Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinen in Spanje - Forum Wereldfietser

Treinen in Spanje

Dag Allemaal,
We hebben onze fietsreis El Cid dit jaar na 9 dagen moeten onderbreken.
Dus in 2024 fietsen we de route verder.
Eenmaal op onze bestemming moeten we terug naar onze startplaats naar onze wagen.
En dat willen we met de trein doen.
Weet er iemand de link van Renfe voor regionale treinen waar onze trekkersfietsen zonder demonteren mee kunnen.
Vanwaar we onze reis zouden verderzetten (parking auto/ hotel/ verblijfplaats) hangt eigenlijk af van de bereikbaarheid met de trein.
Ik spreek een mondje Spaans.
Mvg,
Roeca
Ik heb ooit proberen uit te zoeken hoe je van Valencia naar Burgos zou kunnen komen per trein maar heb dit uiteindelijk opgegeven. Het waren iets van vijf verschillende soorten treinen. Ik kwam er echt niet uit.
Je parkeert dus de auto bij een beginpunt, gaat dan fietsen met alles erop en eraan, en bij het eindpunt wil je met z’n allen, plus fietsen, met de trein terug naar waar de auto staat?
Ik zou het anders doen: op het eindpunt een overnachting, 1 persoon met de trein terug, met de auto naar eindpunt, dan alles en iedereen inladen en naar huis.
Als de verbinding en richting goed is, is het een prima systeem. Ik ben zo ooit van Madrid naar Burgos teruggereisd, dat was 4 uur zitten en klaar. Als ik de auto had moeten halen om om mijn reisgenoot op te pikken had ik uiteindelijk 4x tussen die plaatsen gereisd: 1x per fiets, 1x per trein en 2x per auto.
roeca schreef:
ma 23 okt, 2023 21:48
Dag Allemaal,
We hebben onze fietsreis El Cid dit jaar na 9 dagen moeten onderbreken.
Dus in 2024 fietsen we de route verder.
Eenmaal op onze bestemming moeten we terug naar onze startplaats naar onze wagen.
En dat willen we met de trein doen.
Weet er iemand de link van Renfe voor regionale treinen waar onze trekkersfietsen zonder demonteren mee kunnen.
Vanwaar we onze reis zouden verderzetten (parking auto/ hotel/ verblijfplaats) hangt eigenlijk af van de bereikbaarheid met de trein.
Ik spreek een mondje Spaans.
Mvg,
Roeca
Vanwaar op de El Camino del Cid willen jullie op de fiets vertrekken?
Een paar jaar geleden fietste ik de Ruta Iberica. Omdat ik de pas van Segovia naar Cercedilla te zwaar vond om te fietsen heb ik in Segovia een treinticket via internet gekocht op de site Renfe.com, de treinorganisatie, met creditcard. Je kunt daarbij aangeven dat de fiets meegaat. Voor andere trajecten moet dat denk ik ook wel lukken.
roeca schreef:
ma 23 okt, 2023 21:48
Dag Allemaal,
We hebben onze fietsreis El Cid dit jaar na 9 dagen moeten onderbreken.
Dus in 2024 fietsen we de route verder.
Eenmaal op onze bestemming moeten we terug naar onze startplaats naar onze wagen.
En dat willen we met de trein doen.
Weet er iemand de link van Renfe voor regionale treinen waar onze trekkersfietsen zonder demonteren mee kunnen.
Vanwaar we onze reis zouden verderzetten (parking auto/ hotel/ verblijfplaats) hangt eigenlijk af van de bereikbaarheid met de trein.
Ik spreek een mondje Spaans.
Mvg,
Roeca
RENFE heeft een mooi app.
Trein vervoer met fiets wordt in Spanje steeds lastiger. Er komen i.p.v. boemeltjes steeds meer hoge snelheid treinen en die nemen geen onverpakte fietsen mee. Vergelijkbaar met de Thalys in Frankrijk.
Ik liep hier ook tegenaan toen ik verleden jaar van Santiago de Compostella naar Burgos wilde treinen. Uiteindelijk gevlogen en fiets en bagage op laten halen.
Dag Allemaal,
Waar willen we vertrekken?
Op 1 juni 2023 zijn we met de wagen in Burgos aangekomen
(eerst Burgos bezocht, 3 dagen en auto op camping achtergelaten) en daarna vertrokken.
In het begin viel de T° best mee maar na een week ging het over de 35-38 °C.
We konden niet vroeger vertrekken omdat mijn schoonmoeder overleden was.
We gaan nu niet vertrekken vanuit Burgos, maar zien op een kaart van het Spaanse spoorwegennet waar er een treinstation kunnen vinden met een hotel of camping in de nabijheid.
En doen we bij het terugkeren er een dag over met boemeltreinen dan is het zo.
Eventueel in combinatie met een taxi, €€€ +/- min. €0.50/km heen en terug.
Er zijn zoveel treinnetwerkplannen dat je de bomen in het bos niet ziet.
Mvg,
Roeca
roeca schreef:
di 24 okt, 2023 16:10
Dag Allemaal,
Waar willen we vertrekken?
Op 1 juni 2023 zijn we met de wagen in Burgos aangekomen
(eerst Burgos bezocht, 3 dagen en auto op camping achtergelaten) en daarna vertrokken.
In het begin viel de T° best mee maar na een week ging het over de 35-38 °C.
We konden niet vroeger vertrekken omdat mijn schoonmoeder overleden was.
We gaan nu niet vertrekken vanuit Burgos, maar zien op een kaart van het Spaanse spoorwegennet waar er een treinstation kunnen vinden met een hotel of camping in de nabijheid.
En doen we bij het terugkeren er een dag over met boemeltreinen dan is het zo.
Eventueel in combinatie met een taxi, €€€ +/- min. €0.50/km heen en terug.
Er zijn zoveel treinnetwerkplannen dat je de bomen in het bos niet ziet.
Mvg,
Roeca
Het probleem waar ik tegenaan liep is dat er op belangrijke trajecten helemaal geen boemeltjes meer rijden. Daarvoor in de plaats hoge snelheid treinen.
Je hebt een Spanje twee spoorbreedtes. Op normaalspoor rijden alleen hogesnelheidstreinen. Daarin kunnen in Spanje geen fietsen mee. Je hebt ook breedspoor. Daar kunnen ook regionale treinen, en medio distancia (MD) treinen rijden. Daarin kunnen wel fietsen mee. Als je zegt waar je wenst beginnen, kan ik kijken waar een station is waar je met de fiets in de trein kunt komen. Waar zijn jullie afgelopen zomer gestopt?
Veel keuze op de El Cid-route is er niet. Volgens een artikel op es.wikipedia is dit het spoorwegnet in 2023:
Afbeelding
Leon schreef:
wo 25 okt, 2023 10:55
Veel keuze op de El Cid-route is er niet. Volgens een artikel op es.wikipedia is dit het spoorwegnet in 2023:
Afbeelding
El Camino del Cid Kruist een paar keer een spoorlijn waarop ook regionale en MD-treinen rijden waarin fietsen meekunnen.
Dat zijn die rode lijntjes op de kaart die je citeert. Meer spoorlijnen zijn er AFAIK niet in gebruik.
Volgend jaar wil ik na een fietsreis naar Santiago van daar met de trein richting Pamplona. Dan vanuit Pamplona met de fietsbus naar Nederland.
Ik liep ook tegen het probleem aan dat de routeplanner van Renfé altijd kiest voor hogesnelheidslijnen. De enige manier om dat te voorkomen is de reis in stukjes knippen van regionale verbindingen en die stukjes in de reisplanner invoeren.
Na veel gepuzzel kwan ik tot dit reisschema:
Schermafbeelding 2023-10-25 122905.jpg
Tot Bilbao kun je reizen met Renfé; van daar gaat het verder met Euskotren.

Intussen heb ik een paar stukjes trein tussen Ferrol en Oviedo ingeruild voor een aantal uren fietsen. 8 Uur treinen achter elkaar vond ik wat veel van het goede.
Met of zonder fiets etappes; reken op bijna een week reizen vanuit Santiago tot aan de Pyreneeën.
Dag Allemaal,
Hartelijk dank voor de info.
Het plan, van thuis met de auto naar Berlanga de Duero.
Dat is een plaats waar we in het voorjaar gepasseerd zijn.
Toen volgenden we " In het spoor van El Cid" van Clemens Sweerman.
Maar als je de Spaanse versie fietst volg je vanaf deze plaats een ander, wel redelijk gelijklopend, traject.
Onze vertrekplaats ligt op 52 km van Soria.
Als, als het juist is, zouden we van Alicante naar Soria sporen, met fiets en bagage, en dan met een taxi of iemands anders,
of met de fiets de 50 km overbruggen.
We zien wel.
Ik heb een nicht die ruim 40 jaar in Alicante woont.
Spijtig is ze niet vertrouwd met het RENFE.
Mvg,
Roeca
Ik heb gezocht, maar ik kom er niet uit.
IK zie nieuwe treintypes en ik weet niet of daarin ruimte is voor de fiets.
Bij Medinaceli kruist de Camino del Cid de spoorlijn tussen Madrid en Zaragoza. Er is daar een station. Daar stopt een regionale trein waarin fietsen meekunnen. Er is daar ook een hotel.
Er gaan vanaf het eindpunt Valencia treinen naar Zaragoza. Dat waren een paar jaar geleden treinen waarin de fiets meekon. Dit zijn nu nieuwe treintypes.
Jij wenst echter nog naar jouw nicht in Alicante te gaan. Zou je dus met de trein van Alicante naar Valencia moeten. Ook in deze treinen is het voor mij onduidelijk of er nu nog fietsen meekunnen.
Kan jouw nicht in Alicante daar naar de informatie in dat station gaan en vragen naar de mogelijkheden om met de fiets in de trein via Valencia en Zaragoza in Medinaceli te komen?

Reken erop dat er in Spanje aanzienlijk minder treinen rijden dan in België. Op een groot aantal lijnen rijden slechts twee treinen per dag. Ook een trein per dag komt voor. Reken erop dat je onderweg tijdens jouw treinreis minstens een keer moet overnachten. Overigens is Zaragoza een interessante stad. Belangrijk is wel een hotel met een veilige plek voor de fiets. Laat eerst echter jouw nicht informeren in Alicante.

Saludos cordiales,

Bert
Dag Bert,
Mijn nicht heeft Renfe per mail aangeschreven omdat telefoneren ..... een kastje naar de muur verhaal is.
Zij heeft de vraag gesteld zoals jij dat in je bericht hebt vermeld.
Ik zie welk antwoord ze zal krijgen.
Nogmaals bedankt voor de moeite.
Mvg,
Roeca
Er zijn in Spanje ook een hoop bussen waarin de fiets mee kan. Bij Alsa heb je een hoes nodig, die ze zelf ook verkopen (volgens de website, dit zou ik wel controleren). Fietsplekken zijn te reserveren in de de app. Ze hebben plek voor 4 fietsen per bus en het netwerk is in het noorden van Spanje beter dan het treinnetwerk.
ErikB81 schreef:
do 26 okt, 2023 18:21
Er zijn in Spanje ook een hoop bussen waarin de fiets mee kan. Bij Alsa heb je een hoes nodig, die ze zelf ook verkopen (volgens de website, dit zou ik wel controleren). Fietsplekken zijn te reserveren in de de app. Ze hebben plek voor 4 fietsen per bus en het netwerk is in het noorden van Spanje beter dan het treinnetwerk.
Fietshoezen zijn ook te koop bij Decathlon. Deze buitensportzaak heeft aardig wat vestigingen in Spanje.
roeca schreef:
do 26 okt, 2023 17:44
Dag Bert,
Mijn nicht heeft Renfe per mail aangeschreven omdat telefoneren ..... een kastje naar de muur verhaal is.
Zij heeft de vraag gesteld zoals jij dat in je bericht hebt vermeld.
Ik zie welk antwoord ze zal krijgen.
Nogmaals bedankt voor de moeite.
Mvg,
Roeca
Ik zou vragen of jouw nicht naar de informatie van het station van Alicante kan gaan. Een persoonlijk gesprek is veel effectiever dan een mailtje.