Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

165 berichten
Vandaag heb ik wat blingbling aan mijn fiets gedaan.
DSC_0950.JPG
DSC_0954.JPG
Ik ben benieuwd wat je precies gedaan hebt. Heb je nieuwe veren? Geruild met een ander zadel? Zat er chroom onder de zwarte lak?

Ik weet dat het er op een foto altijd scheef uitziet als je een fiets zo fotografeert, maar is dat zadel recht? Het lijkt alsof de brug links gebroken is.
Een lichte scheefstand kun je oplossen door de veren te draaien voordat je de moeren aandraait.
Leon schreef:
wo 20 sep, 2023 19:50
Ik ben benieuwd wat je precies gedaan hebt. Heb je nieuwe veren? Geruild met een ander zadel? Zat er chroom onder de zwarte lak?
Nieuwe veren van een ander Brooks zadel, dat nu van chroom naar zwart is veranderd en binnenkort op Marktplaats te bewonderen zal zijn.
En ach, wat is scheef....
Ik heb het zadel tweedehands van een forumlid - die helaas de laatste tijd weinig meer schrijft op dit forum - gekocht en het was scheef. De prijs was er naar en ik heb nog niet iets gemerkt van die scheefheid, ben er erg blij mee.
DSC_0954_1.JPG
Ik heb ook ontdekt dat als je een foto bijsnijdt zodat de hoogte minder is dan de breedte, dan wordt de foto wel recht neergezet.
Leuke topic! Ik hoop er nog vaak aan te kunnen bijdragen.

Vandaag helaas niet, want werken. :(
Leuk topic. Vanavond: eeuwige geknutsel wanneer het niet uitkomt, bij het snel weghalen van een slag in het achterwiel van mijn regen woon werk fiets gemerkt dat de slag naar de andere kant verschoof, de slag zat dus maar aan 1 kant. Velg was uitgebogen / door geremd. Een 7 speed achterwiel uit de oude voorraad maar gebruikt, casette pas gemaakt met wat ringetjes, met een versleten gripshift en genoeg speling op de derailleur maakt het toch niet uit wat je schakelt… (het schakelt weer prima). Nu weer schone handen krijgen.
Aan de fiets niks, maar ik heb wel een curverbak leeggemaakt zodat ik daar alle fietsvakantiespullen in kan bewaren. Alle dingen lagen 'ergens' los in huis en in de kelder. Ik had de neiging om een kolom toe te voegen aan de paklijst waar in huis het betreffende item ligt. Alles in één bak doen leek mij een betere oplossing :D
Niks, ik ben een viespeuk en doe nooit wat aan mijn fiets. Poets hem nooit en houd de ketting ook nooit schoon. Alleen een druppeltje olie als de ketting kraakt. En dan gewoon eens per twee jaar een nieuwe ketting en tandjes als dat nodig is bij de fietsenmaker, kosten iets van 120 euro.
YvonneS schreef:
do 21 sep, 2023 08:33
Aan de fiets niks, maar ik heb wel een curverbak leeggemaakt zodat ik daar alle fietsvakantiespullen in kan bewaren. Alle dingen lagen 'ergens' los in huis en in de kelder. Ik had de neiging om een kolom toe te voegen aan de paklijst waar in huis het betreffende item ligt. Alles in één bak doen leek mij een betere oplossing :D
Hoe doe je dat met je fietskleding? Stop je die ook in zo'n bak?
Dat schiet niet op zo, qua leuke plaatjes. :cry:

Dus dan maar een foto van afgelopen weekend. Moest een fiets klaarmaken voor een weekje fietsen in Frankrijk komende week. Lang geaarzeld welke ik mee zou nemen, en ik wilde ook weer wel wat nieuws proberen.

Op het laatste moment besloten om dan maar mijn Koga-Miyata test rig uit te rusten met een setje Grand Bois-banden dat ik had liggen en wilde proberen. Die pasten natuurlijk weer niet onder de spatbordjes die op de fiets zaten. :evil:

Dus moest ook een setje nieuwe Honjo's eraan geloven. Veel meer werk dan gepland, natuurlijk.

Anyway, het resultaat werkt, en het eerste proefrondje was veelbelovend. Spatbordafstelling en - afwerking kan nog wat fine-tuning gebruiken, maar dat komt later wel. Eerst maar eens een weekje testen.

Afbeelding
Bronsky schreef:
do 21 sep, 2023 12:28

Hoe doe je dat met je fietskleding? Stop je die ook in zo'n bak?
Nee, kleding ligt gewoon in de kledingkast. Nu heb ik qua speciale fietskleding alleen een fietsbroek en een windstopper, daar doe ik mijn eigen kleren gewoon overheen/onder. Die fietsbroek gebruik ik ook voor dagtochten. Op dit moment zit er een tent, servies, een stoeltje en wat frutsels in de bak. Die wordt deze winter aangevuld met de rest, ik spaar deze winter alles bij elkaar zodat ik in mei een testrondje kan gaan doen.
non-fixie schreef:
do 21 sep, 2023 22:11
Dat schiet niet op zo, qua leuke plaatjes. :cry:

Dus dan maar een foto van afgelopen weekend. Moest een fiets klaarmaken voor een weekje fietsen in Frankrijk komende week. Lang geaarzeld welke ik mee zou nemen, en ik wilde ook weer wel wat nieuws proberen.

Op het laatste moment besloten om dan maar mijn Koga-Miyata test rig uit te rusten met een setje Grand Bois-banden dat ik had liggen en wilde proberen. Die pasten natuurlijk weer niet onder de spatbordjes die op de fiets zaten. :evil:

Dus moest ook een setje nieuwe Honjo's eraan geloven. Veel meer werk dan gepland, natuurlijk.

Anyway, het resultaat werkt, en het eerste proefrondje was veelbelovend. Spatbordafstelling en - afwerking kan nog wat fine-tuning gebruiken, maar dat komt later wel. Eerst maar eens een weekje testen.

Afbeelding
Bij de originele Honjo’s verbleken de RVS Sputterbreds uit het Warehouse in Kielwindeweer?
Vandaag een platte band vervangen langs de kant van de weg.
Lang geleden (11.000 km) dat me dat nog eens overkomen is.
Het was wel mijn eigen domme fout: iets de enthousiast dwars over een scherpe rand van een kassei-oprit gereden (en dat met 32mm slicks).
Snakebite.
Alles leeg op enkele seconden.
Aniphys schreef:
vr 22 sep, 2023 19:58
Lang geleden (11.000 km) dat me dat nog eens overkomen is.
Met 1 lekke band per 11.000 km zit je aardig op mijn gemiddelde, Aniphys.

Nu de zomer komende week nog een keer terugkomt heb ik m'n fietsspullen wederom bij elkaar gepakt om de gravelroute Checkpoint te fietsen. 'Officieel' van Groningen naar het Drielandenpunt, maar met de voorspelde zuidenwind heb ik 'm voor het gemak even omgedraaid.

In voorbereiding daarop vandaag de ketting gesmeerd en de banden op spanning gebracht. Een heikele kwestie: vanwege de ondergrond niet te hard, met bagage niet te zacht. Helemaal nu mijn laatste lekke band een slordige 10.000 km achter me ligt.
Vandaag derailleur afgesteld van mijn nieuwe Surly.
Deze fiets heb ik gekocht voor 'erbij', bedoeld voor weekendjes onverhard.
Het vehicle heeft een stalen frame en lekkere dikke banden (29" x 2,25"). En gedraagt zich heel anders dan mijn Koga WT.
De fiets wordt geleverd in een doos en moet je dus zelf in elkaar assembleren. Dit had ik al gedaan, maar na de eerste 200 km.
nog even wat bijstellen naar wens. Nu nog zoeken naar andere handvatten en Inner bar-ends voor meerdere handposities.
De dure lekgevoelige vakantiebanden weer vervangen door goedkope 'gewone' banden.
En derailleurkabel vervangen, had zijn beste tijd overduidelijk gehad.
Afbeelding
Terra schreef:
zo 24 sep, 2023 18:36
Vandaag derailleur afgesteld van mijn nieuwe Surly.
Deze fiets heb ik gekocht voor 'erbij', bedoeld voor weekendjes onverhard.
Het vehicle heeft een stalen frame en lekkere dikke banden (29" x 2,25"). En gedraagt zich heel anders dan mijn Koga WT.
De fiets wordt geleverd in een doos en moet je dus zelf in elkaar assembleren. Dit had ik al gedaan, maar na de eerste 200 km.
nog even wat bijstellen naar wens. Nu nog zoeken naar andere handvatten en Inner bar-ends voor meerdere handposities.
Heb je een fotootje 😀
Sticker gekleefd
IMG_20230924_125150.jpg
CarlW schreef:
di 26 sep, 2023 09:50
Sticker gekleefd
Leuk nog een Surly.
Hoe bevalt het Moloko stuur?
Terra schreef:
di 26 sep, 2023 11:00
Hoe bevalt het Moloko stuur?
Voor 80%. Even wennen maar ok.

90% zou zijn, hoek tussen handvatten en hoorntjes iets stomper, hoorntjes iets langer. Is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

100%: ook nog paar 100 gr lichter.

Verder richtprijs te duur, enkel met korting kopen (heb ik ook gedaan).
CarlW schreef:
di 26 sep, 2023 15:52
Terra schreef:
di 26 sep, 2023 11:00
Hoe bevalt het Moloko stuur?
Voor 80%. Even wennen maar ok.

90% zou zijn, hoek tussen handvatten en hoorntjes iets stomper, hoorntjes iets langer. Is natuurlijk persoonlijke voorkeur.

100%: ook nog paar 100 gr lichter.

Verder richtprijs te duur, enkel met korting kopen (heb ik ook gedaan).
Helder.
De back-sweep zal inderdaad wennen zijn en de hoek met horentjes is inderdaad wat scherp. En het gewicht, een Surlyis sowieso niet de lichtste.
Daarentegen wel veel mogelijkheden voor handposities en accessoires op het stuur.
Ik zag een aanbieding voor 110 euro, duur?