Additionally, paste this code immediately after the opening tag: een uitdaging - Forum Wereldfietser

een uitdaging

Voor volgend jaar 5 weken vakantie aan gevraagd, en zowaar gekregen. Alleen had ik over de data niet veel te zeggen.
En wat ik niet verwacht had gebeurt natuurlijk. Ik mag 1 april weg en moet 6 mei weer beginnen.
Niet het allerergste, maar mijn reisplannen en/of uitrusting moeten wel wat aangepast worden.
Het orginele plan( al van voor corona ) is om eindelijk de Necklace of the North te fietsen vandaar uit richting Krakow en Auswitz als eindpunt Dresden. Het grootste probleem is dat veel van de route onverhard is, campings zeldzaam zijn en het weer volgens https://klimaatinfo.nl/ net zo beroerd is als hier in April. 4 seizoenen op 1 dag dus.
Meestal reis ik behoorlijk minimalistisch dus dat is uitdaging 1

Mijn vraag is heeft iemand ervaring met fietsen in noord/west Polen? Is daar zo kort na de winter wel onverhard te fietsen?

optie 2 slovenie/kroatie zijn er bijna nog geen campings open en wild kamperen niet toegestaan, En hotels enz voor mij niet betaalbaar. Dus slaan we nog even over.

optie 3 is naar Rome, campings zijn er voldoende open, Reitsma`s route vanaf Venetie heb ik al gedaan, dus niet zo interesant
Benjaminse vanaf de bodensee ook. Daar vind ik wel een alternatief voor.

Mijn vraag heeft iemand een interesante route om de alpen zo laag mogelijk door te komen? Dit ivm mogelijke sneeuw op de passen.
En zijn er ander dingen waar/plekken waar ik rekening mee moet houden?

Optie 4 is wandelen in Engeland. Maar met een schouder blesure waarschijnlijk niet mogelijk.
In de Cevennen en de Alpes Maritimes kan je al redelijk vroeg in het jaar op redelijk weer rekenen.
Hier een link voor Franse fietsroutes.
Maar waarom niet in Spanje gefietst?
Via Kandersteg (1271 m) en dan met de autotrein (fietsers en wandelaars kunnen ook mee) door de berg naar de andere kant is een optie al heb ik in mei ook nog wel sneeuw gehad. (Vergis je overigens niet in de afdaling als de trein door de tunnel is, het beste laat je alle auto's eerst naar beneden razen) In Brig kun je dan als de Simplon dicht zit ook met de trein door de berg naar Italië, ook de Simplon wil in mei nog wel eens dicht zitten dus in april is dat zeker een mogelijkheid.
hesta schreef:
ma 27 nov, 2023 21:17
...de Necklace of the North te fietsen...
Wat is dat? Google says no...
Flix schreef:
hesta schreef:
ma 27 nov, 2023 21:17
...de Necklace of the North te fietsen...
Wat is dat? Google says no...
Zoek op greenway necklace of the North dan vind je hem wel.


In spanje fietsen heb ik naar gekeken maar vervoer heen en terug is lastig als je niet wilt vliegen.
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 03:38
In spanje fietsen heb ik naar gekeken maar vervoer heen en terug is lastig als je niet wilt vliegen.
Neem de Flixbus naar Bordeaux, Toulouse of Barcelona. Extra bagage boeken (7€50), wielen uit de fiets, wat plastic rond (of in een tas). Niks lastig aan, hoogstens wat oncomfortabel.
CarlW schreef:
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 03:38
In spanje fietsen heb ik naar gekeken maar vervoer heen en terug is lastig als je niet wilt vliegen.
Neem de Flixbus naar Bordeaux, Toulouse of Barcelona. Extra bagage boeken (7€50), wielen uit de fiets, wat plastic rond (of in een tas). Niks lastig aan, hoogstens wat oncomfortabel.
Voor mij zeer oncomfortabel aangezien ik wagenziek ben. 1 keer met cycle tours naar Skagen in Denemarken geweest. Nooit meer een lange busreis als het niet noodzakelijk is.
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 09:34
Nooit meer een lange busreis als het niet noodzakelijk is.
5 weken kunnen fietsen in Spanje: het is noodzakelijk.
Vlak de Alpen niet bij voorbaat al uit. Ik heb afgelopen jaar (ook april en mei) volgende site intensief gebruikt om de status van de passen in Zwitserland te raadplegen dolegen: https://alpen-paesse.ch/en/

Je gaat in een periode dat er met wat mazzel al best wat open kan zijn :)
CarlW schreef:
di 28 nov, 2023 09:37
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 09:34
Nooit meer een lange busreis als het niet noodzakelijk is.
5 weken kunnen fietsen in Spanje: het is noodzakelijk.
Voor kunnen fietsen in Spanje wel.
Maar voor willen fietsen in Spanje niet. En Spanje en Portugal staat op nr 30 van mijn wensen lijstje :) Dus voor nu geen noodzaak.
Ben ooit naar Santiage de Compostella gefietst. Heb genoten maar het land heeft niet mijn hart gewonnen. Wil ik het niet verder verkennen? Best wel ooit, misschien als ik onbeperkt de tijd heb over een jaar of 8.
Maar dan is scandinavie en schotland eerst
Polariteit schreef:
di 28 nov, 2023 10:17
Vlak de Alpen niet bij voorbaat al uit. Ik heb afgelopen jaar (ook april en mei) volgende site intensief gebruikt om de status van de passen in Zwitserland te raadplegen dolegen: https://alpen-paesse.ch/en/

Je gaat in een periode dat er met wat mazzel al best wat open kan zijn :)
Die vlak ik ook zeker niet uit. Via de trein kan ik altijd wel ergens een pas over. Vind die berg op fietsen altijd een ramp maar de beloning is zo groot.
En omdat de hogere passen waarschijnlijk nog niet open zijn zoek ik lagere alternatieven.
Bedankt voor je link
Is de balkan niet een optie voor je? Met trein en fiets naar Italie, boot over naar Albanie en touren maar!

Prima weer, wildkamperen / bij locals slapen, af en toe een ho(s)tel (20€ pppn max).

Gastvrije mensen, veel te zien en doen.. ik vond het er fantastisch.
Alpineflower schreef:
di 28 nov, 2023 11:11
Is de balkan niet een optie voor je? Met trein en fiets naar Italie, boot over naar Albanie en touren maar!

Prima weer, wildkamperen / bij locals slapen, af en toe een ho(s)tel (20€ pppn max).

Gastvrije mensen, veel te zien en doen.. ik vond het er fantastisch.
Heb ik overwogen, maar dit levert voor nu nog te veel onzekerheden op. Zeker wat betreft overnachtingen. Wildkamperen heb ik pas 1 keer gedaan in Ierland. Slapen bij locals durf ik simpel weg niet. (helaas). Het idee alleen al bezorgd me echt nachtmerries. Een hostel hanteer ik nog net.
Het staat zeker op mijn verlanglijstje (boven spanje en portugal) Maar heb wat meer voorbereidings tijd nodig.
De Balkan is idd fantastisch, vind ik ook.
Maar is het weer in april daar wel geschikt voor een -beetje lekker- fietsen? Ook al omdat het o.h.a. heel bergachtig is, en soms slechte wegen, dus je wilt daar ook nog niet eens teveel regen, sneeuw en wind overheen hebben.

Spanje wordt hierboven enigszins afgeserveerd. Het Spanje wat je tegen komt op 'de Santiago de C.' is niet per se het Spanje wat je elders in Spanje tegen komt. Naar mijn idee is Spanje (voor zover ik ervaring heb) het beste fietsland van Europa. Heel veel prachtig afwisselde landschappen, genoeg keus tussen (bijna) vlak en bergachtig, heerlijk klimaat, bijna alleen maar rustige wegen (zelfs de verbindende hoofdwegen), heerlijk eten, genoeg accomodaties, goedkoop, veilig, behoorlijk goed bereikbaar.

Als ik in april zou gaan fietsen, wist ik het wel...
Ik ben het met Flix eens: Spanje is een fantastisch fietsland. Voor wat betreft de reis kan je vrij eenvoudig een heel eind richting Spanje komen door met de trein naar Bordeaux te reizen (vanuit Nederland alleen een overstap in Parijs) en je fiets daar laten bezorgen door Camino fietstransport (zie de website).
Ik ga niet naar Spanje. niet dit jaar in ieder geval.

En pas op 8 april zou ik dan mijn fiets kunnen ophalen in Sevilla.
Verlies van een hele week vakantie.
Dus voor nu geen optie
hesta schreef:
di 28 nov, 2023 14:21
Ik ga niet naar Spanje. niet dit jaar in ieder geval.

En pas op 8 april zou ik dan mijn fiets kunnen ophalen in Sevilla.
Verlies van een hele week vakantie.
Dus voor nu geen optie
Ok, maar fiets ophalen kan dus ook in Bordeaux en ook op andere data dan 8 april, zoals vermeld op de website.
Mijn bescheiden tip: de Cote d'Azur en de maritieme Alpen.
De kust is meestal rete-druk maar in die tijd nog niet. Mooi microklimaat daar, als Parijs-Nice daar half maart aankomt, liggen ze vaak al op het strand.
Ga je 10km het binnenland in, dan is het uitgestorven en prachtig. Wel flink op en af.
Oude binnenstad van Nice is aanrader, dan langs de kust naar Monaco, even het f1-traject fietsen en dan via Eze weer terug.
Het was 1 van de mooiste fietsvakanties, voor mij persoonlijk.
Maar hoe overnacht je daar betaalbaar?
Nou ja, wij zaten 2 weken in stacaravan in september en dat was goed te doen. Campings in overvloed daar. Het kán daar stuitend duur zijn maar als je een beetje oplet kan het wel met een bescheiden budget hoor. St Raphaël was mooie uitvalsbasis.