Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsverzekering - Forum Wereldfietser

Fietsverzekering

Nu ik mijn nieuwe fiets heb, waar ik heel blij mee ben. Rijd fantastisch met belt drive, zat ik te kijken naar een fietsverzekering.

Bij Kingpolis betaal ik alleen voor diefstal €14,65 p.m

Verzekering compleet: diefstal, schade, pech hulp en ongevallen €18,15 p.m

Waarde fiets €3400

Wat is jullie mening ervaring met fietsverzekering?

Mario
Heb nog nooit een verzekering op een fiets genomen...
Geldklopperij in mijn ogen.
Voor mij geldt in de basis dat ik verzeker wat ik niet kan dragen indien zich iets voordoet met het object.

Als bijvoorbeeld mijn huis tot op de grond afbrandt dan kan ik dat niet uit eigen middelen laten herstellen. Als ik iets veroorzaak met een gevolgschade die heel groot (lees: duur) kan zijn, dan twijfel ik niet om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Etc. etc.

En toch heb ik al heel wat jaren geleden een fietsverzekering afgesloten toen ik een nieuwe Koga kocht. Kon ik zo een nieuwe kopen? Ja (niet van harte uiteraard) dat zou nog wel passen. En toch gedaan :?

Maar ik was er heel blij mee nadat ik over de kop was geslagen en alle defecte en beschadigde onderdelen gratis kon laten vervangen bij de fietsenmaker! :D

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten,

Don
Voor mij geldt in de basis dat ik verzeker wat ik niet kan dragen indien zich iets voordoet met het object.
Dit was ook mijn devies, tot ik een paar jaar geleden voor 4 dagen en ca € 150 een auto huurde in Zweden en vervolgens voor € 500 schade had omdat ik een steentje op de voorruit kreeg. Dus sindsdien sluit ik altijd een extra verzekering af als ik een auto huur. Mijn fiets is ook tegen diefstal verzekerd, het zal wel niet lonen.
Mijn fiets heb ik voor 1 jaar verzekerd voor €18,40 p.m. voor schade, ongeval, pech en diefstal.

Als mijn fiets na een jaar niet is gestolen en heb ook geen schade of ongevel gehad, denk ik zonde van het geld.

Is de fiets wel gestolen en of schade of ongeval gehad, denk ik, had ik de fiets maar wel verzekerd.

Over 1 jaar weet ik het antwoord.

Mario
mdw schreef:
di 24 okt, 2023 14:33
Heb nog nooit een verzekering op een fiets genomen...
Geldklopperij in mijn ogen.
Als het alleen om diefstal gaat niet doen. Gewoon je fiets goed op slot zetten of zelfs niet stallen, zoals ik met mijn racefiets doe. Die staat altijd naast mij,
Je krijgt meestal dagwaarde uitgekeerd. Dat gaat vaak hard. In jaar 2, dus na 365 dagen + 1 dag na aankoop, krijg je dan slechts 66% van de waarde vergoed bij diefstal. Een jaar later nog maar 33%. Voor jou is die fiets dan nog nieuw. maar voor de verzekering niet.
Wil je toch verzekeren? En ook schade door vallen meeverzekeren? Sluit je dan aan bij de NTFU en kies hun verzekering. Dan word je in elk geval niet getild.
Je krijgt meestal dagwaarde uitgekeerd.
Een voor drie jaar afgesloten fietsverzekering betaalt drie jaar lang de aanschafprijs terug.
Dat is allemaal niet waar. Ik ben verzekerd bij kingpolis en die keert, zolang de fiets is verzekerd het verzekerde bedrag uit. Wereld wijde dekking.


18,50x36 =666 is dus niet de waarde van de fiets. Die is €3400

Naar 1 jaar kan ik de verzekering opzeggen.

In mijn polis staat:

Het is belangrijk dat u binnen 5 dagen (online) aangifte doet. Dan zorgen wij ervoor dat uw diefstalclaim snel en goed wordt afgehandeld. Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.

Mario
Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.
Dit is geen fijne clausule. Hierdoor zit je aan de fietsenzaak vast waar je je gestolen fiets hebt gekocht. Mogelijk heeft die op het moment dat jij een nieuwe fiets moet uitzoeken niets geschikts in de aanbieding.
Bert,

Snel verkoopt Janjanssen. Als ik er een wil hebben dan kan ik die volgens hun configurator, naar inzicht samen stellen. Duurt alleen 6 weken.

Toevallig sprak ik iemand van kingpolis, die mij vertelde dat ik ook in andere fietsen zaken een fiets mag kopen. Zij keren alleen het verzekerde bedrag uit. Kost de fiets meer, betaal ik dat bij.

Trouwens, zie jij maar een fiets te kopen met een rohloff naaf met beld drive, son achterlicht, magura mt schijfremmen en goede koplamp en alfine dynamo met almotion banden voor €3300.

Mario
supermario schreef:
wo 25 okt, 2023 21:06
Dat is allemaal niet waar. Ik ben verzekerd bij kingpolis en die keert, zolang de fiets is verzekerd het verzekerde bedrag uit. Wereld wijde dekking.


18,50x36 =666 is dus niet de waarde van de fiets. Die is €3400

Naar 1 jaar kan ik de verzekering opzeggen.

In mijn polis staat:

Het is belangrijk dat u binnen 5 dagen (online) aangifte doet. Dan zorgen wij ervoor dat uw diefstalclaim snel en goed wordt afgehandeld. Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.

Mario
Ten eerste:

Een verzekering is een voorziening die opgelopen schade vergoed (volgens de dekking op de polis), die je zelf niet kunt en/of wilt dragen.

Ten tweede:

Ik lees hierboven en in andere reacties dat e.e.a. verkeerd geïnterpreteerd wordt.

Het verzekerd bedrag is het bedrag waar de fiets voor verzekerd is. Dit is vast en zeker terug te vinden op je polisblad, of anders na te vragen bij je verzekeraar.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het 18,50 x 36 is. € 18,50 is namelijk je verzekeringspremie en dat is totaal wat anders dan een verzekerd bedrag. (Ergens anders noem je overigens € 18,40 als maandpremie).

Zo ook het letterlijk nemen van “Na goedkeuring van de diefstalclaim kunt u bij uw rijwielzaak een nieuwe fiets uitzoeken.” een verkeerde interpretatie is.

“Uw” rijwielzaak zal maar gestopt zijn als rijwielzaak, dan ben je mooi in de aap gelogeerd.
Niet dus.

Verder zou ik me bij onduidelijkheden en voor vragen over je fietsverzekering uitsluitend wenden tot de verzekeringsmaatschappij of je tussenpersoon (door wie je de verzekering hebt laten adviseren) in plaats van op het forum hier, tenzij er mensen op het forum zijn met het diploma WFT Schade Particulier en deze mensen willen reageren.
Ik reageerde alleen maar op iets waar ik het niet mee eens ben.

Mario
Ik zou deze eens doornemen, Mario. Dan wordt er misschien meer duidelijk:

https://kingpolis.nl/site/download/1diIImdjCfZN

Zo staat er o.a.:

Is uw fiets minder dan 5 jaar oud?

Heeft u uw fiets nieuw gekocht, en wordt uw nieuwe fiets gestolen, of gaat deze total loss? Als de fiets op dat moment nog geen 5 jaar oud is, mag u een nieuwe fiets uitzoeken bij uw rijwielzaak. Wij hanteren geen afschrijving. Bij diefstal betaalt u geen eigen risico. Ook schade aan de fiets bij een poging tot diefstal is verzekerd. Let op: u krijgt dus geen geld.


Het lijkt me meer dan de moeite waard om het document zorgvuldig door te lezen. Dat voorkomt misverstanden.
En wil je nog meer weten, dan kun je ook de polisvoorwaarden doorspitten.


Nee, ik heb geen belangen in/bij Kingpolis.
Ja, ik heb (o.a.) het diploma WFT Schade Particulier.