Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Help!! Mijn MSR buitentent is binnen een jaar versleten??? - Forum Wereldfietser

Help!! Mijn MSR buitentent is binnen een jaar versleten???

Help!! Mijn MSR buitentent is binnen een jaar versleten???

Ik heb vorig jaar een MSR hubba hubba nx2 tent met footprint aangeschaft bij Veneboer outdoor & camping in Drachten voor mijn toertocht door Spanje en Portugal.

Nu is mijn raincover (buitentent) al binnen een jaar versleten. De stof scheurt nsmelijk bij het minste of geringste aan spanning. Mag ik dit van een MSR kwaliteitstent tent in deze prijscategorie bij normaal en zorgvuldig gebruik verwachten?

Ik gebruik de tent ca. 20% van de tijd en deze wordt altijd droog op geborgen. Uiteraard staat de tent zoals elke tent ook in de zon, maar dan had het maar geen tent moeten worden.

Nu lig ik in de clinch met de verkoper (Veneboer), want die wijst naar UV aantasting wat buiten de garantie valt en is in geen enkel opzicht bereid tot een oplossing. Zelf ben ik van mening dat het hier om een ondeugdelijk product gaat. Moet ik dan elk jaar een nieuwe buitentent aanschaffen?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen of eventuele ideeën.

Hartelijk dank alvast.

Jasper
Wettelijke garantie
Garantiebepalingen van Veneboer
MSR garantie.jpg
MSR garantie.jpg (18.1 KiB) 1259 keer bekeken
En tot slot MSR
Jasperpath schreef:
ma 04 sep, 2023 23:08
Ik gebruik de tent ca. 20% van de tijd
Het spitst zich er natuurlijk op toe wat normaal gebruik is.

Wat bedoel je met 20% van de tijd? Hoe lang heb je de tent? "Vorig jaar" kan immers zowel één zomer als twee betekenen en 20% van de tijd, is dat 20% van alle nachten inclusief winterhalfjaar, sinds welke datum? Over hoeveel nachten hebben we het en hoeveel dagen heeft de tent in de zon gestaan?

Ik denk dat normaal gebruik meestal drie of vier weken per jaar is. Dan zou je naar mijn mening, en ervaring bij mensen die ik ken, normaal gesproken er van uit mogen gaan dat een tent van een gerenommeerd merk tien jaar mee gaat.
Een jaar is natuurlijk kort. Maar zeker lichtgewicht tentjes zijn niet gemaakt om veel zonlicht te verduren te krijgen maar eerder om 's avonds op te zetten en 's morgens af te breken.

Ik weet niet wat die 20% van de tijd betekent. Maar als dat inhoudt dat die tent ondertussen 73 dagen heeft buitengestaan, en dat ook overdag dan verbaast me het resultaat ook niet. Polyamide is van alle tentstoffen het meest gevoelig voor UV. Ik ben dus geneigd om (als die interpretatie van 20% correct is) de leverancier gelijk te geven.

Je visie dat een tent maar tegen UV-licht moet kunnen is te kort door de bocht. Als men een tent wil die daar goed tegen kan, dan was een andere materiaalkeuze (en een minder op laag gewicht gerichte tent) een betere keuze geweest.

Renaat
Jasperpath schreef:
ma 04 sep, 2023 23:08
Uiteraard staat de tent zoals elke tent ook in de zon, maar dan had het maar geen tent moeten worden.
Ik vrees dat het hier fout gaat. Dit soort tentjes gaat heel hard achteruit van veel zonlicht.
Rammelen en UV zijn echt immense destructieve krachten in de wereldfietselarij.

In Nederland hebben we ongeveer 10x per jaar UV-index 7, daar wordt dan al voor gewaarschuwd.
In Spanje en Portugal is 9 of 10 heel gebruikelijk. Dan kan het heel hard gaan, zeker als je je tent overdag in de zon laat staan.

High-end outdoorartikelen (tenten, maar bv ook racefietsen) zijn vaak eerder gemaakt op 'features' en performance dan op duurzaamheid. Een moderne lichte aero carbon racefiets van €9K+ is niet beter bestand tegen fietsen in de regen dan een instapmodel van € 1200, eerder slechter.

Maar de communicatie daarover zou zeker eerlijker mogen.
Je zal de gebruiksduur toch moeten uitdrukken in volle dagen in de zon, en erg veel marge is er niet. Als het echt om een tour gaat waarbij je overdag meestal aan het fietsen was ben ik geneigd om je gelijk te geven, misschien valt er dan iets te regelen met MSR. De buitentent van mijn hubba nx was na drie keer 2,5 maand gebruik in ieder geval nog niet op (maar eerder zelden overdag in de zon gestaan).

MSR customer support voor de Benelux zit hier https://cjagencies-baarn.nl/.
Jasperpath schreef:
ma 04 sep, 2023 23:08


Nu lig ik in de clinch met de verkoper (Veneboer), want die wijst naar UV aantasting wat buiten de garantie valt en is in geen enkel opzicht bereid tot een oplossing. Zelf ben ik van mening dat het hier om een ondeugdelijk product gaat. Moet ik dan elk jaar een nieuwe buitentent aanschaffen?
Als het inderdaad gaat om UV-aantasting dan maak je weinig kans. Dat valt normaal gezien niet onder de garantie.
Maar je kunt wel een punt maken tegen de verkoper.
Hij had je heel duidelijk moeten zeggen dat een dergelijke tent niet bedoeld is om langdurig in de felle zon te staan.
Hij had je zelfs een idee moeten geven van de betekenis van "langdurig" in deze.
Dat heeft hij niet gedaan, voor zover ik het begrijp.
Dat was een fout van de verkoper (en wat mij betreft een behoorlijk ernstige fout).
derdekeer schreef:
di 05 sep, 2023 15:17
Als het inderdaad gaat om UV-aantasting dan maak je weinig kans. Dat valt normaal gezien niet onder de garantie.
Een leverancier kan niet iets volledig uitsluiten dat onder normaal gebruik valt. Het gaat om wat je qua lengte/tijdsduur als normaal gebruik kunt verwachten. Dat lees je in vrijwel elk artikel over vergelijkende zaken in het consumentenrecht.
Stel dat de tent na één weekend in de zon (3 nachten, twee dagen) als van ellende uit elkaar was gevallen. Een uitsluiting van zonlicht in de garantie zou dan niet lang standhouden in procedures. Dat zou zijn alsof je een paraplu verkoopt en regen van garantie uitsluit.
Daarom moeten we eerst even wachten totdat Jasperpath de gestelde vraag (aantal dagen) beantwoord heeft.
Mijn Hubba Hubba HP (Voorganger van de NX) heb ik sinds 2011 ca 200 dagen gebruikt en een paar weken geleden het eerste scheurtje geplakt met Tear Aid. Wel een keer preventiefverstevigd bij de rits waar de bovenstok eindigt. Weliswaar niet in Spanje gekampeerd, maar wel tijdens de hete zomerdagen van de afgelopen jaren. Van een tent uit deze prijsklasse mag je m.i.meer verwachten ondanks de hoge UV straling. MSR geeft 3 jaar garantie bij normaal gebruik.
Contact opnemen met MSR lijkt me de beste optie; https://www.msrgear.com/ie/msr-warranty.html
Miek schreef:
di 05 sep, 2023 17:35
MSR geeft 3 jaar garantie bij normaal gebruik.
Contact opnemen met MSR lijkt me de beste optie; https://www.msrgear.com/ie/msr-warranty.html
De overheid schrijft het volgende:
Fabrieksgarantie en verkopersgarantie
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Poppink schreef:
di 05 sep, 2023 17:45
Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Ik denk dat het correcter is het zo te formuleren dat de verkoper de wettelijke garantie geeft en de fabriek de fabrieksgarantie.
Dat laatste kan via de verkoper of rechtstreeks.
Poppink schreef:
di 05 sep, 2023 17:45

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Ik weet niet waarom je dit met dikke letters vermeldt. Maar mijn ervaring is dat zeker bij de premium outdoormerken, de fabrikant/importeur een prima aanspreekpunt is en vaak sneller met een goede oplossing komt, dan de winkel.
20% zou dus rond 72 dagen zijn, dat doen wij niet maar toch wel minstens 30 tot 40 dagen, 2 Vaude tenten meer dan 5 jaar gehad en eigenlijk behalve wat vlekken nog als nieuw, andere tenten gekocht vanwege andere wensen maar wat jouw MSR nu heeft is natuurlijk niet normaal voor een tent in die prijs.

Zou zelf contact opnemen met MSR en als die geen contact wil eisen dat de verkoper de tent naar MSR opstuurt.
Hier ook de MSR Hubba Hubba HP uit 2011. Nu 18 keer mee weggeweest, 224 nachten, 26 dagen dat de tent de hele dag heeft gestaan, was trouwens niet alle dagen heel zonnig. Tape op de naden aan de binnenkant laten wat los maar geen last van lekkage gehad. De buitentent begint ook wat te verkleuren.
De HP variant heeft volgens mij wel een andere buitententstof dan de NX, Dus weet niet of je hier wat aan hebt.

Blijft de vraag van Leon staan:
Over hoeveel nachten hebben we het en hoeveel dagen heeft de tent in de zon gestaan?
Leon schreef:
di 05 sep, 2023 11:03
Jasperpath schreef:
ma 04 sep, 2023 23:08
Ik gebruik de tent ca. 20% van de tijd
Het spitst zich er natuurlijk op toe wat normaal gebruik is.

Wat bedoel je met 20% van de tijd? Hoe lang heb je de tent? "Vorig jaar" kan immers zowel één zomer als twee betekenen en 20% van de tijd, is dat 20% van alle nachten inclusief winterhalfjaar, sinds welke datum? Over hoeveel nachten hebben we het en hoeveel dagen heeft de tent in de zon gestaan?

Ik denk dat normaal gebruik meestal drie of vier weken per jaar is. Dan zou je naar mijn mening, en ervaring bij mensen die ik ken, normaal gesproken er van uit mogen gaan dat een tent van een gerenommeerd merk tien jaar mee gaat.
Beste Leon,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

De tent begon na ca. 11 maanden dat ik deze in mijn bezit had problemen met de buitenstof te krijgen. Ik heb de tent ca. 20% of terwijl 70 dagen gebruikt waarbij deze ca 35 dagen in de zon heeft gestaan, aangezien ik niet elke dag verder reis.

Onder normaal gebruik versta ik de tent volgens handleiding opzetten en afbreken zonder hier ruw mee om te gaan. De tent laten drogen mocht deze vochtig zijn en nooit vochtig opbergen. Verder de tent schoon houden zonder hier chemische vloeistoffen voor te gebruiken.
Leon schreef:
di 05 sep, 2023 17:15
derdekeer schreef:
di 05 sep, 2023 15:17
Als het inderdaad gaat om UV-aantasting dan maak je weinig kans. Dat valt normaal gezien niet onder de garantie.
Een leverancier kan niet iets volledig uitsluiten dat onder normaal gebruik valt. Het gaat om wat je qua lengte/tijdsduur als normaal gebruik kunt verwachten. Dat lees je in vrijwel elk artikel over vergelijkende zaken in het consumentenrecht.
Stel dat de tent na één weekend in de zon (3 nachten, twee dagen) als van ellende uit elkaar was gevallen. Een uitsluiting van zonlicht in de garantie zou dan niet lang standhouden in procedures. Dat zou zijn alsof je een paraplu verkoopt en regen van garantie uitsluit.
Daarom moeten we eerst even wachten totdat Jasperpath de gestelde vraag (aantal dagen) beantwoord heeft.
Ik ben er nogal verbaasd over dat mijn mede compagnon die ook met een MSR hubba hubba nx2 reist die al een paar jaar oud is geen enkel probleem ervaart. Vandaar.
JanH schreef:
di 05 sep, 2023 19:58
Hier ook de MSR Hubba Hubba HP uit 2011. Nu 18 keer mee weggeweest, 224 nachten, 26 dagen dat de tent de hele dag heeft gestaan, was trouwens niet alle dagen heel zonnig. Tape op de naden aan de binnenkant laten wat los maar geen last van lekkage gehad. De buitentent begint ook wat te verkleuren.
De HP variant heeft volgens mij wel een andere buitententstof dan de NX, Dus weet niet of je hier wat aan hebt.

Blijft de vraag van Leon staan:
Over hoeveel nachten hebben we het en hoeveel dagen heeft de tent in de zon gestaan?
Beste JanH

Hartelijk dank voor uw reactie.

Het gaat om ca. 70 nachten waarbij de tent ca. 35 in de zon heeft gestaan.
Jasperpath schreef:
za 09 sep, 2023 22:19
70 dagen gebruikt waarbij deze ca 35 dagen in de zon heeft gestaan, aangezien ik niet elke dag verder reis.
Dat lijkt me erg kort. Het zou betekenen dat je op een wereldreis van twee jaar, wat in deze vereniging een groot aantal mensen gedaan heeft (ik niet) een reeks tenten nodig zou hebben. :shock:

Ik hoop dat je er met de winkel of msr uitkomt.
Berger schreef:
di 05 sep, 2023 19:17
Poppink schreef:
di 05 sep, 2023 17:45

Let op: bij problemen met een product moet de verkoper voor een oplossing zorgen en niet de fabrikant.
Ik weet niet waarom je dit met dikke letters vermeldt. Maar mijn ervaring is dat zeker bij de premium outdoormerken, de fabrikant/importeur een prima aanspreekpunt is en vaak sneller met een goede oplossing komt, dan de winkel.
@Berger ik heb de tekst daar dik aangezet omdat het de tekst is van de overheid.
Die schrijft dat de verkoper het eerste aanspreekpunt is en dat die het probleem dient op te lossen.

Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.


De verkoper mag het probleem in principe niet doorschuiven naar de consument door de consument door te sturen naar de importeur of de fabrikant.