Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Noodweer in de Alpen - Forum Wereldfietser

Noodweer in de Alpen

Voor volgende week heb ik een fietstocht door Tirol en Zuid Tirol gepland. Ik heb treintickets naar Innsbruck (heen aanstaande zaterdag en terug op zondag een week later). Ik wil o.a. door het Ötztal en over de Timmelsjoch gaan.
Nou volg ik het nieuws de afgelopen dagen en het lijkt er op dat dit het gebied is dat het zwaarst getroffen is door het noodweer. Ik vraag me af of het nog wel een goed idee is om die kant op te gaan zo kort nadat dit gebeurt is.

Vorig jaar ben ik in de Eifel geweest en heb ik gezien wat de overstromingen van een jaar daarvoor hebben aangericht. Op sommige plekken waren fietspaden niet alleen onbegaanbaar maar gewoon helemaal weg. Nou is omfietsen in de Eifel soms flink klimmen maar op zich nog wel te doen, in de Alpen zal dat toch een ander verhaal zijn denk ik.

Ik wil graag weten wat de situatie daar is, ik voel er eigenlijk niet veel voor om maar op goed geluk die kant op te gaan, maar ik vind het lastig om daar vanuit Nederland een beeld te vormen. Heeft iemand misschien tips voor hoe ik er achter kan komen hoe het daar gesteld is met de infrastructuur (wegen, fietspaden, campings e.d.).
Een belangrijkere vraag is misschien nog wel of het überhaupt leuk is om daar nu vakantie te gaan vieren.

Het lijkt me erg naar als ik daar in een soort rampgebied terecht kom. Maar het zou ook jammer zijn als ik nu alles afblaas en het blijkt uiteindelijk allemaal wel mee te vallen.

Alvast bedankt!
In het algemeen kun je op Google Maps - Verkeer feiloos realtime zien waar men langzaam rijdt, stil staat en waar de weg is afgesloten en daarmee ook waar het noodweer aan de gang is en waar het voorbij is, dan wel de weg dicht is.
https://www.google.nl/maps/place/Timmel ... ?entry=ttu
Wel in- en uitzoomen.

Voor de rest kun je denk ik het best op lokale media terecht. Ik googelde op 186 Umhausen abgeschlossen (186 is het wegnummer daar) en kwam meteen op deze pagina van de Tiroler Tageszeitung: https://liveblog.tt.com/493/b186-otztal ... -befahrbar
Bedankt voor je reactie.

Google maps geeft wel een goed overzicht. Ik rij geen auto dus ik kende die functie niet. Ik zal dit de komende dagen in de gaten houden, kijken hoe het zich ontwikkeld.

Ik ga er wel vanuit dat daar waar autowegen door schade afgesloten zijn eventuele fietspaden er erger aan toe zijn (want liggen vaker dichter bij een rivier), en dat de schade daaraan minder snel hersteld wordt. Maar met een beetje mazzel en misschien wat aanpassingen aan mijn route kan ik volgende week toch wel fietsen in de Alpen is nu mijn indruk.

Maar ik zal ook in de gaten moeten houden hoe het met het treinverkeer zit, ik weet nog niet hoe serieus de problemen met het spoor zijn. Als het moet kan ik ook beginnen en eindigen in Munchen.
Het lijkt me erg naar als ik daar in een soort rampgebied terecht kom.
Voor jou of voor de plaatselijke bewoners? Kort na de wateroverlast in de Eifel was ik daar in de buurt op vakantie, ik heb een prima vakantie gehad en de bewoners waren blij dat ik er was. Alle doorgaande routes zijn vast eind van de week weer open, voor weggespoelde fietspaden duurt het waarschijnlijk iets langer, maar dan heb je altijd alternatieven.
Dat is goed om te horen. Ik zou me inderdaad vooral bezwaard voelen tegenover de plaatselijke bevolking.
Hoe je het ook wendt of keert, het eventueel moeten veranderen van mijn vakantieplannen is een luxeprobleem, terwijl de mensen daar met serieuze zaken zitten. Ik wil daar dan niet in de weg gaan fietsen.
Dat men juist blij is als je toch komt kan ik me ook voorstellen.

Overigens kreeg ik via een andere weg deze link, het schijnt dat de weg door het Ötztal dit weekend weer open gaat: https://www.oetztal.com/current-information.html

Het lijkt er op dat de impact van deze overstromingen minder heftig is dan in de Eifel twee jaar geleden.
Als het aantal doden nu ook richting 220 was gegaan was dat wel in het nieuws geweest hier.
Als je op Google Maps kijkt is alles gewoon open. Je kunt er een belletje of mailtje aan je overnachtingsadressen op wagen. In juni kreeg uit de omgeving van Ravenna toen het advies om toch maar even niet te komen. Maar dat kreeg ik pas toen ik er om vroeg na de beelden van de overstromingen en de weggeslagen bruggen op het journaal. De websites van lokale en regionale RTV of kranten geven ook wel een aardig beeld.
HenkS schreef:
wo 30 aug, 2023 11:12
Als je op Google Maps kijkt is alles gewoon open.
Dat ziet er bij mij op dit moment toch anders uit. Eén voorbeeld:
Afbeelding
Dat is raar, maar ik gezien mijn nieuwsgierige aard zal ik er nog een keer naar kijken.

Edit: ik zie iets anders op mijn scherm. Zowel voor de auto, de fiets als voor de wandelaar. Geen idee van hoe, waarom, oorzaak of reden. Het zij zo.

Edit2: dank aan heer Poppink. Er zijn inderdaad afsluitingen en ze worden nu zichtbaar. Je kunt er met de fiets wel langs. Er wordt een andere route aangegeven.

Vaak, maar niet altijd, kun je er met de fiets wel door. Ik heb wel eens meegemaakt dat een weg in de Alpen afgesloten was. Dat bleek alleen voor auto's te zijn. Met de fiets kon je gewoon om de rotsblokken die de weg versperden heen laveren.
Het ligt er aan hoe je kijkt.
Als je bij Google Maps 'verkeer' hebt aangeklikt dan zie je hoe druk het is en ook wegafsluitingen.
Heb je 'verkeer' niet aangeklikt dan zie je de wegen en worden afsluitingen niet weergegeven.
Wegafsluiting.jpg
Wegafsluiting.jpg (13.27 KiB) 1037 keer bekeken
Lokale kennis:
https://www.tt.com/artikel/30863296/str ... n-versorgt


Afbeelding
foto 1

Afbeelding
foto 2

Hopelijk zijn ze zichtbaar.
Het klopt inderdaad dat als je Goolge maps een fietsroute laat berekenen van het begin van het Ötztal naar het eind dat je dan gewoon een route door het dal krijgt. Maar hoe betrouwbaar of up to date is deze informatie?
Ik heb geen ervaring met het plannen van fietsroutes via Goolge maps, dus ik weet niet hoe goed zij op de hoogte zijn van de actuele situatie voor fietsers.
EPB schreef:
wo 30 aug, 2023 16:58
.......... met het plannen van fietsroutes via Goolge maps, dus ik weet niet hoe goed zij op de hoogte zijn van de actuele situatie voor fietsers.
Heel goed.
Wegblokkade.jpg
Kijk maar hoe je netjes om de blokkade heen geleid wordt met je fietsje.
Wegblokkade detail.jpg
Kijk maar naar de kaart bij Aschbach.
Eerst volg je het fietspad en daarna de Landstrasse.
Dat betekent natuurlijk niet dat het gegarandeerd is dat het fietspad berijdbaar is, maar het geeft een aardige indicatie.
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je het eerste stukje parallel aan het fietspad nog over de hoofdweg kunt fietsen.
Poppink schreef:
wo 30 aug, 2023 17:09
Kijk maar hoe je netjes om de blokkade heen geleid wordt met je fietsje.
Wegblokkade detail.jpg
Kijk maar naar de kaart bij Aschbach.
Eerst volg je het fietspad en daarna de Landstrasse.
Dat betekent natuurlijk niet dat het gegarandeerd is dat het fietspad berijdbaar is, maar het geeft een aardige indicatie.
Het geeft helemaal geen indicatie, want de enige reden dat google je over dat kleine weggetje kan sturen is omdat google geen verkeersinformatie heeft over dat kleine weggetje omdat er te weinig auto's rijden. Google krijgt de info namelijk van (smartphones in) rijdende auto's.
Dat er op dat kleine weggetje geen file staat van sluipverkeer lijkt is misschien juist wél een indicatie, maar geen gunstige.
Wat wel kan is dat je als fietser juist wel over de hoofdweg mag, afhankelijk van wat er aan de hand is.
Tijd om navraag te doen bij onze geheime agenten in het Ötztal.
Leon schreef:
wo 30 aug, 2023 17:26
Poppink schreef:
wo 30 aug, 2023 17:09
Kijk maar hoe je netjes om de blokkade heen geleid wordt met je fietsje.
Wegblokkade detail.jpg
Kijk maar naar de kaart bij Aschbach.
Eerst volg je het fietspad en daarna de Landstrasse.
Dat betekent natuurlijk niet dat het gegarandeerd is dat het fietspad berijdbaar is, maar het geeft een aardige indicatie.
Het geeft helemaal geen indicatie, want de enige reden dat google je over dat kleine weggetje kan sturen is omdat google geen verkeersinformatie heeft over dat kleine weggetje omdat er te weinig auto's rijden. Google krijgt de info namelijk van (smartphones in) rijdende auto's.
Dat er op dat kleine weggetje geen file staat van sluipverkeer lijkt is misschien juist wél een indicatie, maar geen gunstige.
Wat wel kan is dat je als fietser juist wel over de hoofdweg mag, afhankelijk van wat er aan de hand is.
Google, TomTom en bijv. Sygic krijgen gestandaardiseerde berichten binnen van wegbeheerders over afsluiten. Uitwisseling via XML. Daar komt geen mensenhand aan te pas. Het werkt uiteraard het beste met planmatig onderhoud.
Over afsluiten, de geblokte stukjes, maar niet over de drukte en rijsnelheid, toch?
Het laatste nieuws via oetztal.com is dat de weg door het Ötztal vanaf zaterdagochtend weer open gaat. Goed nieuws dus.
Hoe de situatie met de fietspaden is kan ik ter plekke nog bekijken, maar ik heb dus altijd de mogelijkheid om via de hoofdweg te gaan.
Ook de andere wegversperringen in Tirol lijken inmiddels opgeheven te zijn.
Bedankt voor het meedenken iedereen!
Even een update: inmiddels ben ik het Ötztal doorgefietst en de Timmelsjoch over, en zit ik in de buurt van Merano. De Timmelsjoch was mijn eerste serieuze alpenpass die ik met volledige bepakking gedaan heb, ik vond het best zwaar maar ook heel mooi en indrukwekkend.

Op een aantal plekken in het Ötztal is het fietspad afgesloten vanwege schade. Ik heb voor twee punten gecheckt wat Google maps doet als je een fietsroute in die buurt plant, in bijde gevallen stuurt Google je over de afgesloten fietspaden. Google is dus blijkbaar niet betrouwbaar voor dit soort actuele informatie over fietsroutes.
Overigens was het voor mij niet echt een probleem omdat de hoofdweg altijd vlakbij was, alleen op één punt moest ik een paar honderd meter terug fietsen, een helling op die ik net afgefietst was.