Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wenen-Nederland met ov en e bike. Onmogelijk? - Forum Wereldfietser

Wenen-Nederland met ov en e bike. Onmogelijk?

Via de Donauradweg in Wenen aangekomen is het bijna onmogelijk om met een e-bike terug te reizen naar Nederland met een bus of trein. Flixbus wil geen accu's in de bus. Treinen zijn vaak met ICE met alle rompslomp van demontage wiel, fietshoes e.d.
Ik overweeg om heen met de auto naar Ulm te gaan. Eventueel met lokaal OV naar Donaueschingen.Daar de route te starten en eenmaal in Wenen, met de trein terug naar Ulm te gaan en verder met de auto terug.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Mijn ervaring is er een van 10 jaar geleden. Toen lukte het om per trein en met de fiets in een dag van Wenen naar Utrecht te reizen. Wel een paar keer overstappen. Neem ruime overstaptijden en vertrek zo vroeg mogelijk uit Wenen om eventueel onderweg een gemiste aansluiting te kunnen opvangen.

Een voorbeeld: https://www.bahn.de/buchung/fahrplan/su ... e&bp=false

Jan
Geen enkele spoorwegmaatschappij maakt (bij mijn weten) onderscheid tussen een gewone fiets en een e-bike.
Dus de vraag is eigenlijk hoe je met de trein en fiets (niet als pakket) tussen NL en Wenen reist.
Daar is op dit forum volgens mij genoeg info over te vinden.

Mijn ervaringen zijn dat als je niet naar de allersnelste verbinding kijkt, het meestal prima te doen is. Zo zit ik bv op dit moment in de Trenitalia intercity van Bari naar Bologna met een (e)bike. Loopt als een…trein! :lol:
Zie voor info o.a. https://www.fiets-mee.nl/wenen/

Volgens mij is er ook weinig onderscheid tussen e-bikes of gewone fietsen. Een andere optie is om vanaf Passau met een QDL-ticket (met aanvullend fietskaartje) met stoptreinen te reizen, waarbij fietsen en E-bikes ook mee kunnen. Het is dan even wat overstappen (keer of 6?) maar net te doen om binnen een dag in Arnhem te komen.
In Oostenrijk heb ik geen ervaring, maar paar weken geleden van Titisee naar Heerlen gereisd, met de fiets, ook met IC en ICE. Dag ervoor geboekt, gereserveerd en betaald via Bahn.de. dat ging echt super eenvoudig.
(Stond wel helemaal aan verkeerde kant van perron, was anders dan op het bord stond. Sprinten en kon nog net voorwiel tussen sluitende deuren gooien).
In Duitsland kun je eenvoudig met de boemeltjes het land door, dat is ook nog eens niet duur te noemen, naarmate de dag vordert wordt het natuurlijk wel drukker in de trein en op tijd rijden doet de trein tegenwoordig ook nog weinig dus hou daar rekening mee. In Oostenrijk weet ik niet hoe het tegenwoordig geregeld is maar dat was vroeger prima te doen. Het merendeel van de fietsen die ik in Duitsland gezien heb in de trein een paar weken geleden waren e-bikes, dus daar doen ze echt niet moeilijk over.
Enige nadeel van de bahn.de app is dat je geen fietskaartje online kan kopen, en dus aangewezen bent op een automaat met een vaak onhandig touchscreen, in sommige regionale treinen die de grens oversteken vindt je in de trein ook nog wel eens een kaartjes-automaat. (zoals bijvoorbeeld in de trein die vanuit Hengelo naar Duitsland vertrekt)

Als ik op bahn.de zoek zonder ICE maar wel alle andere mogelijkheden dan zijn er verbindingen genoeg waarbij de snelste je zelfs binnen een dag met maar 3 keer overstappen (2 keer zou ook kunnen) naar Arnhem brengt. Je moet het allemaal wel van te voren plannen en reserveren, op de bonnefooi wordt het vaak wat lastiger zeker omdat je de fiets ook mee wilt, in dat geval zou ik er gewoon een paar dagen voor uit trekken en het onderdeel laten zijn van de reis.
Wat let je om bijtijds de trein te verlaten, een camping op te zoeken en in de namiddag per fiets de omgeving te verkennen.
Precies, maar dan moet je de volgende dag dus wel nieuwe kaartjes kopen of een abonnement hebben aangeschaft (en binnen dezelfde maand reizen. (en niet vergeten het OV abo op tijd op te zeggen) Er is zoveel mogelijk, het uitzoekwerk moet je ook zien als voorpret.
Ik kocht online ook het fietskaartje en meteen de verplichte reservering (voor IC en ICE), in de app kan je als 2de reiziger 'fiets' kiezen. Inclusief het stukje in Nederland. Eerlijk gezegd heeft het gemak mij enigszins verrast. Ik wilde ook terug fietsen naar huis vanaf Titisee, maar mijn fiets niet meer. Dus dag van tevoren gehele treinreis met fiets gepland, gereserveerd en betaald, tot aan Heerlen. Volgende keer plan ik wel wat ruimere overstaptijden. Gemiste IC met reservering, dan sta je een half uur te wachten bij de servicebalie om nieuwe reis te plannen.
Je kunt nu vanaf Wenen met jouw e-bike in de Railjet naar München. Daar overstappen in de ICE met fietsplaatsen naar Hannover. Daar overstappen in de IC Naar Amsterdam. Wel reserveren.
Als het goed is gaan in 2024 (wanneer precies is nog niet duidelijk) nieuwe ICE's rijden tussen Amsterdam en Frankfurt am Main. Met de fiets mee naar het midden en zuiden van Duitsland wordt dan een stuk gemakkelijker en sneller.
Gewoon de Regionalbahn nemen door Duitsland. Hoef je niets van tevoren te boeken, ben je het meest flexibel. Zou in één dag kunnen maar dan moet alles meezitten. Meestal heb je te maken met vertragingen en moet je een volgende trein pakken. Wij doen het de laatste tijd daarom in twee dagen, dat is wel zo relaxed. Ik heb er een video van gemaakt:

Wellicht voor alle duidelijkheid. Er rijden steeds meer nieuwe ICE-treinen waarin fietsen meekunnen, zoals van Düsseldorf naar München en Hannover naar München. Ook e-bikes zijn welkom in de deze treinen. Verpakken of demonteren hoeft niet. Wel reserveren. De fietsplaatsen in deze ICE's zijn in de regel op de kop van het treinstel aan de kant van de tweede klasse
Van Amsterdam naar Frankfurt am Main rijden nu nog oude ICE's zonder fietsplaatsen,. Deze treinen worden echter in de loop van 2024 vervangen door nieuwe treinen met wel fietsplaatsen. Tussen München en Wenen rijdt de Oostenrijkse Railjet. Ook in deze treinen zijn fietsplaatsen: ook voor e-bikes.
Neem in Duisland de tijd om over te stappen. Vertragingen komen vaak voor. Vooral in de zomer zijn er veel reizigers met een fiets, maar de liften op station kunnen klein zijn, zoals in Hannover en Düsseldorf. Liften op de stations van München ,Frankfurt am Main en Leipzig zijn niet nodig, want dit zijn kopstations. Deze stations zijn wel uitgestrekt. Het kan zijn dat je een flinke afstand moet lopen. Dresden Hbf heeft de unieke combinatie van kopstation en doorgaande sporen.
Reserveren voor de fiets kan in Nederland bij:
1) https://www.fiets-mee.nl/ vraag een offerte aan
2)telefonisch bij NS-International
3) Op de stations met kaartverkoop "buitenland" .Dit zijn Amsterdam Centraal, Arnhem Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol.
Je reist eerst van Wenen naar Salzburg. Dat zal het probleem niet zijn.
Daar stap je over op de EC 114 Wörthersee, deze rijdt van Klagenfurt naar Dortmund. Om verder te reizen naar NL stap je uit in Keulen, Düsseldorf of Duisburg. Deze trein heeft een fietsenrijtuig waar 16 fietsen in mee kunnen.
Wel reserveren.
Plaatje: https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... e&rok=2023
Wij hebben deze trein vorig jaar gehad vanaf München naar Düsseldorf. Het is niet de snelste trein, maar landschappelijk een mooie rit, onder andere door het Rijndal.
Vanaf Keulen, Düsseldorf of Duisburg reis je verder naar NL. Dit zijn regionale treinen zonder reservering voor zitplaats en fiets en kunnen druk zijn. Dusseldorf - Arnhem en verder richting Amsterdam kan ook per ICE met mogelijk plaats voor jouw fiets.
Als je gaat reserveren moet je misschien 3 tickets kopen:
1: Wenen -> Salzburg met fietsticket, ik weet niet of je hiervoor moet/kunt reserveren maar als je de datum van terugreis weet zou ik dat wel doen.
2: Salzburg -> Keulen, Düsseldorf of Duisburg, zitplaats en fiets reserveren.
3: Keulen, Düsseldorf of Duisburg -> NL, kaartje en fietsticket.
DaVinci schreef:
ma 09 okt, 2023 00:32
Je reist eerst van Wenen naar Salzburg. Dat zal het probleem niet zijn.
Daar stap je over op de EC 114 Wörthersee, deze rijdt van Klagenfurt naar Dortmund. Om verder te reizen naar NL stap je uit in Keulen, Düsseldorf of Duisburg. Deze trein heeft een fietsenrijtuig waar 16 fietsen in mee kunnen.
Wel reserveren.
Inderdaad, de EC114 is een geschikte trein voor de fietsende reiziger en rijdt een mooi traject langs de Rijn. Via de DB app kun je deze verbinding ook voor de fietsen reserveren. Dus je hoeft niet te bellen. Er is wel één groot probleem: deze trein heeft vrijwel elke dag vertraging, die vaak tot meer dan een uur oploopt en soms stopt hij gewoon in Mainz of Keulen of zo en dan moet je verder maar zien. Is er vertraging van meer dan een uur, dan kun je via DB een deel van de reissom terugkrijgen. Wij hebben dit voorjaar deze trein genomen vanuit Augsburg naar Düsseldorf en kwamen zo laat in Düsseldorf aan dat het nog maar ternauwernood lukte om in Utrecht te komen (pas om half twee 's nachts!).
DaVinci schreef:
ma 09 okt, 2023 00:32
Als je gaat reserveren moet je misschien 3 tickets kopen:
Het probleem met aparte tickets is wel dat je ticket voor het volgende traject simpelweg vervalt als je door vertraging de trein mist. Je hebt geen recht om op een volgende trein te stappen als je niet de hele reis op één ticket boekt.
Ik heb even nagekeken op bahn.de, voor Wenen - Düsseldorf heb je maar één kaartje nodig, alleen kun je nu nog niet reserveren voor volgend jaar.
Onze trein vorig jaar had iets van 20 minuten vertraging in Düsseldorf, alleen de aansluitende trein die naar Venlo zou rijden, reed door personeelsgebrek niet verder dan Mönchengladbach en stonden wij daar rond 22:15 op het perron.
Maar snel op mijn mobieltje een route gemaakt en via Venlo naar huis gefietst waar we tegen 1:00 uur aankwamen.
Iedereen heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag. ‘t zal wel lukken!