
Er is weinig verkeer en de wegen zijn zeer matig tot slecht.
Internet is zeer moeizaam. De mensen zijn ontzettend aardig ,als je een beetje Spaans spreekt is dat een groot voordeel, de locals spreken nauwelijks engels
Overnachten en eten kan je het beste doen bij “Casa Particulars”
Niet interessante delen kan je met de bus doen ,je fiets kan mee

Bij Awol kan je een route verkrijgen en nog veel meer

Succes

Dirk
Halo Flora,

Wij hebben begin dit jaar 7 weken rondgefietst op Cuba, Gestart en beëindigd in Matanzas, waar wij onze fietsdozen hebben achter gelaten. Mooie route, er zijn bijna geen auto`s op de wegen (ook niet de snelweg). Het wegdek is soms goed en vol met gaten. Geslapen in casa`s , te boeken via Airbnb. Hier heb je wel VPN naar Nederland voor nodig anders lukt het niet. Ondanks alle problemen in het land met voedsel en andere producten wel goed gegeten (in de casa`s), maar wel eenzijdig, niet alles is immers aanwezig. Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam.
Als je een Sim kaart koopt heb je normaal gesproken overal internet. Allen bij Batabano was er geen overnachting, behalve in een "uren" kamer. Als je vervoer wil hebben hou je gewoon een taxi aan, fietsen er in en gaan.
Betalen van de casa`s met dollars en/of euro`s, de rest in Peso`s (om te wisellen op straat, voor beter koers)

Afbeelding

Bijlagen

henk1 schreef:
do 14 dec, 2023 21:49
Halo Flora,

Wij hebben begin dit jaar 7 weken rondgefietst op Cuba, Gestart en beëindigd in Matanzas, waar wij onze fietsdozen hebben achter gelaten. Mooie route, er zijn bijna geen auto`s op de wegen (ook niet de snelweg). Het wegdek is soms goed en vol met gaten. Geslapen in casa`s , te boeken via Airbnb. Hier heb je wel VPN naar Nederland voor nodig anders lukt het niet. Ondanks alle problemen in het land met voedsel en andere producten wel goed gegeten (in de casa`s), maar wel eenzijdig, niet alles is immers aanwezig. Mensen zijn vriendelijk en behulpzaam.
Als je een Sim kaart koopt heb je normaal gesproken overal internet. Allen bij Batabano was er geen overnachting, behalve in een "uren" kamer. Als je vervoer wil hebben hou je gewoon een taxi aan, fietsen er in en gaan.
Betalen van de casa`s met dollars en/of euro`s, de rest in Peso`s (om te wisellen op straat, voor beter koers)

Afbeelding
Hallo Henk, Dankjewel voor je uitgebreide informatie en fietsverslag. Was jullie route een bestaande en ook op GPS en waar te krijgen?
En de Air B&B tips. Casa ‘s. Etc.
Wat betekent VPN ? Vlgs.de richtlijnen van de wet is er visa nodig klopt dit.
dik5 schreef:
do 14 dec, 2023 12:05
Hallo Flora
Mijn ervaringen zijn van 2017 dus niet meer zo recent.
Onze trip ging van Havana eerst naar het westen en via een andere route terug en daarna meer zuid oostelijk
Havana en de ander stadjes zijn fantasties en heel fotogeniek
Er is weinig verkeer en de wegen zijn zeer matig tot slecht.
Internet is zeer moeizaam. De mensen zijn ontzettend aardig ,als je een beetje Spaans spreekt is dat een groot voordeel, de locals spreken nauwelijks engels
Overnachten en eten kan je het beste doen bij “Casa Particulars”
Niet interessante delen kan je met de bus doen ,je fiets kan mee

Bij Awol kan je een route verkrijgen en nog veel meer

Succes

Dirk

Dankjewel Dirk voor je informatie en dank voor tip om Bij AWOL route te kopen.
Overnachtte jij bij particuliere Casa ‘s via Air B&B. .? Zelf ben ik gewend via booking te overnachten.
Vr.groet,
Flora
Hoi Flora,

In Cuba is het niet mogelijk om "Amerikaanse" websites te benaderen, zoals booking.com en airbnb. Booking gaf bij ons sowieso geen overnachtigen vanwege restricties. Een VPN is Virtual Private Network, een stukje software waarmee je verbinding met Nederland maakt over het netwerk, dit is velig. Het effect is dat bv airbnb denkt dat je in Nederland bent en kun je casa`s boeken.
De route heb ik zelf gemaakt door verschillende tracks te verbinden en komt langs alle bekende plaatsen, Havanna, Vinales, Pinar de Rio, Trinidad, Varkensbaai, Santa Clara, etc. De spreadsheet met de afstanden en overnachtingen ben ik kwijt geraakt
We hebben ongeveer 1800 km afgelegd. Bijgesloten is een plaatje van de echte route. Eventuele tracks moet ik nog zoeken.
Casa`s kosten tussen 15 en 30 dollar. Diner bij de casa 10 dollar p/p en ontbijt 5 dollar p/p.
Maar nogmaals mooi en bijzonder land om door heen te fietsen.

m.vr.gr. Henk

Screenshot_20230308-162449.png