Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief voor (dure) Pinion olie - Forum Wereldfietser

Alternatief voor (dure) Pinion olie

75W90 synthetisch, 10-15 euro per liter schijnt hét alternatief te zijn voor de mini flesjes van Pinion. Uitgebreid lab onderzoek heeft doen uitwijzen dat dit de viscositeit is die Pinion gebruikt voor haar versnellingsbak olie.
https://www.youtube.com/watch?v=BACVU0f ... ckCrockett
bonkers schreef:
vr 01 sep, 2023 10:23
....Uitgebreid lab onderzoek......?
Wie weet wat ze allemaal op het internet slingeren.

In mijn geval gaat het over een Rohloff naaf.
Ik heb ook gedacht over een alternatief. Er staat ergens dat naaimachine olie (Kroon SMO olie) prima werkt.
Toch heb ik een setje gekocht bij de fietsenmaker voor het gigantische bedrag van €21,90.
Dan ontvang je de olie, een flesje spoelolie, een nieuw afsluitboutje, een spuitje en een gebruiksaanwijzing.
In mijn geval was het de eerste oliewisseling die ik zelf gedaan heb na de laatste door Elan, 4 of 5 jaar jaar geleden.
Mijn advies: Koop zo'n setje en geniet van het uitvoeren van het klusje.
Denk er om dat je je fiets ophangt, dat maakt het werk een stuk gemakkelijker.

Het zelf prutselen aan de fiets vind ik erg leuk.
Zo heb ik ook de Magura remmen ontlucht.
Als je de gebruiksaanwijzing volgt en het filmpje van Magura zelf op youtube kijkt is het een fluitje van een cent. Kosten voor het setje waren rond de € 35 inclusief verzendkosten.

EDIT
Vraag: Zou de oude Rohloff olie gebruikt kunnen worden als kettingolie?
Overweging: De olie is geschikt om te smeren waar delen onder 'hoge druk' over elkaar glijden.
"Alternatief voor (dure) Pinion olie"
Een literfles? Dat kost je één keer 75 euro, maar je doet er wel een tijd mee.
Of 240 ml voor 35 euro: https://www.rosebikes.com/pinion-4-seas ... ct_shape=1
Poppink schreef:
vr 01 sep, 2023 10:39
EDIT
Vraag: Zou de oude Rohloff olie gebruikt kunnen worden als kettingolie?
Overweging: De olie is geschikt om te smeren waar delen onder 'hoge druk' over elkaar glijden.
Vast wel, maar waarom zou je die vieze zwarte troep op je ketting gaan smeren.
Leon schreef:
vr 01 sep, 2023 11:32
"Alternatief voor (dure) Pinion olie"
Een literfles? Dat kost je één keer 75 euro, maar je doet er wel een tijd mee.
Of 240 ml voor 35 euro: https://www.rosebikes.com/pinion-4-seas ... ct_shape=1
Als ik bij bike4travel kijk kost een liter 108 euro, is toch bijna 10 keer zo duur. De vraag is waarom dit zo moet zijn nu onderzoek uitwijst dat het echt geen supersonisch goedje blijkt te zijn maar een ordinaire 75W90 vol syntheet. Komt bij dat een auto of motor versnellingsbak vele malen meer te verduren krijgt bij hoge snelheden en daarbij horend toerental dan zo'n simpel transmissiebakje van een fiets dat gemiddeld met 20 km/u ronddraait.
Poppink schreef:
vr 01 sep, 2023 10:39
bonkers schreef:
vr 01 sep, 2023 10:23
....Uitgebreid lab onderzoek......?
Wie weet wat ze allemaal op het internet slingeren.

Zo las ik laatst dat ze op de maan zouden zijn geland.......!
bonkers schreef:
vr 01 sep, 2023 13:52
Komt bij dat een auto of motor versnellingsbak vele malen meer te verduren krijgt bij hoge snelheden en daarbij horend toerental dan zo'n simpel transmissiebakje van een fiets dat gemiddeld met 20 km/u ronddraait.
Is dat lage toerental een voordeel of een nadeel? Bij lage toerentallen heeft de smerende oliefilm immers meer tijd heeft om weg te lopen.

Natuurlijk is een kleine versnellingsbak met 18 overbrengingen veel simpeler dan een grote met 5 of 6. :wink:

Over het aandrijfkoppel bij een fiets: als ik een beetje wegfiets sta ik toch al gauw met 1000N op het pedaal. Met een crancklengte van 175 mm krijg je dan een koppel van 175 Nm op de trapas. Dat is iets waar een doorsnee auto zich nog steeds niet voor hoeft te schamen, maar bij een fiets moet het wel door een aandrijfsysteem dat nauwelijks iets mag wegen.
Ik denk dat het kwa olie weinig uit zal maken, maar als ze het doorhebben ben je waarschijnlijk wel je garantie kwijt.

van de Pinion site:
The customer can only claim warranty services if they can prove that an oil change has been carried out on the gearbox annually since the original date of purchase of the gearbox. Proof can be provided through confirmation of service as written on the warranty card by the dealer, or by providing purchase receipts for Pinion original gear oil. The obligation to provide proof of service is applicable after 31.03.2016. In the event of an unjustified warranty claim, Pinion reserves the right to charge an administration fee in the amount of EUR 50.00 including VAT at the legally applicable rate.
Wat mij betreft ook zo'n geval dat de 'right to repair' beweging aan zou mogen pakken.
ErikB81 schreef:
vr 01 sep, 2023 17:14
van de Pinion site:
The customer can only claim warranty services if they can prove that an oil change has been carried out on the gearbox annually since the original date of purchase of the gearbox. Proof can be provided through confirmation of service as written on the warranty card by the dealer, or by providing purchase receipts for Pinion original gear oil.
:shock: Klinkt als het beste bewijs dat je het verschil in elk geval niet kunt zien.

Over noodzakelijk, verstandig, onzinnig doe ik verder geen uitspraken.

Groetjes,

Carl
ErikB81 schreef:
vr 01 sep, 2023 17:14
maar als ze het doorhebben ben je waarschijnlijk wel je garantie kwijt.
Het zou inderdaad een interessant experiment zijn om eens te kijken of ze daar bij Pinion iets in de gaten zouden hebben. Een tandwielkast is op het gebied van smering zo ongeveer het simpelste wat er is. Ik denk dat het toegevoegde geurtje voor hen de trigger is.
Ik zou het nooit "riskeren". Je betaald dan zoveel voor je systeem. De uiteindelijke kost van die olie valt dan toch reuze mee of niet? het is niet dat je hem iedere week moet vervangen.
Speeder300 schreef:
vr 01 sep, 2023 19:24
ErikB81 schreef:
vr 01 sep, 2023 17:14
maar als ze het doorhebben ben je waarschijnlijk wel je garantie kwijt.
Het zou inderdaad een interessant experiment zijn om eens te kijken of ze daar bij Pinion iets in de gaten zouden hebben.
Zo'n idee maakt hun voorwaarden wel weer begrijpelijk.
ik kijk heel erg op van de prijs van zulke olie. als ik voor een motorfiets de 'dure' (vanwege breder 'dikte-traject') versneliingsbakolie kies, dan kom ik op ruim 30 euro per liter uit (Motorex 75W140 Penta of zo). en dat kies ik vanwege vermeend soepeler schakelen.
naaimachineolie zou ik niet doen: lijkt me te licht/dun/minder-hechtend.
als ik een vrij nieuwe fiets met het prijspeil van een pinion-fiets zou hebben, dan zou ik de voorgeschreven olie gebruiken. (zeker tijdens een eerste garantie-periode). ook al heeft een ietsje andere olie weinig invloed op dat het heel moet blijven en goed moet werken, in de knel komen als je aanspraak wilt maken is die paar tientjes mij niet waard. voorstel: rekent het eens uit per gefietste km.
60 ml per jaar of per 10k km, daar gaat het over!
Natuurlijk is koppelverkoop irritant, maar we hebben het niet over inktjet printers en de gekoppelde cartridges. Wat hun reden ook mag zijn om zulke dure olie voor te schrijven, verdienen zullen ze er niet aan, gezien de lage aantallen én het de hoge prijs van de Pinion zelf.

Volgens mij is hun garantie/after sales erg goed, net als bij Rohloff, dus ik zou daar geen punt van maken, en gewoon de voorgeschreven zooi erin duwen.