Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Telefoon opladen terwijl je fietst. - Forum Wereldfietser

Telefoon opladen terwijl je fietst.

De stroom die ik nodig heb om de lichten op mijn fiets te laten branden genereer ik zelf omdat ik fiets. Er zal wel een dynamo of iets ergens in de naaf van mijn wielen zitten. Zou je ook op deze manier je telefoon op kunnen laden terwijl je fietst? Is daar een apparaatje of zoiets voor? Of lukt dat niet?
Ik maak gebruik van de forumslader. Naar alle tevredenheid.

viewtopic.php?t=31342&hilit=forumslader
Ik ben te spreken over de Busch & Muller USB Werk. Die zet je variabele stroom van je naafdynamo om in een constante stroom die je mobiel voedt en dus daadwerkelijk oplaadt en niet alleen op peil houdt. In het algemeen gaat de lading van mijn iPhone binnen 40 /50 km van 50% richting de 100%. Het ding heeft een zgn. bufferaccu, die voor de constante laadstroom zorgt, andere omvormers hebben dat niet altijd, zover ik weet. Is geen inbouw, maar eenvoudig te bevestigen aan je frame of los te bewaren in een stuurtas. En de prijs valt ook mee, in verhouding tot 'concurrentie'. Dus geen ingewikkelde en dure inbouw.
Heb deze omvormer ook bij 2 fietsmaten met android mobiel 'gemonteerd', tot tevredenheid.
Ik zou gewoon een powerbank meenemen. Zijn klein en licht en je kunt er een telefoon al gauw 3 keer mee opladen, afhankelijk van de grootte. Vind ik persoonlijk het makkelijkste
Ik sluit me aan bij de mening van @zivojan.
Op de camping kan je alles snel opladen, bijvoorbeeld met deze hulpmiddelen.
Een dubbelstekker en een dubbelstekker. Deze is trouwens ook handig.
Op een camping wandel ik altijd naar buren met een camper of caravan met mijn kerstboom (telefoon, WakaWaka en horloge) in de handen. Tot nu toe nooit een weigering gescoord.
Of het een goed idee is om te laden met een omvormer via je naafdynamo hangt onder andere af van je fiets, je gekozen omvormer, je laadwensen, je routes en je verblijfplaatsen onderweg.

Goedkope naafdynamo's hebben relatief veel weerstand zodra ze stroom moeten leveren. Dat is natuurlijk niet zo erg als je er af en toe een stukje mee door het donker gaat rijden, maar als je de hele dag electronica ermee wil opladen dan is het toch een beetje een extra rem. Onder andere de betere dynamo's van Shimano, de Shutter Precision, Supernova, en Son hebben hier een stuk minder last van. Al moet die stroom wel opgewekt worden, en da's niet gratis maar levert altijd wel wat weerstand op ;)

Ook moet er een omvormer tussen om opladen mogelijk te maken, zoals ook al geschreven in de link naar de website van Bike4Travel. Welke omvormer gekozen wordt maakt ook nog uit. Bij welke snelheden die je fietst laadt deze, en wat is daarbij dan de oplaadsnelheid? Zit er een buffer-accu in voor als je die snelheden fietsend niet haalt of bijvoorbeeld even stil staat voor een verkeerslicht? En wat is de capaciteit van die buffer-accu dan? Zoals hierboven al gezegd heb je meerdere mogelijkheden. Zoals onder andere de E-Werk en USB-Werk van Busch&Müller, de Cycle2Charge, The Plug van Cinq, de Appcon, de Lumicon, de Forumslader en ook koplampen met USB laadmogelijkheid van bijvoorbeeld Axa. En alles wat ik nog vergeten ben ;)

Hoeveel je ermee op kunt laden heeft zo z'n limieten. Als je je GPS apparaat, laptop, e-reader, tablet, smartphone, drone én videocamera ermee wil opladen dan is dat bij elkaar best aardig wat. Ook het specifieke gebruik van die apparaten telt nog mee. Een los GPS-apparaat voor navigatie is meestal zuiniger dan smartphone navigatie qua energieverbruik. Maar ook navigeren met een smartphone kun je minder dorstig maken, zo is deze vaak veel zuiniger op vliegtuigstand. Voor navigatie kun je naar vliegtuigstand+GPS en een off-line kaart. Als constant het smartphonescherm aanstaat op maximale helderheid scheelt dat ook in vergelijking tot af en toe het scherm uitzetten in bijvoorbeeld een lange klim of bij bijvoorbeeld een lang stuk weg zonder afslagen volgen.

Je routekeuze doet ook nog mee, ga je hele dagen klimmen? Is je route dusdanig veel offroad dat er misschien wel delen gelopen moeten worden? Met lage snelheden wordt er minder tot zelfs niet opgeladen. En ook met maar weinig kilometers op een dag is er natuurlijk maar relatief weinig tijd om je electronica al fietsend op te laden.

Waar je verblijft maakt ook nog uit. Heb je elke dag een stopcontact tot je beschikking in hotel, B&B of camping of wordt het veelal wildkamperen?

Allemaal variabelen die zorgen dat ieder een eigen afweging maakt.

Zelf heb ik een hele tijd met twee powerbanks gereden. Twee kleinere powerbanks met snellaad mogelijkheid tegelijk laden gaat zo sneller dan bij 1 powerbank (-: Opladen van powerbanks gaat tegenwoordig best rap, zeker als je zorgt dat je een powerbank hebt die je kunt snelladen, een goede adapter voor in het stopcontact hebt en een setje goede laadkabels. Zo zou je bijvoorbeeld tijdens lunch of diner in horeca twee powerbanks en smartphone tegelijk op kunnen laden en het zelfs wildkamperend smartphonenavigerend best een tijd uit kunnen houden.

Tegenwoordig ben ik veelal wildkamperend onderweg met Son naafdynamo, Forumslader en een powerbank erbij. Zo heb ik niet meer dat de teruglopende accuprocenten van m'n smartphone, die ik gebruik voor navigatie, samen met steeds leger wordende powerbanks me 'dwingen' richting een stopcontact eens in de paar dagen.

Maar als je (bijna) elke nacht een stopcontact binnen handbereik hebt, lekker een powerbank scoren. En als je het niet met die ene powerbank redt voor een dag met al je electronica, een tweede powerbank erbij. Even je emailadres erop schrijven met een watervaste stift maakt zo'n powerbank misschien net iets onaantrekkelijker voor als je 'm zonder toezicht een nachtje gaat laten laden in bijvoorbeeld een toiletgebouw op een camping. Ook is met een hele nacht laden de laadsnelheid waarmee je de powerbank op kunt laden niet van belang, je hebt dan toch tijd genoeg. En mocht een powerbank toch gestolen worden of kwijtraken, is een vervangend exemplaar op heel veel plaatsen onderweg natuurlijk ook te koop.

Mocht je plannen hebben te gaan vliegen met je fiets&bagage, let wel even op de maximale accucapaciteit die je mee mag nemen op je vlucht.
Dank voor alle tips!
Ik hoef onderweg alleen een telefoon op te laden, dus dat scheelt. Ik navigeer nog old school met landkaart en zelfgemaakte aantekeningen (met knooppunten kom je in NL en DL een heel eind). De telefoon is alleen voor noodgevallen als ik écht de weg kwijt raak. Maar als ik alleen reis kijk ik 's avonds graag een documentaire of luister een podcast. Dan gaat de telefoon sneller leeg.
Als ik echter de prijzen zie van naafdynamo's vs powerbanks, dan ga ik voor de powerbank.
Eh, maar je hebt toch al een naafdynamo? (Of ik begrijp jouw openingspost niet)🤔
JanH schreef:
za 09 sep, 2023 11:24
Eh, maar je hebt toch al een naafdynamo? (Of ik begrijp jouw openingspost niet)🤔
Ik denk het wel, maar ik heb geen idee hoe ik deze kan gebruiken voor de telefoon. Dat zal ik dan bij een fietsenmaker moeten laten fixen. Dan is een powerbank makkelijker (en vast en zeker goedkoper) te regelen.
Normaal gaat de accu van je mobiel makkelijk een hele dag mee, dus:”wat is het probleem”?
rickie schreef:
vr 08 sep, 2023 16:53
Ik ben te spreken over de Busch & Muller USB Werk. Die zet je variabele stroom van je naafdynamo om in een constante stroom die je mobiel voedt en dus daadwerkelijk oplaadt en niet alleen op peil houdt. In het algemeen gaat de lading van mijn iPhone binnen 40 /50 km van 50% richting de 100%. Het ding heeft een zgn. bufferaccu, die voor de constante laadstroom zorgt, andere omvormers hebben dat niet altijd, zover ik weet. Is geen inbouw, maar eenvoudig te bevestigen aan je frame of los te bewaren in een stuurtas. En de prijs valt ook mee, in verhouding tot 'concurrentie'. Dus geen ingewikkelde en dure inbouw.
Heb deze omvormer ook bij 2 fietsmaten met android mobiel 'gemonteerd', tot tevredenheid.
Mag ik vragen op welke dynamo je deze hebt aangesloten?

Ik zit er over te twijfelen om een tweedehands voorwiel te kopen met naafdynamo aangezien mijn Koga Traveller van net voor de invoering van de naafdynamo's was. Ik weet alleen niet zo goed welke dynamo geschikt is om er een telefoon mee op te laden dmv deze omvormer.

Zo'n SON is gaaf maar vooralsnog buiten budget. :wink:
Je kunt je telefoon niet rechtstreeks op de naafdynamo aansluiten en moet een lader aanschaffen.
De voordeligste keuze voor het opladen van de telefoon is de axa koplamp 70 luxx met usb aansluiting.
Een koplamp met automatisch aan- en uitschakelen, afhankelijk van het omgevingslicht en de genoemde oplaadfunctie.
Als je aan het opladen bent dan doet de koplamp het niet als ik het me goed herinner.

Voor mij geldt: als het te donker is dan fiets ik niet, tenzij er geen andere keuze is.
Hi Squinkie, exacte antwoord op je vraag kan ik je (nu) niet geven, fiets staat bij hotel op vasteland Thailand, ikzelf op Koh Tao. Wiel met naafdynamo zo’n 6 jaar geleden bij ‘Rose’ aangeschaft, in deal van voor- en achterwiel, voorwiel met Shimano naafdynamo. Fiets is ‘oude’ Giant, in gebruik als dagelijkse stads- annex reisfiets. Van zogenaamde weerstand heb ik nooit iets gemerkt, combinatie van naafdynamo en Busch-Werk houden mijn iPhone geladen bij hele dag navigeren, ook met gebruik van What’s App en andere apps. Tweede hands wiel met naafdynamo (en goede velg) in combinatie met B&M zeker goedkoper dan SON naafdynamo. Powerbank als back-up mee, ook tablet, voor zekerheid.
Groet van warm en regenachtig Koh Tao! :) 8)
Ps. Als bijkomend voordeel van naafdynamo kan ik ook in donker met verlichting fietsen, zonder geklooi met batterijlampjes en velgdynamo. In donker navigatie nauwelijks nodig , verlichting heel prettig,
Poppink schreef:
vr 26 jan, 2024 01:30
Als je aan het opladen bent dan doet de koplamp het niet als ik het me goed herinner.
Bij mijn fiets (Son+Plug) is het eerder omgekeerd: als ik het licht aan doe wordt er niet geladen.
PeterVanRijn schreef:
vr 26 jan, 2024 07:25
Poppink schreef:
vr 26 jan, 2024 01:30
Als je aan het opladen bent dan doet de koplamp het niet als ik het me goed herinner.
Bij mijn fiets (Son+Plug) is het eerder omgekeerd: als ik het licht aan doe wordt er niet geladen.
Ja, dat is bij mij ook zo. Dus als ik in het donker zou rijden kan ik niet opladen.
Klopt. De axa koplamp aan, laad niet, alleen bij uit, word er geladen.

Eigenlijk is een lader alleen handig voor fietsen buiten europa. Binnen is een powerbank van 5000map al voldoende.

Mario
…Of bij regelmatig wildkamperen.