Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg - Forum Wereldfietser

Velg

Beste wereldfietsers,

Ik ga vanaf begin april fietsen naar Jordanië.
Heeft iemand ervaring met lange fietsvakantie en die dan gebruikt heeft gemaakt van velgremmen?

Mvg,

Job
Jazeker…waar ben je bang voor? Dat het stuk gaat? Alles kan stuk.

(Als je ver wil komen zou ik niet teveel remmen 😉)
De antwoorden op de vragen van TS zijn ja en ja, maar wat is het probleem?
BTW: de titel heeft weinig relatie tot de vraag. (Laten we eerst wachten op reactie.)
Antwoord op beide vragen is 'ja'.
Dit jaar de velg van mijn 16 jaar oude Santos voor het eerst vervangen. Dit omdat deze te dun werd. Maw: je kan heel veel remmen voordat een velg doorgesleten is. Vaak zit er ook een 'indicatie-sleufje' in een velg waaraan je kan zien of de velg vervangen moet worden omdat ie te dun wordt. Ik ben fan van velgremmen. Dit omdat het een simpel systeem is. Bij problemen krijg ik het zelfs gerepareerd (en dat wil wat zeggen). En dat zou ik niet van mezelf durven te zeggen bij schijfremmen, hydraulische systemen, etc. En ja....iets minder remkracht, maar dat beschouw ik als een luxe probleem.
In Jordanie fietst niemand.... remmen dus ook niet!....Blokjes meenemen dus.
In Jordanië regent het niet, dus goede blokjes en velgen slijten dan niet.
Als ik de uitschieters weg streep is het gemiddelde wat een redelijk goede velg haalt met velgremmen 20 a 25.000km bij mensen die ook woon/werk fietsen.
Remblokken variëren nogal maar van de Magura velg remmen gaan tot 10.000km mee als de remmen goed gemonteerd zijn en er geen lucht inzit.
Mr. Z schreef:
do 07 dec, 2023 19:27
Als ik de uitschieters weg streep is het gemiddelde wat een redelijk goede velg haalt met velgremmen 20 a 25.000km bij mensen die ook woon/werk fietsen.
Remblokken variëren nogal maar van de Magura velg remmen gaan tot 10.000km mee als de remmen goed gemonteerd zijn en er geen lucht inzit.
Beide beweringen betwijfel ik.
Mijn Magura remblokjes heb ik vervangen na 20.000 km, niet omdat ze op waren maar omdat ik het onzin vind om op belangrijke onderdelen als remmen en banden te bezuinigen.
Velgen gaan volgens mijn ervaring makkelijk 50.000 km mee. (ik heb nog nooit een velg vervangen)
Jij fiets denk ik ook niet erg veel in de regen :D en je bent denk ik wel zuinig op je fiets. Bovendien is het aantal afdalingen in jouw omgeving niet erg groot.
Ik fiets denk ik nóg minder in de regen, maar daar staan dan meer afdalingen tegenover.

Opspattend scherp en hard zand kan in bepaalde omgevingen ook de slijtage gaan domineren, ook al gaat het om milligrammen. Ik woon in een lössgebied. Dat zou kunnen schelen, maar ik heb daar ook geen snipper bewijs voor...

Ik ben met blokjes tot aan 30.000 km gekomen en ze zijn nog niet op. Met velgen ben ik op meerdere fietsen tegen de 40.000 gekomen. Die hadden dan geen slijtagegroef, dus ik heb daar niet echt een idee van. Bij één fiets zit ik op 30.000 en daar kunnen nog zeker 20.000 km bij.

Een factor twee in slijtage door onbekende oorzaken is niet opzienbarend.
Daarom zei ik ook als ik de uitschieters weg streep, dat zijn jullie dus, en ook de klant die na 12.000 allebei zijn velgen versleten had.

Ben wel vergeten te zeggen dat het om de achter velg gaat, voor gaat meestal 2 x zo lang mee.

Maar die 20 tot 25.000km heb ik van jaren lang onderhoud aan fietsen van veelfietsers, 1 klant had elk jaar nieuwe velgen en een nieuwe Gates aandrijving nodig, die fietste rond de 25.000 per jaar.
Een dame had elk 1.5 jaar een nieuwe Gates aandrijving nodig maar geen velgen, die hadden een ceramische laag op het remvlak, toen ik bij mijn toenmalige werkgever vertrok hadden die zonder een spoor van slijtage 120.000 km gereden.
.
Hier net na iets meer dan 55.000 km de velgen laten vervangen. Gaastra, met Magura firmtech remmen. En ik heb de eerste 40.000 km door weer en wind ww verkeer gedaan met deze fiets, naast de fietsvakanties. En de laatste jaren met fietsvakanties ook best wat regen gehad.
Een velg die versleten is wordt hol. Meestal zit er ergens een slijtage indicator in de vorm van een speldenprikgaatje. Als je je de zijkant van bankpas recht tegen de velg aan houdt, kun je ook zien hoever de velg versleten is. Je bankpas is recht. Je velg hopelijk ook.
Het is alleen onmogelijk om het verschil te zien tussen half versleten en helemaal versleten. Van een van mijn fietsen waren de velgen na 20.000 km duidelijk hol. Na 35.000 km waren ze ook hol.
Die velgen hadden geen indicator. Zo'n gaatje dat ineens opdoemt vind ik ook maar raar; dan zit je toch af en toe nerveus te kijken of en een gat in je velg zit. Ook bij verkoop zal een koper wellicht verwachten volgende week een gat te zien.
Een groef geeft meer duidelijkheid. Aan mijn oude fietswielen van nu kun je zien dat ze gebruikt zijn, maar ook dat ze nog lang niet versleten zijn.
sjefke schreef:
do 07 dec, 2023 18:56
In Jordanie fietst niemand.... remmen dus ook niet!....Blokjes meenemen dus.
Nog een tip: blijf weg uit Amman: tientallen (hele) steile hellingen met 4 baanswegen zonder baanscheiding.
Beste forumleden,

Alvast excuus voor mijn trage reactie en dank voor alle antwoorden.

Mvg,

Job