Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een e-bike of een accu van 500Wh per vliegtuig verzenden - Forum Wereldfietser

Een e-bike of een accu van 500Wh per vliegtuig verzenden

Wie heeft er een succesverhaal over het verzenden van een e-bike of een losse 500Wh accu per vliegtuig naar een verre bestemming?
Ik wil zelf komend voorjaar naar Japan, maar heb nog geen aanknopingspunten hoe ik mijn Jan Janssen met een Pendix-motor daar kan krijgen.
(Om afgeleide discussies te voorkomen: vanwege medische redenen is een e-bike voor mij noodzakelijk).
- hou je aan de regels voor vervoer per vliegtuig van de IATA.
- per post gelden deze regels.

Lees de voorwaarden.
Ik denk niet dat er succesverhalen zijn.
Het mooiste zou zijn als je een scheepsofficier kent die toevallig naar Japan vaart, en dat ding voor je meeneemt.

Maar de officiële weg is een lastige zaak, met hoge kosten.

In het forumonderdeel over reizen per e-bike kun je wel info vinden; o.a. op pagina 3 van het draadje Trans Am per e-bike, waaronder mijn bijdrage over hoe ik het heb geregeld een accu naar de VS te verschepen.
Is die accu in Japan niet te koop (of te huur)? koop dan meteen een lader die op 100V werkt want anders heb je een zware rit voor de boeg met een accu die je niet op kan laden.
_Peter_ schreef:
di 12 dec, 2023 12:23
Is die accu in Japan niet te koop (of te huur)? koop dan meteen een lader die op 100V werkt want anders heb je een zware rit voor de boeg met een accu die je niet op kan laden.
Pendix heeft een specifieke accu die alleen verkrijgbaar is in landen waar het systeem te koop is (Australië bv).
Als fietsen altijd de oplossing is (en vliegen dus blijkbaar niet) dan wordt dit dus een extra lange en uitdagende vakantie. :wink:
Als er dan toch gevlogen moet worden dan lijkt het in Japan aanschaffen (of huren) van een fiets me de beste oplossing, ook gezien het feit dat je nog een lader nodig hebt die 100v aan kan (of een transformator)
120V kan de pendix lader wel. Of ie de 100V van Japan ook kan?

(Offtopic als de accu daar nog niet is)
Vaak staat het bereik van de voedingsspanning op het apparaat of in de (!) gebruiksaanwijzing.
Kan Pendix zelf (dus, als bedrijf) geen accu in (naar) Japan krijgen?
Zou een pakketdienst uitkomst kunnen bieden? De accu vooraf los versturen?
UPS bijvoorbeeld?
Die hebben waarschijnlijk ervaring met fiets accu's per vliegtuig of containerschip vervoeren.

Het vraagt vooraf wel wat meer voorbereidingen.
Uitzoekwerkjes.
UPS meld; "Er is vandaag de dag een verscheidenheid aan batterijen beschikbaar
waarvan er diverse zijn gereguleerd als gevaarlijke goederen tijdens
het transport. Deze batterijen mogen alleen via UPS worden verscheept
door vervoerders met een vergunning voor het vervoeren van
gevaarlijke goederen".

Bron; https://www.ups.com/assets/resources/we ... teries.pdf
Ben wel benieuwd wat dat zou gaan kosten. Een accu naar Japan sturen en weer terug. Ik denk dat je gaat schrikken...
joukon schreef:
za 16 dec, 2023 12:50
UPS meld; "Er is vandaag de dag een verscheidenheid aan batterijen beschikbaar
waarvan er diverse zijn gereguleerd als gevaarlijke goederen tijdens
het transport. Deze batterijen mogen alleen via UPS worden verscheept
door vervoerders met een vergunning voor het vervoeren van
gevaarlijke goederen".
Bron; https://www.ups.com/assets/resources/we ... teries.pdf
Je zou zeggen dat een accu die (bijna) leeg is ook (bijna) geen energie meer bevat en dus helemaal niet gevaarlijk is.
Ik denk dat de vliegautoriteiten wat kriebelig worden als ze zouden moeten vliegen met een stuk of wat accu's waarvan de eigenaren zeggen dat die leeg zijn. Die eigenaren zouden namelijk stuk voor stuk liever met een volle accu aankomen dan met een lege.
:| :roll: :?
joukon schreef:
za 16 dec, 2023 12:50
“Deze batterijen mogen alleen via UPS worden verscheept door vervoerders met een vergunning voor het vervoeren van gevaarlijke goederen.”
Dus niet door een particulier. Ergo: UPS e.d. brengen hier geen oplossing.
Ik denk dat een lege accu ongeveer net zo gevaarlijk is als een volle. Het gevaar zit ‘m in een runaway van een chemisch proces igv bv schade aan de accu.
De chemische stoffen zijn gewoon aanwezig, of nou geladen is of niet.
Leon schreef:
za 16 dec, 2023 21:26
Ik denk dat de vliegautoriteiten wat kriebelig worden als ze zouden moeten vliegen met een stuk of wat accu's waarvan de eigenaren zeggen dat die leeg zijn. Die eigenaren zouden namelijk stuk voor stuk liever met een volle accu aankomen dan met een lege.
Vliegautoriteiten hebben veel ervaring in het bedenken van controleprocedures die niet afhankelijk zijn van wat de passagier er zelf over zegt (“Goedemiddag meneer, heeft u wellicht in bom verstopt in uw bagage?”)
Ik verdenk ze eerder van luiheid, waardoor we nog steeds geen lege fietsaccu’s mogen meenemen in het vliegtuig.
Flix schreef:
zo 17 dec, 2023 10:07
Ik denk dat een lege accu ongeveer net zo gevaarlijk is als een volle. Het gevaar zit ‘m in een runaway van een chemisch proces igv bv schade aan de accu.
De chemische stoffen zijn gewoon aanwezig, of nou geladen is of niet.
Wellicht zijn er andere methoden dan de (beschadigde) accu onbeschermd in de handbagage mee te nemen. Op veel schepen staan bijvoorbeeld de accu’s in een speciale beschermende accubak.
Flix schreef:
zo 17 dec, 2023 10:07
De chemische stoffen zijn gewoon aanwezig, of nou geladen is of niet.
In een lege accu zitten andere stoffen dan in een volle. Dat is namelijk het bestaansrecht van een accu.
Arnoudt schreef:
zo 17 dec, 2023 10:10
Vliegautoriteiten hebben veel ervaring in het bedenken van controleprocedures die niet afhankelijk zijn van wat de passagier er zelf over zegt (“Goedemiddag meneer, heeft u wellicht in bom verstopt in uw bagage?”)
Probleem met accu's is dat je er geen sensor in kunt steken die zegt of hij vol is of leeg. De electronica erbij probeert het wel aan voltages en klemspanningen te meten en/of houdt al dan niet goed bij wat er qua stroom in- en uit is gegaan maar je kunt de laadtoestand van een accu niet direct meten. De onderhoudstoestand kun je al helemaal niet meten.